code 55 rail

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

code 55 rail

Bericht door Robboxxx »

Hallo allemaal

Ik heb mijzelf al voorgesteld in de "stel je voor" rubriek.
Ik heb op marktplaats een minitrix stoomlocje met enkele goederen wagons voor een leuke prijs weten te bemachtigen.

Aangezien ik mijn oog heb laten vallen op Peco code 55 rails is mijn vraag of het gemiddelde materieel hierop rijd? Volgens de de website wél. Wat is jullie ervaring in deze?

p.s
mijn baan plannetjes vorderen, zo snel ik wat meer tijd heb slinger ik ze online.


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: code 55 rail

Bericht door Dompie »

Al mijn treinen rijden uitstekend op PECO code 55 rails. Je hebt door de constructie van de rails geen last van het lagere (zichtbare) profiel. Misschien dat er zeer speciale (zeer oude?) locs zijn die een probleem hebben maar daar heb ik geen weet van.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: code 55 rail

Bericht door vantongeren »

Code 55 kun je gewoon zonder problemen gebruiken. Alleen het hele oude rollend materiaal wil nog wel eens problemen geven.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: code 55 rail

Bericht door martindomburg »

ik ben overgestapt van fleischmann naar peco 55 en moet eerlijk bekennen dat de locs en materiaal mooier en strakker loopt over code 55 rails. Oorzaak is vooral dat de wissels slanker zijn en de rails bestaat uit flexrails. Bij de standaard set-rails heb je allemaal stukjes waardoor je een boel lassen hebt. Dit kan gaan knikken of net niet lekker liggen. Bij de flexrails is dat een stuk minder omdat je ze koppelt.

In mijn ogen is de peco een grote plus t.o.v. de standaard set-rails


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: code 55 rail

Bericht door evo »

Toen ik in het begin me aan het orienteren was op Peco 55, had ik ook ergens op internet gevonden dat niet al het rollend materieel daarop goed rijdt. Wat het dus uiteindelijk bleek te zijn is dat Arnold (en geloof ik ook Minitrix) van voor de jaren 70 grotere flenzen hadden, dit levert een probleem met de bielzen in 55.
Ik heb veel oude troep van Ebay gekocht en nog nooit zo'n berucht oud hok tegengekomen, dus het is een redelijk veilige gok.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: code 55 rail

Bericht door Overdijk »

evo schreef:Toen ik in het begin me aan het orienteren was op Peco 55, had ik ook ergens op internet gevonden dat niet al het rollend materieel daarop goed rijdt. Wat het dus uiteindelijk bleek te zijn is dat Arnold (en geloof ik ook Minitrix) van voor de jaren 70 grotere flenzen hadden, dit levert een probleem met de bielzen in 55.
Ik heb veel oude troep van Ebay gekocht en nog nooit zo'n berucht oud hok tegengekomen, dus het is een redelijk veilige gok.
Geloof dat de enigste locs die bij mij problemen zouden kunnen geven de NS 1208 & 1225 van MTX zijn. Kan dat kloppen?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: code 55 rail

Bericht door Robboxxx »

Oké. Er is me inmiddels het een en ander duidelijk. het wordt dus code 55. Hoe zit het met ontkoppelaars? Ik heb begrepen dat Peco die zélf niet heeft. Welke kan ik gebruiken. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de REPA ontkoppelaars. Maar aangezien ik nog nooit met deze of andere heb gewerkt is mijn oordeel hoofdzakelijk op de beschrijving(en) gebaseerd.


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: code 55 rail

Bericht door vantongeren »

Peco heeft wel ontkoppelaars, maar vind ze persoonlijk niet handig.
Die van Repa zijn prima, maar zijn ook in een goedkopere uitvoering leverbaar die even goed werken en er precies hetzelfde uitzien (artikel HR2703, merk schiet mij even niet te binnen).

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: code 55 rail

Bericht door Robboxxx »

Bedankt voor de tip, Marcel.

Ik heb zojuist wat code 55 flexrail en twee wissels besteld. Zo kan ik beter "voelen" wat mogelijk is. Ik ben er erg lang uit geweest en toen ik er nog "in" was heb ik nooit naar N-spoor gekeken.

Ik heb zoals eerder geschreven een klein stoomlocje en een zes-tal wagons op de kop getikt, ik ben er mee in mijn nopjes. Zélfs mijn vriendin vond het schattig. Nu heb ik wat rail besteld zodat ik kan rijden.

Nu nog wat ideeën voor mijn baanplan uitwerken.



Onderwerp starter
Robboxxx
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 dec 2010 18:24

Re: code 55 rail

Bericht door Robboxxx »

Ik heb gisteren, oudejaarsdag, mijn bestelling ontvangen. Twee electrofrog wissels, 5 stuks flexrail, extra bielsen en railverbinders. Ik kan nu kijkne of mijn baanplan uitvoerbaar is.



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: code 55 rail

Bericht door MadSeven »

Overdijk schreef:
evo schreef:Toen ik in het begin me aan het orienteren was op Peco 55, had ik ook ergens op internet gevonden dat niet al het rollend materieel daarop goed rijdt. Wat het dus uiteindelijk bleek te zijn is dat Arnold (en geloof ik ook Minitrix) van voor de jaren 70 grotere flenzen hadden, dit levert een probleem met de bielzen in 55.
Ik heb veel oude troep van Ebay gekocht en nog nooit zo'n berucht oud hok tegengekomen, dus het is een redelijk veilige gok.
Geloof dat de enigste locs die bij mij problemen zouden kunnen geven de NS 1208 & 1225 van MTX zijn. Kan dat kloppen?
Gisteren een BR01 omgebouwd, hij liep helaas voor geen meter....Na lang puzzelen kwam ik er achter; hij raakt de bielzen van Peco 55 en is dus helaas niet bruikbaar op mijn baan :(



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: code 55 rail

Bericht door FidOo »

Welke BR01 is dat dan?? Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat een Minitrix of Fleischmann (en zelfs de oudere arnolds) zonder probleem op code 55 rijden. Ik vermoed nog steeds dat er iets mis is met jouw lok!

Als je een schuifmaat hebt zou ik de maat tussen 2 wielen eens opmeten en vergelijken met wat toegestaan is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: code 55 rail

Bericht door MadSeven »

Hey Fid,

Ik heb er twee naast elkaar staan, ze lijken initieel gelijk, maar zijn dat niet.
1 van beide loopt probleemloos, bij de andere voel je als je hem voorzichtig over de rails schuift gewoon echt de bielzen aangeraakt worden.

De lok die er "het beste" uitziet lijkt mij nieuwer, echter is dat de lok met het probleem.
De schuifmaar geeft op de aangedreven assen (niet in de tender bij dit model, maar onder de ketel); 7.4/7.3/7.4, dat leek mij prima....

Hulp zou zeer welkom zijn Fid0o; ik heb hier zelf echt geen oplossing voor...

Cheerio!

Zijaanzicht 01 236 (die wel loopt)
Onderaanzicht

Zijaanzicht (lok die biels raakt)
Onderaanzicht


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: code 55 rail

Bericht door Bjor »

Hoi Madseven,

7,4 Is de correcte tussenmaat volgen NEM 310 (Kijk hier:)
http://www.nproject.org/nl/diversen/nem ... downloaden
Volgens die norm moet de flenshoogte 0,9 mm zijn.
Wil je die ook eens opmeten?
Met die flensmaat kun je nooit de spoorspijkers raken.

Overigens lijkt de lok op de laatste foto met de middelste drijfas naast het spoor te staan, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: code 55 rail

Bericht door dwarsligger »

Ik zou ook even de andere assen opmeten. Bij mij liep vorige week een Arnold t12 steeds uit de rails, bleken de wielen van de voorloop-as te dicht bij elkaar te staan.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: code 55 rail

Bericht door MadSeven »

Ik krijg de flens niet zinvol gemeten, het blijft een gok met een schuifmaat...
Echter, er valt me wel iets anders op;

Op de "goeie" lok lijken een soort asb's te zitten, op de "slechte lok" niet (zie foto's onderaanzicht, as 1 en 3). Ik krijg er geen grip op met een speldje, ik zie ze niet terug op waschzettels, maar het knaagt...wat hoort daar te zitten?

update; Daar horen inderdaad ASB's, maar die schijn je er niet op te krijgen zonder de aandrijfstangen te verwijderen. Dat is bij mij in het verleden geen succes gebleken... :cry: :cry:



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: code 55 rail

Bericht door FidOo »

ja asb ontbreken inderdaad. en dat kan de reden zijn dat die wielen over de bielzen rijden.
Maar nu je dat vermoedt kun je het controleren.

Overigens is ASB op die wielen zetten niet zo lastig. Met een klein schroevendraaiertje de pin voor de drijfstang er uit wippen. (opletten NIET kwijtraken!)
Vervolgens ASB er op, en pin er weer terug in, herhaal voor de overige wielen.

Heel de drijfstang er af is nergens voor nodig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: code 55 rail

Bericht door Bjor »

Of je brengt een beetje Bullfrog Snot aan op het wiel waar een asb hoort te zitten. Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar anderen melden op dit forum positieve resultaten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: code 55 rail

Bericht door MadSeven »

Bjor schreef:Of je brengt een beetje Bullfrog Snot aan op het wiel waar een asb hoort te zitten. Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar anderen melden op dit forum positieve resultaten.

Ben
Daar zat ik ook aan te denken, maar voegt dat evenveel "dikte" toe? Is het echt een laagje van 0,5mm? De bandjes zijn niet 1/2/3 te vinden, volgens Stummis zouden dit dezelfde moeten zijn... Trix 72 0878 00. Die kan ik in DLD bestellen, maar 15 euro verzendkosten voor een paar elastiekjes ....mwah.....


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: code 55 rail

Bericht door spoor65 »

Die 15 euro zijn anders altijd nog goedkoper dan alle rails vervangen voor code 80, alleen omdat 1 loc er een probleem mee heeft.

Als je dan ook nog eens bedenkt, dat een nieuwe stoomloc van dit kaliber tegenwoordig al snel €300 kost, en een goede gebruikte (oudere Uitvoering) loc toch ook minstens rond de €75, dan is het toch gewoon liever oplossen voor €15?

Soms snap ik het echt niet hoor, we besteden honderden euro`s per jaar aan onze hobby, maar als er iets defect is, dan mag herstel ineens niets meer kosten.

Als de veters in die mooie "van Bommels" geknapt zijn, zet je die schoenen dan ook in de kast omdat een paar veters te duur zijn?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: code 55 rail

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:(...) maar voegt dat evenveel "dikte" toe? Is het echt een laagje van 0,5mm?
Je hebt er niet veel van nodig. Heb je teveel gebruikt, haal je het er af en begint gewoon opnieuw :geek:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: code 55 rail

Bericht door spoor65 »

Maar Ben, hij heeft juist dikte nodig om het hoogte verschil op te vangen, welke is ontstaan door het niet aanwezig zijn van de asb. anders ratelt die nog over de bielsen van de code 55.

neem daarbij de prijs van een potje kikkersnot, dan kan die zelfs gelijk een stel reserve bandjes mee bestellen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: code 55 rail

Bericht door FidOo »

Zal ik het dan even in een ander perspectief plaatsen. Zo'n zelfde type lok (oude trix) kost misschien 30,-
In mijn ogen is dat een betere deal. Heb je gelijk veel veel extra reserve onderdelen. Bijvoorbeeld een motor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: code 55 rail

Bericht door MadSeven »

Hi Joost,

Ik zie ze op ebay vanaf 60 ofzo; waar zie jij ze voor 30?

Groetjes,
M7


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: code 55 rail

Bericht door Krab »

Madseven kun je niet naar Houten deze maand ,
daar staat een man in de tweede zaal bijna tegen de achterkant die verkoopt ab 's .
Enkel de diameter opmeten en je vind er een geschikte anti slipbandjes in elke maat.

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie