Wielen schoonmaken van nieuwe wagons en locs

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
StefanVera
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jun 2021 20:09
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wielen schoonmaken van nieuwe wagons en locs

Bericht door StefanVera »

Ik heb op internet gelezen dat met name Piko locs nogal vettige wielen hebben op een nieuwe loc ( of eronder 8-) .

Ik ben nu bezig met al mijn wagons uitpakken en kom er eigenlijk achter dat het bij veel wagons zo het geval is . Dit komt natuurlijk de baan niet ten goede . Zijn er meerdere die dit bij nieuwe wagons of locs doen ? Of is dit vettige laagje juist nodig ? Het lijkt me niet want dat zorgt weer voor contact problemen lijkt mij .

Ik heb Kato rails en heb alle rails ook goed gereinigd voordat ik ze neer heb gelegd . Hier kwam echt een hoop zwarte " bende" vanaf .



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Wielen schoonmaken van nieuwe wagons en locs

Bericht door Nijboer »

Ik maak alles wat ik koop eerst schoon. Gewoon wiel voor wiel. Je zal merken dat de rolweerstand enorm verbeterd.
Inderdaad de piko's hebben de neiging vies te worden, of al zijn in nieuwstaat.

EDIT:
Zeker bij 2e hands materiaal schoonmaken.
Gisteren nog een mooi rijtuig van minitrix meegenomen uit de bekende snoepwinkel in Lochem.
Wat bleek nou, die minitrix heeft op 1 as zowel een metalen wiel als een plastic wiel.
Pas goed zichtbaar na schoonmaken. Gewoon een wc papiertje met een beetje wasbenzine tussen
wijsvinger en duim vast pastpakken, met andere hand het asje met wiel ertussen draaien.
Niet normaal wat er allemaal aan smerigheid af komt, zeker van de plastic wielen!!

Groet,
Colln


Plaats reactie