Ls,
Spoor de laatste jaren niet meer zoveel: was vandaag op DenHaag CS bij het vertrek kwamen we langs een hele batterij lage seinen met < en > tekens. Had er graag iets meer over geweten (@Wilco ?)
Merci,
Maarten
Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Re: Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Ben heel benieuwd welke je precies bedoeld en waar op Den Haag CS. Ik denk eerlijk gezegd dat je de Binckhorst bedoeld.
Dat zijn zwarte lichtbakken met een < of een > en deze geven de wisselstand aan.
Dit zijn nog geen officiële seinen volgens het seinreglement maar worden geplaatst op NCBG (Niet Centraal Bediend Gebied) terreinen waar de treindienstleider weliswaar geen controle heeft over de sporen (geen doorgaande spoordetectie) maar wel op afstand de wissels kan bedienen. Voor de machinist geven deze seinen dan aan dat 1) de treindienstleider de rijweg kan instellen) 2) welke richting het wissel op geleid wordt.
In feite is dit de licht variant van het ProRail sein Nr. 253a/b, het wisselsein
Bij het oprijden van deze terreinen (met deze wissel lichtseinen) zal dan ook een facultatief stopbord staan (sein 301b, rechthoekig bord met schuine rood/witte banden) en geen gewoon S bord (stopbord sein 300/301)
Dat zijn zwarte lichtbakken met een < of een > en deze geven de wisselstand aan.
Dit zijn nog geen officiële seinen volgens het seinreglement maar worden geplaatst op NCBG (Niet Centraal Bediend Gebied) terreinen waar de treindienstleider weliswaar geen controle heeft over de sporen (geen doorgaande spoordetectie) maar wel op afstand de wissels kan bedienen. Voor de machinist geven deze seinen dan aan dat 1) de treindienstleider de rijweg kan instellen) 2) welke richting het wissel op geleid wordt.
In feite is dit de licht variant van het ProRail sein Nr. 253a/b, het wisselsein
Bij het oprijden van deze terreinen (met deze wissel lichtseinen) zal dan ook een facultatief stopbord staan (sein 301b, rechthoekig bord met schuine rood/witte banden) en geen gewoon S bord (stopbord sein 300/301)
Laatst gewijzigd door WilcoV op 12 jan 2023 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Tnx: heeft iemand een van beide varianten al nagebouwd in N ?
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Re: Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Voor zover ik weet niet.
Het oude wisselsein zat overigens op een klapbord bij een handwissel en dat bord draaide mee als het wissel werd omgelegd.
Het oude wisselsein zat overigens op een klapbord bij een handwissel en dat bord draaide mee als het wissel werd omgelegd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Check: als ik DHZ neigingen krijg: de licht variant staat links van het spoor?
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Re: Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Eh nee, meestal aan dezelfde kant als de wisselmotoren (net als dat de oude aan dezelfde kant stonden als de wisselomzetter)
Voorbeeld Arnhem Berg, hier zie je ze bij de gele kastjes nabij de wisselmotoren
Er staan dan overigens ook vlak voor de vrijbalk van de sporen lichtseinen als 'vertreksein'. Ze staan dan net als een dwergsein rechts van het er voor bestemde spoor. Deze hebben geen pijl maar tonen een witte lamp als de rijweg is vrijgegeven vanaf dat spoor
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Seinen met > en < tekens DenHaag CS: graag een (link naar) uitleg.
Leuk en Leerzaam Wilco, dank.
Maarten
Maarten
FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.