helix stijgingspercentage

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

helix stijgingspercentage

Bericht door Hendrikje »

Goedendag bouwers van Nederland.
Ik wil een helix kopen, kan per halve cirkel aangeschaft worden.
Binnendiameter is 53 cm, buitendiameter is 78 cm.
Past precies in mijn plan, grondplaat waarop deze moet komen is 82 cm breed.
Maar nu mijn berekeningen.
Er kunnen zeker 2 sporen op de helix.
uitgaande van de binnendiameter, kom je minimaal uit op een spoorlengte van 166,5 cm. (ligt spoor echt op de uiterste binnenrand)
Bij een stijgingspercentage van 3%, stijg je volgens mij maar 5 cm.
Die 5 cm is in mijn ogen van bovenkant tot bovenkant of van onderkant tot onderkant waar het spoor over loopt.
Als daar dan nog 8 mm multiplex vanaf gaat, blijft er weinig ruimte over voor mijn dikke vingers als de trein is ontspoort oid.
Bij de buitendiameter, spoorlengte buitenrand, is lengte 245 cm, kom je uit op een stijging van 7,35 cm.
Vind ik persoonlijk dat er nog niet zoveel ruimte is om de boel weer rechtop te zetten.
Ik weet dat dalen in de binnenbocht het beste is, maar gaat mij vooral om de ruimte die er is om iets op te rapen als dat omgevallen of ontspoort is.
Mijn helix wordt 2,5 x rond, of 3,5. maar ik zit wel aan 2 zijden tegen een wand aan met het geval.
Dus ik zal via middencirkel ook er tussen moeten komen.
Wat is jullie kijk op de ruimte die beschikbaar is tussen de ringen?
Ik doe er voor de leut het model even bij.


Afbeelding


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: helix stijgingspercentage

Bericht door Bjor »

Ontsporingen in een helix zijn voor iedereen een probleem. Je kunt er inderdaad moeilijk bij.
Er is een aantal oplossingen mogelijk:
- koop een lange, kunststof pincet waarmee je voorzichtig ontspoord materieel kunt ontkoppelen en het tussen de windingen uit kunt trekken;
- maak een maatlatje, waarop je de hoogte van de windingen bij ieder draadeind markeert. Bij een grote ontsporing waar je niet bij kunt, kun je voorzichtig de winding(en) boven de ontsporing naar boven draaien, zodat je er beter bij kunt. A.d.h. van het maatlatje kun de windingen dan weer op de juiste hoogte afstellen;
- maak een deel van één of meerdere windingen uitneembaar, zodat je bij ontsporingen (en het verwijderen van stof) makkelijker bij de sporen kunt.
Voor het laatste: zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 13#p235013


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: helix stijgingspercentage

Bericht door BartenThomas »

Ik heb hier geen ervaring mee.
Maar als ik de afbeelding zo bekijk is de breedte (veel) breder dan een dubbelspoor ( h.o.h. 33,4mm).
Als je sporen zo dicht mogelijk bij de randen legt (Binnenkant doe je al lees ik) zit eer een aardige tussenruimte tussen. Als je daar dan zoveel mogelijk uitsparingen in zaagt heb je een betere bereikbaarheid.
Wel ff puzzelen hoe precies, zodat niet je ontspoorde wagon of lok naar beneden donderd.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: helix stijgingspercentage

Bericht door Bjor »

BartenThomas schreef: 05 okt 2022 18:17 (...) zodat niet je ontspoorde wagon of lok naar beneden donderd.
Daarom kun je ook beter je helix niet te smal maken of een valbescherming aanbrengen (maar dan is je trein nog moeilijker bereikbaar.)


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie