Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Aloha,

Ik heb een probleem en heb het idee dat ik zo’n beetje alles geprobeerd heb.
Ik heb een elektrofrog wissel liggen en als de trein rechtdoor rijd is er niks aan de hand, slaan we af blijven we midden op de wissel staan. 8)7 8)7 :twisted: :twisted:

Nu had ik ook al dit draadje zitten doorlezen over peco wissels https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458
en ben nou ook niet van plan om deze discussie weer te starten.
Maar ik heb wel het idee dat de tong niet goed contact maakt met de buitenrail want als ik er licht tegenaan druk is er contact en kunnen we rijden.
Ik heb de tong al schoongemaakt, ik heb de servo opnieuw afgesteld zodat deze de tong wat harder aandrukt. Atf was ook geen oplossing en ook mocht helaas met een mesje de binnenkant van de aanhechting van de tong aandrukken ook niet helpen.
Heb de servo switch verwisseld om te kijken of het relais misschien het probleem was maar helaas.

Ik zit qua aanpassingen aan de wissel in het onnodig kamp (nee geen discussie starten nou ;)) want al m’n andere wissels werken prima zo.

Ik heb allen even geen idee meer wat ik nog zou kunnen proberen.
Misschien hebben jullie een idee.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door Marksintpancras »

Wouter, heb jij toevallig een multimeter??? Zo ja, ook eentje met piepstand?? Zo ja, dan ff piepen of alles de goede spanning krijgt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Nee helaas niet. Maar m’n schoonvader heeft er nog wel 1 liggen.
Moet ik alleen nog even op wachten. Want vanaf hopelijk 15 Juni mogen ze vanaf NL weer bij ons in Duitsland komen.

Maar ik zal het dan even doormeten.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door FidOo »

Hoi wouter, maak je gebruik van hartstuk polarisatie? Want dan zou het aandrukken van de wissel tong niet uit mogen maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door fenix »

Hallo Wouter,

Heb je geballast op/bij/rond dat wissel? Of met verf gespeeld op en/of tussen de spoorstaven en wisseltongen?
Dat heeft bij mij in het verleden wel eens wat verrassingen opgeleverd met wissels en nu is mijn standaard aanpak om sowieso het hartstuk te schakelen via de wisselaandrijving ongeacht wat het wissel uit zichzelf zou horen te doen.

Succes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Goedemorgen allen.
FidOo schreef: 27 mei 2020 21:21 Hoi wouter, maak je gebruik van hartstuk polarisatie? Want dan zou het aandrukken van de wissel tong niet uit mogen maken.
Ja Ik zal straks even een foto maken van hoe de boel is aangesloten. Maar de buitenste spoorstaven hebben bedrading naar de DCC spanning en in het midden een draad die naar de P loopt op de servo switch.
fenix schreef: 27 mei 2020 21:43 Hallo Wouter,

Heb je geballast op/bij/rond dat wissel? Of met verf gespeeld op en/of tussen de spoorstaven en wisseltongen?
Dat heeft bij mij in het verleden wel eens wat verrassingen opgeleverd met wissels en nu is mijn standaard aanpak om sowieso het hartstuk te schakelen via de wisselaandrijving ongeacht wat het wissel uit zichzelf zou horen te doen.

Succes, Fenna
Nee wissel ligt nog helemaal vrij.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Zoals beloofd de foto’s.
Zo ligt de wissel er bij.
Afbeelding

Zo is deze bedraad.
Afbeelding


En zo aangesloten.
Afbeelding

Ik gebruik alleen de P voor de polarisatie. De draden die in de T zouden moeten sluit ik direct aan op de DCC spanning.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door Marco66 »

Hoi Wouter,

En als je de draden van de dcc voeding via de servoswitch laat lopen, heb je het probleem dan ook?

Groeten Marco.


Groeten Marco
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Marco66 schreef: 28 mei 2020 06:44 Hoi Wouter,

En als je de draden van de dcc voeding via de servoswitch laat lopen, heb je het probleem dan ook?

Groeten Marco.
Helaas wel, dat was voor mij ook de reden om de wissel direct aan de DCC te voeden. Zodat ik dat zou kunnen uitsluiten. Maar helaas.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door Michiel »

enderscw schreef: 28 mei 2020 06:11 Ik gebruik alleen de P voor de polarisatie. De draden die in de T zouden moeten sluit ik direct aan op de DCC spanning.
De T aansluitingen moet je DCC signaal op zetten. Er zit geen DCC vanzelf op. Via een relais zal P de spanning van een van de twee T contacten nemen. ;)

Plaatje van WIm:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/JenJServo.jpg


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Michiel schreef: 28 mei 2020 07:34
enderscw schreef: 28 mei 2020 06:11 Ik gebruik alleen de P voor de polarisatie. De draden die in de T zouden moeten sluit ik direct aan op de DCC spanning.
De T aansluitingen moet je DCC signaal op zetten. Er zit geen DCC vanzelf op. Via een relais zal P de spanning van een van de twee T contacten nemen. ;)

Plaatje van WIm:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/JenJServo.jpg
Maar dan had het voor ik de draden aansloot direct op DCC ook moeten werken.


Maar het probleem is opgelost, ik heb alle bedrading er afgehaald en er nieuwe draden aan gesoldeerd. En alles werkt nu weer naar behoren. Dus ik gok dat het in de bekabeling heeft gezeten.

Iedergeval allemaal bedankt voor het meedenken.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door Michiel »

Als je de T klemmen niet aansluit heb je geen gepolariseerd puntstuk door de ServoSwitch, en vertrouw je op het toevallig contact van de gesloten wisseltong tegen de aanliggende rail. Dus, wanneer de problemen weer opduiken, denk dan aan die T-klemmen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door FidOo »

Zoals Michiel en andere hier boven al aangeven! Die zwarte en rode draad van je wissel MOETEN!!!! op je T aansluitingen van de decoder. Zonder dit heb je geen polarisatie en dus binnen de kortste keren dezelfde ellende. Het feit waarom het nu wel werkt is waarschijnlijk niet eens een fout in de bedrading geweest maar het feit dat je met je wissel aan het rommelen bent geweest!

Het plaatje vind ik dan niet helemaal 100% handig omdat hier de signalen direct van de diodeschakeling en centrale gehaald worden. Wissels kunnen ook onderdeel zijn van een bezetmelder en dan gaat dat bovenstaande niet op.

Ik soldeer net zoals jij hebt gedaan wouter, 3 draden aan de wissel. Deze sluit ik aan op de decoder (TPT). De voeding naar de wissels krijgt hij of van het aansluitende spoor via zn railverbinders of ik sluit de voedende draden ook aan op de T en T aansluitingen.

Het DCC signaal waarmee je de servo decoder van zijn power voorziet haal je gewoon direct uit de centrale. Deze kun je ook gewoon doorlussen tussen alle decoders! Deze zou ik niet vanuit de rails halen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

FidOo schreef: 28 mei 2020 15:47 Zoals Michiel en andere hier boven al aangeven! Die zwarte en rode draad van je wissel MOETEN!!!! op je T aansluitingen van de decoder. Zonder dit heb je geen polarisatie en dus binnen de kortste keren dezelfde ellende. Het feit waarom het nu wel werkt is waarschijnlijk niet eens een fout in de bedrading geweest maar het feit dat je met je wissel aan het rommelen bent geweest!
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want zoals ik eerder al aangaf was de wissel aangesloten via de T en deed deze het ook niet daarom aangesloten direct op de DCC. En de wissel zelf is gewoon heel en niks gesloopt dus van rommelen met een wissel zou ik niet willen spreken.

Qua mogelijke bedrading ja ben ik het met je eens.

Voor de rest weer nieuwe dingen geleerd.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door shoven »

Wouter, als je niks op de twee T aansluitingen aansluit doet P helemaal niets. De Servoswitch schakelt tussen de 2 T ingangen, afhankelijk van of je rechtdoor of afbuigen geschakeld hebt zet hij een van de T ingangen door naar de P uitgang. Meet maar na.
Nu ben je volgens mij afhankelijk van of de tong tegen de railstaaf wordt gedrukt en contact maakt, de puntstukpolarisatie doet helemaal niks. En da's zonde voor je bedrijfszekerheid.

Ik heb ook een lading Servoswitches in gebruik, en ik soldeer 2 DCC draden aan de railstaven van de wissel (net als jij), en verbind ook nog 2 DCC draden met de T aansluitingen t.b.v. de puntstukpolarisatie. En dan de P aan het puntstuk.
(En inderdaad, de handleidingen van Rosoft zijn, net als Wim, vrij kort van stof :mrgreen: )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Trein stopt 1 kant op op een elektrofrog wissel.

Bericht door enderscw »

Klopt Steven dank daarvoor.
En ik denk dat ik daar een keer de mist in ben gegaan, want er staat nergens dat je eventueel de T ook nog apart moet voeden.

Maar goed het ligt en het werkt dus nu kunnen we weer verder met wachten op de nieuwe levering vanuit Engeland.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie