Voor de afwisseling: ontsporen in rocowissels...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Voor de afwisseling: ontsporen in rocowissels...

Bericht door tv_man »

Het is een probleem waar velen tegenaan lopen, ik voeg me bij de club...

Het gaat hier om: 15 graads linkerwissel van Roco (spoor N) met elektrische aandrijving. Vierassige rijtuigen zoals eentje van Roco (die anders het soepelst rolt van al mijn rijdend materieel) en andere (met nieuwe wielen) en een oude Piko-loc (DDR, met gigantische flenzen - dat dat onspoort is geen wonder, maar elders rijdt hij redelijk) ontsporen wanneer ze afbuigen.

Welnu, ik heb het punt gevonden waar ze ontsporen, namelijk een bevestigings(?) stukje van de wisseltong waar de wielen een millimeter omhooggeduwd worden en aan de verkeerde kant van de wisseltong terechtkomen met alle gevolgen van dien.

Ik heb twee ideeën over hoe het probleem op te lossen.
a. alle rijtuigen die dit probleem vertonen verzwaren. Niet zeker of dit werkt, aangezien de Piko-loc vol lood zit en ook netjes ontspoort.
b. het hobbeltje dat dit veroorzaakt wegdremelen. Niet helemaal zeker of dit een goed idee is, want het lijkt me dat het risico groot is dat de wissel de vuilnisbak inkan mocht ik uitschieten en ik ben ook niet zeker hoe essentieel dit hobbeltje is.

Mocht iemand dit probleem bekend voorkomen en er een oplossing voor hebben die het liefst niet vervanging van de wissel inhoudt, hoor ik het graag.

Zie plaatje voor het probleemhobbeltje.


Alvast bedankt,
Norm
Bijlagen
roco_wissel_probleem.JPG
roco_wissel_probleem.JPG (74.88 KiB) 1914 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Voor de afwisseling: ontsporen in rocowissels...

Bericht door Saraan »

Volgens mij is niet het hobbeltje (het scharnier), maar de sleuf er net achter. Scherpe flenzen kunnen erin blijven haken, met als gevolg ontsporingen. Je kan met een klein vijltje langs de binnenkant de sherpe hoek van de spoorstaaf wat afronden. Niet veel, een beetje is al voldoende. (Eigen ervaring maar dan met Fleischmann wissels)

groetjes


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Voor de afwisseling: ontsporen in rocowissels...

Bericht door tv_man »

Dat dan maar proberen morgen, in ieder geval alvast bedankt.

De wisseltong rond de lengteas een beetje naar binnen buigen (mits mogelijk) zou misschien ook kunnen helpen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Voor de afwisseling: ontsporen in rocowissels...

Bericht door Saraan »

Ik zou niets verbuigen. Daar moet je teveel kracht voor zetten, en de kans is groot dat je de wissel kapot trekt. Volgens mij met een klein vijltje is alles pico-bello in orde.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Voor de afwisseling: ontsporen in rocowissels...

Bericht door tv_man »

Een paar tiende millimeter gevijld en de treinen rollen er weer zonder problemen over! Mijn dank is groot.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie