Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door rongoos »

Ik ben nu zo'n 2 maanden bezig met mijn baan en ik ben nog steeds mega enthousiast.
Ik heb nu een baan van 1.60 x 70 dus niet zo groot. De dingen die ik tot nu toe gedaan heb zijn eigenlijk allemaal oefeningen geweest om het modelbouwen onder de knie te krijgen.

Hieronder wat foto's van de baan tot nu toe. Let even niet op de rommel het is work in progress :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hoe sta ik er in tot nu toe? Het rijden is leuk maar je geeft een draai aan de knop en het is vooral kijken naar hoe de trein door je gemaakte landschap glijd. Op zich vind ik dat wel leuk, maar het is niet zo dat ik denk ik ga even een uurtje rijden. Nu heeft mijn baan ook totaal geen "speelruimte". Ik heb bv geen wissel, maar vraag me af of die het rijd gevoel gaan vergroten. Ik ben eigenlijk alleen bezig met het "bouwen". Ik dacht dat dit een meerjaren project ging worden, maar door de corona crisis zit ik momenteel veel thuis en ben bijna full-time met mijn baan bezig.

Nu zul je denken waar gaat dit verhaal naar toe? Ik heb eens naar mijn baan gekeken en ik heb zoveel ideeen ten opzichte van scenery die ik wil inpassen dat ik ruimte te kort kom op de plaat die ik nu heb. Nu heb ik eens rondgekeken op mijn zolderkamer en heb nu een baan die los staat van 1.60 x 70 zodat ik makkelijk bij de achterkant kan, maar ik kan langs de muren in een L-vorm een baan van 2 mtr en 2mtr40 kwijt met een diepte van 60. Dit geeft me wel veel meer bouwruimte.

Nadeel is natuurlijk dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen. De rails is gelijmd met houtlijm en zal niet gemakkelijk los gaan komen. ik ken de methode met de natte theedoek maar dit had bij een deel mislukte balast ook niet het gewenste effect. Dus een groot deel van de rails kan ik als verloren beschouwen. Dus dit idee gaat weer een heleboel geld kosten. Buiten het hout voor de baan dus bijna alle rails, en gezien de nieuwe afmetingen zal dat aardig oplopen.

Waar heb ik nu advies voor nodig zul je denken?
Ik heb ook gekeken naar het digitaliseren van de baan, maar dit zijn zulke schrikbarende bedragen dat ik dat er echt niet door krijg bij mijn vrouw.
Ook vraag ik me af of dat het rijplezier verhoogd. Natuurlijk vind ik het onder de knie krijgen van digitaal programmeren en dergelijke een enorme uitdaging, maar als de baan rijd dan ben je net zo ver als met analoog. Verder denk ik dat analoog net zoń uitdaging kan zijn om alles soepel te laten lopen. Op de nieuwe baan wil ik toch een paar wissels die het rijd plezier moeten verhogen. De baan wil ik eigenlijk in 3 hoogtes opdelen. Een deel die hoog loopt door de bergen. een middendeel waar het meeste van de scenery komt te staan en een lager deel met meerdere tunnels. Deze 3 delen wil ik los van elkaar maken en aansturen middels 3 trafo's zodat ik 3 treinen tegelijk kan laten rijden en ook tegen elkaar in. (kan dit eigenlijk wel?) En ik wil natuurlijk een paar wissels erin alleen nog geen idee wat ik daar dan mee wil.

Mocht iemand een mooi ontwerp hebben dan houd ik me aanbevolen

bedankt.

gr. Ron



m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door m-spoor »

Gebruik bij je volgende baan boekbinderslijm i.p.v. houtlijm.
Dan werkt die truc met die (klets)natte theedoek wel!
Al of niet digitaal: als je naar Houten gaat, zoek dan eens contact met Martin Domburg. (Vaak bij Hans Lubbers in de buurt.)
Waarschijnlijk kan hij je ook het e.e.a. vertellen over de kosten, maar ook hoe je deze in het begin kan opbouwen in kleine stapjes.

Succes,
m-spoor.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door Nico Essers »

Als je met bijvoorbeeld een tweede hands MultiMaus begint hoeft digitaal echt niet duur te zijn om mee te starten. Het geeft je echter veel meer mogelijkheden qua rijden met meerdere treinen. Omdat scenerie je passie is kun je eerst het landschap ontwerpen en daar dan het baanplan in verwerken. Eenvoud (voor het railplan) is hierbij vaak het beste uitgangspunt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ron, ik denk dat je je een aantal dingen af moet vragen en die antwoorden kan je alleen geven.

1; Waar word je blij van rijden en/of bouwen?
2; Als je wil rijden zie je dan het liefste zoveel mogelijk treinen op zoveel mogelijk spoor of bouw je liever iets wat er realistisch uit ziet.
3; Wil je rond kunnen rijden, of laat je treinen tussen 2 of meer (schaduw)stations op en neer rijden of maak je een rangeerbaan waarbij je hoofd bezigheid is het halen en brengen van wagens naar diverse industrieën of een combinatie hiervan.
4; Ga je iets bouwen en/of ga je rijden met treinen als hoofd thema( wat 99,9% van de mensen doet) of kies je meer voor tram of metro of een van de vele tussen vormen.

Als je met modelspoor aan de gang gaat hoef je niet digitaal te gaan en je hoeft zelfs helemaal niet te rijden( doe ik voor 98% ook niet). Wat wel wenselijk is( want zoals een wijs man op een fiets ooit zei; "ik moet maar 1 ding en dat is dood gaan") dat je er op een manier mee bezig bent waar je plezier aan beleeft. En ja of je dan zoals ik alleen diorama's bouwt en zo realistisch mogelijk of zoals m'n vader en vele andere het liefst zoveel mogelijk treinen op een bord spaghetti met zoveel mogelijk tunnels en bruggen laat rijden is dan niet zo boeiend zolang het maar bij jou past.

Als je wil weten wat je met wissels kunt en moet is en blijft het beste advies ga bij het echt spoor kijken hoe het daar gebruikt word en waarom.

Daarnaast zou ik je het advies geven geef je geld slim uit. Er zijn op internet zat methodes te vinden om heel veel dingen zelf te maken voor heel weinig geld. Als je dat doet zal het niet altijd worden zoals je gewild had maar dan probeer je het gewoon opnieuw of op een andere manier. En van gewoon doen en fouten maken leer je het meeste. Ook kan je een hoop technieken en materialen eerst uit proberen op diorama's( al is het maar een bierviltje) en pas daarna als het geworden is wat je wilt op je baan.

Ik zou je ook adviseren iets te bouwen wat past bij de ruimte die je hebt en banenplannen van modelspoorfabrikanten zijn dan vaak de mist geslaagde voorbeelden want die willen gewoon zoveel mogelijk rails verkopen.

Jou idee voor een baan in L vorm leent zich heel goed om van A naar B te rijden of om een rangeerbaan op te bouwen. Je zou bijvoorbeeld voor een schaduwstation kunnen gaan van waar je naar een kopstation op de andere poot rijd. Op de poot waar het schaduwstation ligt zou je dan voor de achtergrond nog een 2e kleiner kopstation of industrie aansluitingen kunnen leggen of daar een tramlijn naar toe kunnen laten lopen. Die diepte van 60cm is eigenlijk te smal om een spoorlijn goed rond te laten lopen want dan zit je toch aan krappe boogstralen vast die in het zicht onrealistisch overkomen en uit het zicht ook niet voor al het materieel wenselijk zijn.

Succes met nadenken en keuzes maken en ga vooral buiten inspiratie op doen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door CorM »

Beste Ron,
Is het niet mogelijk om naast je bestaande baan verder uit te breiden dan hoef je ook niet alles te slopen maar alleen waar je een aansluiting naar je nieuwe gedeelte moet maken. Rails en wissels op zich hoeven niet zo duur te zijn, ik heb op markplaats diverse partijtjes zo dicht mogelijk in mijn buurt opgekocht zodat ik het op kon halen. De wissels voorzie ik nu van servo's voor een paar euro via Ali en bestuur alles vanuit een centraal gedeelte(analoog). Voor mij zat voor deze baan de grootste uitdaging in de gehele aankleding en het verzinnen van een plan zodat alles een beetje op elkaar aansluit. Als de baan eenmaal af is dan is het wel leuk om af en toe met de hand de treinen door je zelf gecreëerde landschap te laten rijden, dit maakt het plaatje compleet.
Heel veel succes met voor jezelf de beste(leukste) keuze te maken.

Hg. Cor.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door rongoos »

Wow! wat een reakties mensen. Ik zie heel veel tips voorbij komen die ik natuurlijk zelf ook al had bedacht. problem is om de knoop door te hakken. Ga ik gewoon rustig verder bouwen of begin ik van scratch af aan? ik neig naar het laatste. vwb de breedte van de nieuwe Tafel, ik kan op de kop de Tafel nog iets verbreden om mooiere bogen te verkrijgen. De 2e hands multimaus heb ik ook aan gedacht maar heb ik dan geen centrale nodig? of kun je met de multimaus alleen ook al rijden?



Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door Kevin Nijssen »

Een korte maar hopelijk treffende reactie. Wanneer je meerdere treinen wil laten rijden en overweegt om digitaal te rijden maar de prijs je afschrikt. Is het dan niet slim naar een grote winkel te rijden, eens goed laten informeren of hoeveel wat kost en wat er exact nodig is? Voor bijvoorbeeld €300 heb je een digitale startset. Dan heb je een trein, wissel, multimaus en de correcte baan aansluiting. Ik denk persoonlijk dat je snel om zult zijn en in kleine stappen daarna zelf digitaal verder gaat. Ik ben benieuwd waar je voor kiest. Mocht je vragen hebben waarom ik 3maanden geleden voor digitaal ben gegaan met mijn start in deze hobby, stuur ze gerust op.

Succes, groetjes



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door rongoos »

De keuze is geworden om nog analoog te blijven. Dit omdat er nog heel veel geinvesteerd gaat worden in de baan zelf. De analoge locs heb ik al dus die blijven voorlopig nog even hun ronde rijden. Ik was vandaag al meer dan 300 euro kwijt aan alleen de rails en electrische wissels. Digitaal gaan kan dan altijd nog. De baan zelf kan zowel digitaal als analoog bestuurd worden. Eerst maar eens gaan bouwen :)



Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door Kevin Nijssen »

Knoop doorgehakt en lekker door hobbyen! groot gelijk.

Ik ben benieuwd naar je nieuwe baanplan



roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Re: Nieuwe baan maken? Advies gevraagd

Bericht door roelie001 »

Wat je al wel kan doen is digitaal voorbereiden..
Alles zo maken met gescheiden secties/isolaties etc. zodat je mocht je de Lotto winnen niet alles hoeft af te breken.
Dan knoopje nu deze secties nog aan elkaar, hoef je deze later alleen te verlengen en aan een (bezet)melder te koppelen.

Have Fun!


Plaats reactie