Peco-55 rail systeem leggen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door beagle »

Binnenkort krijg ik mijn materiaal geleverd en kan dan beginnen aan het leggen van mijn testbaantje. dat is ook weer iets totaal nieuw voor mij.
Onder de forum leden zullen er wel een aantal zijn met een uitgebreide ervaring met peco-55 rail systeem. Zijn er tips en truc's waar ik moet op letten bij het monteren van die flexrail en de wissels?


nog enkele vragen.

- nagel, lijm of schroef je de sporen ?

- Bij het leggen van wisselstraten, hoe hou je de vereiste railafstand ?

- Tussen wissels om de vereiste ruilafstand te krijgen, moet je dus ook stukjes flex-rail leggen ?

- Ik zie ook bij peco geen rails met vaste bochten, wil dat zeggen dat je alles met die flex-rail moet leggen?

- dan las ik nog iets over puntstukken in wissels. hoe zit dat met de voeding ervan?

- Zijn er op dit forum waarschijnlijk al *.tig postings over peco :oops: , maar als er echt belangrijke zijn , die ik zeker moet lezen, graag de link ernaar.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door martindomburg »



Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door beagle »

nog een domme vraag. ;)



Om blokken of schakel zones te maken, isoleert men dan een stuk rail door middel van een isolatie schakelstuk ( b.v. in de + leiding) en een geleidend schakelstuk in de min-leiding. ik gebruik peco-55 rail systeem.

of
Zaagt men of met een Dremel doorslijpschijfje, een snede in een stukje rail?

Welke van de twee methodes verdient de voorkeur of wordt door de meeste gebruikt.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door Ad_M »

Geen domme vraag, die bestaat niet :P

Gewoon de zaag / dremel / proxxon er in
Goedkoopste, meest praktische en meest realistische oplossing (wel zo dun mogelijk ;) )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door fenix »

met peco 55 spoorstaaf doorslijpen wel opletten dat je de hele spoorstaaf doorslijpt ...
De spoorstaaf is hoger dan het deel dat zichtbaar is ;) Verborgen in de dwarsliggers en verbindingen tussen de dwarsliggers zit ook een deel van de spoorstaaf :geek:

Fenna


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door Michiel »

Voor elke vraag kan men een heel hoofdstuk schrijven over hoe, de mogelijkheden, alternativen, voor en nadelen... maar in kort:

- nooit nagelen, maar voorlopg schroeven, en na dat de ballast is gelijmd, de schroeven verwijderen.
- de railafstand met Peco code 55 is 26,5 mm, en daar is een malletje voor. (In scherpe bochten moet het wat meer zijn)
- nee
- werken met flex zal je ervaren als een bevrijding.
- indien je insulfrog gebruikt, hoef je niets te doen met het puntstuk. maar ik raad aan om electrofrog of unifrog te gebruiken, en het punstuk te voeden. Het voeden van het puntstuk gebeurt met een van beide railspanningen die de wisselporen voeden, afhankelijk van de wisselstand.
- Inderdaad TIG draadjes over hoe met Peco code 55 om te gaan, ook filmpjes op YT kunnen helpen.
- sporen doorslijpen kan zondermeer in rechte baan (snipper styreen in de sleuf, en je ziet er niets meer van). In een bocht niet zomaar flex doorslijpen. De railuiteinden willen terug rechtveren, en geven een knik met ontspoorrisico. In een bocht soldeer ik de flex op een pertinax plaatje met eilandjes, en slijp dan door.

Maar dus weer, allemaal erg kort door de bocht. Over elk punt kunnen hele hoofdtukken geschreven worden. ;)
Laatst gewijzigd door Michiel op 25 nov 2020 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door beagle »

thanks

Je leert maar door ... te doen of te vragen.
Ik vraag liever eerst en maak dan een keuze.

o.a. dit is een gouden tip:
soldeer ik de flex op een pertinax plaatje met eilandjes, en slijp dan door.
(kan je ineens je schakeldraden ook aan dat Pertinax plaatje solderen en kan ook toegepast worden op rechte stukken. :P )

ps alle materiaal is nog in bestelling o.a. ook de wissels, maar die zijn electrofrog..


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door mvdkroft »

Ik heb ook mijn eerste code55 ontvangen, vraag mij af of het toeval is bij de flex-rail of zit er met een reden een kunstof einde aan één van de staven?

Deze lijkt in ieder geval wel de vorm van de rails te hebben.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Peco-55 rail systeem leggen

Bericht door Hube »

Dit is toeval.
Waarschijnlijk wordt de railstaaf in een mal gelegd. Vervolgens wordt het plastic erom heen gespoten.
Als de railstaaf dan ietsjes te kort is vult de ruimte zich met het plastic in de vorm van de rails.
Gewoon wegsnijden of breken.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie