Fleischmann 9152 draaischijf hapert soms

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jukebox junkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2017 14:33

Fleischmann 9152 draaischijf hapert soms

Bericht door jukebox junkie »

Hallo forumleden,
Mijn Fleischmann 9152 draaischijf hapert soms, maar niet consequent. Als dit zich voordoet moet ik razendsnel ingrijpen, door handmatig met de handel even één of twee posities door te draaien. Overigens gaat het alleen rechtsom fout. Rechtsom draait de schijf ook duidelijk langzamer dan linksom.
Volgens de handleiding van FLM kan bij onderhoud het mechaniek op 2 plaatsen een druppel olie krijgen maar er staat niet duidelijk waar precies.
Bediening gaat m.b.v. de Digikeijs DR5052 op mijn digitale baan. (Met de meegeleverde ronde schakelaar van Fleischmann, die analoog werkt, heb ik het probleem van haperen niet gehad).
Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is?
mvg Jan


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fleischmann 9152 draaischijf hapert soms

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

De smeerpunten in het mechaniek zijn de lagertjes van het motortje.
Om digitaal de draaischijf te laten draaien, moet er eerst een electrische puls worden gegeven op een van de aansluitingen (dan ontgrendel je met een electromagneetje het mechaniek en gaat de schijf draaien). Als de motor te langzaam draait, valt het mechaniek vanzelf terug in de vergrendeling en slaat af als inmiddels de puls op de electromagneet voorbij is en het mechaniek nog niet ver genoeg is gedraaid om op die manier de vergrendeling tegen te houden.

mijn tip is om de brug van de schijf te halen (onder de loopplank tussen de spoorstaven zit een borgringetje om de brug los te halen.) Wel ook eerst een aantal (minimaal 3, beter is 4 of 5) van de (spoor) aansluitingen uit de rand van de schijf halen om ruimte te maken om de brug uit de schijf te tillen.
Van de onderkant kun je nu bij het mechaniek. Dat schuift nu makkelijk uit de brug, wel opletten dat je het veertje niet kwijtraakt en dat je de draadjes niet vermangeld. Aan de bovenkant van het mechaniek kun je het makkelijkste bij de lagertjes van het motortje een drupje olie doen.

Fenna


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Fleischmann 9152 draaischijf hapert soms

Bericht door Modelbouwerke »

Hoi Jan,

toen ik mijn draaischijf digitaal maakte had ik ook het probleem dat de schijf bij het starten moeilijkheden had.
Blijkbaar is de spanning belangrijk.
Ik maakte gebruik van de 15 volt voor het digitaal systeem.
Na aanschaf van een aparte voeding van 20 volt voor de draaischijf was het probleem opgelost.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
jukebox junkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2017 14:33

Re: Fleischmann 9152 draaischijf hapert soms

Bericht door jukebox junkie »

Bedankt Fenna en Erik voor de reacties. Ik ga d'r mee aan de slag.
gr. Jan


Plaats reactie