solderen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
leobeertema
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 mar 2021 14:05

solderen

Bericht door leobeertema »

hallo,...heeft er iemand nog een goede tip voor een goede soldeerbout?
voor gebruik draadjes solderen aan minitrix rails,..

bvd


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: solderen

Bericht door maarten »

Dat ligt helemaal aan je eigen kennis en kunde. Het zijn dunne draadjes maar met wat handigheid kan dit ook met een conventionele 25 0f 40 Watt bout doen. Echter, daar kun je ook je bielzen mee opstoken en de isolatie smelten van het draadje.

Als beginner is misschien een soldeerstation een goede keus. Echter, als je nog nooit gesoldeerd hebt dan zou ik eerst eens goed oefenen op (veel) afvalstukjes.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
leobeertema
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 mar 2021 14:05

Re: solderen

Bericht door leobeertema »


hallo,...gebruik je deze zelf ook?



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: solderen

Bericht door TonN »

Ik heb de laatste tijd geen minitrix rails meer gekocht. Als het nog dezelfde legering is als vroeger, kan je er slecht aan solderen. Dat ligt niet aan je soldeer materiaal.
Tip: Probeer eens aan de verbindingslassen te solderen.



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: solderen

Bericht door sjoef »

leobeertema schreef: 27 mar 2021 12:23

hallo,...gebruik je deze zelf ook?
Nee, ik heb een zwaardere versie. Maar voor het werk wat jij er mee wilt doen is dit ruim voldoende. En een mooie prijs voor een topmerk soldeerstation.

Jos


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: solderen

Bericht door jeemka »

Ik soldeer al zo'n 60 jaar. Diverse bouten gehad. Deze bout van H@ns gebruik ik ook voor het werk aan de baan, soldeert prima aan de rails, mits je even schoon krabt. Voor het werk aan de locs heb ik een Ersa 15 watt boutje.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Pjiotr
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 feb 2021 19:39
Locatie: Almere

Re: solderen

Bericht door Pjiotr »

Ik heb veel plezier aan dit betaalbare multipurpose soldeer station.
https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html


Grt'en en S6
P.Kramer


40 jaar digitale N-spoorder.
Zoeken kan ik als de beste, het vinden lukt me niet zo makkelijk

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: solderen

Bericht door 59erke »

je kan hiervoor elke soldeerbout gebruiken, doe wel eerst een beetje soldeerwater op de rails dat bevordert de soldering


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: solderen

Bericht door sjoef »

59erke schreef: 31 mar 2021 16:36 je kan hiervoor elke soldeerbout gebruiken, doe wel eerst een beetje soldeerwater op de rails dat bevordert de soldering
Volgens mij gebruik je soldeerwater, ofwel S39, voor het solderen van koperen (water) leidingen. Voor draden aan de rails solderen is dat in mijn ogen een no go. Maar mochten anderen daar anders over denken en het ook daadwerkelijk gebruiken..... be happy :D



Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: solderen

Bericht door Onmogelijkhier »

Absoluut nooit S39 gebruiken tenzij je een waterleiding wilt aanleggen en met een vlam gaat solderen.
Als S39 niet heel goed wordt afgespoeld blijft het roest veroorzaken.


Groeten Marcel V

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: solderen

Bericht door 59erke »

Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Ik gebruik geen soldeer water maar soldeer vloeimiddel (flux)


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: solderen

Bericht door Onmogelijkhier »

Het meeste soldeer wat je koopt zit de flux al in dus is extra niet nodig. Een nadeel van de huidige soldeer is dat het lood een vervanger heeft gekregen en dit minder lekker en makkelijk soldeert het is daarom aan te raden de te solderen delen (RAIL) eerst even te schuren.


Groeten Marcel V

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: solderen

Bericht door TonN »

Leo werkt met Minitrix. Als je Minitrix rail naast Roco legt, zie je kleurverschil. Het is een andere legering. Sommige legeringen laten zich lastig tot niet solderen. Iedereen met een soldeerbout kan een koperdraad aan Roco solderen. Maar ik heb ook draden die niet willen solderen. Dan kan je S39 misschien gebruiken of een superbout, maar ik zou er niet aan beginnen. Misschien moet de rails warmer, maar dan zit je uiteindelijk met een prachtig gesoldeerde draad en gesmolten bielsbed.
Gewoon even de draad aan een raillas solderen.

Verder bereik je de beste resultaten als je beide delen eerst voorsoldeert door er wat tin op aan te brengen. Dan is het hechten vervolgens kinderspel.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: solderen

Bericht door shoven »

Aansluitend op Ton: let op dat Minitrix een tijdje rails heeft uitgebracht van een legering die amper te solderen valt. Rails uit andere jaren is wel goed te solderen. Ik had een paar stukjes daarvan en kreeg het niet voor elkaar er met goed fatsoen een draad aan te bakken. Toen ben ik maar eens gaan googlen en kwam hier ook achter.

De oplossing is dan om aan de railschoentjes te solderen of andere rails gebruiken. Peco/Roco/Fleischmann is geen enkel probleem.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: solderen

Bericht door Albert »

Als je al een vloeimiddel wilt gebruiken, gebruik dan geen S39 maar S65. Dat voorkomt later een hoop ellende. Zelf gebruikt ik Peco rails en gebruik nooit dit soort middelen.

Albert


Plaats reactie