balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door rongoos »

Goedemorgen mensen,
Ik worstel alweer met het eerste vraagstuk.
Ik wil de baan lay-out op een 4mm mdf plaat uitzagen, dus een strook van een cm of 6 breed waar de rails op gelijmd kan worden.
Nu heb ik ook onderlagen van kurk gezien en op youtube iets van een zwarte onderlaag. geen idee hoe dat heet en waar ik dat kan vinden.
Het schijnt het geluid te isoleren. Wat gebruiken jullie onder de rails?

Gisteren mijn baan uitgetest en de loc stotterde in het begin een beetje, stopte op bepaalde plaatsen.
ik heb de rails met een fijn schuurpapiertje opgeschuurd en wil de rails nog aan elkaar solderen. is dat iets wat jullie aanraden? of volledig overbodig?

En voor mijn baanplan, nog de volgende vraag: wat is de maximale hellingsgraad als je rail naar boven gaat?

ik weet een hoop vragen, maar zoals ik in mijn voorsteltopic al had gemeld, ik ben een absolute beginner |:(
Maar ja, volgens is iedereen dat ooit eens geweest haha.

bedankt en gr. Ron



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door Sandopie »

Ron,

Nooit schuurpapier gebruiken. Daar zijn andere middeltje voor. Bv railgum.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door Rene-k »

Hallo Ron,

Ten eerste zou ik nooit de rails schuren met schuurpapier, daar maak je het oppervlak ruwer mee en krijg je meer last van vuil op de rails. Rails aan elkaar solderen kun je doen, zolang het maar geen te grote lengte wordt. Anders kun je beter een extra aansluiting maken. De stijging van je baan hangt ook een beetje af van wat je wil gaan rijden maar in principe nooit meer dan 2%


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door Frank_N »

Hoi Ron, zie hier een bron van informatie plus antwoorden op je vragen:
https://www.nproject.org/nl/
De samensteller van deze database is ook lid van dit forum.

Sucses!


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door Alro »

rongoos schreef: 16 mei 2020 08:14 Nu heb ik ook onderlagen van kurk gezien en op youtube iets van een zwarte onderlaag. geen idee hoe dat heet en waar ik dat kan vinden.
Het schijnt het geluid te isoleren.
Is dit (zie blz. 20 & 21) wat je bedoelt? Er was ook een bedding voor N spoor maar dat zie ik niet meer in deze katalogus.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door Frank_N »

"Er was ook bedding voor N spoor maar dat zie ik niet meer in deze katalogus"

:idea: Dan snij je toch de H0 middendoor, dat is precies genoeg voor N, heb je gelijk de dubbele lengte ;)

:arrow: De kurkbedding werkt trouwens ook prima, kun je placemats voor gebruiken van een bekende Zweedse meubel farmer.


Groet van Frank

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door tijdperk3 »

Ron, mijn voorkeur gaat uit naar het solderen van rails. Dat is altijd beter dan de standaard railverbinders. Lagere overgangsweerstand bij solderen. En dan kom je ook gelijk bij het probleem van solderen. Althans , wat ik gemerkt heb. Op een ondergrond die werkt , zoals hout, of waar je zelf aan het knutselen bent bij het opbouwen kan een soldering weer losbreken. Solderen is mechanisch niet sterk.
Daarom is het gebruiken van een ringleiding en op veel strategische plekken de rails aansluiten een aanrader.


Groeten, Peter

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door rongoos »

bedankt voor alle raad en tips. ik ga ze even rustig bekijken. de zweedse woonwinkel oplossing spreekt me nu al aan haha, dat kan nooit veel kosten.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door rongoos »

Frank_N schreef: 16 mei 2020 09:18 Hoi Ron, zie hier een bron van informatie plus antwoorden op je vragen:
https://www.nproject.org/nl/
De samensteller van deze database is ook lid van dit forum.

Sucses!
wow! bedankt. Wat een geweldige tips zeg. Hier kan ik wel weer even mee uit de voeten. _o_



CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door CorM »

Hi Ron, Kijk ook eens bij Pipoos, hier verkopen ze ook kurk in vellen die je zelf op maat kan snijden/knippen. De moeilijk bereikbare rails heb ik allemaal door gesoldeerd maar ook een ringleiding gemaakt met behoorlijk veel aftakkingen met als resultaat dat de treinen niet meer haperen.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door rongoos »

Wederom bedankt voor de tips. die ringleiding snap ik niet zo goed en zou ik gewoon eens moeten zien. Even kijken of ik daar op google wat foto's van kan vinden.

Kun je als balast nog wat anders gebruiken dan de zakjes van de bekende treintjes fabrikanten? is aquarium grind ook geschikt of is dat te grof?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je kan van alles gebruiken, ik gebruik hoofdzakelijk gezweefd ophoogzand van de praxis. Dat heeft gewoon een zandkleur maar als je dat lijmt met verdunde verf( geen modelbouwverf( te duur) of goedkope acryl verf( te slecht) maar muurverf( gebruik ik altijd) of lakverf van de bouwmarkt op water basis) ivm lijm kan je het bijna iedere ballastbed kleur geven die je wilt.

Verder is decoratie zand van de Xenos goed bruikbaar en te koop in verschillende kleuren. Ik heb hier beton grijs en zacht roze staan. In Nederland worden op dit moment 4 kleuren ballast gebruikt. Het bekende blauw/grijs zie ik nieuw bijna niet meer, Zilver/grijs af en toe nog wel wat meer, Zacht Roze kom je steeds meer tegen en inmiddels zie ook her en der kiezel grijs( de ICE kleur) opduiken. Ik heb ook al plekken gezien waar alle 4 de kleuren ballast bij en door elkaar te vinden zijn, dus leef je uit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: balast hoe en wat? en nog een paar vragen

Bericht door rongoos »

Dank weer Michiel, ik ga eens even op onderzoek uit. voor wat betreft de ringleiding, die heb ik gevonden. Wow dat is echt een megaklus, maar je wilt natuurlijk niet dat je straks klaar bent en dat de trein niet goed loopt, dus ook daar gaan we even wat tijd in investeren. Na het aanleggen van de baan dus zorgen dat alles goed verlijmd is zodat ik de plaat kan kantelen om de solderingen onder de plaat te kunnen maken.


Plaats reactie