minitrix wissel ombouwen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

minitrix wissel ombouwen

Bericht door PeterB »

Hallo,
Heeft iemand al eens een minitrix wissel omgebouwd voor een servo aandrijving?

Peter



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: minitrix wissel ombouwen

Bericht door tv_man »

Ja en dat is prima te doen. Het stukje metaal dat onder het deel met de wisseltongen zit voorzichtig verwijderen. Gaatje in het balkje boren dat de wisseltongen beweegt en daar het staaldraadje door steken dat door de servo wordt bewogen. Hele handmatige of magneetaandrijving natuurlijk weghalen voor je hieraan begint.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: minitrix wissel ombouwen

Bericht door PeterB »

Dank voor de reactie.
Dat idee had ik ook al, heb je misschien een foto van de onderkant van zo'n omgebouwde wissel zodat ik kan zien hoeveel je weggehaald hebt?

Groet,
Peter



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: minitrix wissel ombouwen

Bericht door tv_man »

De op deze manier omgebouwde wissels zaten op een module die inmiddels is afgebroken dus ik heb daar geen foto van. Maar voorzichtig te werk gaan en niet meer weghalen dan noodzakelijk is en het zou moeten lukken. Gemakkelijker wanneer de wissel niet op de baan is ingebouwd.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix wissel ombouwen

Bericht door FidOo »

Ik heb precies hetzelfde gedaan zoals Norman het omschrijft. Metalen plaatje aan de onderkant weghalen. Vervolgens alle mechaniek verwijderen die er zit voor het omzetten van de wissel. Als je een plastic hartstuk hebt ben je nu klaar. Heb je metalen hartstukken dan moet je nog wat draden solderen. Het originele mechaniek zorgt namelijk voor de polariteit van het hartstuk. Als je dit verwijderd moet je hiervoor dus een aparte schakeling gebruiken. Voor het omzetten met de servo heb ik een gaatje geboord in de biels die de wisseltong omzet. Hierdoor steek je dan het verenstaal van je servo.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix wissel ombouwen

Bericht door FidOo »

Over 1 ding twijfel ik overigens nog, en dat is of ik doorverbindingen heb gesoldeerd aan de onderkant. Dit om er voor te zorgen dat de wissel tong railstaven en de afgaande railstaven na het hartstuk van stroom zijn voorzien. Bij de gepolariseerde wissel heb ik dit wel gedaan maar ik weet niet meer of ik dit ook moest doen voor de wissels met plastic hartstuk.

Helaas heb ik ook geen foto's van de ombouw, maar mocht je er aan beginnen en je komt er niet uit dan kan je altijd zelf hier een foto plaatsen en dan kunnen we je vast opweg helpen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Re: minitrix wissel ombouwen

Bericht door PeterB »

Dank jullie voor de antwoorden, ik ga een wissel proberen.

Peter


Plaats reactie