loc lijst

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
marcelraterink
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2021 20:40

loc lijst

Bericht door marcelraterink »

hallo
Ik rijd fleischmann met een multimaus. Nu is de vraag het volgenden.
De loc die bij de starterset zit rijd bij mij 3 in de maus. Nu heb ik onlangs nog een loc gekocht en die staat ook op 3.
Nu wil ik dit veranderen natuurlijk. Kan ik nu ook de loc van de starterset veranderen en uit de lijst halen en op een ander nummer zetten. o ja hoe.

mijn dank is groot als beginner

Marcel


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: loc lijst

Bericht door Bjor »

Marcel,

Welkom op het forum en veel plezier met deze mooie hobby.
Iedere nieuwe, digitale lok wordt door de fabriek op adres 3 gezet. Voordat je die kunt gebruiken, moet je dat adres veranderen.
Dat gaat in twee stappen:
1. Wijzig het adres in de bibliotheek van de Multimaus;
2. Wijzig het adres in de decoder in de loc.
In de handleiding van de Multimaus wordt dit beschreven.

Het wijzigen van het adres (en alle andere instellingen van een decoder) doe je op een apart programmeerspoor, los van je baan. (Gewoon een recht stukje spoor van 50 - 100 cm).
Als je twee locs op je baan hebt staan en het lokadres van een van de twee zou proberen te veranderen van adres 3 in 4, dan krijgen ze allebei adres 4. Vandaar dat programmeerspoor. (Op je baan zelf kan wel, via POM (Programming On Main), maar lees daar vooral eerste de handleiding goed door.)

Dus: eerst voeding van de Maus aan een programmeerspoor, los van je baan koppelen en daar de loc's één voor een op herprogrammeren.
En iedere nieuwe loc na aanschaf eerst een ander adres geven dan 3. Iedere loc moet een uniek adres hebben.

Eerst helemaal verwijderen van de loc uit je Maus is niet nodig. Wijzigen van het locadres is voldoende.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie