3 graden helling

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

3 graden helling

Bericht door rongoos »

Ik heb gelezen dat je met de baan niet steiler omhoog moet gaan dan 3 graden. Maar hoe bepaal ik dat? laten we zeggen op hoeveel cm lengte kan ik bv 1cm omhoog? beetje gekke vraag misschien maar ik heb geen idee hoe ik dat ga bepalen.
Bedankt alvast voor jullie hulp.

Gr. Ron



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: 3 graden helling

Bericht door Sandopie »

Ron,

Per meter 3 centimeter.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: 3 graden helling

Bericht door Bjor »

Het is ook geen 3 graden, maar 3 procent.
Overigens is 3% in een boog erg veel. Daar kun je beter 1 tot 1,5% aanhouden. Dus 1 - 1,5 cm per meter stijgen.
Een vermijd R1 bogen in een helling. Door zo'n krappe boog neemt de wrijving tussen rails en wielen sterk toe en kun je nauwelijks meer dan een paar korte wagens naar boven slepen. (Tenzij je een heel sterke lok hebt.)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: 3 graden helling

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt bouwen. Hoe minder steil een helling is hoe beter zowel in model als in het echt.

Bouw je iets wat in het echt ook steilere helling heeft zoals diverse S-bahn netten of de hogesnelheidslijn Köln-Frankfurt maar ook Düsseldorf-Wuppertal bijvoorbeeld die hellingen van rond 4% dan kan je dat in model ook proberen. Met S-bahn treinen zal dat prima gaan alleen een ICE3 heeft in model denk ik maar 1 bak aangedreven ipv 4 in het echt dus dat kan wel een verschil maken. En bouw je echt iets steils na zoals de Rübelandbahn of Boppard-Emmelshausen met hellingen van 6% en meer maak je treinen dan niet langer als in het echt dan zou het goed moeten komen. Dat je materieel daarvan sneller slijt is te verwachten maar ook dat doet het dan in het echt ook.

In Duitsland gaan U-(Stadt)bahn netten tot 8% en een aantal tramlijnen nog steiler, ga je naar de trams in Lisabon kijken dan gaat dat tot iets van 15% of je dat in model moet willen is wat anders maar als je uitdaging zoekt wel leuk.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: 3 graden helling

Bericht door rongoos »

Bedankt weer heren voor de antwoorden en tips. ik ga er denk ik maar een beetje mee expirimenteren. Even kijken dus hoe sterk mijn loc is en wat hij wel en niet trekt. Het probleem is dat ik een kort baantje heb en dat je dan als snel over de aanbevolen hellingshoek komt, maar ik ga kijken hoever ik kom. Bedankt weer.

Gr. Ron



MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: 3 graden helling

Bericht door MaartenOtto »

Het is heel erg merk afhankelijk van wat kan. M’n Engelse Loco van Dapol en Farish zijn qua trekkracht en snelheid ronduit een aanfluiting. Een 20 jaar oude v218 van Fleischmann ging na een druppel olie als een malle over de baan. Vandaag een Shinkansen model van de firma Kato de benen laten strekken.... waar de Dapol en Farish Loco 1 rondje doen heeft de 7 bakken trein van Kato er al 5 opzitten.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: 3 graden helling

Bericht door Hugo »

MaartenOtto schreef: 24 mei 2020 21:50 Het is heel erg merk afhankelijk van wat kan. M’n Engelse Loco van Dapol en Farish zijn qua trekkracht en snelheid ronduit een aanfluiting. Een 20 jaar oude v218 van Fleischmann ging na een druppel olie als een malle over de baan. Vandaag een Shinkansen model van de firma Kato de benen laten strekken.... waar de Dapol en Farish Loco 1 rondje doen heeft de 7 bakken trein van Kato er al 5 opzitten.
Ik zag je klaagzang op YouTube, keurige uitspraak van het Engels heb je overigens.

Wat je beschrijft over Dapol en Farish, zijn die dingen nu eenmaal zo brak of is het een fabricagefout?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: 3 graden helling

Bericht door MaartenOtto »

Ze zijn gewoon brak. Punt uit. Gewoon techniek uit het jaar kruik. Het is dat het spul van RevolutioN een veel hogere kwaliteit heeft, maar ik ben echt niet onder de indruk van de techniek in de Britse modellen. Sterker nog, mocht het echt problemen geven dan mag DTS of consorten een keer een ombouw doen met fatsoenlijke motoren er in.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: 3 graden helling

Bericht door Sandopie »

Maarten,

Zou het echt aan de motoren liggen, of ligt het misschien aan het ontbreken van gewicht en/of anti-slipbandjes?


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: 3 graden helling

Bericht door MaartenOtto »

Gewicht van die dingen is een aanfluiting... 69 gram voor een 6 assige loc... Absoluut een lachertje. anti-slipbandjes hebben ze in de UK nog nooit van gehoord... Als je het noemt dan wordt je daar door de community zowat ge kielhaalt.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: 3 graden helling

Bericht door Sandopie »

Maarten,

Dan weet je wat de oorzaak is van de problemen die zich voordoen. Het ligt dus niet aan de motoren, dus een motorombouw lost weinig/niets op.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: 3 graden helling

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Volgens mij heeft dit vrij weinig met hellingen en zo van doen, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: 3 graden helling

Bericht door Sandopie »

Michiel,

Het is maar hoe je het bekijkt. Uiteindelijk zal het rollend materieel wel naar boven moeten komen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: 3 graden helling

Bericht door Thrillseeka »

Opmerking moderator

volgens mij gaat het topic over hoe schuin je mag en niet welk merk goed en slecht spul levert, dus graag on topic blijven.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Plaats reactie