vraag over wissels etc

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

goedenavond, ik ben net begonnen met het leggen van mijn schaduw station, en wilde wat proef rijden, heel stom, ik heb zo'n santa fe loc emd f9 of zo, en dat rijdt prima ik denk zo dat gaat lekker was haast trots, trammetje geprobeerd ook top, maar. nu heb ik een grote loc geen idee hoe t heet van Bachman, (de 40.... de grootste die er was) en nog een simpel lotje van fleishman getest en alles loopt er uit bij de wissels, heb andere wissels geprobeerd, andere rails maar op een of andere manier loopt het ene treintje prima en loopt de andere er uit op de wissels, waar komt dat door ?



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Willempie »

Door iets wat jij niet goed doet.

Groetjes.



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

ja, en een idee wat dat is dan, ene treintje rijdt er prima, andere ontsporen


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: vraag over wissels etc

Bericht door geertvt »

Laat eens wat foto's zien van de plaats waar de treinen ontsporen. Misschien dat we daar iets aan kunnen afleiden.
Bochtwissels, kruiswissels gebruikt, te krappe bochten, verschillende rails, verbindingen verkeerd, lang materiaal over R1... fouten maken we allemaal, maar iets meer details graag om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: vraag over wissels etc

Bericht door tv_man »

Wat voor wissels zijn het? Als het grote lange loks zijn kunnen die problemen hebben bij krappe bochten (en dus ook korte wissels)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

nee ik wist dat een wissel na een bocht niet kon dus dat heb ik bewust niet gedaan ( ik ben trouwens een enorme beginner in dit vak ) het zijn volgens mij gewoon de standaard fleischman wissels, ik ga even wat foto maken



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janwillemvanlier op 14 mei 2020 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

onderste loc, nog een ander loc van dit formaat geen probleem maar, bovenste 2, en ik heb een loc zoals deze geprobeerd Fleischmann 708702 OBB Tenderloc Br 86 die lopen er dus uit, is net alsof ze recht door rijden

met name de onderste foto daar de 1e wissel daar lopen ze op vast, en de bovenste foto lopen ze ook op vast, (ik weet dat er nu een stukje los zit ik had het losgehaald en ga het morgen weer vast zetten)



Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Ronaldp »

Heb je de maat van de wielen al eens op gemeten?
Van flens naar flens..


Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Michiel »

Waar ontsporen de probleemlocomotieven precies? Hoe ontsporen ze? Laat ze heel langzaam door de wissels rijden, en kijk heel aandachtig waar er wat gebeurt. Die gele Amerikaan DDA40X is wel de grootste enkelvoudige diesellocomotief ooit gebouwd (verving de Big Boys bij UP), en met z'n lengte en 8 assen niet natuurlijk niet meteen een gemiddelde loc.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5652
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: vraag over wissels etc

Bericht door FidOo »

Ik zie dat je rails is vastgespijkerd. En de flm wissels hebben zo'n metalen plaatje onder de bedding zitten waar het mechanisme onder zit. Nu heb ik wel eens gelezen dat de wissels hierdoor iets (ja minimaal = dikte van dat plaatje) hoger zijn als de rest van de rails. Als je nu de aansluitende rails vastspijkert ligt de wissel als het ware krom (met een bolling) hierdoor sluiten de wisseltongen niet mooi aan en krijg je ontsporingen.
Daarnaast lijkt het alsof de onderste wissel in een kleine knik ligt. Alleen kan het niet goed zien of dat door de foto komt.

Dus advies is om de rails die aan de wissels ligt niet vast te spijkeren maar los te laten liggen en eventueel met houtlijm vast te zetten.

Verder is de tip van Michiel ook inderdaad erg handig. (in tegenstelling tot een andere reactie)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

oké joost, ik ga het eens proberen dalijk, dank je,



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

het is bij de rode streden waar het ontspoort, met name die grote jongens t lijkt wel of ze rechtdoor rijden of idd stuiteren. dus ik ga dat eens proberen om de rails los te maken


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: vraag over wissels etc

Bericht door geertvt »

Staan de assen in lijn? Is natuurlijk al een oude loc. Hebben ze al een onderhoudsbeurt gehad?
https://www.trovestar.com/generic/zoom.php?id=143878

Zijn de plastic isolatiestukje in het midden van de wissel diep genoeg? Bij mij wipte de locs er bij gebogenwissels steeds uit.
Zorg ook dat de wissels helemaal vlak liggen. Dat komt best wel nauw. Heb je al geschoven met de wissels? Wil ook weleens helpen :mrgreen:

P.S. Bij de onderste foto links sluiten de railsstukken niet op elkaar aan en bij de bovenste foto meen ik te zien dat de er een railschoentje niet goed is aangesloten, rail steekt daardoor iets omhoog waardoor de afbuiging naar rechts, nooit helemaal vlak is!
Ook ligt er iets onder de wissel wat er voor zorgt dat de wissel niet waterpas ligt.
Afbeelding

Succes!
Laatst gewijzigd door geertvt op 14 mei 2020 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Michiel »

Heb je al nauwkeurig gekeken hoe de uit de rails loopt?

- snijden de wielflenzen de gesloten wisseltong open?
- neemt de strijkrail het wiel niet goed mee?
- loopt het wiel met z'n flens recht op de punt van het puntstuk?
- ...
Kortom, HOE ontpoort de loc?

Ik merk ook dat de twee probleemwissels op een plankscheiding liggen. Ligt alles wel mooi vlak, plat en egaal?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

ja dat is een goeie vraag, ik kan hier geen bewegende beelden zetten he, ?

ik weet het dus niet Michiel, ik heb het gister op een ander plankje geprobeerd zonder afscheidingen en overgangen zodat het vlak lag maar zelfde probleem,

ik denk wel dat t goed staat geert, want het is niet de enige loc die hier problemen geeft, heb er gister 6 getest en het was 3 wel 3 geen problemen

ik heb dus geen idee



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

het lijkt er op dat hij precies in het midden van de wissel ontspoort



Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

geertvt schreef: 14 mei 2020 09:39 Staan de assen in lijn? Is natuurlijk al een oude loc. Hebben ze al een onderhoudsbeurt gehad?
https://www.trovestar.com/generic/zoom.php?id=143878

Zijn de plastic isolatiestukje in het midden van de wissel diep genoeg? Bij mij wipte de locs er bij gebogenwissels steeds uit.
Zorg ook dat de wissels helemaal vlak liggen. Dat komt best wel nauw. Heb je al geschoven met de wissels? Wil ook weleens helpen :mrgreen:

P.S. Bij de onderste foto links sluiten de railsstukken niet op elkaar aan en bij de bovenste foto meen ik te zien dat de er een railschoentje niet goed is aangesloten, rail steekt daardoor iets omhoog waardoor de afbuiging naar rechts, nooit helemaal vlak is!
Ook ligt er iets onder de wissel wat er voor zorgt dat de wissel niet waterpas ligt.
Afbeelding

Succes!
ik heb nog geen plastic gebruikt, dat moest nog ik dacht ik leg het eerst neer om te kijken of het rijdt, idd is het iets minder netjes gelegd, ik zal dat even proberen beter te doen maar die andere locs rijden er zonder moeite over heen. idd is die bovenste foto nog 1 niet aangesloten ik had het hele zaakje los gehaald, dit ligt nu weer vast, maar het lijkt of ze in het midden van de wissel ontsporen op t zwarte vlakje zeg maar,


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Nico Essers »

Als het op het zwart puntstuk is moet je dit eens goed nakijken. Ook daar kunnen wel eens hoogteverschillen inzitten die net genoeg zijn om bepaalde locs of wagons eruit te wippen. Die hoogteverschillen kunnen ook ontstaan doordat de wissel niet vlak genoeg ligt. Ik had het zelfde probleem met gebogen minitrix wissels.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: vraag over wissels etc

Bericht door BenQ »

Je kan hier films via YouTube neerzetten, ze moeten dan wel beter belicht zijn dan de foto's die wat aan de donkere kant.
Er zijn trouwens twee soorten wisseltongen, één die verticaal scherp is en een waarbij de bovenkant schuin is afgeslepen.
Bij mijn trams had ik met de laatste ook het probleem dat de wielen op de wisseltong kropen en de tram daardoor ontspoorde.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

oke, ja dan moet k mijn filmpje eerst in youtube zien te krijgen, ik had het gewoon op telefoon gedaan. ik ga als ik tijd heb het hele zaakje weer loshalen en opnieuw neerleggen en dan kijken of het beter gaat, en mr nico welke wissels zijn dan de betere ? dan neem ik die


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Hube »

Bij deze wil ik je mijn ervaringen delen met loks met draaistellen met meer dan 2 assen:
- Het kan zijn dat de wissel - lok combinatie niet goed gaat; te kleine kromtestraal, te hoog middenstuk, te krappe strijkrail. Probeer hiervoor eens een wissel met een echt grote kromtestraal (slank).
Als het wissel in de rechtuit stand staan lopen de loks er dan wel probleemloos overheen?
- een draaistel met meer dan 2 assen wil wel eens kantelen in de lengte richting waardoor de voorste wielen omhoog gaan en over de wisseltong heen wippen. Ik heb dit bij mijn minitrix lok opgelost door de stroomafname veer naar het chassis strakker te buigen.
- De afstand tussen de binnenzijden van de wielen verkeerd. Deze maat moet tussen de 7,4 en 7,6 mm liggen.
- De asb op een ongunstig wiel. Waardoor de draaistellen ook kunnen kantelen in de lengte richting
- wielflensen te hoog (oude lok)

Je zou 1 draaistel kunnen loshalen van de lok en met de vinger heel subtiel over het wissel drukken en dan kijken en voelen waar het mis gaat.

groetjes en succes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
janwillemvanlier
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 feb 2014 02:16

Re: vraag over wissels etc

Bericht door janwillemvanlier »

hey huge, ik denk dat dit idd een van de gevallen zou kunnen zijn :
'Als het wissel in de rechtuit stand staan lopen de loks er dan wel probleemloos overheen' want inderdaad recht door is geen probleem, het ontsporen begint bij het afslaan zeg maar dan lijkt het of de loc rechtdoor wil en ik heb idd t idee dat het lijkt alsof ie dan over een hobbeltje rijdt net wat je zegt

ik heb geen idee waar die stroomafname veer zit

maar het gekke is dat dat rode locje, geen probleem, maar net als zoiets als deze https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... 7-digitaal die lopen er dus ook uit, dus ik denk dat het in de wissels moet zitten dan ?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: vraag over wissels etc

Bericht door Michiel »

Nogmaals, in plaats van te speculeren en te gissen kan je ook observeren, en goed kijken waar en hoe de locomotieven uit het spoor lopen. Zolang je het hebt over "het lijkt alsof" kom je niet vooruit. Observeer en leer. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie