Losse wielen op Trix BR52
Losse wielen op Trix BR52
Het moest ervan komen, ik heb mijn eerste grote stoomlocomotief op de baan, een Baureihe 52 van Trix, uit de tijd dat er nog een West Duitsland bestond. Gelijk op het testovaaltje gezet en hij kan zelfs R1 bochten aan, dus alles super, maar opeens viel hij stil en merkte ik tot mijn grote verbazing dat bij vijf van de tien aandrijfwielen de 'banden', dus de metalen delen, niet vastzitten aan het plastic deel met de spaken.
Dit is vast op te lossen door ze er terug aan vast te lijmen, maar als iemand hier al eens tegenaan gelopen is hoor ik graag hoe dit het beste kan worden aangepakt. Kliederen met secondenlijm lijkt mij hier een Bijzonder Riskant Idee. Misschien dat een lijm dat minder de neiging heeft om overal in te komen handiger is. En dan moet er nog voor gezorgd worden dat alles precies recht blijft zitten.
Of horen ze zo los te zitten? (Moeilijk voor te stellen want ze gaan heel snel scheef zitten als je er een stukje mee rijdt.)
Dit is vast op te lossen door ze er terug aan vast te lijmen, maar als iemand hier al eens tegenaan gelopen is hoor ik graag hoe dit het beste kan worden aangepakt. Kliederen met secondenlijm lijkt mij hier een Bijzonder Riskant Idee. Misschien dat een lijm dat minder de neiging heeft om overal in te komen handiger is. En dan moet er nog voor gezorgd worden dat alles precies recht blijft zitten.
Of horen ze zo los te zitten? (Moeilijk voor te stellen want ze gaan heel snel scheef zitten als je er een stukje mee rijdt.)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Losse wielen op Trix BR52
Is deze nieuw en garantie, zelf er niet aan knutselen. Terug naar waar je hem hebt gekocht.
Verder heb ik dit nooit eerder gezien met loc's, zou dan ook niet weten hoe dit is op te lossen zonder met lijm te gaan kliederen.
Verder heb ik dit nooit eerder gezien met loc's, zou dan ook niet weten hoe dit is op te lossen zonder met lijm te gaan kliederen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Losse wielen op Trix BR52
Het is een tweedehandsje van een grote internationale veilingsite met de naam die begint met een kleine letter e, dus ik zou mijn ongenoegen kunnen uiten aan de verkoper die van mening was dat de loc in topzustand was.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Losse wielen op Trix BR52
2de hands is altijd lastig inderdaad, terug sturen en dan hopen dat je geld terug krijgt is ook weer zo wat.
Succes hiermee, misschien heeft iemand een tip voor je.
Succes hiermee, misschien heeft iemand een tip voor je.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Losse wielen op Trix BR52
Bedankt voor het meedenken Ronald.
Zo een tweedehands loc kost ook weer niet de hoofdprijs dus het is net wat anders dan wanneer je een splinternieuw pronkstuk voor honderden euro's hebt gekocht die het niet doet. En hij is minstens dertig jaar oud natuurlijk.
Ik schreef nu een beleefd mailtje aan de verkoper met de vraag of hij een idee heeft hoe dit op te lossen. En je kunt het natuurlijk ook zo zien, dat als er meer moeite gedaan moet worden om het locje rijdend te krijgen is het toch net wat mooier wanneer die uiteindelijk mooi rijdt. Net als het opknappen van een oude auto ofzo
Zo een tweedehands loc kost ook weer niet de hoofdprijs dus het is net wat anders dan wanneer je een splinternieuw pronkstuk voor honderden euro's hebt gekocht die het niet doet. En hij is minstens dertig jaar oud natuurlijk.
Ik schreef nu een beleefd mailtje aan de verkoper met de vraag of hij een idee heeft hoe dit op te lossen. En je kunt het natuurlijk ook zo zien, dat als er meer moeite gedaan moet worden om het locje rijdend te krijgen is het toch net wat mooier wanneer die uiteindelijk mooi rijdt. Net als het opknappen van een oude auto ofzo
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Losse wielen op Trix BR52
Norman,
Aangezien het zich bij 5 wielen voordoet, zit er n.m.m. niets anders op dan ze weer vast te lijmen. Om ze er weer recht op te krijgen, zou ik het volgende doen:
- eerst duidelijke foto's van het drijfwerk maken, zowel links als rechts, zodat je weet hoe je de aandrijving weer moet terugplaatsen;
- nagaan waar de stroomafnemers tegen de wielen of flenzen drukken;
- aandrijving aan beide zijden verwijderen;
- per keer 1 as uitbouwen en de wielen verwijderen. Zorg ervoor dat flens en wielster van beide wielen niet onderling worden verwisseld;
- neem een stickerschutvel (de achterkant van een stickervel) en leg dat met de "vettige" kant boven;
- als de stroomafnemer tegen de binnenkant van het wiel drukt, keer dan die buitenkant naar boven. Als de stroomafnemer bovenop de flens drukt, houdt dan de buitenkant v.h. wiel boven;
- verwijder de flens van de wielster;
- breng op de wielster een heel klein beetje secondelijm aan en druk de flens in één beweging horizontaal om de wielster (De lijm die je aan de onderkant weer uit het wiel perst komt nu op het schutvel, maar hecht daar niet of nauwelijks op.);
- pers het wiel (liefst met een model-poelietrekker) weer recht op de as;
- let er daarbij op dat beide wielen t.o.v. elkaar 90% zijn gedraaid;
Doe zo ieder los wiel, as voor as.
Bouw tenslotte de aandrijving weer in en controleer de kwartering van de wielen, voordat je spanning op de rails zet.
Geen garantie en je doet dit voor eigen risico, maar zo zou ik het doen.
Succes,
Ben
Aangezien het zich bij 5 wielen voordoet, zit er n.m.m. niets anders op dan ze weer vast te lijmen. Om ze er weer recht op te krijgen, zou ik het volgende doen:
- eerst duidelijke foto's van het drijfwerk maken, zowel links als rechts, zodat je weet hoe je de aandrijving weer moet terugplaatsen;
- nagaan waar de stroomafnemers tegen de wielen of flenzen drukken;
- aandrijving aan beide zijden verwijderen;
- per keer 1 as uitbouwen en de wielen verwijderen. Zorg ervoor dat flens en wielster van beide wielen niet onderling worden verwisseld;
- neem een stickerschutvel (de achterkant van een stickervel) en leg dat met de "vettige" kant boven;
- als de stroomafnemer tegen de binnenkant van het wiel drukt, keer dan die buitenkant naar boven. Als de stroomafnemer bovenop de flens drukt, houdt dan de buitenkant v.h. wiel boven;
- verwijder de flens van de wielster;
- breng op de wielster een heel klein beetje secondelijm aan en druk de flens in één beweging horizontaal om de wielster (De lijm die je aan de onderkant weer uit het wiel perst komt nu op het schutvel, maar hecht daar niet of nauwelijks op.);
- pers het wiel (liefst met een model-poelietrekker) weer recht op de as;
- let er daarbij op dat beide wielen t.o.v. elkaar 90% zijn gedraaid;
Doe zo ieder los wiel, as voor as.
Bouw tenslotte de aandrijving weer in en controleer de kwartering van de wielen, voordat je spanning op de rails zet.
Geen garantie en je doet dit voor eigen risico, maar zo zou ik het doen.
Succes,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Losse wielen op Trix BR52
Bedankt Ben voor de uitleg. Het losmaken van de aandrijfstangen zie ik een beetje tegenop. Het lijkt er erg op dat ze niet echt bedoeld zijn om los te maken, maar het kan ook zijn dat ik nog het trucje moet vinden om dat zo te doen dat het weer terug vastgemaakt kan worden. Vooral de pennetjes waar de stangen aan het wiel bevestigd zijn heb ik mijn twijfels bij of ik ze weer netjes vast kan maken. Heerlijk ingewikkeld dit.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Losse wielen op Trix BR52
Norman,
Die pennetjes zijn in de gaatjes gedrukt. Ik heb bij een paar loks de aandrijving al eens moeten verwijderen en kon ze er weer netjes indrukken. Je moet het niet meer dan een paar keer doen lijkt me, maar bij mij zit alles weer gewoon op zijn plaats.
Ik gebruik er een puntig, gebogen pincet voor. Door voorzichtig en nauwkeurig te werken is het me tot nu toe goed gelukt.
Maar: begin er niet aan als je het niet aandurft. Er zijn ook collega's op het forum die die graag voor anderen doen (ik overigens niet. Ik ga niet aan de lok van een ander sleutelen.)
Ben
Die pennetjes zijn in de gaatjes gedrukt. Ik heb bij een paar loks de aandrijving al eens moeten verwijderen en kon ze er weer netjes indrukken. Je moet het niet meer dan een paar keer doen lijkt me, maar bij mij zit alles weer gewoon op zijn plaats.
Ik gebruik er een puntig, gebogen pincet voor. Door voorzichtig en nauwkeurig te werken is het me tot nu toe goed gelukt.
Maar: begin er niet aan als je het niet aandurft. Er zijn ook collega's op het forum die die graag voor anderen doen (ik overigens niet. Ik ga niet aan de lok van een ander sleutelen.)
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Losse wielen op Trix BR52
Ok, als die pennetjes alleen op die manier bevestigd zijn is dat nog te doen waarschijnlijk. Zal er te zijner tijd aan beginnen en vast een berichtje plaatsen in hoeverre het al dan niet lukt. Het plan is om uiteindelijk nog wat details te veranderen zodat hij beter op mijn baan past (windleidplaten eraf, paar leidingen van messing erop die lijken te ontbreken en een nieuwe neus op de ketel) maar daarvoor is het wel zo fijn om het mechanische deel werkend te krijgen. We hebben geen haast.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Losse wielen op Trix BR52
andere wielen bij Minitrix bestellen
volgen mij wordt de 52 weer gemaakt
Mack
volgen mij wordt de 52 weer gemaakt
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Losse wielen op Trix BR52
Kijk eens even dit filmpje over losmaken drijfstangen vanaf 9:53
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2