Vraag

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Vraag

Bericht door Arjuna »

Heren

Ik zie vaak op baan plannen in ontwikkeling gedeeltes van de rail waar bij de bielzen zijn verwijderd ,
Waarom is dat .

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Vraag

Bericht door maarten »

Dat zijn dan waarschijnlijk flexrails. Die maak je zelf op (een willekeurige) maat en hebben daarom geen ruimte voor een railschoentje.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onmogelijkhier
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Vraag

Bericht door Onmogelijkhier »

maarten schreef: 18 mei 2022 20:32 Dat zijn dan waarschijnlijk flexrails. Die maak je zelf op (een willekeurige) maat en hebben daarom geen ruimte voor een railschoentje.
Volgens mij gaat het niet om de railschoentjes.
je ziet op afbeeldingen vaak stukken rails waar de bielsen weg zijn over een lengte van 2 tot 4 cm, waarom is dit.


Groeten Marcel V

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Vraag

Bericht door Zolderspoor »

Ik heb alleen maar verstand van resp. ervaring met flexrail van Arnold. De feitelijke rails zijn langer dan 666mm, de lengte van de bielzenmat is 222mm.
Ter wille van de stevigheid schoof ik op de overgang van de ene flex op de andere twee matten met raillasjes aan elkaar. Daardoor ontstaat er elders wat ruimte in de flex tussen de ene mat en de andere. Omdat de flexen toch in het onzichtbare resp. ondergrondse deel liggen zie je daar later toch niks meer van. Alleen tijdens de bouw is het een minder fraai gezicht.

Sporadisch liggen er ook flexrails in het zichtbare gedeelte. Daar zijn in een later stadium de “manco's” gecamoufleerd door te ballasten.

Is dit een voldoend antwoord op je vraag?

Rob



Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Vraag

Bericht door Rehorst »

Maarten.

Als ik flexrails gebruik haal ik aan de einde even een stanleymes tussen de rail en de bielzen door waardoor de bevestiging van de biels en de rails weg is.
Dan kan je er wel een raillasje opschuiven en mis je geen beeldjes.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vraag

Bericht door FidOo »

Je ziet dit vaak bij peco flex rails. En dat heeft inderdaad te maken met de railschoentjes die er dan tussen moeten. Je kunt losse bielzen terug plaatsen maar de meesten doen dat niet omdat je het met ballasten daarna amper ziet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Vraag

Bericht door Arjuna »

Oke bedankt voor de antwoorden
Het is niet iets waar ik wat mee mag doen ,ik gebruik tot heden geen flex rail

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vraag

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Rehorst schreef: 19 mei 2022 14:50 Maarten.

Als ik flexrails gebruik haal ik aan de einde even een stanleymes tussen de rail en de bielzen door waardoor de bevestiging van de biels en de rails weg is.
Dan kan je er wel een raillasje opschuiven en mis je geen beeldjes.
Het nadeel daarvan is dat de spoorstaven dan omhoog en/of de dwarsliggers naar beneden gedrukt worden omdat je geen ruimte creëerd voor de dikte van het raillasje. Wil je dat goed doen moet je er iets als een slijpschijfje doorheen halen.

Ik ben liever lui dan moe dus ik sloop er gewoon dwarsliggers onder uit met iets meer ballast en/of onkruid mis je die niet. Dwarsliggers verwijderen doe ik ook op module overgangen om er printplaat voor in de plaats te solderen omdat de rails daarmee goed vast te schroeven.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie