hobbytrain railjet

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

hobbytrain railjet

Bericht door Pruts3r »

Hallo,

Ik heb niet zo veel met modern materieel MAAR, kwam bij toeval een filmpje tegen van een H0 roco railjet... Die was wel nice :mrgreen: http://youtu.be/lAIq4ALiu_0

Gelijk gaan kijken wie hem in N maakt en dat zijn Fleischmann en Hobbytrain.

Iemand ervaring met een van beide??? Voor zover ik kon zien maakt alleen hobbytrain ook de rijtuigen en stuurstandwagen, klopt dat???

Dit vond ik qua artikelnummers etc. De hobbytrain ziet er mooi uit, maar ik heb nog nooit iets van hobbytraingehad... is dat goed spul?

http://www.1zu160.net/test/hobbytrain-railjet.php

Dank voor jullie hulp en mening alvast!
Bijlagen
DEZE KLEURSTELLING ETC
DEZE KLEURSTELLING ETC
Railjet.jpg (68.47 KiB) 5288 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 27 jul 2014 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Bjor »

Merijn,

Goed spul? Zeker. Ik heb zelf een aantal modellen in tijdperkII van Hobbytrain. Prachtig gedetailleerd, prima rijeigenschappen en technisch op hoog niveau.
Met de railjet zelf heb ik geen ervaring, maar op het merk heb ik in ieder geval niets aan te merken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

firetruck
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 apr 2013 11:08

Re: hobbytrain railjet

Bericht door firetruck »

merijn

ik heb een br 189 in cargo uitvoering van hobbytrain dit jaar gekocht op ebay.de ben er heel tevree mee rijd grandioos en is beresterk ,zelf vind ik de railjet van fleischmann ook een schitterende lok


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Pruts3r »

Bedankt voor de antwoorden...

Nou, de Hobbytrain maar op mn wishlist gezet. De Fleischmann wordt qua looks beter beoordeeld op de duitse fora maar daar zijn de bijbehorende rijtuigen niet voor te koop. Hobbytrain heeft die wel.

alleen wordt zo'n set (loc + 3 rijtuigen & aanvullingsset stuurstandwagen + 3 rijtuigen) wel weer €400,- of meer...zucht... waarom vis ik altijd de treinsets eruit die zo duur blijken te zijn hahaha
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 27 jul 2014 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Bjor »

Merijn,

Modellbahnshop Lippe heeft een set van lok en drie rijtuigen (zonder stuurstand) voor € 286. Misschien is dat wat?
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Pruts3r »

Bjor schreef: Modellbahnshop Lippe heeft een set van lok en drie rijtuigen (zonder stuurstand) voor € 286. Misschien is dat wat?
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Ben
bedankt voor de tip. Ik had ergens al een set (loc + 3rijtuigen) voor 224,- gezien. Maar dan moet als nog de aanvulling (stuurstand+3rijtuigen) erbij welke ook zo'n 190,- is
Ik zal ebay.de maar eens in de gaten gaan houden :D
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 27 jul 2014 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: hobbytrain railjet

Bericht door H@Ns »

Bjor schreef:Merijn,

Modellbahnshop Lippe heeft een set van lok en drie rijtuigen (zonder stuurstand) voor € 286. Misschien is dat wat?
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Ben
Waarom zover weg: http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore ... ory_id=425

groet,

Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Pruts3r »

H@Ns schreef:
Bjor schreef: Modellbahnshop Lippe heeft een set van lok en drie rijtuigen (zonder stuurstand) voor € 286. Misschien is dat wat?
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Ben
Waarom zover weg: http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore ... ory_id=425

groet,

Hans
Beste H@ns

Ohja, het was 199,- ipv 224,- (getalllen en prijzen tollen door mn hoofd hahahaha) en als het goed is heb ik via de site ook een berichtje gestuurd met de vraag of je de aanvullende set 25205 dan ook kon leveren...

Ik ben namelijk bang dat ik een van de 3 set koop (Spirit of Munich / Swiss / Vienna) en dan de juiste aanvulling niet meer kan vinden...

Bedankt voor alle tips!
Laatst gewijzigd door Pruts3r op 27 jul 2014 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Pruts3r »

Zo, gisteren effe gekocht: Railjet Spirit of Munich. 25205 & 25206.

Mooie set, hoewel de loc qua afwerking en naden iets minder is dan de Fleischmann versies (licht van de lampjes schijnt ook iets LANGS de koplampjes door kiertjes).... made in china gevoel is iets meer aanwezig, maar toch imposante verschijning zo helemaal compleet...

Ben er blij mee
Bijlagen
IMG_9738.JPG
IMG_9738.JPG (76.34 KiB) 5010 keer bekeken
IMG_9733.JPG
IMG_9733.JPG (81.54 KiB) 5010 keer bekeken
_C153647.JPG
_C153647.JPG (112.3 KiB) 5010 keer bekeken


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: hobbytrain railjet

Bericht door brizbo »

Mooi spul hoor :shock:

Hier bij mij rijden nu ook twee hobbytrains en ben daar heel tevreden over!

Véél plezier met jou set!


Fabrice
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: hobbytrain railjet

Bericht door martindomburg »

Vandaag ook de 7 rijtuigen van HT ontvangen. Zitten er echt mooi uit.

Ik heb er de railjet loc van Fleischmann voor staan.

Het geheel rijdt bij mij voor geen meter. De wagens ontsporen op peco 80 wissels, en het geheel komt mijn helix niet omhoog (2,1%)

Heb jij der ook last van? De wagens rollen ook niet echt, ze staan snel weer stil.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Taurus locs van Fleischmann hebben een slechtere trekkracht als dat je zou mogen verwachten van hun. wat je kan proberen om de ASB van de voorste as naar de 2de as van het draaistel te brengen. Kinetisch gezien kantelt een draaistel altijd naar achteren bij vooruit rijden en zodoende krijg je meer aandrukkracht op 2de as / wiel. Het 2de draaistel is degene die het minste bijdraagt aan de trekkracht. Dit is overigens de reden dat bij de eerste MTX Traxx serie er aan de achterzijde een veertje zat om het draaistel te beperken in het kantelen, want die hebben ook de ASB's ook op de eerste as.

En wat je wagons betreft.......... kijk eens wat voor wielen er onder liggen, zie ook deze vraag.

Heb overigens wel een simpel oordeel over HT :(


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Zolderspoor »

Servus.
Kinetisch gezien kantelt een draaistel altijd naar achteren bij vooruit rijden en zodoende krijg je meer aandrukkracht op 2de as
Kinetisch heb je wellicht gelijk, maar het nadeel is dat bij zwaar aanzetten de eerste as dan de neiging heeft zich op te lichten en – met name bij wissels – moeite heeft om het goede spoor te volgen.
Vergelijk het maar met het uit de veren trekken van een auto met achterwielaandrijving.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Rob Fongers »

Rob,

Dat loopt wel los hoor. grofweg 90% van Bo Bo model locs hebben hebben deze opstelling. Daarnaast is het een feit dat als je bij MTX het veertje van het draaistel afhaalt of vergeet te monteren, dit juist wel gebeurd waar jij bang voor bent. Verwissel je de 2 assen, dus de ASB's in het midden, en plaats je het veertje niet heb je geen centje pijn.

Beide modificaties zijn met succes toegepast hier waarbij ik moet opmerken dat de Taurus toch een zwakkere broeder blijft t.o.v. Flm Traxx en Herkules.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: hobbytrain railjet

Bericht door Pruts3r »

Rob Fongers schreef:Martin,

Taurus locs van Fleischmann hebben een slechtere trekkracht als dat je zou mogen verwachten van hun....
Goed dat ik dit hoor vòòr ik een Fleischmann 731101 railjet taurus gescoord heb! :shock:
Ik wou deze ter vervanging van de originele HT railjet omdat ik die mooier vind en beter gelukt qua detailering en vorm (de HT is een beetje een dikkie ivm het wat sierlijkere ogende FM exemplaar).

Hier mooi filmpje waarin je de verschillen mooi ziet (sowieso mooi filmpje):
https://m.youtube.com/watch?v=b8_ECqSuRzA

Vwb de wagen. Bij mij reed t hele spul goed maar dat was op een rondje op tafel met wat wisselstraatjes.
Dat ze op een echte baan niet top rijden en graag ontsporen verrast mij echter niet.... de wagens zijn mooi, maar wegen niks en de draaistellen zitten simpel gemonteerd en kunnen rondjes spinnen. Pas geleden helemaal verliefd op de IC 2000 set ook van HT, maar na wat lezen op duitse fora met een traan besloten om mn order te cancellen. Alleen maar horror en ellende kwam ik tegen...
HOBBYTRAIN-KATO-N-SBB-IC2000-Wagen-42510_01.jpg
HOBBYTRAIN-KATO-N-SBB-IC2000-Wagen-42510_01.jpg (79.87 KiB) 3677 keer bekeken
martindomburg schreef:....De wagens rollen ook niet echt, ze staan snel weer stil...
Martin, ik herinner mij plots weer dat bij mij alle wagens mooi en soepel rollen BEHALVE t stuurstand rijtuig. Aan de kant waar ie aan t volgende rijtuig koppelt rustte de wagen op de wielen. Oftewel de wielen lopen aan tegen de bodem van het rijtuig. Het draaistel zat alleen op die plek te dicht tegen de wagon aan. Ik heb hier een klein stukje platic waarin ik een gaatje, precies groot genoeg om over t grijze buisje waar t schroefje in gaat, gemaakt had aangebracht zodat t draaistel een mm ofzo lager kwam. Dat hielp. Zet ze allemaal ff achter elkaar gekoppeld en kijk waar ie ineens lager staat (ik kon t zo zien nml) of voel ff of t ergens aanloopt.

Sow...heel verhaal maar hopelijk heb je er wat aan...


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: hobbytrain railjet

Bericht door martindomburg »

Niet te snel oordelen 8-)

Ik ben met de tips van Rob gisteren aan de slag geweest. Maar helaas zonder enkel resultaat, ik kwam er langzaam achter dat er een productiefout zat in de loc want de wielen draaide los over de pasbus die op de as zit. Dus 0,0 tractie. Een druppel secondelijm fixte dat volledig.

Na het dichtschroeven kwam ik erachter dat de tandwielen vastlopen in de wielstellen. Als ik de schroeven van de bodemplaat aandraai gaat de loc langzamer lopen en hoor je dat het knelt. Waarom dat zo is daar kwam ik niet achter, toch eigenwijs maar wat gaan rommelen aan de loc (ja garantie was al weg want de loc is 2 jaar geleden gekocht toen ik die HT set bestelde). Niks hielp tot ik het helemaal zat was en een donor Taurus van de plank heb gehaald. Ik had zo'n strauss loc gekocht ooit in een gekke bui maar eigenlijk is die niet mijn smaak. Maar hij rijdt super, heeft een betere motor, zo een met ronde borstelhouders en een dichte collector, en bij testen trok hij wel de hele sleep met gemak omhoog.

Maar ik zou mezelf niet zijn als ik het bij het omzetten van de onderdelen zou laten! :mrgreen: DAAR MOT SOUND IN

En zo geschiede, ik heb er een soundloc van gemaakt. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de Doehler & Haass SD10A sounddecoder en de LS1511s luidspreker.

Afbeelding
Ik ben zeer tevreden over de DH decoder. Hij is mooi klein, past goed dus en ondanks dat de specs niet zo goed zijn als die van de ESU LS4 vindt ik hem zeker niet minder goed. Alleen de prijs en het formaat maken al een boel goed.

Afbeelding
De speaker met aan de onderzijde een stukje styreen om de klankkast te sluiten. Ik heb een hap uit de printplaat gehaald en de sporen met draad doorverbonden.

Om de bedrijfszekerheid te waarborgen heeft de loc aan de achterzijde op de plek van de cabine interieur een LocBuffer gekregen. Omdat aan de achterzijde een sleep komt heb ik daar de verlichting weggehaald. Deze heeft gene nut meer en is niet te scheiden van de voorkant.... Ja via omwegen zou ik die op de AUX uitgangen kunnen zetten...... zag er de nut niet van in.

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk hebben we ook een filmpje

>>KLIK HIER<<

Het geluidsniveau heb ik inmiddels al verlagd via de Sprog, ik wil de rest ook nog wat aanpassen. maar dat komt later.

Nu ga ik eerst de railjet checken op slepers, die tip kreeg ik van Joost. Die schijnen weerstand te geven...... En starre koppelingen want nu laten ze telkens los.

Te be continued.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie