Hallo,
Ik heb toch een vraag over de stroomvoorziening van de baan en dus
ook de locs. Ik heb nu een Arnold Trax loc. In de gebruiksaanwijzing
staat 12 volt dc. Ik heb een DR5000 en booster DR 5033 deze hebben alle
2 een regelbare voeding vanaf 15 volt. Dus hoe kan ik dat oplossen. De
dr5000 en booster geven digitale spanning op de baan, als ik dus de uitgang
ga verkleinen met een stepdown converter is de spanning dan nog digitaal?
Of weet iemand misschien een andere oplossing, want Digikeijs heeft geen
andere voeding met lagere voltages bij mijn weten.
Ik hoor het graag,
Alvast bedankt.
Wil
voeding baan
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: voeding baan
Ik ben geen expert in DR5000 centrale, maar kan je het voltage dat naar je baan gaat niet aanpassen?
Bij de Z21 kan dit wel, dus verwacht hetzelfde van de DR5000...
Bij de Z21 kan dit wel, dus verwacht hetzelfde van de DR5000...
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: voeding baan
Die 15v uit de booster zal verlies hebben door de bekabeling en weestand van het spoor zelf. Dan pikt je lokdecoder deze voeding op en stuurt de motor en verlichting van je lok aan. Ook hier is weer verlies.
Je decoder stuurt dus de motor aan. Dat is dus van 0 volt = stilstand to x volt = max snelheid. Naar mijn idee zal de decoder zorgen dat de motor niet overloaded wordt.
Gewoon je DR 5000 op 15v instellen en niet meer over nadenken. Dat doen ee DCC decoders in je treinen voor je.
Je decoder stuurt dus de motor aan. Dat is dus van 0 volt = stilstand to x volt = max snelheid. Naar mijn idee zal de decoder zorgen dat de motor niet overloaded wordt.
Gewoon je DR 5000 op 15v instellen en niet meer over nadenken. Dat doen ee DCC decoders in je treinen voor je.
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: voeding baan
Volgens mij is er ook niet echt een probleem met de motortjes van de loks.
Wel oppassen met de maximale spanning die je decoders kunnen hebben.
15 Volt is vaak nog wel veilig.
Kan je centrale de spanning niet zelf regelen en wil je toch een bepaalde maximum spanning in kunnen stellen,
dan zou je de DSR kunnen overwegen:
https://amw.huebsch.at/Produkte/DSR.htm
groet,
Guus
Wel oppassen met de maximale spanning die je decoders kunnen hebben.
15 Volt is vaak nog wel veilig.
Kan je centrale de spanning niet zelf regelen en wil je toch een bepaalde maximum spanning in kunnen stellen,
dan zou je de DSR kunnen overwegen:
https://amw.huebsch.at/Produkte/DSR.htm
groet,
Guus
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: voeding baan
Niet druk om maken. Als je een Z21start hebt of een Mobile station dan is de baanspanning zelfs hoger.
De motor kan zelfs 24V gewoon aan, ze zijn alleen ontwikkeld op een analoge spanning van 12V. Veel treintrafo's geven een 12-14V effectieve spanning. Dat is de gemiddelde waarde die overblijft nadat de trafo word gelijkgericht naar een gelijkspanning. De Vmax, die een decoder bijvoorbeeld gebruikt is factor 1,4 hoger.
Hoe hoger de voltage des te sneller de motoren draaien, maar ze gaan er niet zozeer stuk van. Al zou je ze 24V geven, de lagers slijten alleen wat sneller en er is meer warmte ontwikkeling in de motor.
Daarnaast stuurt een digitale decoder een pulsbreedte modulatie uit die meestal overeenkomt met een voltage tussen de 10-14V. We begrenzen bijna altijd de uitgaande effectieve spanning naar de motor zodat het geen racemonster word.
Bij een baanspanning van 15V gebruikt de decoder ongeveer 14,2 tot 13,8V. De DCC blokspanning word op de decoder weer gelijkgetrokken naar een stabiele gelijkspanning waarbij de diodeschakeling 0,8 tot 1,2V verliest.
Groetjes
De motor kan zelfs 24V gewoon aan, ze zijn alleen ontwikkeld op een analoge spanning van 12V. Veel treintrafo's geven een 12-14V effectieve spanning. Dat is de gemiddelde waarde die overblijft nadat de trafo word gelijkgericht naar een gelijkspanning. De Vmax, die een decoder bijvoorbeeld gebruikt is factor 1,4 hoger.
Hoe hoger de voltage des te sneller de motoren draaien, maar ze gaan er niet zozeer stuk van. Al zou je ze 24V geven, de lagers slijten alleen wat sneller en er is meer warmte ontwikkeling in de motor.
Daarnaast stuurt een digitale decoder een pulsbreedte modulatie uit die meestal overeenkomt met een voltage tussen de 10-14V. We begrenzen bijna altijd de uitgaande effectieve spanning naar de motor zodat het geen racemonster word.
Bij een baanspanning van 15V gebruikt de decoder ongeveer 14,2 tot 13,8V. De DCC blokspanning word op de decoder weer gelijkgetrokken naar een stabiele gelijkspanning waarbij de diodeschakeling 0,8 tot 1,2V verliest.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum