Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Albert
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Albert »

Hallo beste forum-leden,
Ik zie best wel redelijke verschillen in prijzen van locomotieven tussen verschillende leveranciers. Wat ik mij vraag is of dit zich ook laat zien in kwaliteits verschillen. Ik bedoel niet zozeer in de detailering, maar meer in levensduur/gebruikte materialen/rij ervaring etc.
Ben benieuwd welke ervaringen jullie hebben.

Met vriendelijke groet,

Albert



mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door mjdb »

De laatste maanden heb ik een aantal nieuwe locomotieven gekocht.

Piko Hondekoppen en piko NS 6466: allemaal verliezen ze regelmatig de rubberen bandjes. IJken van de snelheid is zeer ingewikkeld om een rechte lijn te krijgen. Bij de oplopende decoder-stappen zijn er regelmatig stukken bijna vlak waarna er een enorme sprong optreedt (bijvoorbeeld van 78 km/h naar 100 km/h). De NS 6466 veroorzaakt regelmatig kortsluiting op wissels door de banden-velgen. Door de bijzondere stroomafname van de Hondekoppen heb ik veel problemen met stoppen op de juiste positie.

Piko NS 1222: IJken was moeilijk. Rijden gaat vooralsnog goed.

Piko DB 216: IJken was moeilijk. Rijden gaat vooralsnog goed.

Fleischmann Rail Force One: rijdt als een trein zal ik maar zeggen. Krachtig, stabiel, goede stroomafname, goed te ijken. Top!

Trix E-186 (die hele nieuwe): Ook heel degelijk en sterk. Goede stroomafname. Prima te ijken. Prachtig!

De Piko locs zijn duidelijk luider dan de Trix en Fleischmann.

Grt. Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door WimR »

Er zijn verschillen maar die heb ik kunnen oplossen.
Piko: GTW's met een Esu decoder is een ramp maar met D&H rijdt het als een zonnetje.
Maar ook een Uhlenbrock decoder en een GTW van Piko is niet de beste combinatie.

Fleischmann treinstel met een Kuhn decoder gaat maar kies ik een volgende keer niet meer voor.

Kijk ik naar de prijsverschillen dan krijg je een Piko treinstel inclusief binnenverlichting voor de prijs van alleen de binnen verlichting van een Fleischmann en moet je het treinstel er nog bij kopen terwijl de rijeigenschappen van de laatste niet noemenswaardig beter zijn.

Mijn ervaring is dat alles goed rijdt als er maar een goede decoder in zit.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door shoven »

Ik heb hier van alles in de vaart en er zijn wel wat trends te ontdekken, maar met voorbehouden.
Ik ben i.h.a. zeer te spreken over de kwaliteit van Fleischmann, Kato en Minitrix, maar er zijn ook negatieve uitschieters. Minitrix heeft een aantal hobby-modellen (bijv. de Taurus) uitgebracht die niet echt fantastisch zijn. En ook bij Fleischmann zijn er maandag-modellen. Kato is eigenlijk altijd wel goed.
Piko, Hobbytrain, Liliput: meestal goed, wel opletten wat voor decoder je erin zet. Arnold is de laatste jaren ook echt weer prima.
Graham Farish en eigenlijk bijna alles uit UK/US: mwah.

Maar dit zijn mijn ervaringen, anderen hebben mogelijk andere.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

thevandijks
Berichten: 427
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door thevandijks »

Ik heb van alles rondrijden wat ik de laatste jaren gekocht heb. Over Minitrix ben ik zeer tevreden, maar is ook zeer aan de prijs eigenlijk moet je Minitrix als een soort A merk zien. Daarbij heb ik wel verhalen gehoord dat als er iets mis is en er is reparatie nodig dat je dan de Sjaak ben bij Minitrix. De laatste ervaring met Fleischmann is niet echt goed, mijn stomer de 012 was na een paar weken de sound kapot, heeft een goede 2 maanden gekost voor die weer onder garantie klaar was. Maar wel netjes gemaakt. Voor de rest doen mijn Fleischmann locs het best wel goed, ik heb wat locs uit de bekende startsets een V200 en een paar BR 218. De Piko locs, en de Hondenkoppen doen het ook prima. De Hondenkoppen zijn wel luidruchtig, ik heb er ook geen sound in :-) De eerste 2200 die ik kocht had wat problemen dat de wielen heel snel vuil waren, bij de latere heb ik dat probleem niet meer en de 2400 zijn heel mooi en doen het altijd probleemloos. De BR 221 van Pico heeft ook een probleem gehad, naar een paar maanden deed de loc niets meer, terug naar Piko en naar een paar maanden ook weer netjes gerepareerd terug ontvangen, en doet het nu weer prima (afkloppen)
Tot zover mijn ervaringen.

Groet Hans



CGdeBrabander
Berichten: 142
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door CGdeBrabander »

Ik rij met minitrix en arnold (oudere en nieuwe modellen) stoomloc's en diesel en ben daar zeer te vrede over en maak gebruik van minitix rails in mijn schaduwstation en fleischmann piccolo in het zichtbare gedeelte. wat fleischmann loc's betreft zijn ze mooi gedetailleerd maar te licht wat problemen geeft op een baan met hellingen.

Met vr gr Ron



Onderwerp starter
Albert
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Albert »

Ik heb nu zelf een wat mindere ervaring met een Pico GTW. Na ong 4 maanden een vastzittende aandrijving aan een draaistel. Vermoedelijk cardan. Loc is nu weg naar Piko (garantie gevalletje). Zal dus welenige tijd duren voor die weer terug is. Voor een beginnend n-spoorder een redelijke tegenvaller.

Mvg Albert,



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Marksintpancras »

7(8)7 ik heb alle merken hier rond rijden.

Alle merken hebben zo hun plus en min punten.

Ik heb hier minitrix br103 die zijn eigen 5 rijtuigen niet omhoog trekt in helix van 2%, zet je de baureihe 218 van minitrix van deze set ervoor rijdt die zo met de 5 rijtuigen naar boven.

Verder Fleischmann gewoon goed, net als Arnold .

Piko zijn de modellen erg mooi, echter de aandrijving is % plastic onderdelen er hoog en dit kan sneller tot defecten leiden.

Hobbytrain is gewoon qua uitstraling minder, net als de chassis en printplast, al zitten er de laatste jaren verbetering in.

Heb ook een Kuehn locomotief en die is gewoon mooi, en goed.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door epocheales denken »

Hoi Albert,

Fleischmann: prachtige modellen met vaak een super tampondruk, maar veel nog met die oervervelende
driepolige motor.
Minitrix: betere motoren dan Fleischmann, sterker en bij standaard motoren vaak vijfpolig of onderhoudsvrij.
Wel aan de prijs.
Hobbytrain: mooi gedetailleerd, rijden mooi, vaak onderhoudsvrije motoren. Oudere locs moet vaak overbodige electronica verwijderd worden.
Piko: mooie modellen, goede motoren. Probleem soms slechte China :roll: antislipbandjes, lopen van het wiel af. Geluidsdecoders lastig in te stellen, met name geluids niveau. Aantrekkelijk geprijsd.
Kato: fijne mooie modellen, gebruikt voordelig te koop. (bijvoorbeeld VT dieseltreinstel "Fliegende Hamburger".

Hoop dat je er wat aan hebt met je keuzes. Groetjes, Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Albert
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Albert »

Hi Hans,

Het gaat niet alleen om mijn keuzes, maar denk dat vele beginners hier wel wat aan kunnen hebben. Heb vandaag de Fleischmann Vectron (OBB) besteld.
Toch vreemd dat dit soort info nauwelijks aanwezig is op de diverse fora?

Mvg Albert


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door MarcoTrix »

epocheales denken schreef: 15 mei 2021 18:51 ...Fleischmann: prachtige modellen met vaak een super tampondruk, maar veel nog met die oervervelende
driepolige motor...
Verwacht geen kruipsnelheden bij Fleischmann, maar het is wel een ongelofelijk degelijke motor.

Mehano: H0 is bagger, maar hun N-spoor FS E444R kreeg lovende kritieken (ook van kritische Duitse modelbouwers). Mooie tampondruk, technisch eenvoudig met een motor en verlichting. NEM 651 stekker. Tikkie verouderd, maar in dagelijks gebruik een fijne locomotief om mee te rijden.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Alro »

Albert schreef: 15 mei 2021 19:59 Het gaat niet alleen om mijn keuzes, maar denk dat vele beginners hier wel wat aan kunnen hebben. Heb vandaag de Fleischmann Vectron (OBB) besteld.
Toch vreemd dat dit soort info nauwelijks aanwezig is op de diverse fora?
Als je kijkt onder subforum Materieel tests kan je diverse reviews vinden en nee, de Fleischmann Vectron staat daar nog niet bij maar daar ga jij toch een mooi verslag van schrijven? :twisted:



MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door MaartenOtto »

Ik heb hier het een en ander aan Dapol, Graham Farish en RevolutioN trains. De eerste twee zijn werkelijk hit and mis. Sommige modellen rijden perfect, andere hebben al gespleten tandwielen als je ze uit de doos haalt. Bij RevolutioN doet men zaken achter de schermen met onder andere Kato en hoewel je soms jaren moet wachten op je modellen is de kwaliteit uitmuntend en absoluut te vergelijken met wat je van Kato mag verwachten. De RevolutioN Pendolino stellen komen bij RapidoTrains Canada vandaan en zijn ook toppers. Verder ben ik nu ook in het bezit van enkele Hobbytrain modellen en die zien er goed uit, doen wat ik ervan verwacht en zijn ook prima geprijst. Maar misschien als je met Brits spul rijdt heb je al snel wat lagere verwachtingen van het een en ander.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Folkert van Wijk »

Toch vind ik het een goede draadje en een reële vraag.
Heb ook al eens zitten denken aan iets dergelijks.
Inmiddels even door de materieel tests gebrowset en die zijn nog al van alles wat .
Kan me heel goed een iets gestructureerdere opzet voorstellen met om te beginnen de loc's en onze ervaringen er mee.
Bijvoorbeeld een draadje locs, een draadje wagons en rijtuigen, een draadje gebouwen enz.?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door shoven »

Folkert van Wijk schreef: 16 mei 2021 17:54 Toch vind ik het een goede draadje en een reële vraag.
Heb ook al eens zitten denken aan iets dergelijks.
Inmiddels even door de materieel tests gebrowset en die zijn nog al van alles wat .
Kan me heel goed een iets gestructureerdere opzet voorstellen met om te beginnen de loc's en onze ervaringen er mee.
Bijvoorbeeld een draadje locs, een draadje wagons en rijtuigen, een draadje gebouwen enz.?
Of gewoon bovenaan vastgepind een paar handig ingedeelde verwijspagina's naar de diverse recensies. Dus een verwijspagina voor locs, een voor wagens etc., de categorieën zoals jij voorstelt. Dan hoef je niet dat hele subforum overhoop te halen, en heb je een draadje per review zodat mensen ook nog kunnen reageren. Alle locs in 1 draadje wordt een rommeltje.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Christ
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Christ »

En "men" mag ook wel een beetje moeite doen om te zoeken hoor.

Review van materieel is één, maar een vergelijk tussen de diverse merken is mijns inziens een ander verhaal. Waardevol, zeker als je op het punt staan om het e.e.a. aan te gaan schaffen.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Maurits71 »

MaartenOtto schreef: 16 mei 2021 08:33 Maar misschien als je met Brits spul rijdt heb je al snel wat lagere verwachtingen van het een en ander.
lees, 'geen'verwachting :)

ik los het simpel op, ik koop een lok, gaat hij kapot dan sloop ik de motor en de pcb eruit, vervang de motor door een Tramfabriek motortje en hardwire een decoder in.

gr.

Maurits


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Frank_N »

Niet alleen tussen verschillende leveranciers.... Ik heb oa3 Minitrixen, TEE een S3/6 en een BR18... uit de 12xxx serie die motories ronduit bagger zijn. Toevallig vanmiddag een 2e hands V200 (Mtrx) ook met 12xxx nummer die ook bagger bleek. Het verhaal erachter: er zit blijkbaar een overbelasting beveiliging in die, eenmaal aangesproken moeilijk blijft doen.
Resultaat: 0,0 trekkracht een soort schreeuwend motor geluid en niet vooruit te branden.
De ingebouwde electronica kan/mag er niet uit, enige oplossing lijkt het vervangen van de motor.
Ik ben in het bezit van 1 Mtrx V200 OOK eentje uit 12xxx serie die het wel goed doet..... 7(8)7
Sorry, dit moest ik even kwijt.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door WilcoV »

Folkert van Wijk schreef: 16 mei 2021 17:54 Toch vind ik het een goede draadje en een reële vraag.
Heb ook al eens zitten denken aan iets dergelijks.
Inmiddels even door de materieel tests gebrowset en die zijn nog al van alles wat .
Kan me heel goed een iets gestructureerdere opzet voorstellen met om te beginnen de loc's en onze ervaringen er mee.
Bijvoorbeeld een draadje locs, een draadje wagons en rijtuigen, een draadje gebouwen enz.?
Je kan uiteraard zelf een draadje beginnen met daarin een net overzicht en links naar de verschillende test besprekingen. Net zoals ik met de DATABASE] NS/NL Materieel in N doe.
Of gewoon bovenaan vastgepind een paar handig ingedeelde verwijspagina's naar de diverse recensies.
Steven volgens mij kunnen alleen de moderatoren dat, is mij nog niet gelukt met mijn onderdeel. Ik zou graag die overzichtspost bovenaan vast pinnen. Maar mij lukt dat niet.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door FidOo »

Frank_N schreef: 19 mei 2021 20:35 Niet alleen tussen verschillende leveranciers.... Ik heb oa3 Minitrixen, TEE een S3/6 en een BR18... uit de 12xxx serie die motories ronduit bagger zijn. Toevallig vanmiddag een 2e hands V200 (Mtrx) ook met 12xxx nummer die ook bagger bleek. Het verhaal erachter: er zit blijkbaar een overbelasting beveiliging in die, eenmaal aangesproken moeilijk blijft doen.
Resultaat: 0,0 trekkracht een soort schreeuwend motor geluid en niet vooruit te branden.
De ingebouwde electronica kan/mag er niet uit, enige oplossing lijkt het vervangen van de motor.
Ik ben in het bezit van 1 Mtrx V200 OOK eentje uit 12xxx serie die het wel goed doet..... 7(8)7
Sorry, dit moest ik even kwijt.
Helaas is het niet zo simpel Frank.
Artikelnummers zijn over de jaren gebruikt en zeggen niets over de kwaliteit van de lok.

De TEE Ram staat bekend om z'n slechte constructie en motor. De stroomafname is belachelijk met die lange uitsteeksels die boven tegen een geveerd koperen lipje duwen. Kun je beter afknippen en dunne flexibele draadjes aan solderen. Ook het motortje en aandrijving is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Hier zijn ook oplossingen voor maar die weet ik dan niet zo 123.

Ook de S3/6 en Br18 (wat dezelfde lok is) staat bekend dat hij motorisch zwak is.

Overigens heeft elektronica niets te maken met bovenstaande problemen. Er kunnen in sommige loks wel dat 3x3 componentje zitten maar die mag je ook gewoon overbruggen. Die heeft overigens alleen tot gevolg dat je lok stopt met rijden terwijl de verlichting blijft werken. Verder niets.
Dus dat schreeuwende motortje en geen trekkracht zijn echt andere problemen. (geen olie en slechte constructie/motor)


Verder vind ik dat je niet echt kan spreken van kwaliteitsverschil tussen leveranciers. Elk merk heeft zijn zwakkere modellen en sterke modellen.
Wel ben ik van mening dat je moet krijgen waarvoor je betaald. En het is helaas vaak zo dat een fleischmann of minitrix vaak (stuk) duurder zijn dan hobbytreain/piko/andere. En om nou te zeggen dat je daarvoor echt meer krijgt. Helaas deel ik die mening niet.

Minitrix (märklin) die hun eigen digitale meuk doorduwd (decoders/sound geintegreerd in printplaat) ipv echt kwaliteit te willen leveren. Hierdoor ben je volledig overgeleverd aan hun. Geen vrije keuze van decoder, of geluid. Bij defecten overgeleverd aan hun spare-parts. (waar ik echt 0 vertrouwen in heb dat die of wel beschikbaar zijn of krankzinnig duur)

Fleischmann brengt dan een paar hele mooie loks uit (BR52/BR44 of de BR118) Maar daar zitten dan ook echt flinke constructie/kwalitatieve fouten in. O.a weinig trekkracht of simpelweg zwemhuid aan plastic onderdelen die de aandrijving blokkeren.

Punt is, dat zijn wel allemaal voorbeelden van loks die 200,- plus zijn. Als ik dan een Piko lok voor +/- 125,- koop zit daar toch 75,- prijsverschil tussen en krijg je misschien wel kwalitatief een gelijke lok.

Dat is een beetje hoe ik er over denk. Ik zal dan ook niet snel geneigt zijn om een nieuwe mintrix lok te kopen. Rijtuigen van minitrix ben ik dan wel fan van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Frank_N »

FidOo schreef: 20 mei 2021 07:29 Helaas is het niet zo simpel Frank.
Artikelnummers zijn over de jaren gebruikt en zeggen niets over de kwaliteit van de lok.

De TEE Ram staat bekend om z'n slechte constructie en motor. De stroomafname is belachelijk met die lange uitsteeksels die boven tegen een geveerd koperen lipje duwen. Kun je beter afknippen en dunne flexibele draadjes aan solderen. Ook het motortje en aandrijving is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Hier zijn ook oplossingen voor maar die weet ik dan niet zo 123.

Ook de S3/6 en Br18 (wat dezelfde lok is) staat bekend dat hij motorisch zwak is.
De V200 12450 welke als een tierelier loopt heeft dezelfde stroomafname als de TEE. Ook heeft de motor (die grote gelijkenis vertoont met die van de TEE) 2 vliegwielen, en 2 kardan assen.
Oftewel de constructie's lijken hetzelfde te zijn......

Als de S3/6 en de BR18 dan dezelfde lok's zijn, hoe komt het dan dat er verschillende onderdelen niet uitwisselbaar zijn?


Groet van Frank

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door FidOo »

Hoi Frank,

dat van die S3/6 en BR18 is toch echt waar, zie bijvoorbeeld hier:
viewtopic.php?p=49289#p49289
natuurlijk niet 100% identiek (kleur en uitvoering zullen natuurlijk zo maken dat veel onderdelen net anders zijn, maar grosso modo kun je zeggen dat de loks aandrijf-technisch gelijk zijn.)
En ik weet niet wat jij met de TEE bedoeld (als het de RAm TEE is, is deze echt wel anders dan deze V200)


Maar goed, nevertheless punt was dat je niet kan zeggen dat alle 12XXX nummers van minitrix slecht zijn. want vrijwel alle loks hebben een 12XXX nummers sinds 198x en dus praat je effectief over alle minitrix loks die de afgelopen 30 jaar gemaakt zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Frank_N »

FidOo schreef: 20 mei 2021 14:47 Maar goed, nevertheless punt was dat je niet kan zeggen dat alle 12XXX nummers van minitrix slecht zijn.
Heb ik dat dan ergens beweert, Joost?


Groet van Frank

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door FidOo »

Nee maar heb ik dan ergens beweert dat jij dat zei..

Bovenstaande gaat het toch helemaal niet om, enige wat ik er mee probeerde aan te duiden is dat het allemaal niet zo 123 te zeggen valt van Merk X of Artikelnr serie xxxxxxx is slecht. Het scheelt gewoon per lok.

Maar om op jouw inhoudelijke problemen in te gaan. Post hier anders eens een nieuw draadje met je probleemloks. Want dat verhaal met die elektronica is echt niet waar en daar zitten hier op het forum genoeg experts voor om je daar mee te helpen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kwalitatieve verschillen tussen locomotieven van diverse leveranciers

Bericht door Marksintpancras »

7(8)7 even terug komend op het verhaal van minitrix 12xxx serie.

Dat er slechte motortjes tussen zitten klopt, echter dat heeft maken met constructie van de motor. Wikkelingen, gebruikte draad, etc. Ik heb ook motortjes uit de 12xxx die heel goed zijn.
Is gewoon een kwestie van geluk hebben.

De gebruikte elektronica, tja, de combinatie decoder met de motor / elektronica is zeker bij minitrix op rijgedrag merkbaar.

Ik gebruik D&H decoders, en verwijder wat onderdeeltjes rond de motor, beter gezegd ik probeer de decoder rechtstreeks de motor te laten beïnvloeden zonder dat er componenten ertussen zitten.

En de meeste locs rijden daardoor uit de 12xxx goed, alleen is dat niet standaard. En ja, 3x3 component verwijder ik.

Maar ook Fleischmann, Brawa, Arnold hebben modellen ertussen zitten die constructie (ontwerp) foutjes bevatten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie