Afstellen wieltjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Renejonas
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2023 19:05

Afstellen wieltjes

Bericht door Renejonas »

Goedenavond

Wie kan mij vertellen hoe ik de wieltjes van minitrix 2076 stoomloc kan afstellen


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Afstellen wieltjes

Bericht door maarten »

Opmerking moderator

Het is niet toegestaan je onderwerp te 'bumpen' door (bijvoorbeeld) de vraag te herhalen. Wacht rustig een reactie af of geef een toelichting op je vraag.
Volgens mij is de vraag hoe je de drijfstangen moet kwartieren, klopt dat? Ik heb daar geen verstand van, ik heb alleen vaak waarschuwingen gelezen dat dit een lastig klusje is waar veel bij fout kan gaan. In geval van twijfel niet aan beginnen zeg maar. Ik vermoed echter dat jij dat punt al gepasseerd bent.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Afstellen wieltjes

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Welke wielen?, in de breedte of staan de aandrijfwielen niet in de juiste stand tov elkaar? Het kan ook nog zo zijn dat de aandrijfstangen niet juist zijn teruggezet na mogelijk werk aan de onderzijde van de loc. Dan loopt de zaak vast na een slag en maakt de loc een hik beweging om de slag door te zetten als er voldoende speling is. Dus je zal toch echt met meer info moeten komen dan alleen "afstellen wieltjes loc x". Normaal behoef je niks af te stellen aan de wielen, dat hebben ze in de fabriek al gedaan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Afstellen wieltjes

Bericht door BenQ »

Het kan ook over de loopwielen gaan, daarvoor zit een veertje in het onderstel die de wielen recht probeert te houden.

Zelf heb ik ooit een Minitrix 01 de aandrijving los gemaakt en kreeg de wielen nooit meer gekwartierd.
Ik heb toen de tandwielen verwijdert tussen de voorste twee assen maar nu is alleen de achterste as aangedreven.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie