Rails schoonmaken

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Nico Essers »

Hoi Folkert, ik breng de ATF aan op het hoogste punt van de baan. De treinen nemen het dan mee in de afdaling en tegen de tijd dat ze weer beginnen te klimmen is de meeste ATF al goed verspreid en zal het spinnen van de wielen minimaal zijn. Na enkele rondjes zal alles prima lopen. Je kunt beter 2 of 3x een minimale hoeveelheid aanbrengen dan 1x te veel.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank heren,
conclusie: Ik was een beetje te enthousiast.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Folkert van Wijk »

Interessante video van een overzeese fellow railroader.



Ik denk ik leg het hier maar eens in het midden, het klinkt allemaal wel doordacht.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Rails schoonmaken

Bericht door epocheales denken »

Klopt, wat Peter zegt, die ervaring heb ik ook. Ik heb twee stevige hellingen en als je dan net teveel ATF opbrengt, is het slipfestijn niet van de lucht 😞 Heb wel eens een kwastje gebruikt wat ik heel vaak afgestreken heb, maar was toch te veel. Het beste is een wattenstaafje wat je een paar keer afstrijkt op bijvoorbeeld keukenpapier. Je hebt maar heel weinig nodig, strijk over een lengte van ongeveer 3 cm. per railstaaf. Dit mag op een paar plekken op de modelbaan, uiteraard ligt dit aan de rijlengte.

Veel rijplezier, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rails schoonmaken

Bericht door WilcoV »

Even zonder alles helemaal gelezen te hebben, misschien trap ik enkele open deuren open, het volgende.

Zelf heb ik enkele reinigingswagens rondrijden op een constante basis en ik gebruik verschillende (Fleischmann, Minitrix, Modellbahn Union, Dapol en daar komt in ieder geval een Mabartren nog bij als die uitkomt) voor zowel een droge als af en toe een natte reiniging. Daarnaast gebruik ik bij een gereinigde rails (let op bij een gereinigde rails want het is GEEN schoonmaakmiddel) heel weinig ATF als anti-corrosie middel.
ATF is GEEN reinigingsmiddel, het is een anti-corrosie middel. Het gaat corrosie (wat ook op onze rails plaatsvind) tegen.
Als er dan nog ergens een stuk spoor blijkt te zijn met slecht contact, dan reinig ik die met wasbenzine en een doekje.

Maar daar houd het niet op. Je kan je rails nog zo goed reinigen (en gebruik geen modellen of apparaten die schuren want dan krijg je micro-krassen op je rails die sneller corroderen) maar als je contactpunten (stroomafnemers) van je materieel en de stroomafnemende wielen van je materieel vuil zijn blijf je slecht contact houden, dus die moet je ook af en toe reinigen. Ik doe dat met een wattentip met wasbenzine.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja, die wasbenzine voor de wielen ga ik ook maar eens gebruiken, Ik gebruik nu isopropenol maar heb het idee dat ik het toch niet helemaal schoon krijg. Verder in het you-tube filmpje word gesproken over waar je op moet letten bij het kiezen van je je schoonmaak middel.

Daarnaast merk ik dat contact problemen een heleboel oorzaken kunnen hebben, variërend van een iets gekantelde rails waardoor de wielen kennelijk aan één klant iets los komen van de railstaaf, tot wisseltongen die geen contact meer maken (vuil) en vuil op de rails als ook vuile wielen.

Ook lossen problemen zich vanzelf op na een tijdje rijden, maar kunnen ze gek genoeg zich ook pas gaan voordoen als de trein als tig keer zonder problemen langs is geweest.

Soms denk ik: sla mij maar dood! 7(8)7 :evil: :shock:


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Bjor »

Folkert van Wijk schreef: 30 apr 2021 10:24 Ook lossen problemen zich vanzelf op na een tijdje rijden, maar kunnen ze gek genoeg zich ook pas gaan voordoen als de trein als tig keer zonder problemen langs is geweest.

Soms denk ik: sla mij maar dood!
Nou, dat geeft alleen maar rommel, dus laten we dat nou niet doen :mrgreen: .

Maar je hebt vuil en vuil. Oxidatie van rails, wielen, stroomafnemers en wisseltongen verminderen de contactzekerheid.
Stof vormt van die pluisjes tussen stroomafnemers en wielen en duwen de stroomafnemer een beetje van het wiel af.
(Teveel) olie en vet dat op de motoras is aangebracht vervuilt de collector en de koolborstels.
Koolstof van koolborstels vervuilt de collector, vult de spleetjes daarvan op en zorgt voor een hogere stroomsterkte en uiteindelijk kortsluiting in de motor.
En dan zijn er nog de oneffenheden in het spoor, raillasjes die een beetje uitgelubberd zijn, slechte solderingen en draadbreukjes.

Dat contactproblemen soms vanzelf lijken te verminderen als de loc een tijdje rijdt, heeft er mee te maken dat een warme motor nu eenmaal beter zal lopen als het vet wat zachter is, de materialen zijn opgewarmd en iets zijn uitgezet en - doordat een warmgelopen motortje iets meer toeren maakt - ook eerder over een contactloos plekje op het spoor heen komt.

Wat je er aan kunt doen is:
- rails en wissels nauwkeurig leggen op een egale ondergrond;
- nieuwe raillasjes gebruiken;
- voldoende voedingspunten aanbrengen aan railstaven of raillasjes;
- je baan regelmatig stofzuigen met een stukje panty over de zuigmond;
- wielen, stroomafnemers, collector en koolborstels schoon houden;
- corrosieproblemen voorkomen door af en toe een klein beetje ATF te gebruiken op rails en geoxideerde contactvlakken (stroomafnemers, assen met slepers, wisseltongen) of je rails af en toe met een railgum poetsen.

Het kost je minder tijd dan het lijkt en dan rijdt alles beter en leef je langer ;) ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Folkert van Wijk »

Is reukloze terpentine ook geschikt voor het schoonmaken van rails? Of gaat de terpentine het plastic van de bielzen aantasten?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Rails schoonmaken

Bericht door bpieters »

Folkert van Wijk schreef: 29 aug 2022 10:36 Is reukloze terpentine ook geschikt voor het schoonmaken van rails? Of gaat de terpentine het plastic van de bielzen aantasten?
ik heb begrepen dat terpentine te vettig is.(en daardoor weer vuil aantrekt)
https://royalbrinkman.nl/kennisbank-ser ... wasbenzine
Ik denk dat je beter net als ik wasbenzine kunt gebruiken bij de probleemgebieden.
Verder werkt een railgum ( of een inktgum) beter bij mij.
Of wat Wilco zei een reinigingswagentje mee laten rijden.



Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Rails schoonmaken

Bericht door Ipio »

Gewoon schoonmaken met een railgum, daarna hier en daar 1,5 cm op beide railstaven ATF er op smeren met een wattenstokje.
Zo maak ik mijn baan altijd schoon, treinen staan soms enkele maanden stil op de baan, stroom op de baan en de treinen gaan gewoon weer rijden.
Wat er wel altijd mee rijdt zijn drie railwagons van Minitrix die zijn in mijn ogen beter dan die van Roco die blijven hier en daar toch steken bij een wissel. Niks met benzine, terpentine, terpentijn en aceton noem maar op wat er allemaal wordt gebruikt om de rail schoon te maken.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Plaats reactie