Preisers plakken?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Preisers plakken?

Bericht door Folkert van Wijk »

Bijna ben ik er aan toe om hier en daar een Preisertje neer te zetten. Maar natuurlijk wil ik ze ook nog graag eens ergens anders neer kunnen zetten. Waarmee kan ik dat het beste doen.
Dingen om daarbij op te letten zijn vooral, onzichtbaarheid, geen sporen achterlaten na het verplaatsen en natuurlijk de mogelijkheid om ze te kunnen verplaatsen zonder de omgeving en het poppetje zelf te beschadigen... En natuurlijk moeten ze wel een beetje vastzitten en recht blijven staan...


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Preisers plakken?

Bericht door Frank_N »

Vastzetten gaat goed met Tacky van de Action, eenmaal droog zie je het niet meer.
Dus een beetje teveel hinderd niet. Door weer nat te maken komt het weer los (zelf niet geprobeert).

Ik heb ook eens gezien dat men de popetjes op een klein stukje doorzichtig plastic plakt waarddoor je ze steeds kunt verzetten.
Voor dat plastic zouden de velletjes die de slager tussen de plakjes vlees doet goed geschikt zijn.

My two cents ;)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Preisers plakken?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zoals Frank zegt is tacky glue een goeie maar dat glanst wel, dus dat kan daardoor opvallen. Matte vernis is nog flexibeler en heeft iets minder sterk maar valt wel minder op. Beide laten zich prima oplossen met water, gister nog met wat struiken gedaan op Soest Nienkamp.

Ik wil ze zelf graag permanent vast hebben en daarvoor voorzie ik tegenwoordig een pasje van een laag tacky glue en als dat droog is lijm ik de poppetjes met secondelijm daar op. Als dat droog is schilder ik ze als dat nodig is en daarna snij ik de tacky tussen de poppetje in en kan ik de poppetje met tacky voet zo van het pasje afhalen. Ik knip de tacky dan meestal zo krap mogelijk om het poppetje heen weg maar heb dan wel een paar vierkante millimeter vlak om de poppetjes mee op een diorama vast te lijmen. Vaak blijven ze dan met een klein drupje tacky al uit zichzelf recht op staan.

Oohja plaats je de poppetjes voor je de bestrating verouderd dan verdwijnt de glans van de tacky glue heel mooi onder een wash.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Preisers plakken?

Bericht door WimC »

Laatst kwam ik in mijn rommella een potje Noch Hin und Weg tegen. Dat is daar ook voor bedoeld en heb ik daar voor gekocht . Heb vervolgens wat figuurtjes ermee vastgeplakt, maar nog niet proberen los te halen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Preisers plakken?

Bericht door maarten »

Ik lijm poppetjes met boekbinderslijm. Dat zie je niet en ze blijven iets beter zitten als je ze per ongeluk aantikt dan bij houtlijm. Of het sporen achter laat ligt hoofdzakelijk aan de ondergrond. Plastic perron is geen enkel probleem, zie je niets van. Een ingestrooid zand- of gravelpad is een ander verhaal.

Over het algemeen: harde ondergrond geen probleem, poreuze ondergronden hangt af van de situatie.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Preisers plakken?

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank heren,
Tacky en boekbinders lijm heb ik. Ga het dan eerst maar eens met de boekbindersijm proberen.



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Preisers plakken?

Bericht door jw82 »

WimC schreef: 20 feb 2023 16:18 Laatst kwam ik in mijn rommella een potje Noch Hin und Weg tegen. Dat is daar ook voor bedoeld en heb ik daar voor gekocht . Heb vervolgens wat figuurtjes ermee vastgeplakt, maar nog niet proberen los te halen.
Dit gebruik ik ook (omdat nu toch heb liggen), voor preisertjes en andere losse spulletjes zoals autootjes. Blijft tot nu toe prima zitten, maar ook nog niet geprobeerd / nodig geweest om los te halen. :roll:


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Preisers plakken?

Bericht door Zolderspoor »

Ah, dan werp ik Hema fotolijm op tafel. Figuurtjes staan wel vast maar niet muurvast, ik zweer er al jaren bij.

Rob


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Preisers plakken?

Bericht door Mack »

hin und weg kleber van noch
adviseer ik ook


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Preisers plakken?

Bericht door maarten »

Op 1zu160 is men niet zo te spreken over die lijm van Noch omdat hij na een half jaar verdroogt in de pot. Zelf geen ervaring mee dus kan er ook niet over oordelen. 😉


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Preisers plakken?

Bericht door WimC »

Ik ga het wel zien, ik heb het pas een maandje geleden voor 't eerst opengemaakt (denk ik, ik moet het al een jaar of 6 geleden gekocht hebben).

Op 1zu160 zijn ze overigens over maar weinig dingen te spreken.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Preisers plakken?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

neudalhausenstadbahn schreef: 20 feb 2023 15:37 Ik wil ze zelf graag permanent vast hebben en daarvoor voorzie ik tegenwoordig een pasje van een laag tacky glue en als dat droog is lijm ik de poppetjes met secondelijm daar op. Als dat droog is schilder ik ze als dat nodig is en daarna snij ik de tacky tussen de poppetje in en kan ik de poppetje met tacky voet zo van het pasje afhalen.
Ik heb dat nu een keer met matte vernis gedaan en dat is veel moeilijker van het pasje los te krijgen. Bij 4 of 5 poppetjes braken daardoor de voeten af. De volgende keer gebruik ik op een pasje dus weer tacky glue ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie