Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Bericht door Ramonbraker »

Goedenavond dames en heren!

Ik heb een vraagje aan jullie. Namelijk dat ik momenteel een 'oude' ROCO Engelse wissel heb, deze werkt helaas niet zoals behoren en veroorzaakt veel ontsporingen bij veel verschillend materieel. (zowel locs als wagons) Nu wil ik dus hier vanaf (logisch denk ik haha), alleen zit ik te kijken naar een Engelse wissel van Fleischmann. Alleen lijkt deze extreem verdacht veel op de oude ROCO Engelse wissel, nu begin ik dus te twijfelen als een nieuwe wissel halen mijn probleem wel gaat verhelpen. Iemand toevallig ervaring met deze Fleischmann wissel? Zo ja, hoe bevalt deze? Alvast bedankt! :D

(link naar artikel):
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... elektrisch


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Bericht door Bjor »

Fleischmann heeft het N programma van Roco overgenomen. Roco maakt nu alleen nog H0. Dit is dan ook hetzelfde wissel dat Roco eerst maakte. Ik heb geen ervaring met dit wissel. Ik weet dus niet of de ontsporingen liggen aan jouw specifieke wissel, of aan dit type in het algemeen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Bericht door mjdb »

Ik heb in mijn baan 16 stuks Fleischmann Piccolo Engelse wissels. Die geven nu eenmaal op minder oppervlak veel mogelijkheden.
En, helaas, ze geven veel problemen. Met name bij het afbuigen.

De wissels zijn in het midden wat hoger dan de aansluitingen. Daardoor zijn het een soort verkeersdrempels. Een trein 'golft' er een beetje overheen.

Ook de twee platte stroomgeleiders in de puntstukken liggen heel dicht bij elkaar. Een wiel maakt hier vrij snel kortsluiting (langzaam rijden, achterwaarts rijden, remmen waarbij de staart een beetje 'duwt'), met name met ouder materieel.

Bij probleem-wissels ben ik bezig om de puntstukken 100% te isoleren, door in de wissel de interne verbindingen te onderbreken. De rails-stukjes in het puntstuk krijgen nu via relais hun spanning. Dit helpt tegen de kortsluitingen. Het terugplaatsen en uitlijnen van de wissels is lastiger op de punten waar daarna vanwege isolatie geen rail-schoentjes meer mogen.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Bericht door shoven »

Ik heb ooit een Engels wissel erin gehad, maar dat was Fleischmann piccolo. Gaf ook allemaal gedoe. Van collega-modelspoorders hoorde ik ook veel van dat soort verhalen, net als hier nu.
Sindsdien bouw ik mijn banen zonder Engelse wissels erin, dat geeft veel rust. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Bericht door Rick »

Zo'n nieuwe Fleischmann heb ik in de baan liggen maar niet in het hoofdspoor, dus veel rijdt er niet overheen. Volgens mij is deze wel redelijk betrouwbaar, bij de Roco versie lijkt me de eerste versie met grijs middenstuk betrouwbaarder dan de latere met zwart middenstuk. Je kan overwegen om deze te vervangen door de Minitrix-versie, uit mijn hoofd is deze even groot en bij mij geven ze geen problemen.

mjdb schreef: 24 nov 2021 10:06De wissels zijn in het midden wat hoger dan de aansluitingen. Daardoor zijn het een soort verkeersdrempels.
Het klinkt alsof je het over de versie met bedding hebt, niet de oude Roco wissels.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Fleischmann engelse wissel betrouwbaar?

Bericht door martinb »

Redelijk betrouwbaar maar geen fan van. Gaat niet altijd goed...


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie