Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

We zijn nu bijna klaar met het uitpakken na de verhuizing en ben nu bij de spullen aangekomen van de treinen.
Omdat mijn plan is om een baan te bouwen in het begin van tijdperk 3. Waarbij er wel al wat dieseltreinen rijden, maar voor nog stoomtreinen. En de industrie nog de oude "vuile" industrie is. Denk ik dat een aantal gebouwen niet meer te gebruiken zijn.

Zouden jullie kunnen helpen om te kijken of deze gebouwen wel of niet bruikbaar zijn, de meeste wist ik wel, maar deze kon ik niet vinden.

Auhagen 14 466, is een Duits ziekenhuis: St Marien Klinik, Ik kan het gebouw op internet niet vinden, er zijn meerdere ziekenhuizen met deze naam. Ik denk dat deze in de jaren 70 is gebouwd. Dus niet bruikbaar voor mijn baan.
Afbeelding

Kibri N7132, deze kan ik op internet helemaal niet vinden, maar de combinatie van het Shell logo, het Bosch merk en de auto's erom heen denk ik dat hij van rond 1978 zal komen.
Afbeelding

Faller N2134, dit station is gebouwd in periode 1. Er zitten 2 heftrucks bij die niet in periode 3 bestonden, maar denk dat het verder wel moet kunnen toch? Of zien jullie aan het ontwerp nog dingen die niet in die periode thuis horen?
Afbeelding

Pola voetgangersbrug, ik denk niet dat dit soort bruggen al bestonden in dit tijdperk.
Afbeelding
Er hoort ook nog iets van een klein station bij.
Afbeelding

Pola 221 huizen in aanbouw, deze vond ik twijfelachtig. De manier van bouwen zou kunnen en de materialen ook, maar het ziet er een beetje te modern uit. Wat vinden jullie?
Afbeelding

Pola 200 Station St Niklaus (Zwitserland), ik kan heel veel foto's vinden van dit station, maar geen informatie wanneer het gebouwd zou zijn. Denk wel dat ik dit als bergstation zal kunnen gebruiken.
Afbeelding

Pola 307 Tankstation, ik denk dat deze te oud is en te Amerikaans?
Afbeelding

Pola 225 familiehuis, ik denk dat deze wel te gebruiken is als ik de garage achterwege zal laten, denk niet dat dit soort huizen er al waren. Ook twijfel ik erg over het dakkapel.
Afbeelding

In mijn zoektocht kwam ik er achter dat Pola een stuk goedkoper is dan de rest. Is de kwaliteit wel in orde of verdoe ik mijn tijd met het bouwen van deze gebouwen.
Laatst gewijzigd door Jasper op 02 mei 2020 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Norbert »

Hoi Jasper,

Ik zag je berichtje en het station van St. Niklaus trok mijn interesse. Volgens mij was dit mijn eerste station in N-spoor en was dit samen met een Minitrix startset een speciale aanbieding, dat ik in de jaren 80 kocht bij Bart Smit. Pola heeft overigens niet zomaar een station bedacht, het bestaat echt en ligt aan een fantastische spoorlijn. Wanneer je een na-oorlogse baan maakt kun je dit station dus goed als 'vertrekpunt' ;) nemen. Het past in alle tijdperken. Het ligt er dan volledig aan hoe je de omgeving verder inricht. Een Oostenrijks landschap, met kleine huisjes, landbouw en kleine industrieën zoals houtverwerking, maar dat laat ik mooi aan jou over. Ter inspiratie kun je eens verder googlen op 'geschichte bahnhof St Niklaus'. Ik weet niet hoe je Duits is, maar deze link is misschien wel interessant: https://www.matterhorngotthardbahn.ch/f ... _FINAL.pdf

Succes met je baan.
Groetjes,
Norbert

Afbeelding
Het station rond 1890

Afbeelding
Het station tegenwoordig


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

Ja ik vond het ook een mooi ding, ga hem zeker gebruiken, ik lees geen woord Duits. Maar wil hem gebruiken zoals op de eerste foto.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gebouwen zijn eigenlijk nooit te oud om te gebruiken, kijken buiten maar om je heen wat er allemaal staat. Goed gebouwen worden in de loop van de tijd vaak verbouwd maar dat kan je prima zelf doen. Dus goederenloods, tankstation en het stationsgebouw zijn prima bruikbaar.

Voetgangersbrug ziet er naar mijn mening prima uit en ik zou hem zelf vanaf de jaren 20 zeker gebruiken.

De 2 gebouwen eerste gebouwen vind ik wat lastig te beoordelen maar ik heb zelf ook in een gebouw gewerkt waarvan ik zou verwachten dat hij uit de jaren 70 kwam maar 10 jaar ouder bleek te zijn.

Het huis met garage vind ik ook lastig maar bij die bij stijl krijg toch ook wel het jaren 60 vervallen zijlijn gevoel en of iets klopt of niet is niet zo heel belangrijk, dat je de sfeer vangt van wat je wil weergeven wel. Als je de sfeer vangt dan krijg je zelf en andere het gevoel van herkenning.

Ps; Jasper, Duitse foto boeken over de periode die je weer wil geven kunnen je ook erg helpen ook als je geen Duits kunt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

Dank je wel, ik ben ook niet heel streng hoor, want verschillende landen mogen ook bij elkaar.
Ik zou het alleen wel storend vinden als ik er achter kom dat een bepaald gebouw met een bepaald doel of een bouwstijl die totaal nog niet bestond zou hebben gebruikt.

Het maken van een huisje kost mij heel veel moeite, dus bouw liever geen gebouwen die ik uiteindelijk niet kan/wil gebruiken.
Ik ga beginnen met deze:
https://www.fallerstore.nl/faller-n-kol ... 22163.html

Wat groter dus wat minder klein werk. (hoop ik)


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik denk simpele huizen en evt. die voetgangersbrug de meest eenvoudige modellen zijn om mee te beginnen.

Dat huis met garage is opzich ook een hele simpele, ik heb er enkele weken terug nog een paar verbouwd. Ik heb daar in het verleden vele modellen 2e hands van gekocht en wat mij dan keer op keer verbaasd is hoe mensen ook zo'n simpel model weten te verkloten. Vooral omdat de dakkapellen vaak verkeerd gemonteerd worden. Maar als je daar de tijd voor neemt en gewoon goed kijkt wat je doet en hoe het hoort te zitten is het een simpel model om in elkaar te zetten en dan hoeft er niks fout te gaan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Bjor »

Behalve de twee flatgebouwen zijn alle andere wel te gebruiken in begin periode III (eind 40-er, begin 50 jaren). Voor de 2e Wereldoorlog was Duitsland vooral in de grote steden een hoogmodern land. In de 20-er en 30- jaren kwam in Berlijn al aardig wat hoogbouw voor, vooral bedrijfspanden.
Hier wat voorbeelden van moderne hoogbouw, de meesten gebouwd in of rond 1930 en iets later.
https://www.fostinum.org/german-moderni ... bauen.html
Ook het vrijstaande huis kan prima. Een typisch voorbeeld van wederopbouw architectuur kort na de oorlog.
De modellen van Pola zijn sterk vereenvoudigde panden. Qua stijl prima bruikbaar in jouw periode, maar niet realistisch gedetailleerd. Maar met wat kitbashing en verf is daar nog wel wat aan te doen.

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Wim H »

Jasper schreef: 02 mei 2020 13:18 Auhagen 14 466, is een Duits ziekenhuis: St Marien Klinik, Ik kan het gebouw op internet niet vinden, er zijn meerdere ziekenhuizen met deze naam. Ik denk dat deze in de jaren 70 is gebouwd. Dus niet bruikbaar voor mijn baan.
Afbeelding
Hoi Jasper,
Ik denk niet dat dit model een bestaand voorbeeld heeft. Bedenk dat heel veel van dit soort gebouwen in model gewoon fantasie modellen zijn. Maar dat maakt voor de bouwstijl niet uit. Ik zou hier jaren 50 - 60 schatten. Grote betonplaten om snel te kunnen bouwen. Erg belangrijk na de oorlog.

Dat geldt ook voor de flat van Kibri. De autos duiden erop dat de "foto" jaren 70 is, maar dat gebouw kan er natuurlijk al veel langer staan. :)
Jaren 50-60 schat ik.

Goederenloods is inderdaad typisch tp1, maar die dingen zijn nu ook nog wel te vinden (maar niet meer als zodanig in gebruik). Vergis je niet in heftrucks, die bestaan langer dan je denkt!

Pola familiehuis lijkt me ook typisch van net na de oorlog. Inclusief de dakkapel; die ziet er niet echt modern uit.
De garage zou iets later teogevoegd kunnen zijn, jaren 60 in de Wirtschaftswundertijd.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

Wim H schreef: 02 mei 2020 21:06
Jasper schreef: 02 mei 2020 13:18 Auhagen 14 466, is een Duits ziekenhuis: St Marien Klinik, Ik kan het gebouw op internet niet vinden, er zijn meerdere ziekenhuizen met deze naam. Ik denk dat deze in de jaren 70 is gebouwd. Dus niet bruikbaar voor mijn baan.
Afbeelding
Hoi Jasper,
Ik denk niet dat dit model een bestaand voorbeeld heeft. Bedenk dat heel veel van dit soort gebouwen in model gewoon fantasie modellen zijn. Maar dat maakt voor de bouwstijl niet uit. Ik zou hier jaren 50 - 60 schatten. Grote betonplaten om snel te kunnen bouwen. Erg belangrijk na de oorlog.

Dat geldt ook voor de flat van Kibri. De autos duiden erop dat de "foto" jaren 70 is, maar dat gebouw kan er natuurlijk al veel langer staan. :)
Jaren 50-60 schat ik.

Goederenloods is inderdaad typisch tp1, maar die dingen zijn nu ook nog wel te vinden (maar niet meer als zodanig in gebruik). Vergis je niet in heftrucks, die bestaan langer dan je denkt!

Pola familiehuis lijkt me ook typisch van net na de oorlog. Inclusief de dakkapel; die ziet er niet echt modern uit.
De garage zou iets later teogevoegd kunnen zijn, jaren 60 in de Wirtschaftswundertijd.

Groet, Wim
Ik zat een beetje te kijken naar de logo's op de flat, maar deze kan natuurlijk ook pas later zijn toegevoegd en deze kan ik natuurlijk achterwege laten.

Dus eigenlijk kan ik alles gebruiken. Dat is fijn, dan kanik bepalen wat ik wil bouwen op basis van wat ik mooi vind ;-)


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Wim H »

Inderdaad, de aankleding wordt natuurlijk vaker veranderd, net als het straatbeeld.
Het Shell logo is volgens mij nog van voor de oorlog:
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Dut ... e_and_logo
Die zou er dus al vanaf het begin op kunnen zitten.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

Wikipedia is niet heel compleet.

Ik kan de site die ik eerder vond niet meer vinden, maar wel deze site. Alleen zijn de data weer net wat anders :p

https://www.logodesignlove.com/shell-lo ... -evolution


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Bjor »

Jasper,

In de Auhagen webshop staat bij het ziekenhuis dat het in de 70-er jaren is gebouwd.
https://www.auhagen-shop.de/product_inf ... linik.html
Dan is het dus voor jouw baan te modern, maar dat is uiteraard aan jou.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

Dank je wel, ik ga hem dan niet bouwen, ik vond het toch al niet een heel mooi gebouw.

Misschien kan ik hem ooit verkopen. Maar gezien de nieuwprijs zal dit niet veel opleveren.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jasper, gewoon met dat ding dan een diorama bouwen, dat is goed om allerlei vaardigheden te oefenen, dan heb je er nog wat aan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door BenQ »

Dat ene station kwam ook voor als Schwarzach:
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

neudalhausenstadbahn schreef: 03 mei 2020 12:13 Jasper, gewoon met dat ding dan een diorama bouwen, dat is goed om allerlei vaardigheden te oefenen, dan heb je er nog wat aan.

Groetjes Michiel
Ik snap niet goed wat diorama betekend. Maar wat ik ervan begrijp is dat meerdere mensen een deel van iets groters bouwen, wat dan samen een geheel vormt?

Wikipedia zegt er dit over:
Het miniatuur diorama
Diorama van de Slag bij Vitoria-Gasteiz op 21 juni 1813

Een scène in miniatuur wordt ook wel een diorama genoemd. Een voorbeeld hiervan is te vinden in themapark De Efteling, waarin modeltreinen door het gedetailleerd vormgegeven landschap, inclusief lichteffecten en miniatuur-gebouwen, rijden. Andere voorbeelden zijn uitbeeldingen van veldslagen of verbeeldingen op schaal van historische of archeologische plaatsen en gebouwen.

Ook de 19e-eeuwse geschilderde diorama's hadden miniatuurversies: kijkdozen waarin verwisselbare afbeeldingen met transparante, gekleurde delen konden worden bekeken. Door het licht in de kijkdozen aan te passen (met kleppen of door deze tegen zon- of kaarslicht te houden) veranderde de afbeelding van een dag- in een nachtscène. Dit type zou worden opgevolgd door de toverlantaarn.
Ik kan beide verklaring niet helemaal plaatsen in jou advies.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Wim H »

Jasper schreef: 02 mei 2020 21:41 Alleen zijn de data weer net wat anders :p
https://www.logodesignlove.com/shell-lo ... -evolution
Heerlijk, al die verschillende sites, met andere info! :D Waaruit maar weer blijkt dat je niet alles moet geloven wat er in de krant staat (of op internet). :mrgreen:
Maar goed, het logo zou dus vanaf 1961 te gebruiken zijn. Dat betekent niet dat het gebouw niet ouder kan zijn.

Datzelfde geldt ook voor die Marien Klinik. Het voorbeeld (dus toch wel!) is blijkbaar in de jaren 70 gebouwd, maar de bouwstijl ik volgens mij al ouder. Dus dat hoeft je niet tegen te houden. Maar goed, je vindt het toch geen mooi model, dus kan kun je hem beter verkopen of als oefenmodel gebruiken (zoals Michiel al suggereerde).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Wim H »

Jasper schreef: 03 mei 2020 13:50 Ik snap niet goed wat diorama betekend. Maar wat ik ervan begrijp is dat meerdere mensen een deel van iets groters bouwen, wat dan samen een geheel vormt?
Hoi Jasper,
Een diorama (in onze spoorwegmodelbouw) is gewoon een klein stukje landschap waarop iets wordt uitgebeeld. Dat kan een stukje spoor zijn, maar ook een fabriek, een stukje stad of dorp.
Ook hier is Wikipedia niet helemaal te vertrouwen :D

NB wat jij beschrijft is een module: meerdere mensen maken een deel met genormeerde overgangen. Samen vormt dat een grotere modelbaan.
Een diorama staat in principe op zichzelf. Het is niet de bedoeling om het onderdeel te maken van iets groters (al kan dat natuurlijk wel, je kunt een diorama inbouwen in een modelbaan).

Wat de afmetingen betreft: er is geen maximale afmeting voor een diorama. Dat kunnen vele vierkante meters zijn (zie bv de omschrijving van wikipedia). Er is dus niet een harde grens tussen diorama en modelbaan.
Voor mij is het verschil tussen beide dat op een modelbaan een bepaald treinverkeer kan worden afgehandeld. Een diorama laat een beperkt stukje spoor zien (of zelfs helemaal niet). Daar kun je misschien iets heen en weer rijden, maar dat is het dan.
Daarnaast heeft een diorama typisch 1 specifiek thema: bv een veldslag, of een spoorbrug, of wat dan ook.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5078
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jasper, zie de uitleg van Wim hierboven daarop aanvullend een minimum formaat voor een diorama is ook geen harde grens, de kleinste die ik heb gebouwd is op 1 eurocent maar ik wil het nog eens op een dubbeltje proberen. M'n grootste diorama de afgelopen 10 jaar is het klooster diorama, 85x50cm( zie rubriek "mijn baan").

In de jaren 90 gebruikte Rail Magazine met de term mini modelbaan voor modelbaantjes die zo klein konden zijn als A4 formaat waarop dan dus wel wat reed. Sinds die tijd maak ik om die grens tussen Modelbaan en Diorama duidelijk te krijgen en te houden het onderscheid tussen mini modelbaan( rijd wel) en diorama( rijd niet).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Zijn deze gebouwen te gebruiken in mijn bouwstyle?

Bericht door Jasper »

Dank jullie wel voor de mooie uitleg.
Ik denk niet dat ik dit zal gaan doen. Ik ben van het grove werk, dus een huisje gaat mij al heel veel moeite kosten.
Als de eerste huizen niet zo mooi worden zet ik ze wel wat verder afgelegen neer ;-)


Plaats reactie