vastleggen en schoonmaken rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jan zonder Vrees
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2011 14:30

vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Jan zonder Vrees »

Hoi Nspoor vrienden,

Na een paar maanden niet gebruikt te zijn was de rails zo vies geworden dat ik er niet meer goed op kon rijden met elk van de vier locomotieven die ik heb. Ik heb geprobeerd schoon te maken met een blokje dat ik speciaal bij Sjaak's Hobbieshop, toendertijd in een steeg van de haarlemmerstraat in Leiden, gehaald had. Het gaat moeizaam omdat de rails niet vastligt en er veel gepoetst moet worden voordat ik enig resultaat boek. Nu de volgende vragen graag:

-Hoe leg ik de rail vast? Ik heb kleine spijkertjes maar zie het niet zo gebeuren om die er met een normale hamer in te beuken zonder de rails te beschadigen.

-Hoe best schoonmaken? Ik heb de volgende dingen gepobeerd; contactspray of WD40 met doekje en het blokje van Sjaak.

Bedankt voor de input


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door shoven »

Er zijn vele manieren om je rails vast te leggen:
- Spijkeren
- Nieten
- schroeven
- Lijmen

De eerste drie gebruik je vooral om de rails vast te zetten tot je gaat ballasten. Na het ballasten haal je ze er weer uit, de rails wordt dan door de ballast op zijn plek gehouden.

Schoonmaken kun je met van alles. Het blokje en wasbenzine zijn veel voorkomende en werken goed.
Voor het verbeteren van de contacteigenschappen van de rails worden contactspray en ATF gebruikt. De eigenschappen van WD40 i.c.m. rails ken ik niet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Raymond
Berichten: 1899
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Raymond »

Hallo Jan,

Je kan je rails vast zetten met een speciale spijkerduwer, dat gaat het makkelijkst.....tenminste ik vind dat heel handig!
Ze zijn te verkrijgen in de treinenwinkel, volgens mij heeft het merk Faller ook zo'n ding..

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Wat voor hout heb je voor je baan gebruikt? Als het MDF is, duw je alleen je spijkertjes krom, tenzij je bij iedere spijker eerst een gaatje boort.
Ik tik de spijkertjes er met een klein hamertje eerst 1mm in het hout. Dan zet ik een slotbout op het spijkertje en sla met de hamer het spijkertje er helemaal in, zonder de rails te beschadigen. Let wel, door je rails te spijkeren maak je van je grondplaat een klankkast. Je treinen maken nu veel meer herrie dan bij gebruik van een laagje ondervloer (3mm schuimplaat) en vastgelijmde rails met boekbinderslijm (blijft wat flexibel en is na invochten ook weer te verwijderen).

Hoe je ATF gebruikt om oxidatie van de rails tegen te gaan lees je o.a. hier: viewtopic.php?p=228572#p228572

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Jan zonder Vrees
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 okt 2011 14:30

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Jan zonder Vrees »

Hoi allemaal,

Ik ben helaas mijn kleine spijkertjes kwijt. Heeft iemand suggesties waar en welke spijkers te kopen? Ik heb piccolo rails. En welke spijkerduwer moet ik daarbij hebben?

Bedankt


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Jan,

Bijvoorbeeld hier: https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Spijkertjes
Dit is een mooie spijkerduwer,
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... ts_id=4627
maar met een grote slotbout en een klein hamertje (zie mijn vorige posting) gaat het ook.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Zap75 »

Ik zou toch echt lijm aanraden ivm doordreunen van het geluid. Via spijkertjes heb je direct contact en dus direct trillingsoverdracht. Je treinplaat word dan een prachtige klankkast...
Eerst een laag geluidisolatie, bijvoorbeeld kurk, dan je rails. Tussen beide lagen gebruik ik gewone houtlijm.

Heb wel begrepen dat als je gaat ballasten dat je dan een lijm moet nemen die rubberig blijft, anders wordt het steenhard en heb je wederom een trillingsoverdracht direct gerealiseerd.

Bovendien is lijmen een stuk sneller en eenvoudiger dan spijkeren :). Wel gewicht op leggen bij het drogen!


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Alro »

De baan van “Jan” kennende wil hij gewoon zijn teppichbahn op een met een grasmat beklede houten plaat vastleggen dus ik denk dat hij inderdaad met spijkertjes/schroefjes het beste af is.
Volgens mij kan je ook via de spijkertjessite van Ben mooie spijkerduwers kopen, scheelt je weer wat verzendkosten ;)

Veel succes Bas


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

@ Bas,
Inderdaad. Die had ik over het hoofd gezien. Daar zitten bovendien spijkertjes bij; dat is dus nog voordeliger :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Hugo »

Ik gebruik nu van die zwarte inimini schroefjes van een bekend Duits merk. Volmaakt gelukkig ben ik er nog niet mee. Ik boor eerst gaatjes in de dwarsligger (wat niet altijd goed gaat) en schroef dan handmatig met het schroefje de dwarsligger vast aan de plaat multiplex. Het zit in ieder geval goed vast.

Ik lees overal dat bij het ballasten de schroeven er weer uit kunnen maar ik vraag mij af of die schroefgaten dan niet een lelijk beeld geven? Het zijn van die zaken waar ik nu tegenaan loop bij het aanleggen van mij "testovaaltje". ;)


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Daarom schroeven velen een klein schroefje met daaronder een M2 ringetje tussen de bielzen. Het ringetje drukt twee bielzen tegen de grondplaat. Dan ballasten en na het drogen schroefje met ringetje weer verwijderen. Plekje nog even van ballast voorzien en klaar.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Hugo »

Bjor schreef: 19 sep 2020 11:21 Daarom schroeven velen een klein schroefje met daaronder een M2 ringetje tussen de bielzen. Het ringetje drukt twee bielzen tegen de grondplaat. Dan ballasten en na het drogen schroefje met ringetje weer verwijderen. Plekje nog even van ballast voorzien en klaar.

Ben
Dank voor de tip Bjor. Inmiddels zelf toegepast en ik ben zeer content met het resultaat. De ringetjes heb ik besteld bij microschroeven.nl welke een prima service bieden.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2011
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vastleggen en schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Ja, die hebben ook heel kleine boutje en moertjes vanaf M1,6. Ideaal voor onze kleine schaal.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie