Railmodeller Pro(blemen)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Railmodeller Pro(blemen)

Bericht door Raymond (UK) »

Ik ben onlangs begonnen met een nieuw baanplan en heb daarvoor Railmodeller Pro aangeschaft. De problemen die ik aantref liggen vooral rond the wissels.

Heeft iemand ervaring met deze software? Ik heb een voorbeeld bijgevoegd waar de opstel sporen niet gelijk eindigen aan het eind en bij het tweede voorbeeld sluit het overloop spoor niet aan links.


Afbeelding

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Railmodeller Pro(blemen)

Bericht door roba »

Hoi Raymond,

Het probleem ligt niet aan RailModeller maar aan de geometrie van Fleischmann rails met bedding.

Bij wissels die schuin liggen kom je per wissel ongeveer 4 mm te kort. Dat kost je dus iedere keer 2 stuks 9102 in plaats van een 9101 (2x57,5 -111 = 4)
Na een aantal wissels kun je er ook een 9104 tussen doen. Bij de Engelse wissels (Doppelkreuzingsweiche) heb je daarom een linkse en een rechtse versie waarbij 1 spoor 115 mm is.

De fout bij de meegebogen wissels is in de praktijk niet erg; doordat rails niet altijd strak tegen elkaar of iets schuin past het in de praktijk wel.
Hetzelfde bij de 9136: Als er tenminste een paar railovergangen zitten tot de volgende wisselverbinding past het wel.

De ontwikkelaars van in ieder geval RailModeller en AnyRail gebruiken de opgemeten afmetingen van de Fleischmann wissels en niet de fabrikant opgeeft.

Groeten,

Rob



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Railmodeller Pro(blemen)

Bericht door Raymond (UK) »

Hoi Rob,

Bedankt voor de uitleg, stuk duidelijker nu.

Ik teken rustig door.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie