Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Momfer schreef: 12 jan 2022 15:50
Onmogelijkhier schreef: 12 jan 2022 11:39 Bedankt Rico,
Ik ga deze test vandaag uitvoeren en het resultaat plaats ik dan weer hier.
Marcel
Nee Marcel, dat mag jij helemaal niet van je vrouw, jij moet een pauze houden vandaag ;)

Anders ga jij weer treintjes dromen ..... _o_
Het baantje wat op de eetkamer tafel stond heb ik even afgebroken en ben alleen met de Arduino en de andere componenten op mijn bureautje aan het testen.
Steeds weer hopen dat alles heel blijft maar waarschijnlijk zijn er wel twee wissels gesneuveld :cry:

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Onmogelijkhier schreef: 12 jan 2022 16:07 knip
Het baantje wat op de eetkamer tafel stond heb ik even afgebroken en ben alleen met de Arduino en de andere componenten op mijn bureautje aan het testen.
Los testen, zonder extra "ballast" is altijd goed: terug naar de basis.
Steeds weer hopen dat alles heel blijft maar waarschijnlijk zijn er wel twee wissels gesneuveld :cry:
Ach, dat zou jammer zijn, Marcel. Hopelijk valt het mee!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Onmogelijkhier schreef: 12 jan 2022 09:17 <knip>
zou ik kunnen doen met de IR module die reageert dan op de lok en stopt alles voor ik dacht 5 seconden.
<knip>
Hmm, met de code zoals die nu is, weet ik niet of je IR module het gewenste resultaat oplevert. Het zou zomaar kunnen dat elk stuks materieel apart de 5 seconde wachttijd start.

Hierover laat ik mijn gedachten nog even gaan. Ik heb wel een ideetje hoe ik de code kan aanpassen, maar het is nog wel even puzzelen en proberen.
Wat sowieso wel werkt (verwacht ik) is ook hiervoor een reedrelais in/onder de rails te leggen.

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Sorry Fenna ik ben vergeten te melden dat ik de IR switch heb geprobeerd en dat dit niet werkt.
Als de trein voor de IR switch stil staan en deze weg rijd dan schakelt de 5 seconden wachttijd weer in.
De reed switch werkt wel correct hier voor.

Marcel


Groeten Marcel V

jsaathof
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door jsaathof »

Onmogelijkhier schreef: 11 jan 2022 18:15 En dat werkt met alles aangesloten zoals op de door mij geplaatste tekening? Dus arduino motorsturingprint en potmeter?
Ik heb gekeken bij dat programma maar de motorsturing zit niet in hun bestand.
Ik heb inderdaad niet de motoraansturing er aan gehangen. Ik had er LEDs aan gehangen. Twee voor de richting (IN1 en IN2) en één voor de PWM aansturing. Deze dimt ook in de simulator. Eigenlijk hetzelfde als dat je hebt getest.

Overigens gebruik ik de 5V van de motoraansturing (met jumper) als output om mijn ATMega te voeden. Er zit een 78M05 voltage regulator op de schakeling die voor de 5V zorgt (mits de input hoger is dan 7V). Anders moet inderdaad de jumper verwijderd worden en 5V als input gebruikt worden.


Groet, Jurriaan

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Weer even een update.
Ik heb de trein rijdend gekregen met de Arduino en motorbord, hiervoor moest ik wel even experimenteren met alle aansluitingen en jumpers.
En ik heb de derde code van Fenna gebruikt.
Alles voor het laten rijden van de trein zit nu aangesloten als op onderstaande afbeelding.

Afbeelding

Let op de gele en rosse jumper op het motorbord.
Nu verder met de werking van de wissels want dat gaat nog niet helemaal goed denk ik.

Marcel


Groeten Marcel V

jsaathof
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door jsaathof »

Mooi dat het nu werkt. Het ziet er vergelijkbaar uit met mijn ATMega. Ik gebruik ook de 5V uit het motorbord (met de gele jumper). De rose jumper heeft alleen invloed op de tweede "B" uitgang (out3 en out4).

-edit- Ik heb net bij mijn schakeling getest en het maakt niet uit of de rose jumper er wel of niet op zit.


Groet, Jurriaan

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Dat had ik ook gedacht maar leek mij beter om dit duidelijk aan te geven zodat iedereen weet hoe het nu zit aangesloten.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Mooi dat het werkt. De roze jumper is inderdaad de ENable voor het andere kanaal/de andere motoraansluiting.

Mocht je die ook ooit gaan gebruiken, dan dupliceer je gewoon hoe het andere kanaal is aangesloten :)

Succes verder met testen!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Nu dan weer de wissels.
Getest als in onderstaande afbeelding met LED's en de reed switch is vervangen door een drukschakelaar.

Afbeelding

Sluit ik de Arduino aan dan zijn de beide LED's uit zoals het moet.
Druk ik 1 maal op de schakelaar dan gaat de groene LED op Pin 7 aan.
Druk ik nogmaals op de schakelaar dan gaat ook de rode LED op Pin 6 aan.
Druk ik weer gebeurt er niets.
Druk ik nogmaals dan gaat de rode LED even uit en weer aan.
Druk ik weer dan gaat de groene LED even uit en weer aan.
Hierna is het steeds, gebeurt niets, Rode uit en aan, groene uit en aan.
Het is de bedoeling dat de LED's alleen even aan gaan als de schakelaar word bediend lijkt mij want nu blijft er spanning op de wissels staan.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

Vanaf mijn werk gluur ik even mee, maar met jouw relais module heb je een negatieve puls nodig wat ik begreep uit een eerder bericht van je (de relais gingen gelijk aan bij inschakelen van de arduino). Door de pinnen 6 en 7 standaard hoog te zetten en voor de puls even naar nul halen, heb je de pulsen nodig om je relaismodule aan te sturen. Als je relais module 5volt op de ingang krijgt, is dat voor het relais de rust stand. Gaat de 5volt naar 0 volt (massa/gnd), is dat het seintje voor de relais module om in te schakelen.

Zoals je ledjes nu reageren is het precies goed.

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Bedankt Fenna ik ga de relais module er weer aanhangen en 1 wissel om te zien wat er nu gebeurt.
Niet in het baantje maar gewoon op mijn bureautje om een en ander te testen.
Maar eerst de wissels testen of die het nog doen.

Marcel


Groeten Marcel V

jsaathof
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door jsaathof »

Ik vraag mij nu alleen af of de initiële waarde van pin 6 en 7 correct zijn. Wanneer de boel aangezet wordt, zijn beide LEDs uit. Dat betekent dat de relais gaan klapperen. Wanneer de knoppen bediend zijn, werkt de boel wel naar behoren zoals gezegd.

-edit- Ik zou de volgende regels in de setup() toevoegen aan het eind. Zo worden de pinnen in de jusite stand gezet bij de initialisatie.

Code: Selecteer alles

 digitalWrite(turnoutsetPin, HIGH);
 digitalWrite(turnoutresetPin, HIGH);


Groet, Jurriaan

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb de relais module aan de Arduino gehangen en op de uitgang ban het relais modul niet de wissels maar 2 LED's aangesloten.
Als ik dan de Arduino aan zet gaan allebei de relais aan en pas na drie maal drukken op de schakelaar zijn de LED's uit en werkt het normaal.
Ga eens het stukje van Jurriaan toevoegen en dan zien we weer verder.

Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Weer iets verder maar nog niet aangesloten op de baan.
Ik heb het stukje van Jurriaan in de code opgenomen (en nog op de goede plaats ook :-) )
En het lijkt te werken op mijn bureautje, de Arduino start op zonder de relais te bekrachtigen en door middel van drukken op de knop gaat de wissel nu keurig om naar beide kanten.
Morgen proberen in het baantje en met een treintje (lok met 1 wagonnetje waarin de magneetjes)
Jurriaan bedankt zover.

Marcel


Groeten Marcel V

jsaathof
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door jsaathof »

Dat klinkt goed. Fijn dat ik ook wat kan bijdragen hier.


Groet, Jurriaan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Het wordt een mooie team effort zo :) Dank voor de toevoeging Jurriaan :)



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Onmogelijkhier schreef: 14 jan 2022 21:41 En het lijkt te werken op mijn bureautje, de Arduino start op zonder de relais te bekrachtigen en door middel van drukken op de knop gaat de wissel nu keurig om naar beide kanten.
Morgen proberen in het baantje en met een treintje (lok met 1 wagonnetje waarin de magneetjes)
Jurriaan bedankt zover.

Marcel
Wat op mijn bureau werkt werkt ook aangesloten op de baan dus door middel van de drukknop.
Drukknop vervangen door de Reed switch en met alleen het wagonnetje met magneet rond duwen werkt alles naar behoren dus nu maar een Locomotiefje er voor gezet.
En dan gaat het mis de wissels worden omgeschakeld door de Reed switch en door de spanningsaansluiting op de rails en door de wissels zelf.
Volgende stap is dus alleen de locomotief rond laten gaan op de baan en ook nu krijg ik alle schakelmomenten van Reed switch, rail aansluiting en wissels.
Er komen dus heel veel pulsen door die er niet zouden moeten zijn, Ra Ra waar komt dat vandaan :(

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

Begrijp ik dat alles op de baan werkt als je gewone drukknoppen gebruikt, maar zodra de reedrelais gebruikt worden het mis gaat?

Heb je draadjes met voedingsspanning en draadjes met signalen goed uit ekaar liggen?

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

fenix schreef: 16 jan 2022 16:11 Hallo Marcel,

Begrijp ik dat alles op de baan werkt als je gewone drukknoppen gebruikt, maar zodra de reedrelais gebruikt worden het mis gaat?

Heb je draadjes met voedingsspanning en draadjes met signalen goed uit ekaar liggen?

Fenna
Hoi Fenna,

Drukknopen vervangen voor reed relais ja maar het gaat mis zodra er een locomotief gaat rijden en dan hoeft de wagon met magneetje er niet eens achter te zitten.
De bedrading is eigenlijk best wel een rommeltje. Ik zal dat binnenkort eens allemaal scheiden zodat signaal en spanning draden niet bij elkaar liggen.
Meld mij van de week wel weer als het een beetje op orde is.

Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

HOERA het is gelukt om een trein te laten rijden zoals de bedoeling is.
Niet dat het makkelijk ging allemaal maar ach je moet er wat voor overhebben en dat wat is dus TWEE wissels defect, spoelen doorgebrand en een relaisbord defect.

Het avontuur begon met het scheiden van de voeding draden en alle andere draden om te kijken of het schakelen van de wissels dan wel wilde werken.
Nou niet dus, schakelen met IR module geprobeerd en ook dat maakte niets uit het bleef schakelen op de meest vreemde momenten zoals over de wissel gaan of over de spanning aansluiting op de rails.
Ook nog geprobeerd met een licht sluis maar ook dat hielp niets, het treintje (een Minitrix 2914 DB stoomlok(je)) rijd vrolijk en vlot over de baan maar niet zoals het zou moeten.
Om dat er toen twee wissels defect waren heb ik de modules van andere wissels gehaald en deze er op gezet en dat ging gelijk weer fout, bleek het relaisbord defect te zijn. Gelukkig had ik twee relaibord's aangeschaft dus ik kon weer verder.

Nou heb ik ook nog een Minitrix 2959 DB br V160 090 diesel locomotief (BR216) staan dus die maar eens gepakt en op de baan gezet en HOERA de wissels werken zoals het zou moeten via een reed switch.
Het Minitrix 2914 DB stoomlok(je) blijkt dus de boosdoener te zijn, deze dus maar niet meer gebruiken :cry:

Omdat het treintje op het zijspoor automatisch moet stoppen heb ik daar ook even een reed switch geplaatst en ook dat werkt.
Dus we kunnen spreken van een succesvolle zoektocht naar hoe het kan, allemaal hartelijk bedankt voor de geboden hulp hier in en zeker Fenna die een en ander zo even uit zijn mouw heeft getoverd.

Voor Fenna heb ik nog een vraag, de trein rijd nu erg traag op de baan, is dit in het programma ergens aan te passen zodat hij sneller gaat?
Heel soms wil hij ook niet wegrijden en hoor je geknars of gepiep en meer niet.

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Momfer »

Wat fijn dat het gelukt is, Marcel! Veel plezier ermee!


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

Hallo Marcel,

Mooi dat het gelukt is :)
Wat betreft dat ene locje, wellicht dat die niet goed ontstoord is op de motor.
Met de potmeter zou je in principe de snelheid goed moeten kunnen regelen van 0 tot maximaal (maximaal voor zover mogelijk is met de spanning waarmee je je motorsturing voedt) Wellicht dat je potmeter een beetje hmm is (ik had er een in mijn test opstelling om vervangen voor een andere).
De potmeter in de uiterste stand geeft normaal gesproken de maximale snelheid. De ene kant op vooruit en de andere kant achteruit.

Fenna



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 382
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door Onmogelijkhier »

Potmeter van 10K is nieuw dus zou goed moeten zijn. Als ik de snelheid van de locomotieven vergelijk met de normale trafo dan rijd hij met de Arduino met een slakkengang.
Is er binnen het programma niet iets dat de maximale snelheid regel?

Marcel


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Analoog minitrix wissel aansturen met Arduino

Bericht door fenix »

hmm

"nieuw, dus goed" is een gevaarlijke aanname. De potmeter die ik verving tijdens mijn testjes was ook een nieuwe ;)
Als je toegang hebt tot een osciloscoop kun je kijken of de pwm uitgang van de arduino een correct beeld geeft tov de stand van de potmeter.

Wat je ook kunt doen is de ingang A0 aan massa leggen en dan met een voltmeter kijken wat er aan spanning op de rails wordt gezet. De spanning op de rails moet dan vrijwel gelijk zijn met de voedingspanning die naar je motorsturing gaat.
Datzelde moet ook gaan met A0 aan 5 volt, alleen is dan de polariteit van de spanning op de rails omgekeerd.

Wat doet je lokomotief als je de voeding die naar je motorsturing gaat rechtstreeks op de rails zet?

Fenna


Plaats reactie