Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Nu ik gekozen heb om analoog te blijven rijden voorlopig, heb ik vanmiddag een 5-tal electrisch aangestuurde wissels van peco gekocht.
Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets aan moet sluiten. en om te voorkomen dat de boel "ploft" straks heb ik mijn noob pet maar opgezet en ga jullie weer om hulp vragen. het gaat om de volgende motortjes met 5 aansluitingen?
Ik heb deze wisselbediening erbij gekocht.
Hoe sluit ik dit aan? en hoeveel draden moeten eraan? Sorry maar ik heb echt geen flauw idee. Ik heb op youtube gezocht maar kom wel servo's tegen die wissels bedienen maar niet hoe ze aangesloten moeten worden.
En probeer het een beetje in lekentaal te houden
Bedankt voor jullie hulp.
Gr. Ron
Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets aan moet sluiten. en om te voorkomen dat de boel "ploft" straks heb ik mijn noob pet maar opgezet en ga jullie weer om hulp vragen. het gaat om de volgende motortjes met 5 aansluitingen?
Ik heb deze wisselbediening erbij gekocht.
Hoe sluit ik dit aan? en hoeveel draden moeten eraan? Sorry maar ik heb echt geen flauw idee. Ik heb op youtube gezocht maar kom wel servo's tegen die wissels bedienen maar niet hoe ze aangesloten moeten worden.
En probeer het een beetje in lekentaal te houden
Bedankt voor jullie hulp.
Gr. Ron
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Ron,
In dit filmpje komt een aansluitschema voor:
https://www.youtube.com/watch?v=DrcNJhlepJU
Zie 10:09
Ben
In dit filmpje komt een aansluitschema voor:
https://www.youtube.com/watch?v=DrcNJhlepJU
Zie 10:09
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
En vergeet niet het puntstuk te isoleren met volgende stuk rails.
Bij deze het aansluitschema. Alleen weet ik niet hoe je de digikeys moet vervangen door je handregelaar. Ik had zo iets in de winkel nagevraagd?
Bij deze het aansluitschema. Alleen weet ik niet hoe je de digikeys moet vervangen door je handregelaar. Ik had zo iets in de winkel nagevraagd?
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Heel simpel. De digikeijs decoder is niets anders als een schakelaar, de 2 uitgangen kun je dus gewoon zien als een 2 schakelaars. Alleen ik weet niet of die Kato schakelaar daarvoor geschikt is. Wat ik wel weet is dat Kato normaal gesproken 2 draad wissel motoren gebruikt en dan is dit zeker niet geschikt. Wat zeker weten werkt zijn de kastjes van minitrix en fleischmann.
Nu klinkt dit beetje lullig, maar de volgende keer zou ik eerst vragen hoe of wat voor dat je iets aanschaft. Nu bestaat er een kans dat je die Kato kastjes voor niks hebt gekocht.
Nu klinkt dit beetje lullig, maar de volgende keer zou ik eerst vragen hoe of wat voor dat je iets aanschaft. Nu bestaat er een kans dat je die Kato kastjes voor niks hebt gekocht.
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Ron,
Ik las ook jouw noodkreet in een ander draadje.
Je moet er geen slapeloze nachten van krijgen. Daar is een hobby niet voor bedoeld.
Peco wissels zijn niet eenvoudig en werken niet “out of the box”.
Ik zou met het spul teruggaan naar de leverancier en me exact laten uit leggen hoe het werkt of hoe het aangesloten moet worden. Of anders net spul weer inleveren en iets anders kiezen. Met de Kato schakelaar gaat het volgens mij sowieso niet werken. Of iemand in jouw buurt zoeken die jou verder kan helpen.
Groetjes,
Gerard
Ik las ook jouw noodkreet in een ander draadje.
Je moet er geen slapeloze nachten van krijgen. Daar is een hobby niet voor bedoeld.
Peco wissels zijn niet eenvoudig en werken niet “out of the box”.
Ik zou met het spul teruggaan naar de leverancier en me exact laten uit leggen hoe het werkt of hoe het aangesloten moet worden. Of anders net spul weer inleveren en iets anders kiezen. Met de Kato schakelaar gaat het volgens mij sowieso niet werken. Of iemand in jouw buurt zoeken die jou verder kan helpen.
Groetjes,
Gerard
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Gerard, dank je wel. de leverancier is bijna 2 uur rijden voor mij en ik ging daar juist heen voor de voorlichting. ik twijfelde namelijk tussen 3 soorten tracks. fleischmann/picolo, kato unitrack en peco. Daar ik een beginner ben met solderen en electronische aansluitingen wilde ik eigenlijk een simpel systeem. Nu heb ik dus een probleem.
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Ron,
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe de communicatie tussen jouw en de leverancier is verlopen.
Maar je hebt niet gekregen wat je wilt hebben, nl. een simpel systeem.
Eigenlijk zou het aansluiten van het wissel niet zo moeilijk hoeven te zijn.
Ik heb het schema van Ronald iets bijgewerkt: Wat je nog nodig hebt is een schakelaar waarmee je een verbinding maakt tussen de ene pool van de trafo (12~16 V) en een zwarte draadje voor de ene stand van het wissel en met het andere zwarte draadje voor de andere stand van het wissel. Het rode draadje moet dan aan de andere pool van de trafo.
Misschien kan de Kato schakelaar dit;
Bovendien moet je ook nog een mechanische verbinding maken tussen de wisselmotor (onder het tafelblad ?) en het wissel.
Je kunt het beste maar even bellen met de leverancier en hij zal je verder moeten kunnen helpen of het spul weer terugnemen.
Als ik jou zo beluister kun je toch beter maar het spul terug doen en voor een simpeler oplossing gaan, bijvoorbeeld Fleischmann of Minitrix.
Hoewel Peco veel mooier is.....
met vriendelijke groeten,
Gerard
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe de communicatie tussen jouw en de leverancier is verlopen.
Maar je hebt niet gekregen wat je wilt hebben, nl. een simpel systeem.
Eigenlijk zou het aansluiten van het wissel niet zo moeilijk hoeven te zijn.
Ik heb het schema van Ronald iets bijgewerkt: Wat je nog nodig hebt is een schakelaar waarmee je een verbinding maakt tussen de ene pool van de trafo (12~16 V) en een zwarte draadje voor de ene stand van het wissel en met het andere zwarte draadje voor de andere stand van het wissel. Het rode draadje moet dan aan de andere pool van de trafo.
Misschien kan de Kato schakelaar dit;
Bovendien moet je ook nog een mechanische verbinding maken tussen de wisselmotor (onder het tafelblad ?) en het wissel.
Je kunt het beste maar even bellen met de leverancier en hij zal je verder moeten kunnen helpen of het spul weer terugnemen.
Als ik jou zo beluister kun je toch beter maar het spul terug doen en voor een simpeler oplossing gaan, bijvoorbeeld Fleischmann of Minitrix.
Hoewel Peco veel mooier is.....
met vriendelijke groeten,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 26 jul 2020 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Ik heb de post aangepast,
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Bedankt Gerard voor je hulp. ik rijd wel analoog misschien dat dat nog uitmaakt? volgens mij gebruik ik dan alleen de 3 linker aansluitingen?
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Hé Ron,
Wat is het nummer van de Kato schakelaar, Ik dacht eerst dat het een 24-840 was, die is zeker niet geschikt want die poolt alleen + en - om.
Wat is het nummer van de Kato schakelaar, Ik dacht eerst dat het een 24-840 was, die is zeker niet geschikt want die poolt alleen + en - om.
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Het maakt niet uit of je analoog of digitaal rijd. Het puntstuk moet + of - worden afhankelijk van de stand van de wissel, het voordeel van een unifrog is dat de spanning vanuit de tong naar het puntstuk gaat, maar daar moet je niet op vertrouwen. Net geen contact en het puntstuk heeft geen spanning. Eenmaal aansluiten volgens het schema scheelt een hoop ellende achteraf.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Ron,Ronald2016 schreef: ↑27 jul 2020 07:32Het maakt niet uit of je analoog of digitaal rijd. Het puntstuk moet + of - worden afhankelijk van de stand van de wissel, het voordeel van een unifrog is dat de spanning vanuit de tong naar het puntstuk gaat, maar daar moet je niet op vertrouwen. Net geen contact en het puntstuk heeft geen spanning. Eenmaal aansluiten volgens het schema scheelt een hoop ellende achteraf.
Je hoeft ze bij zowel analoog als digitaal niet te gebruiken. Het puntstuk blijft dan stroomloos. Je loopt dan het risiso dat de kleinere locs op het wissel blijven staan.
Het belangrijkste is om eerst de wisselmotor aan de gang te krijgen met de Kato schakelaar. Welke Kato schakelaar heb je?
Er is een een draadje met Kato tips. Die wordt door meerdere Kato liefhebbers bekeken. Je kunt de vraag ook daar eens stellen.
Ronald,
Volgens mij is bij de unifrog het puntstuk stroomloos en moet, indien gewenst, door de wisselmotor van de juiste polariteit worden voorzien. Bij de electrofrog wordt het puntstuk door de wisseltongen van stroom voorzien of via de wisselmotor.
En dan heb je ook nog de insulfrog....
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd bij het aansluiten van de wisselmotoren
Gerard, je kan gelijk hebben. Het is al weer een jaar geleden toen ik deze op mijn modules heb gemonteerd. Maar ik heb het aangesloten.
Maar wat je zegt eerst de wisselmotor laten werk is al een hele stap apart.
Maar wat je zegt eerst de wisselmotor laten werk is al een hele stap apart.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging