gras

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

gras

Bericht door bpieters »

Ik had het idee om op mijn baan op de plaatsen waar gras moet komen eerst als basis de welbekende grasmat te plakken en deze dan af te werken met bijv. woodland scenics grasvezels.
Heeft iemand daar ervaring mee?

groet,
Bert


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: gras

Bericht door Jeroen »

Hoi Bert,

Nee, geen ervaring met de manier die jij aanhaalt.

Als je een ondergrond voor gras wilt maken, kun je beter turf of zandimitatie nemen ipv die, mijns inziens, lelijke grasmat. Als ik hier naar buiten kijk dan zie ik ook geen fel biljartlaken onder mijn gazon.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: gras

Bericht door bpieters »

dank voor de reactie Jeroen.

De grasmat dient alleen maar als ondergrond ipv bijv. in kleur schilderen van de bodemplaat.
Uiteindelijk is de mat (die idd niet mooi is) dan onzichtbaar in het eindresultaat.
Het ging meer om de hechting van bijv. Woodland op de grasmat.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: gras

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Als de grasmat puur als ondergrond dient dan zie ik het nu er niet van in. Dan kan je denk ik beter gewoon de ondergrond of instrooien met zand in de gewenste kleur of de ondergrond in een grond kleur schilderen. Als je dat laatste dik genoeg doet kan je ook direct het gras er in strooien.

Welk merk gras merken je gebruikt maar volgens mij niet uit, ik weet niet eens wat ik heb. Ik kijk alleen naar kleur, prijs, hoeveelheid en lengte.

Wel moet ik op merken dat er in het verleden ook hele mooie modelbanen zijn gebouwd( ik denk aan Vinkeveen die ooit 20 a 25 jaar terug in een RailMagazine stond) met gebruik van grasmatten. Die moet je dan niet zo in z'n geheel op de ondergrond lijmen. Door meerdere maten en kleuren te gebruiken en daar stukjes van te scheuren en daarmee je weide dicht te tegelen. Dat is de techniek die op die baan gebruikt is. Ik heb dat zelf nog nooit toegepast maar ik een keer aan kleine stukjes van verschillende soorten matten kan komen wil ik dat zeker nog een keer gaan proberen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: gras

Bericht door Martin K »

Ik heb dat op mijn baan op een plek gedaan. De grasmat geplakt op een helling om het snel een beetje aan te kleden. Later de mat verder bewerkt met wat groenspul en statisch gras. Het geeft wel een basis maar het heeft inderdaad niet veel meerwaarde ten opzichte van zelf gras strooien.

Afbeelding
Het stukje gras op de helling onder de vrachtwagen is dus een standaard grasmat, Ik wil het nog wel wat verwilderen.

Groet,
Arjan


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: gras

Bericht door bpieters »

Dank voor de tips.

De grasmat laat ik dan toch maar achterwege.
Het was ook maar een idee eigenlijk geboren uit gemakzucht.

Is trouwens goed gelukt dat landschap zo,Arjan


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: gras

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het trouwens naar mijn mening wel een mooie uitdaging zijn voor tijdens een forumdag om te proberen het maximale uit grasmatten te halen op een diorama. Wat daarvoor nodig is is zo veel mogelijk soorten goede grasmatten( dus niet de oude met gekleurd zaagsel) maar dan in kleine hoeveelheden. Meer als stukken van 20x20cm heb je daarvoor niet nodig en dat is gelijk waarom ik dit nog nooit gedaan heb. Ik ga geen 8 of 9 matten kopen om van iedere mat maar zo weinig te gebruiken.

Een begin zou zijn als de gene die goede grasmatten hebben reststukken kunnen bewaren. Dan kunnen we die een keer verzamelen en dan zou ik het heel leuk vinden te kijken wat daarvan te maken valt want.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: gras

Bericht door bpieters »

Dat is een leuk idee!
Iedereen bedankt voor de reacties.


Plaats reactie