Seinvraagje (s) DB periode V

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Seinvraagje (s) DB periode V

Bericht door WimC »

Hoi,

Ik heb een paar seinvraagjes. Ik rijd (vooral) periode V/VI DB en heb lichtseinen. Op mijn station heb ik uitrijseinen, met ook een rangeersein erop (nrs. N1-N4 in de afbeelding). Nu vroeg ik me af of het nog zinnig is om bij de rode rondjes A en B een dwergsignaal (of Gleissperrsignaal zoals de Duitsers dat noemen) te zetten.

Afbeelding

Conform de nummering van de seinen, zijn de sporen genummerd van bovenaf in de afbeelding, dus spoor 1 bij het stationsgebouw en spoor 4 onderaan. Mijn gedachte was oorspronkelijk dat met de seinen N1-N4 het rangeren vrij kan geven vanaf de verschillende sporen. Toen ik er laatst naar zat te kijken dacht ik opeens "maar wat als er nu van spoor 1 of 2 een trein gaat vertrekken? Dan kan er (respectievelijk) wel tot punt A of B gerangeerd worden, maar niet verder." Dus lijkt me nu dat het logisch is om op die punten nog een dwergsein neer te zetten. Klopt die redenatie (even afgezien van dat het stukje rails tussen de wissels maar precies groot genoeg is om een lok op kwijt te kunnen, dus dat het in echt waarschijnlijk niet op die manier gedaan zou worden)? En maakt het dan nog uit of het een laag of hoog sein is? Vooral omdat bij punt B een laag sein pas op het laatste moment zichtbaar zou zijn vanuit een de lok.

Mijn baan hoeft niet 100% voorbeeldgetrouw te zijn , maar enige logica wil ik er wel in hebben, en dit lijkt mij wel logisch.

Tweede vraag is dat ik een wisselverbinding tussen spoor. 1 en 2 heb, met dwergsignalen. Zie foto.
Afbeelding

Die had ik neergezet omdat me dat logisch leek. De linker is ook logisch, omdat je alleen door kunt rijden als de wissel erachter op rechtdoor staat. De rechter lijkt me nu niet logisch, want als de wissel afbuigend gesteld is, een rood sein niet echt een functie heeft daar. Een trein die voor het sein staat blokkeert sowieso de weg, dus rangeren vanaf de andere kant is niet mogelijk. Ook als de wissel op rechtdoor staat heeft een sein daar geen functie (bijkomend is dat er eigenlijk toch niets van het sein te zien is, vanwege de perronverkapping, dus kan ik het beter ergens neerzetten waar je het wel ziet).

Strikt genomen zou er aan de andere kant van de wissel wel eentje moeten staan, maar daar zie je weer niks van vanuit de gebruikelijke standpunten, dus vind ik voorlopig wel best.

Ter info: hoewel het lijkt alsof het station een kopstation is, loopt het virtueel door, maar daar houdt mijn baan op.

En de derde (en laatste vraag). Op mijn paradevak takt een zijlijn af (naar het station). Paradevak is dubbelspoor en er wordt rechts gereden. Even oude foto erbij:
IMG_3324_1.jpg
IMG_3324_1.jpg (109.23 KiB) 349 keer bekeken
Onderaan de foto (er net buiten) zit een tunnel, dus eventuele seinen t.b.v. het treinverkeer van die kant staan buiten mijn baan. Hoewel er dus rechts wordt gereden, kan ik me wel voorstellen dat in de werkelijk incidenteel ook links wordt gereden. Vanwege de spoorwissel is het dan misschien logisch dat er ongeveer ter hoogte van de achterlichten van de trein een sein (waar je dus nu achterop zou kijken) zou staan met drie begrippen, namelijk rood, groen en langzaam. Kan namelijk zijn dat de er een trein van de zijlijn komt, dan moet je stoppen. Of dat je terug wordt geleid naar het andere spoor, dan dus langzaam, of dat je rechtdoor gaat over hetzelfde spoor, dus groen. Klopt dit? En staat zo'n sein dan vanuit de rijrichting gezien 'gewoon' rechts, dus tussen de sporen, of doen ze dat liever niet en zetten ze 'm dan aan de linkerkant (gezien vanaf de rijrichting)?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Seinvraagje (s) DB periode V

Bericht door Zolderspoor »

Beste Wim,

Interessante vraagstelling inzake de eerste foto. In de eerste plaats moet je je afvragen wat de zin zou kunnen zijn van rangeerbewegingen vanaf een der sporen 1-4 tot aan punt E. Het station lijkt mij niet groot genoeg om koerswagens om te wisselen, daarnaast is er heel weinig ruimte om uit te halen. Immers het “Halt für Rangierfahrten”, sein Ra10, beperkt de rangeerbewegingen tot aan de grens van het inrijsein.
Voorts is er de ” Bahnhofsfahrordnung”, waarin nauwkeurig beschreven is resp. dient te zijn welke trein- en rangeerbewegingen zijn toegelaten. Als je al uit zou willen halen zou een verbod daarvan in die beschrijving voldoende zijn om dat soort bewegingen tijdens het uit- en inrijden van treinen te verbieden.
Rangeren kan/mag alleen als er geen treinbewegingen plaats vinden en dan is bij de uitrijseinen de combinatie van Hp0 mét Sh1 voldoende om tot aan het sein Ra10 te kunnen rangeren.

Voor de tweede foto zou ik van de seinen geen halszaak maken. ’t Is 100% decoratief. Alhoewel er een klein verschil in betekenis is tussen een laag en een hoog dwergsein moet je je daar geen buil aan vallen. In principe staan beide dwergen op stop (Sh0), tenzij je een lok daar voorbij wilt rijden en het toepasselijke dwergje op Sh1 wil stellen Maar of dat minimale effect de kosten van een schakeling waard is?

Voor wat betreft de derde foto. Je noemt als mogelijke seinbeelden rood, groen en langzaam. Recht door over dezelfde weg is groen, Hp1. Stop is uiteraard Hp0 en langzaam is Hp2 met de combinatie van groen én geel. Vanaf de zijlijn dus altijd Hp2 vanwege het aftakkend liggende wissel. Als de trein waarvan je de sluitverlichting ziet, de andere kant op zou rijden is rechtuit Hp1, maar als die naar het linker spoor gaat krijgt het Hp2 vanwege die aftakkende wissels.

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Seinvraagje (s) DB periode V

Bericht door WimC »

Dag Rob,

Bedankt voor je reactie.
Zolderspoor schreef: 17 jan 2023 12:35 Beste Wim,

Interessante vraagstelling inzake de eerste foto. In de eerste plaats moet je je afvragen wat de zin zou kunnen zijn van rangeerbewegingen vanaf een der sporen 1-4 tot aan punt E. Het station lijkt mij niet groot genoeg om koerswagens om te wisselen, daarnaast is er heel weinig ruimte om uit te halen. Immers het “Halt für Rangierfahrten”, sein Ra10, beperkt de rangeerbewegingen tot aan de grens van het inrijsein.
Misschien heb je er overheen gelezen dat het station virtueel doorloopt, dus eigenlijk ligt maar ca.de helft van het station op mijn modelbaan. Het station is dus virtueel groter. En het zou dus wel kunnen dat er iets wordt gewisseld of een goederentrein wat wagens ergens aflevert (alleen doe ik dat nooit, want dan rijdt de trein de baan af, en da's niet goed voor de levensduur).
Voorts is er de ” Bahnhofsfahrordnung”, waarin nauwkeurig beschreven is resp. dient te zijn welke trein- en rangeerbewegingen zijn toegelaten. Als je al uit zou willen halen zou een verbod daarvan in die beschrijving voldoende zijn om dat soort bewegingen tijdens het uit- en inrijden van treinen te verbieden.
Rangeren kan/mag alleen als er geen treinbewegingen plaats vinden en dan is bij de uitrijseinen de combinatie van Hp0 mét Sh1 voldoende om tot aan het sein Ra10 te kunnen rangeren.
Het inrijsein staat op punt E in de eerste foto. Ik moet daar nog een Ra10sein plaatsen. Die (en het inrijsein) zouden misschien iets verder weg moeten staan, maar tsja, ruimte is altijd een ding op een modelspoorbaan.

Dan zouden dwergseinen bij A en B nog wel zin kunnen hebben, er kan dan nl. net een lok omlopen.
Voor de tweede foto zou ik van de seinen geen halszaak maken. ’t Is 100% decoratief. Alhoewel er een klein verschil in betekenis is tussen een laag en een hoog dwergsein moet je je daar geen buil aan vallen. In principe staan beide dwergen op stop (Sh0), tenzij je een lok daar voorbij wilt rijden en het toepasselijke dwergje op Sh1 wil stellen Maar of dat minimale effect de kosten van een schakeling waard is?
Ook hier geldt dat het station virtueel doorloopt. Dus naar achteren lopen de sporen (en perrons) nog door en komen de sporen weer samen in een enkelsporige baan (en misschien is er nog wel meer, maar dat weet ik niet, want ligt niet op mijn baan). Als het niet door zou lopen, zouden er volgens mij überhaupt geen seinen staan.

Uitgaande van dat het station doorloopt, hoort de linker daar toch echt te staan volgens mij. Over die rechter twijfel ik. Maar nu 'ie er staat laat ik 'm voorlopig staan. Ik had daar een hoge neergezet, zodat de Preisers op het perron niet over een lage struikelen. Volgens mij zou er eigenlijk aan de andere kant van die wissel een laag dwergsein moeten staan (waar je op de foto van achteren op kijkt). Daar had ik me in gedachten van afgemaakt door die buiten de baan te plaatsen, maar dan staat 'ie te ver van de wissel vandaan.
Voor wat betreft de derde foto. Je noemt als mogelijke seinbeelden rood, groen en langzaam. Recht door over dezelfde weg is groen, Hp1. Stop is uiteraard Hp0 en langzaam is Hp2 met de combinatie van groen én geel. Vanaf de zijlijn dus altijd Hp2 vanwege het aftakkend liggende wissel. Als de trein waarvan je de sluitverlichting ziet, de andere kant op zou rijden is rechtuit Hp1, maar als die naar het linker spoor gaat krijgt het Hp2 vanwege die aftakkende wissels.
Ik bedoelde inderdaad die seinbeelden, maar haal de nummers nogal eens door elkaar, dus vandaar dat ik het zo formuleerde. De zijlijn daar staat een dergelijk signaal.

Het ging me nu om de plek waar de trein met sluitverlichting staat. Je bevestigt mijn vermoeden dat daar een sein met Hp0/Hp1/Hp2 moet staan. Vraag was vooral of het daar ook daadwerkelijk zou staan of dat ze dat wel eens weglaten omdat er toch praktisch nooit links wordt gereden (ik heb het nog nooit g, en of het dan tussen de sporen zou staan (want normaal staat een sein aan de rechterkant) of dat ze het in een dergelijk situatie aan de linkerkant zetten. Ik meen me namelijk te herinneren dat ik in NS-situaties wel heb gezien dat de seinen op een dubbelsporig baanvak die dan aan de buitenkant staan. Dus voor het rechterbaanvak gewoon aan de rechterkant, maar voor het linkerbaanvak voor de seinen tegen de normale rijrichting in aan de linkerkant.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

MJMaverick
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2022 15:28

Re: Seinvraagje (s) DB periode V

Bericht door MJMaverick »

WimC schreef: 16 jan 2023 21:36 ...

Strikt genomen zou er aan de andere kant van de wissel wel eentje moeten staan, maar daar zie je weer niks van vanuit de gebruikelijke standpunten, dus vind ik voorlopig wel best.

...
Is dat inderdaad zo? Ik plaats mijn seinen eigenlijk altijd aan het einde van het baanvak (als uitrij-sein dus) en vind dus dat jouw seinen op het station juist op de goede plek staan. Zoals ik redeneer geeft het sein aan dat het baanvak na het sein waar het wissel toegang toe geeft vrij is en dat er dus doorgereden mag worden. Met inachtneming van de juiste snelheid en dus seinbeeld natuurlijk, afhankelijk van (onder andere) de stand van het wissel. Fysiek doe ik dat zo, en in iTrain plaats ik ze ook altijd aan het einde van de baanvakken/blokken in de richting(en) dat er gereden kan worden.

Of bedoel je met 'aan de andere kant van het wissel' aan het einde van het baanvak aan die kant en zou je het sein vanuit het foto-standpunt op 'de rug' kijken. Mocht je dat bedoelen dan is mijn commentaar enigszins overbodig...


Marnix - Beginner
Fleischmann N Piccolo met bedding
z21 wit
iTrain 5 Standard
RailModeller Pro
Mac OS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Seinvraagje (s) DB periode V

Bericht door WimC »

Volgens mij is dat inderdaad zo. Het sein geeft aan of je wel of niet mag rangeren. Als de wissel op afbuigend staat, dan mag je vanaf de andere kant niet rangeren. Een foto van station Andernach die ik 2012 heb gemaakt
Afbeelding

Je ziet vooraan een hoog spersignal (die is van ene industriespoor). Aan de andere kant van die wissel (toch) ook een laag spersignaal. Iets daarachter rechts zie je de achterkant van een spersignal dat de stompe kant van de wissel daar beschermt. Kan dus allebei.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Seinvraagje (s) DB periode V

Bericht door WimC »

En ik vond nog deze van Koblenz (ook 2012) waar, hoewel moeilijk te zien, in de rode cirkel zo'n verbinding wordt afgeschermd.
Daarnaast zie je er nog een stel van de achterkant,maar is het mij door de vele wissels daar niet altijd duidelijk wat precies wat afschermt.

Afbeelding

Het kan dus allebei.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie