wisselstraat met peco kruiswissels
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
wisselstraat met peco kruiswissels
vraagje: is onderstaande "wisselstraat" met kruiswissels van peco (55) een probleem met rijden ?
er zitten dan nogal wat "S-jes" in
opzet is als volgt:
linksboven 2 sporen komen/gaan naar een station
linksonder de afbuigende 2 sporen komen/gaan naar een verlaagd sporenplan
rechtsboven 2 sporen lopen door en rond de baan
rechtsonder 2 sporen gaan naar een helix richting schaduwstation
de bedoeling is dus dat elke trein van welk spoor dan ook A) naar het station kan B) naar het verlaagd spoor kan C) naar de omloop kan en een mooi rondje kan rijden en D) de helix in kan rijden (of uit)
zal behoorlik denkwerk worden om e.e.a. aan te sluiten en te sturen maar mijn vraag voor nu is of dit uberhaupt lekker zal gaan rijden ?
Fred
er zitten dan nogal wat "S-jes" in
opzet is als volgt:
linksboven 2 sporen komen/gaan naar een station
linksonder de afbuigende 2 sporen komen/gaan naar een verlaagd sporenplan
rechtsboven 2 sporen lopen door en rond de baan
rechtsonder 2 sporen gaan naar een helix richting schaduwstation
de bedoeling is dus dat elke trein van welk spoor dan ook A) naar het station kan B) naar het verlaagd spoor kan C) naar de omloop kan en een mooi rondje kan rijden en D) de helix in kan rijden (of uit)
zal behoorlik denkwerk worden om e.e.a. aan te sluiten en te sturen maar mijn vraag voor nu is of dit uberhaupt lekker zal gaan rijden ?
Fred
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Mijn aanname is, dat je de standaard kruisingen van Peco gebruikt, de SL-E383F.
Ik heb ook een dergelijke constructie, maar dan met losse wissels en drieweg wissels.
Bij lopen alle treinen er goed door heen, zowel getrokken als geduwd.
Het belangrijkste is, dat alles goed is uitgelijnd en ook horizontaal volkomen vlak ligt.
Daarnaast natuurlijk de snelheid waarmee de combinatie bereden wordt. Lage snelheden maken dan veel mogelijk.
Succes
Barry
Ik heb ook een dergelijke constructie, maar dan met losse wissels en drieweg wissels.
Bij lopen alle treinen er goed door heen, zowel getrokken als geduwd.
Het belangrijkste is, dat alles goed is uitgelijnd en ook horizontaal volkomen vlak ligt.
Daarnaast natuurlijk de snelheid waarmee de combinatie bereden wordt. Lage snelheden maken dan veel mogelijk.
Succes
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Voor een fractie van de prijs heb je bijna evenveel rijmogelijkheden, en het ziet er meteen ook sierlijker uit:
Het belangrijkste is dat de hele wisselstraat goed vlak ligt, en dat de rails mooi in lijn ligt zonder knikken. Dan heb je geen problemen met de kruiswissels van Peco.
Het belangrijkste is dat de hele wisselstraat goed vlak ligt, en dat de rails mooi in lijn ligt zonder knikken. Dan heb je geen problemen met de kruiswissels van Peco.
Laatst gewijzigd door Michiel op 23 nov 2020 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Michiel schreef: ↑23 nov 2020 15:40 Voor een fractie van de prijs heb je bijna evenveel rijmogelijkheden, en het ziet er meteen ook sierlijker uit:
Het belangrijkste is dat de hele wisselstraat goed vlak ligt, en dat de rails mooi in lijn ligt zonder knikken. Dan heb je geen problemen met de kruiswissels van Peco.
Gejat van Schellenbach hahaha
Heb daar 4 van deze combinaties liggen.
Is niet heel moeilijk, zie het als losse projecten ipv een geheel.
Hier een foto van de aanleg van 1 van de 4 situaties
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Het kan natuurlijk ook met Engelse wissels:
groetjes,
Gerard
En als er in de Helix en op de rondgaande baan rechts gereden gaat worden dan kan dit plan nog verder vereenvoudigd worden.groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Hallelujah voor dit mooie forum
ben al dagen bezig een oplossing te zoeken de 5 kruiswissels werkt in principe wel maar is idd nogal kostbaar
optie van Michiel zal ik eens in anyrail gaan plakken, kijken hoe ik uitkom
optie van Gerard zal ik ook eens nader bekijken met de kanttekening dat ik geen fan ben van engelse wissels (niet gefundeerde mening meer uit wat ik er van lees ! ik kan het dus compleet fout hebben) de kruiswissels ook alleen maar om plaats te besparen
"En als er in de Helix en op de rondgaande baan rechts gereden gaat worden "
helix: treinen vd baan af naar schaduwstation en treinen de baan op vanuit het schaduwstation de rondgang is om treinen een complete ronde te kunnen laten rijden (het hele plan wordt een volledige cirkel)
Fred
ben al dagen bezig een oplossing te zoeken de 5 kruiswissels werkt in principe wel maar is idd nogal kostbaar
optie van Michiel zal ik eens in anyrail gaan plakken, kijken hoe ik uitkom
optie van Gerard zal ik ook eens nader bekijken met de kanttekening dat ik geen fan ben van engelse wissels (niet gefundeerde mening meer uit wat ik er van lees ! ik kan het dus compleet fout hebben) de kruiswissels ook alleen maar om plaats te besparen
"En als er in de Helix en op de rondgaande baan rechts gereden gaat worden "
helix: treinen vd baan af naar schaduwstation en treinen de baan op vanuit het schaduwstation de rondgang is om treinen een complete ronde te kunnen laten rijden (het hele plan wordt een volledige cirkel)
Fred
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
In plaats van een kruiswissel met gewone wissels, wil je eigenlijk een kruiswissel met engelsmannen. Alleen zijn die niet te koop. Dan zijn er 2 alternatieven. Je maakt zo'n geheel groter en plaats een kruis tussen de engelsmannen. Maar als je lef hebt, geduld kan je ook de engelsman en kruis inkorten en een mooi uniek werkje maken. Paul_DMV heeft dat met peco wissels op zijn modules.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=30
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=30
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Paul heeft inderdaad een ingenieuze en indrukwekkende samenstelling gebouwd van kruiswissels en drieweg wissels. Maar in dit geval, in een hoofdbaan of vrije baan, vermijd je best engelsmannen. De kans op ontsporing is merkelijk groter. Je zal ook op de modelbaan veel meer ontsporingen noteren op engelse wissels dan op reguliere wissels. Engelsmannen zijn heel praktisch in de onmiddellijke nabijheid van stations, waar er ruimtegebrek is en de snelheid beperkt.
In bovenstaande situatie, vrije hoofdbaan, zijn zowel in het echt als op de modelbaan gewone wissels veruit te verkiezen. De gewone wissels van Peco zijn uiterst betrouwbaar en geven amper aanleiding tot ontsporing. Betrouwbaarheid is een belangrijk aspect bij het genieten met rijsessies.
edit: ik schreef "engelse wissel", maar bedoelde driewegwissel (zie hierboven in het rood). Lapsus van mij.
In bovenstaande situatie, vrije hoofdbaan, zijn zowel in het echt als op de modelbaan gewone wissels veruit te verkiezen. De gewone wissels van Peco zijn uiterst betrouwbaar en geven amper aanleiding tot ontsporing. Betrouwbaarheid is een belangrijk aspect bij het genieten met rijsessies.
edit: ik schreef "engelse wissel", maar bedoelde driewegwissel (zie hierboven in het rood). Lapsus van mij.
Laatst gewijzigd door Michiel op 24 nov 2020 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
uhhhhhh daar waag ik me niet aan prachtige oplossing maar het duizelt me nu alTonN schreef: ↑23 nov 2020 22:26 Paul_DMV heeft dat met peco wissels op zijn modules.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 7&start=30
en dit heb ik vaker gelezen. vandaar mijn aversie tegen engelsmannenMichiel schreef: ↑23 nov 2020 22:37 Maar in dit geval, in een hoofdbaan of vrije baan, vermijd je best engelsmannen. De kans op ontsporing is merkelijk groter. Je zal ook op de modelbaan veel meer ontsporingen noteren op engelse wissels dan op reguliere wissels. Engelsmannen zijn heel praktisch in de onmiddellijke nabijheid van stations, waar er ruimtegebrek is en de snelheid beperkt.
In bovenstaande situatie, vrije hoofdbaan, zijn zowel in het echt als op de modelbaan gewone wissels veruit te verkiezen. De gewone wissels van Peco zijn uiterst betrouwbaar en geven amper aanleiding tot ontsporing. Betrouwbaarheid is een belangrijk aspect bij het genieten met rijsessies.
vandaag eens kijken naar de oplossingen en verwerken in anyrail dan zie ik snel genoeg hoe ik uitkom
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Hoi heb dit al een aantal jaar op mijn baan tot volle tevredenheid zie foto
En dat is aan beide zijdes van het station
mvg Sjaak
En dat is aan beide zijdes van het station
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Ik wil hier niet de betweter spelen, maar in de baan van Paul zie ik op de bedoelde foto's geen enkele Engelsman gebruikt.The Breeze schreef: ↑24 nov 2020 07:47
en dit heb ik vaker gelezen. vandaar mijn aversie tegen engelsmannen
vandaag eens kijken naar de oplossingen en verwerken in anyrail dan zie ik snel genoeg hoe ik uitkom
Er zijn wel kruisingen en drieweg-wissels gebruikt.
Of kijk ik zo scheel?
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
klopt je kijkt niet scheelModelbouwerke schreef: ↑24 nov 2020 11:35 Ik wil hier niet de betweter spelen, maar in de baan van Paul zie ik op de bedoelde foto's geen enkele Engelsman gebruikt.
Er zijn wel kruisingen en drieweg-wissels gebruikt.
Of kijk ik zo scheel?
was ook op de opmerking van Michiel:
het leven van een baan ontwerp(er) gaat niet over rozen...Michiel schreef: ↑23 nov 2020 22:37 Maar in dit geval, in een hoofdbaan of vrije baan, vermijd je best engelsmannen. De kans op ontsporing is merkelijk groter. Je zal ook op de modelbaan veel meer ontsporingen noteren op engelse wissels dan op reguliere wissels. Engelsmannen zijn heel praktisch in de onmiddellijke nabijheid van stations, waar er ruimtegebrek is en de snelheid beperkt.
Fred
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Dat klopt volledig Fred.The Breeze schreef: ↑24 nov 2020 11:47
het leven van een baan ontwerp(er) gaat niet over rozen...
Fred
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Maar het is welk leuk om te blijven puzzelen:Modelbouwerke schreef: ↑24 nov 2020 12:34Dat klopt volledig Fred.The Breeze schreef: ↑24 nov 2020 11:47
het leven van een baan ontwerp(er) gaat niet over rozen...
Fred
Als "rechts" rijden de norm is dan kan het met de volgende wisselstraat met alleen wissels en kruisingen: En als er dan links soms "verkeerd" gereden wordt, om dat daar een station of zo iets is, dan kan dat opgelost worden met 2 overloop wissels aan de linkerkant: Op deze manier ontstaat volgens mij een hele realistische wisselstraat.
succes en groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Welke combinatie je ook verzint het lijkt wat mij betreft gemaakt en niet realistisch. Extra overloop mogelijkheden moeten een doel hebben, bijv als meerdere treinen gelijktijdig door de wisselstraat moeten.
Er zijn volgens mij 2 goede combinaties. Die van Michiel als je van lange wisselstraten houdt en die van Sjaak als je ruimte gebrek hebt, maar die is iets minder bedrijfszeker ( bij mijzelf nooit wat van gemerkt) En beter toepasbaar in een vroeg tijdperk 1 of 2 en minder toepasbaar in de latere tijdperken 5 of 6.
Met de andere opties maak je het, wat mij betreft, onnodig moeilijk.
Er zijn volgens mij 2 goede combinaties. Die van Michiel als je van lange wisselstraten houdt en die van Sjaak als je ruimte gebrek hebt, maar die is iets minder bedrijfszeker ( bij mijzelf nooit wat van gemerkt) En beter toepasbaar in een vroeg tijdperk 1 of 2 en minder toepasbaar in de latere tijdperken 5 of 6.
Met de andere opties maak je het, wat mij betreft, onnodig moeilijk.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Optie 1 is zeer realistisch en zie je in het grootbedrijf, met name in de UKHube schreef: ↑24 nov 2020 19:34Maar het is welk leuk om te blijven puzzelen:Modelbouwerke schreef: ↑24 nov 2020 12:34Dat klopt volledig Fred.The Breeze schreef: ↑24 nov 2020 11:47
het leven van een baan ontwerp(er) gaat niet over rozen...
Fred
Als "rechts" rijden de norm is dan kan het met de volgende wisselstraat met alleen wissels en kruisingen:
wisselstraat-1.jpg
En als er dan links soms "verkeerd" gereden wordt, om dat daar een station of zo iets is, dan kan dat opgelost worden met 2 overloop wissels aan de linkerkant:
wisselstraat-2.jpg
Op deze manier ontstaat volgens mij een hele realistische wisselstraat.
succes en groetjes,
Gerard
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
heb e.e.a. nu in het ontwerp van de baan geplaatst
de baan gaat compleet rond en de wisselstraat is nu hoofdzakelijk op het verplaatsbare deel gezet
hierdoor blijven alle rij opties beschikbaar zonder deze op de hoofdbaan te hebben, en dan zonder engelse wissels of kruiswissels
e.e.a. ging om de beschikbare ruimte maar op deze manier is het meteen opgelost
de rest blijft nog even puzzelen
de baan gaat compleet rond en de wisselstraat is nu hoofdzakelijk op het verplaatsbare deel gezet
hierdoor blijven alle rij opties beschikbaar zonder deze op de hoofdbaan te hebben, en dan zonder engelse wissels of kruiswissels
e.e.a. ging om de beschikbare ruimte maar op deze manier is het meteen opgelost
de rest blijft nog even puzzelen
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Zo kan het ook. Persoonlijk zou ik tussen de 2 rechte wissels een stukje recht spoor leggen om de slingerbeweging van spoor 3 naar spoor 1 te minimaliseren. (links beneden)
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
je hebt gelijkNico Essers schreef: ↑11 dec 2020 13:27 Zo kan het ook. Persoonlijk zou ik tussen de 2 rechte wissels een stukje recht spoor leggen om de slingerbeweging van spoor 3 naar spoor 1 te minimaliseren. (links beneden)
zal het eens aanpassen, op deze manier heb ik toch plaats genoeg
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
Volgens mij zijn dit de slanke peco wissels toch. Dan zou ik me zeker niet druk maken over die slinger. Tis geen r1 wissel
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: wisselstraat met peco kruiswissels
klopt zijn de slanke wissels
ik ga dit stuk eens uitleggen en testen dan weet ik snel genoeg wat wel en niet kan
alleen nog wachten op de nabestelde wissels