Weerstand in sleep slecht voor loc?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Weerstand in sleep slecht voor loc?

Bericht door Paul B »

Beste allen,

Recentelijk heb ik een aantal personenwagons van verlichting voorzien. Ik merk nu dat de loc behoorlijk harder moet trekken, volgens mij vanwege de weerstand tussen de sleepcontacten en de assen.
Nu is dit op zich niet zo'n heel groot probleem, en misschien dat ik met een wasbenzinebadje de boel wat soepeler kan maken. Mijn vraag is: kan het kwaad voor de motor dat hij harder moet werken, maw bestaat er een optimaal gewicht dat een motor aan trekkracht zou moeten leveren bij een bepaalde stroominvoer?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Weerstand in sleep slecht voor loc?

Bericht door Rob Fongers »

Paul,

kan het kwaad :?: :?: , het is gewoon heel simpel je slijtage neemt toe naarmate de inspanning stijgt. Een zwaar belaste motor geeft eerder de geest als een licht belaste.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Weerstand in sleep slecht voor loc?

Bericht door Paul B »

Juist ja. Daar was ik al bang voor. Beetje hetzelfde als een stel benen onder een dikke buik :).

Zijn er nog andere dingen, behalve smeren, die ik kan doen om de wagons zo soepel mogelijk te laten verlopen?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Weerstand in sleep slecht voor loc?

Bericht door Rob Fongers »

De druk van de veertjes mjnimaliseren


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Weerstand in sleep slecht voor loc?

Bericht door Paul B »

Ok, maar dan kom je waarschijnlijk op een kritiek punt dat ze gaan flikkeren als de kerstverlichting.
Ik las in een ander draadje dat ik dan een condensator in kan bouwen, daar ga ik ook eens naar kijken.

Bedankt in elk geval Rob!


Plaats reactie