Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door mmhajvth »

Beste N spoorders…

Ik zal eerst even beginnen met wat toelichting, dus voor wie daar geen behoefte aan heeft, en graag meteen antwoord geeft op de vragen,… kan doorgaan naar de 3e alinea. ;)

Als student stedenbouwkunde heb ik al geruime tijd van alles op en aan te merken op het aanbod bebouwing voor de N spoorbaan (bij de H0 broeders is het naar mijn mening niet veel beter overigens) :oops: Maar met name door mijn studie, en wellicht ook door meer dan gebruikelijk bij een modelspoor hobbyist aanwezige interesses in deze bouwkundige richtingen heb ik, althans dat denk ik, een behoorlijk vertekent beeld van wat de modelspoorder vindt van het aanbod aan huisjes, gebouwtjes en andere optrekjes voor op de modelbaan.

(Alinea 3)
Dus daarom aan jullie allemaal! ...Als N spoorders (en dat maakt dus niet uit of je een grote baan hebt, of niet. En of je goed bent met moeilijke dingen als kitkbashing of scratch building. Of een huisje plakken meer dan uitdagend genoeg vind) de volgende vraag!

Wat vind je van het aanbod van N spoor gebouwtjes? (En daar valt echt alles onder van toren flat tot tuinhuisje en van stationsgebouw tot dokters praktijk.)
En wat vinden jullie dat er eventueel verbeterd of veranderd kan worden aan bestaande bouwpakketten?
Moeten ze bijvoorbeeld moeilijker of juist makkelijker in elkaar te zetten zijn en moeten ze b.v. voorberijd zijn op verlichting per kamer, of een lagere prijs hebben? Om zomaar eens wat te roepen.

Waarom ik dit wil weten? (Vind dat niet interessant geef dan in ieder geval lekker je mening hieronder a.u.b. ;) )
Sinds nog niet al te lange tijd zijn er vormen van 3D printen op de markt die het mogelijk maken om 3D objecten te printen. Voor mijn studie is het maken van 3D gebouwen iets dat ik regelmatig doe. (en ik heb het ook een tijdje voor het werk gedaan) Dus daar zijn opties! :P
Ik was ook al begonnen aan enkele onderdelen voor rijdend materieel maar gezien de hogere complexiteit als mechanica elektronica en complexere rondingen, verwacht ik daar de komende tijd nog niet te veel doorbraken te maken… Leuk om eens wat gebouwen te proberen want dat is immers in mijn ogen niet zo ingewikkeld. :)
Dat houdt overigens niet in dat alles wat er geroepen word ook door mij in een week getekend en uitgebracht gaat worden (Ik studeer namelijk nog en ik heb ook een eigen willetje :mrgreen: ) Maar een ander uiterste is dat ik straks bijvoorbeeld de “Montevideo” (Rotterdam), de “Westpoint” (Tilburg) en de “Smalle haven” (Eindhoven) teken, en er behalve mezelf, niemand een plezier mee doe. :oops:

Dus vandaar de vraag aan jullie: wat er aan het aanbod gebouwtjes in N nog verbeterd kan worden?

Alvast echt super bedankt voor alle feedback! En laten we van dit draadje hopelijk een mooie schappelijke discussie maken, met als doel onze hobby verder te verfraaien.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door martinb »

Mijn mening:

Over het algemeen zijn m.i. de stenen e.d. helemaal niet op schaal. Qua rijdend materieel moet alles tot op de laatste klinknagel kloppen, maar bij de huisjes mogen bakstenen zo groot zijn als betonblokken lijkt het wel. De bouwmethode maakt mij niet zoveel uit, als het maar fasoenlijk past.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Saraan »

Wat mij het meeste stoort in het aanbod van N-gebouwen, is de schaal! Alle gebouwen lijken op schaal 1/250 gemaakt te zijn! Alles is te klein: huisjes, stationsgebouwen, industriële panden,... Als men eindelijk de dingen op schaal zou maken, dan zouden onze banen er tig keer indrukwekkender uit zien.

Utopisch is natuurlijk dat ieder zijn stijl, streek en tijdperk nastreeft en gebouwen wenst die hieraan beantwoorden. Ik zou graag Belgisch vastgoed vinden van de jaren 1850 - 1950... Zo zoekt ieder zijn ding.

Voor mij stoort complexiteit van het bouwen niet. Liever 1 super afgewerkt model, met functionerende binneninrichting (fabriek), wisselende verlichting en rokende schouwen, dan snelbouw. Ik wens trots te kunnen zijn op elke realisatie en elk model dat ik op mijn baan zet, incluis gebouwen. Ik spendeer liever 1 keer 100 euro aan iets waar ik trots op ben, dan 5 keer 20 euro voor iets waar ik niet echt gelukkig mee ben.

Ik heb geen illusies. Ik denk dat je voor de Nederlandse markt wel een publiek kan vinden die het werk waard maakt. Maar voor België is de spoeling wel heel erg dun...

groeten en ... succes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Jeroen »

Tja, ik mis eigenlijk wel eens het aanbod moderne gebouwen, en dus ook wat hoogbouw. Zijn vaak 'saaier'(als in: minder schattig) dan vakwerkhuisjes, maar zo ziet de Grote Boze Wereld er toch echt wel eens uit. Zoals de pleisterde huizen in Duitsland, of van die apparatementblokken. Lijkt me niet moeilijk te maken (goed voor Mark, z'n plotter, en míjn portemonnaie)


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door mmhajvth »

@ Martin,
Goed punt!
Let je dan bijvoorbeeld ook op de aanwezigheid van rollagen en verbanden in het metselwerk of vind je dat gezien het detail nivau iets te ver gaan om echt op te letten?
Ik let namelijk echt overal op, maar loop op een gegeven moment tegen het feit aan dat ik de enige ben die er op let, en dus onwijs veel moeite doe voor iets dat toch echt helemaal niemand opvalt. :oops:

@ Saraan,
Mag ik je vragen eens wat dieper op je wensen in te gaan.
Ik lees namelijk een beetje wrok in je tekst en ik zou graag wilen weten waar dat vandaan komt. (want pas dan kan ik er eventueel iets aan doen)
Ook zou ik je (en ook alle andere mensen) willen vragen eens een voorbeeldje, of meerdere te posten van wat je nog zoekt...
Je geeft al aan "Belgisch vastgoed in de periode van 1850 tot 1950."
Maar goed ik als stedenbouwkudige denk dan jah, alles voor 1850 kan ook want dat stond er ook nog in die periode. En ik stel me ook de vraag: wil je dan boerderijden (waarscheinlijk niet ;) ) of industriën, loodsen stationsgebouwen, seinhusen, kruidenier, landhuis, "pijpenlaatje" in hoogstedelijk woonmilieu... weet ik veel ;) Dus als je een impressie fototje hebt of iets?
Heel graag!

@ Jeroen,
Ook aan jou de vraag of je eens wat foto's van b.v. het internet kan linken met het idee van, "dit mis ik nog" "en dit soort gebouwen bedoel ik..."
Hoe beter de foto lijkt op wat je bedoelt, deste beter kan ik me een beeld vormen uiteraard. ;) Overigens ben ik het volstrekt met je stelling eens dat moderne bebouwing nog verder onderbelicht is dan de oudere gebouwen in N. Maar aan jou ook de vraag wat is voor jou hoogbouw?
een appartementje van 5 bouwlagen, of de Frankfurter Messe van 256.5 meter in het echt.

En even voor de goede orde. Ik heb geen plotter. :oops: Er zijn bedrijven met een 3D printer waar iedere gek met een 3D tekning terrecht kan. :mrgreen:
En aangezien ik (steden)bouwkunde bijzonder intresant vind, en deze hobby heb, en een beetje 3D kan tekenen, en daar ook al een beetje ervaring mee heb, dacht ik... :idea:

Maar weer even voor iedereen:
Als je wensen, opmerkingen, uberhaupt een mening, en of foto's/plaatjes/ krantenknipsels of weet ik veel hebt....
Let's post! and talk about it. :)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Saraan »

Nee, wrok is het niet, maar een beetje teleurstelling in het doornemen van het gamma van Vollmer, Faller, Kibri,... De bruikbare modellen die nog wat overtuiging uitstralen zijn zeldzaam. Maar voor "Saraan" ga ik niet staan vitten. Saraan in mijn instapbaan. De baan waarmee ik ervaring wil opdoen, technieken eigenmaken en zoeken naar hoe ik die ultieme baan kan maken. Voor Saraan is Vollmer en Faller prima, want Saraan is een compromis.

Mijn volgend project (ik spreek over 5 jaar of meer) zal anders zijn. En dan voorzie ik Brussel 1930, een paar voorbeelden ter inspiratie/illustrie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door mmhajvth »

Persoonlijk vind ik dit heel intresante foto's
Wil iedereen dit soort gebouwen op z'n baan? :geek:

Jeroen niet begreep ik al, Maar Jeroen zou jij nog enleke fotojes kunnen vinden van wat jij bedoelde met hoogbouw en modern (Duits) gestuucte gebouwen?

En dan ook meteen een vraag er bij wat jullie van de grondvlakken vinden?
Mag een gebouw ruimte innemen? en heb je die ruimte ook op je baan?

Ja oke, ik zou zeggen een gebouw is zoals het is, en je maakt maar ruimte! Maar zo werkt dat vast niet bij iedereen. :oops:

En wat word er gevonden van licht in een gebouw?
Moet dat per kamer of per bouwlaag... Of is het aloude princiepe van een gloeilampje onderin voldoende?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen Dat Led's ook tot de mogelijkheden kan gaan behoren voor het verlichten van woningen... wat betekent dat ik eventueel wat aanpassingen moet doen aan het interieur van de woning maar uitgaande van het feit we bij 0 beginnen en een product met visie willen neerzetten het overwegen waard!

Zoals jullie merken ik ben echt opzoek naar alle voors en tegens van beschikbare bouwpakketten zodat ik niet in de bestaande valkuilen loop, en beter aan kan sluiten op de wensen van de N spoorder.

Ik sluit ook niet uit dat ik volgende week om deze tijd al de eerste lijntekeningen kan laten zien,.. om in ieder geval te laten zien dat ik het meen.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Saraan »

In verband met de ruimtinvulling van gebouwen, denk ik dat er 2 toepassingen zijn:
- het gebouw wordt zoals ie is ingeplant en gebruikt de ruimte dat ie nodig heeft.
- de gebouwgevel dient als reliefachtergrond; een samengeplet model in de diepte als het ware.

En inderdaad, de "Brusselse stijl" is geïnspireerd vooral door de Parijse, en is toepasbaar over heel "groot-België", als ik het zo mag uitdrukken. En dan nog even een persoonlijke indruk. Ik denk dat velen het de max zouden vinden om overtuigende stedelijke huizenrijen te showen op hun baan. En zie ik het verkeerd als je binnen een tijdperk over het algemeen 2 stijlen kan onderscheiden: de Hollandse en de Belse?

Bon, ik gok en heb er geen verstand van, maar bij Brainstorming is alles toegelaten, dacht ik. So...

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door mmhajvth »

tjah,.. ik kan wel een hele geschiedenis les geven met stijlen en waar je die zoal vindt, maar in de essentie heb je 3 stromingen Duits, Nederlands en Belgisch/Frans... (waar ik me in heb verdiept dan) Maar deze stromingen lopen echt enorm door elkaar in de tijd waarbij ze ieder opzich weer verschillende invloeden uitoefenen op de stijlen die voorbij komen, als wel in de geografie. Daarom dat ik er niet te veel uitleg over wil geven. Want ik betrap me zelf er al op dat daarover zo 20 berichten over vol kan schrijven en dan heb ik nog niet alles genoemd :oops:

Dus ik wil me daar beperken tot eventuele concrete vragen van jullie.. Zoals ik wil dit gebouw op mijn baan maar mijn baan beeld dat gebied uit, dus kan dat?

En blijf vooral mee brainstormen! Want als ik dat in mijn uppie moet doen heeft het weinig zin ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Robert_N-Nm »

mmhajvth schreef:Wat vind je van het aanbod van N spoor gebouwtjes? (En daar valt echt alles onder van toren flat tot tuinhuisje en van stationsgebouw tot dokters praktijk.)
En wat vinden jullie dat er eventueel verbeterd of veranderd kan worden aan bestaande bouwpakketten?
Hoi,

Qua aanbod is er muv de moderne gebouwen wel voldoende te vinden.
Het grootste nadeel is echter dat de meeste bouwsets er gewoon jammerlijk verouderd uitzien. Ik bedoel het product is voor mijn gevoel voor de grotere fabrikanten de afgelopen 40 jaar niets aan vernieuwd of veranderd. Qua detail zou ik dan ook graag zien dat men zich eens wat meer de richting op ging van de laserkartonkits of iets dergelijks. Mooi gedetaileerd en betrekkelijk gemakkelijk te maken. In dat opzicht is de 3d printer weer een uitkomst.

Afbeelding
Bron: wikipedia

Om het ook even terug te koppelen op m'n baanplan (op beneluxspoor). Dan mist Thayngen Bf. Een station met vergane glorie, ooit een echt grensstation nu een verkapte halte met een netjes gemoderniseerd stationsgebouw. Maar goed dit is voor mijn baanplan persoonlijk interessant misschien niet voor iedereen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Rob Fongers »

Ik heb een hekel aan huisjes etccccc bouwen, Koop als ik wat leuks zie meestal gebouwd. Scenery in de vorm van huisjes is voor mij een noodzakelijk kwaad omdat het er nou eenmaal bij hoort omdat het anders nergens op lijkt. Ik heb ook een rijtje Blokker staan en eigelijk ziet het er niet verkeerd uit.
P1070312a.jpg
P1070312a.jpg (121.43 KiB) 4807 keer bekeken
Wat ik wel mis is de moderne tijd, Huizen, gebouwen en bijv kranen zijn inmiddels bijna allemaal meer dan 20 jaar oud.....

Grtz Rob

Ps ik wordt gek van dat resizen :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 13 nov 2008 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Hookies »

Ik mis toch ook wel de modernere gebouwen. In h0 zag ik een keer een flatgebouw/kantoorpand voorbijkomen met blauwe ramen. Zo'n glaspaleis, zullen we maar zeggen. Was van Busch, meen ik. Maar dat zie ik in N nog niet. Ik rij tijdperk V (en een beetje IV) en wil graag een hoek van de baan inruimen voor een bedrijven/kantoorterrein met een paar leuke, hoge gebouwen. Ik kon die ene foto waar ik het over heb, overigens niet meer terugvinden.

Op je vraag of ruimte een probleem is? Nee, niet in mijn geval, want ik ben pas net begonnen aan de aanleg van mijn schaduwstation. Planning van de bovenbaan is er nog niet qua railaanleg, dus ja, ik kan de sporen nog wel plannen aan de hand van gebouwen.

Overigens zou het fijn zijn als iemand nu wel komt met links van firma's die dit soort moderne gebouwen wel degelijk maken.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Rob Fongers »

@Martin

Op http://www.1zu160.net/neues/news.php kom je er wel eens een paar tegen zoals deze http://www.city-town.de/ en zo zijn er meer.

Grtz Rob ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

janspoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2008 16:14
Locatie: hellevoetsluis

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door janspoor »

ja ik begrijp het probleem heb net een in N-bahn een hier iets over gelezen maar die liet nu bouwparket maken van papier maar gemaakt met een laser hij betaalde daar 95euro voor
een klein stadion.
dus doe ik het maar met stryreen bouwparketen zie de foto's
Afbeelding
Afbeelding
moet nog wel veel bouwerken hebben dit moet dan uit papier worden gemaakt

groetjes jan
Laatst gewijzigd door janspoor op 13 nov 2008 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.



CorvK
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 sep 2008 17:31

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door CorvK »

Mark,

Smaken mogen 8-) gelukkig verschillen.
Dat er vraag is naar moderne, strakke gebouwen snap ik, maar voor wat betreft gebouwen als;
de “Montevideo” (Rotterdam), de “Westpoint” (Tilburg) en de “Smalle haven” (Eindhoven)
zie ik de meerwaarde van dergelijke gebouwen voor de doorsnee modelbaan niet zitten. B.v. "Westpoint" in Tilburg, is een, in mijn ogen, eentonige 142 m hoge vierkante toren. In "N" is dat 88,75 cm. Om zo'n hoog model, in verhouding met je baan, een beetje in een passende context te plaatsen, zul je meerdere hoge(re) gebouwen in zijn omgeving moeten plaatsen; a. wie heeft daar plaats voor en b. we maken toch een modelspoorbaan om treinen te laten rijden, althans ik wel.
Op "Raliz" zou een dergelijk gebouw niet misstaan maar de meeste van ons zullen geen modelbaan als "Railz" aan kunnen leggen.


Mvrgr

Cor,
die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door martinb »

Misschien is Tomytec (klik) dan wat? Alhoewel japans, wel erg 2008.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door spoor65 »

Mark,

Leuk toppic en denk dat je best nog veel zou kunnen bedenken wat we gewoonweg missen bij de grote producenten.

laten we eerlijk zijn, grote gebouwen zijn er vrij redelijk te koop, waar het niet dat ze veel delen gewoon weer gebruiken en allen details veranderen. wat ze trouwens ook doen met de kleinere gebouwen, vollmers brandenhuis, is gewoon 1 van de velemodellen op 1 en de zelfde basis.

wat mij wel opvalt, het meeste wat je vind aan bouwdozen, vrijstaande huizen en een enkel 2 onder 1 kap woning.

ik denk dat nog steeds z`n 50 tot 60% van de mensen die een huisje hebben, gewoon in een rijtjes huis zitten, kortom,
wat we missen in alle bouwjaren dat zijn blokken van huisen, in elk gewenst aantal.

Wie weet een uitdaging, om dus iets te maken, wat ook nog eens koppelbaar is, dus b.v 2 hoekhuizen, en een tussenwoning, en waarbij dan de tussenwoning in elk gewenst aantal er tussen gezet/gekoppeld kan worden,
eventueel zelfs met een extra variant door bv ergens een tussenwoning te maken met extra dakkapel, og gedraaid dak tenopzichte van de andere woningen.

en dan het liefst zowel in nederlandse stijl voor de NS-ers onder ons, maar ook duits, belgie`s kortom voor ieder wat wils.

mvg

Spoor65


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door Sven »

Tja, de wereld ziet er al lang niet meer zo uit als een Faller-catalogus je wil doen geloven...

't Zou mij wel aardig lijken als gebouwen in model net zo gemaakt werden als echte gebouwen. Prefab muren, kozijnen, deuren en ramen in verschillende soorten. Je koopt een zak van dat spul en gaat dan effe een stad bouwen. Mijn ACTS 1253 bijvoorbeeld, die voelt zich niet echt op z'n gemak tussen vakwerkhuisjes en alpenhutjes. 't Ligt uiteraard aan het beeld dat je voor ogen hebt, maar niet alle Preisertjes heten Heidi en Klaus...

Sven


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door martinb »

Sven schreef:'t Zou mij wel aardig lijken als gebouwen in model net zo gemaakt werden als echte gebouwen. Prefab muren, kozijnen, deuren en ramen in verschillende soorten. Je koopt een zak van dat spul en gaat dan effe een stad bouwen.
Dan is de Walthers Cornerstone serie een mooi voorbeeld. Mooie details, en net als barbapapa. :D Je maakt ermee wat je wilt, alles is modulair.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door mmhajvth »

Modulair en volledig realistisch lijkt mij dan weer wat lastig te combineren... Maar als er dingen zijn waarbij mensen zeggen "hey mooi gebouw maar met een exrta woning er tussen of andere erkers zijn ze voor mij nog beter, maak ik graag een variantje. :)

Overigens lees ik alle reacties zorgvuldig door, en daarbij wil ik vragan vooral alles te blijven posten dat in jullie opkomt.
Vannacht heb ik nog even met een 3D programma zitten werken, (in eerste instantie voor een school verslag dat komende week ingeleverd moet worden) waarbij ik eens een ideetje voor een interieur op "papier" heb gezet.

Het idee is alsvolgt:
-Er vanuitgaande dat we gebouwen willen die met niet al te veel arbeid in elkaar gezet kunnen worden.
-We gebouwen willen uitrusen met verlichting per kamer of in ieder geval etage!
-De mogelijkheid willen behouden kamers en dergelijke ook nogsteeds te kunnen blijven voorzien van een interieur (waarbij we dus niet meteen een lampje of led ziet zitten.
-De gebouwen uit willen rusten met led's i.v.m. lage kosten en het feit ze heel lang mee kunnen. (en er vanuitgaande dat de witte led's ook goedkoper blijven worden.)
En we wanneer er iets aan verlichting of interieur ingebouwd moet worden we er ook goed bij moeten kunnen.

Dan de volgende plaatjes: (de eerste is een horizontale doorsnede van de 2e)
Te zien zijn 2 zogenaamde "huis"kamertjes... 1 dus aan de voorgevel en 1 in de richting van de achtergevel.
Die te verichten zijn middels de middenschacht..(waar ook je draad doorheen ka)n en zodat je de led's niet kan zien... alleen het schijnsel.
Er is gekozen om de kamers "voor" en "achter" los van elkaar te houden zodat wanneer je meerdere kamer op elkaar zou hebben je nogsteeds goed in de schacht kan komen door voor en achter van elkaar te halen.
Om deze kamers heen moet nog een "schil" van buitenmuren en kozijnen.

Die teken ik weer als ik mijn verslag voor school af heb.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

m-spoor
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jun 2008 21:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door m-spoor »

Dag Mark,

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar periode 1-3. Geen Adlers e.d., maar bijv. wel locomotieven van de K.P.E.V. (en een Engelse stoomlocomotief). Stoomlocomotieven hebben nu eenmaal mijn voorkeur.
Mijn langste wagons zijn de drie-assige personenwagons van o.a. Fleischmann en Roco, de rest is uitsluitend twee-assig (Hiervan momenteel nog te weinig met remmershuisjes; er komen echter nog genoeg spoorbeurzen.)

Wat gebouwen aangaat: voor mij dus geen flats!
De door Saraan getoonde huizen uit Brussel vind ik zelf ook zeer acceptabel. Voor wat betreft 'Fachwerkhäuser' en alles wat hier verder mee te maken heeft is de aanbieding bij nagenoeg alle scenery-merken best toereikend.
Wel staat een dubbelsporige brug met ongeveer de vormgeving van de Tower uit London op mijn lijstje 'gezochte items'.
Dat 'ongeveer' houdt in dat ik een brug zoek waarbij het brugdek een flink stuk hoger ligt dan het genoemde voorbeeld: het spoor op de brug moet over een ander spoor.

Lijkt mij persoonlijk lastig 3D-printen. Mocht je tijd over hebben, dan zijn er volgens mij wel meer liefhebbers dan ondergetekende.
Wellicht dat 'moderne rijders' graag een spoorbrug zien zoals 'De Zwaan' te Rotterdam.

Succes in ieder geval met je studie.


m-spoor.


Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door apk »

Persoonlijk mis ik nederlandse rijteswoningen uit de 60er 70er en 80er jaren.
Misschien is het een idee om de gebouwen zo te maken dat ze in halfrelief te bouwen zijn dan kun je er op een baan met weinig ruimte ook iets mee.
In 1 van de eerdere posts heb ik iets gelezen over gebouwen die niet op schaal zijn b.v 1:250 of nog erger 1:500 maar je zet toch ook geen Z-spoor auto in je N-baan een flat van 11 of 15 hoog mag ook wel een flink gebouw zijn op je baan dat zijn ze in de stad ook.

Gr Albertjan


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Jouw mening heb ik nodig! ...over N-spoor gebouwtjes

Bericht door lvdwerf »

Wat ik persoonlijk erg zou waarderen zijn een paar gebouwen van van ravesteijn, staan een mooie hier in dordrecht langs het spoor maar daar hebben ze foeilelijke aanhangsels tegenaangeplakt :evil: en ravesteijn vind je toch vooral in verstedelijkte gebieden.

mvg,

Lennert

PS: m-spoor, enige spoor wat op de Zwaan ligt is een tram spoortje verder is het een gewone verkeers brug ;) maar de Hef zou leuk zijn idd maar das een gigantisch karwei en niet echt iets waar mark aan zit te denken op het moment.


Bouwt groots.
Plaats reactie