Kleur in periode II

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Kleur in periode II

Bericht door Folkert van Wijk »

Al een tijdje vraag ik me af of het spoorgebeuren vroeger (periode) inderdaad zo grauw en grijs was als je soms op spoorbanen ziet?

Ik snap dat de meeste stoomtreinen zwart met wat meer of minder rood waren en de rijtuigen donkergroen en de wagons vaak grijs of bruin.
Maar wat betreft de andere spoorweg constructies? Soms zie ik rond musea spoortjes wel eens een waterkraan, met een kleurtje, of een zandtoren met leuk likje verf, maar was dat vroeger ook zo?

Helaas hebben we doorgaans alleen zwartwit foto's om naar te kijken, dus iedere andere bron van informatie of kennis zou fijn zijn.
Zijn er op dit mooie forum mensen die daar iets zinnigs over kunnen zeggen?

Natuurlijk kan ik op onze baan doen wat ik wil, maar ik probeer toch wel de werkelijkheid te benaderen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kleur in periode II

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kleur in periode II

Bericht door Redskin »

Tja ik wel geloof dat ik het met je eens ben, al zou dat een subjectieve waarneming kunnen zijn. Op oud beeld is het lastig te bekijken want kleurecht beeld is ook pas van de laatste paar decennia (plus het feit dat oude fotoafdrukken verbleken). We zouden het dus bij onze senioren moeten navragen, bijvoorbeeld Ben ('BenQ') hier op het forum.

Ook meen ik dat kleur en vormgeving tijdsbeeld is. Alles wordt nu veel meer op doelgroep vormgegeven en is er een breed kleurenpalet beschikbaar, niet zelden voor verkoop- en omzetdoeleinden. Zeg maar het gevecht om attentie bij de kopers en klanten, die misschien zelf ook wel weer willen/durven op (te) vallen. Pastelkleurtjes en de voorzichtige donkere kleuren van auto's maakten in de jaren '70 ook plaats voor hippe lichte kleuren zoals oranje, appelgroen en geel. In die jaren voerde de DB de toen moderne 'popkleuren' voor rijtuigen in, om vast te stellen of en welk kleurgebruik de consument aanstond. Ook de NS heeft met kleuren geëxperimenteerd. Deels was dat ten behoeve van herken- en zichtbaarheid, dus eveneens voor veiligheid. Want ook dat is een maatschappelijk fenomeen. Met het toenemen van bevolking is het risico op ongevallen groter dus worden ook alle hekken, palen, slagbomen etc. steeds feller van kleur en daarbij ook van borden en lampen voorzien (en tegenwoordig heeft ieder zichzelf respecterend voertuig daarbij wel bel, sirene, toeter -of een irritante pieper!- om zich veilig voort te kunnen bewegen 8)7).

Verder is het ook wel een begrijpelijke keuze geweest, om voor rollend materieel donkere kleuren te gebruiken. Het stoomtijdperk maakte alles immers vies. Wijlen m'n ouders vertelden me wel eens dat ze na een ritje op het spoor naar stoomtrein roken (daar zouden we nu misschien wel een lief ding voor over hebben) en dat kleding een grijze waas had gekregen. Met weemoed denken we misschien nog wel eens aan 1100'tjes en de stoere 1200's in fraai lichtblauw. Maar dat is om diezelfde reden ook maar van korte duur geweest, want toen werd er nog altijd gestoomd op het spoor.

Tenslotte is een spoorbaan gemaakt zoals de maker zich dat voorstelt. Dat kan dus met weinig of fel kleurgebruik zijn. Ieder z'n smaak :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kleur in periode II

Bericht door Folkert van Wijk »

Dag Frank, dank voor je reactie.
Praktisch denken, veiligheid en mode/tijdsgeest zullen inderdaad wel hebben meegespeeld.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Kleur in periode II

Bericht door Bjor »

Folkert,

Je zegt er niet bij of het je alleen om Zwitserse spoorwegen gaat, of meer om kleurgebruik bij de onderscheiden maatschappijen.
Als het je om Zwitserse spoorwegen gaat, zou je de vraag ook eens op een Zwitsers forum kunnen stellen.
Bij de Duitse spoorwegen in Periode II weet ik uit mijn zoektocht naar voorbeelden van U- en S-Bahns stations uit die tijd dat daar kleurgebruik soms heel uitgesproken was. Muren en pilaren in geel, blauw, groen, bruin, bronskleurig e.d. Vooral de "Kachelwände" vertoonden vaak bonte kleuren.
Hoe dat met beveiligingstoestellen, hekken en poorten was, weet ik niet precies. Ik denk dat als net bij seinen, de waarschuwende functie het belangrijkste was, dus vaak wit en rood.
Stoomlokomitieven uit deze periode hadden soms bonte kleuren; de Beierse S 3/6 was bij zijn eerste presentatie in 1913 okergeel en heeft ook in een bruine en blauwe kleur rondgereden. Ook de BR96 was en geel, blauw en groen uitgevoerd, naast standaard zwart.
De wereld was in het interbellum duidelijk bonter dan je misschien zou verwachten. Vergeet niet dat het na het einde van WO I een tijd van groot optimisme en vrolijkheid was.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kleur in periode II

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooie gedachten en goeie ideeën Ben dank je!


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kleur in periode II

Bericht door Mack »

folkert
der waren ook camouflage locs in periode 2
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kleur in periode II

Bericht door Zaunkönigs Bahn »



Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kleur in periode II

Bericht door FidOo »

Grijs was eigenlijk alleen de lokportrait kleur. Als een loktype nieuw was werdt deze voorgesteld aan de pers. Om dat er toen nog zwart wit foto's gemaakt werden was het contrast beter met een grijze lok. Daarna kreeg de lok zijn definitieve kleur.
Daarnaast speelde ook mee dat er toen veel meer maatschappijen waren die ieder hun eigen huisstijl kleuren had. Dus was het zeker een bontere bedoeling als vandaag de dag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kleur in periode II

Bericht door Folkert van Wijk »

Nog een leuke waterkraan...

Was dit een overenthousiaste vrijwilliger, met twee verschillende potten verf en nog een beetje roze van de babykamer,
of zou er wat research achter zitten?

Voor een duidelijk beeld van het baby roze, zie deze grote foto van wiki. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... erkran.jpg
Bijlagen
640px-Bahnbetriebswerk_Wittenberg,_Wasserkran.jpg
640px-Bahnbetriebswerk_Wittenberg,_Wasserkran.jpg (81.45 KiB) 611 keer bekeken


Plaats reactie