Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door mjdb »

Ik heb een aantal Piko locs, o.a. twee Hondekoppen en een NS 6466. Spoor N.

De bandjes gaan steeds na zo'n 1000 (schaal)kilometers kapot. Is dit normaal?

Geen hellingen, geen R1 of R2 bochten, geen scherpe wissels.

De Piko's zien er aardig uit, maar dit is steeds ergernis.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Groeten, Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door Raymond »

Hoi Marco,

Ik heb 3 hondekoppen die ik vanaf het begin heb dat ze uit kwamen, ik heb daar best wel veel mee gereden en in mijn baan (toen) zaten aardig stijle hellingen....hoeveel km dat weet ik niet maar er is nog geen 1 antislipbandje kapot gegaan..
Met mijn nieuwe NS 1152 is dit wel gebeurd maar dat kwam omdat ik de loc een duwtje moest geven die bleef stil staan in het schaduwstation....
Voor de rest geen problemen mee gehad!

P.s.
Alle andere Piko treinen die ik daarna gekocht heb ...hebben er ook geen last van..

Groet,
Raymond



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door Marksintpancras »

Beste Marco,

Ik heb vele Piko treinstellen in mijn bezit, DB Concordia, DB Talenten etc en wat losse loks. Zeker 3 treinstellen hebben op mjn oude baan ruim 5000 schaalkilometers gereden en nooit problemen mee gehad.

Wel een keertje een slipbandje van een minitrix dispolok naast de wiel terecht gekomen. |:(


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door shoven »

Heb je niet gewoon een plekje op je baan dat te scherp is? (een slijprandje of zo)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door Jantje »

Hier hetzelfde verhaal ik weet niet na hoeveel km. bij mijn andere locs nog nooit een bandje vervangen en daar rijd ik een vergelijkbaar aantal km. mee. De bandjes verslinder is een Piko 40501. Ik heb een aantal bandjes in voorraad genomen en Piko een mailtje gestuurd maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door martindomburg »

Uit input die we vaak krijgen blijkt dit bij de G1206 serie, V200 en, NS 2400 en NS 1100 sneller voor te komen als normaal. Ik heb dit op Schellenbach getest en daar merkte ik op dat ze de bandjes met name verliezen bij de scherpe wissels en in de helixxen. Overigens heb ik het zelf niet bij alle G1206-en op de baan. Maar wel bij de locs met lange slepen of als ze in multitractie rijden.

Vind zelf wel dat ze minder lang meegaan als bijvoorbeeld Fleischmann. Bij Fleischmann zitten de bandjes strakker om de flensen als bij Piko, ik denk zelf dat daar ook vaak de oorzaak ligt, want ze scheuren niet echt door, maar lopen er gewoon vanaf. Bij Fleischmann zijn de bandjes dikker en de groef ook dieper dan bij Piko waar de bandjes vrij plat zijn.

Aan de andere kant, slijtage is ook een kwestie van accepteren denk ik. De prijs van Piko is ook een stuk lager dan Fleischmann, op zich dat de bandjes dan van wat sneller eraf lopen vind ik persoonlijk acceptabel. Uiteraard heeft dat ook zijn grenzen, maar het zijn erg mooie modellen, te mooi om te laten staan als je mij vraagt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door Peter Ruifrok »

Helemaal mee eens, te mooi om te laten staan en dat ook nog eens voor een mooie prijs ook. Maar ook bij mij lopen de bandjes van de BR82 en de V200 er makkelijk af. Gelukkig leidt dat niet tot slecht rijgedrag 👍


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door epocheales denken »

Nou, ook ik dus. Mijn mooie Baureihe 82 die ik een keer in dubbeltractie liet rijden, vertoonde vreemd rijgedrag. Inderdaad, slipband dubbel... Baal hier flink van, nog nooit gehad met een N-lok, zit niet te wachten om de aandrijfstang los te maken. Iemand een tip wellicht?

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door Bjor »

Ik ben nog geen bandje kwijt, maar ik denk dat ik - als dat gebeurt - maar een potje Bullfrog snot aanschaf.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door mjdb »

Allen, dank voor jullie reacties.
Samengevat dus, bij de een wel en de ander niet. Ik zal er mee moeten leren leven.
Ik weet, er zijn ergere dingen in het leven.
Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

rons place
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 aug 2012 13:07
Locatie: de lier

Re: Hoeveel km gaan Piko bandjes mee ?

Bericht door rons place »

Marco ik heb veel piko loks maar de 40501 die verliest wel eens een slipbandje .de piko bandjes voor dit model zitten te ruim om de wielen..ik heb er nu roco slipbandjes van de db 101 om gedaan ..die zijn wat breder en kleiner en zitten er strak omheen en lopen er niet meer af.
Groet Ronsplace


Plaats reactie