schoonmaken rails

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: schoonmaken rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Jowi,

Mijn ervaring met de BR24, die heel slecht liep en na een rondje op de met ATF behandelde baan weer liep als een zonnetje, doet vermoeden dat het ook werkt voor contact problemen in locomotieven e.d. Ik zou het echter altijd indirect toepassen dwz laat het probleemgeval een rondje rijden op een met ATF behandelde baan. Als mijn theorie juist is dan gaat het om minimale hoeveelheden ATF.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: schoonmaken rails

Bericht door maarten »

Niemand bang dat het laagje olie meer vuil vasthoudt dan gewenst?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: schoonmaken rails

Bericht door EdwinB »

Volgens de tipgever op youtube draait zijn baan al 6 maanden zonder schoonmaak als een zonnetje. Ik ben bezig met de test sinds deze week, atf gebruikt en ik maak niet meer schoon. Kijken of ik de hele winter storingsvrij kan rijden. Ik merk geen vettigheid op mijn rails of plakkend stof. In het geheel niet eigenlijk.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nijboer »

Ik ben zeer nieuwsgierig! Misschien ook maar eens ATF scoren ergens.
Vanuit de oude Fleischmann boekjes weet ik dat er ergens wordt aanbevolen
de rails met een lapje olie te behandelen.
Dus misschien is het wel een heel goed idee!
Maar aan de andere kant, je zult hoe dan ook moeten blijven poetsen vanwege
de olieresten uit je locs, stof en misschien ook wel residu van de antislip bandjes?

Collin


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Jowi,

ATF heeft weinig effect op slepers op de assen voor de binnenverlichting van wagons, heb ik bij een paar testjes gemerkt. Wel is het van belang dat de wielen van de betreffende wagons goed schoon zijn (die maakte ik in ieder geval weinig schoon, althans veel minder dan die van een lok). Flikkerende binnenverlichting komt dus (in ieder geval bij mij) vooral van slecht contact tussen wiel en rail en veel minder van slecht contact tussen sleper en as. (Er moet natuurlijk geen berg stof tussen zitten).
ATF om allerlei contactpunten in de lok te verbeteren lijkt me zinloos. Op een baan waarop een klein beetje ATF is aangebracht rijden normaal onderhouden loks alsof ze nieuw zijn.Wat zou je dan nog meer willen verbeteren? Loks moet je spaarzaam smeren op de voorgeschreven punten. Niet meer en niet minder.

@ Maarten en Collin: ATF maakt je rails niet schoon. Haal er een doekje over en het wordt zwart. Dus ja, er zit vuil op je rails maar het blijkt dat je daar geen last van hebt. Op een baan zonder ATF belandt er ook stof, aanslag en vuil op de rails en daar krijg je wel last van, want dat levert contactproblemen op, waardoor loks haperen, vonkvorming ontstaat en rails en wielen inbranden. Dus moet je om de zoveel tijd je rails schoonmaken. Mijn ervaring is dat ik met gebruik van een beetje ATF al maanden zonder contactproblemen rijd en mijn loks en rails niet vuiler zijn dan voorheen, maar ik nog steeds niet heb hoeven poetsen.

@André: Wat ik inmiddels weet van een automonteur is dat ATF een anti-corrosie eigenschap heeft (wat de vermindering van vonkvorming verklaart) Daardoor is er een goede geleiding tussen rail en wiel mogelijk. ATF is dus zelf niet geleidend. Maar voor een volledige verklaring zou je eens een natuurkundige kunnen raadplegen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Bart_N
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mei 2014 08:39

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bart_N »

Na even te rade gegaan te zijn bij een garagist over ATF, heb ik hetvolgende antwoord gekregen (in smeerzin optie dan)

Airco-olie is fijner dan ATF als het voor smeren gaat. heb een overschotje meegekregen, maar vooraleer het te gebruiken dacht ik toch eerst eens na te kijken
product sheet van de olie in kwestie:
http://www.silmid.com/getattachment/d1b ... RANGE.aspx

ik denk dat dit niet echt goed zal zijn voor mee te proberen, graag een 2de/3de/4de mening hierover

wat mij vooral 'zorgen' baart: "ester-based oils tend to absorb water"
en "good viscosity-temperature behaviour"



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: schoonmaken rails

Bericht door EdwinB »

Ik gebruik nu een week al met succes ATF olie.....maar de test gaat verder. Tot nu toe zeer tevreden. Meestal moest ik ieder weekend eerst poetsen voordat ik storingsvrij kon rijden.
Er zit heel veel toevoegingen in de olie die smeren,corrosie tegengaan, vochtreguleren etc. Wikipedia zegt:

Modern ATF typically contains a wide variety of chemical compounds intended to provide the required properties of a particular ATF specification. Most ATFs contain some combination of additives that improve lubricating qualities,[2][3][4] such as anti-wear additives, rust and corrosion inhibitors, detergents, dispersants and surfactants (which protect and clean metal surfaces); kinematic viscosity and viscosity index improvers and modifiers, seal swell additives and agents (which extend the rotational speed range and temperature range of the additives' application); anti-foam additives and anti-oxidation compounds to inhibit oxidation and "boil-off"[5] (which extends the life of the additives' application); cold-flow improvers, high-temperature thickeners, gasket conditioners, pour point depressant and petroleum dye. All ATFs contain friction modifiers, except for those ATFs specified for some Ford transmissions and the John Deere J-21A specification;[6] the Ford ESP (or ESW) - M2C-33 F specification Type F ATF (Ford-O-Matic) and Ford ESP (or ESW) - M2C-33 G specification Type G ATF (1980s Ford Europe and Japan)[7] specifically excludes the addition of friction modifiers.[8] According to the same leading oil distributor, the M2C-33 G specification requires fluids which provide improved shear resistance and oxidation protection, better low-temperature fluidity, better EP (extreme pressure) properties and additional seal tests over and above M2C-33 F quality fluids.
There are many specifications for ATF, such as the DEXRON and MERCON series, and the vehicle manufacturer will identify the ATF specification appropriate for each vehicle. The vehicle's owner's manual will typically list the ATF specification(s) that are recommended by the manufacturer.
Automatic transmission fluids have many performance-enhancing chemicals added to the fluid to meet the demands of each transmission. Some ATF specifications are open to competing brands, such as the common DEXRON specification, where different manufacturers use different chemicals to meet the same performance specification. These products are sold under license from the OEM responsible for establishing the specification. Some vehicle manufacturers will require "genuine" or Original Equipment Manufacturer (OEM) ATF. Most ATF formulations are open 3rd party licensing, and certification by the automobile manufacturer.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Ja, er zit een heleboel spul in. En dat blijft allemaal op zo'n smal railtje liggen............ ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Peter »

Ook ik heb afgelopen weekeinde de proef op de som genomen. Zaterdag liter ATF gekocht (€9,60). Zondag een heel kleine hoeveelheid in mijn schaduwstation aangebracht. Ik heb eerst de rails schoongemaakt met een railgum. Vervolgens met een wattenstaafje een klein beetje ATF op de rails aangebracht. Aansluitend gestart met rijden. Het resultaat vind ik werkelijk verbluffend..... :o

Het geheel gaat echt veel beter rijden. De hondenkop had bij mij na een paar rondjes de neiging niet meer lekker te lopen en vaker stil te blijven staan. Even reinigen van de wielen en dan reed hij weer (hoewel de wielen op het oog niet vervuild leken!). Gistermiddag is die zelfde hondekop gewoon nergens stil blijven staan. Ook de binnenverlichting brand nu mooi continue.

Enige nadeel wat ik ondervonden heb is dat een aantal loks nu in de helix slippen. Maar dit wordt ook steeds minder.

Kortom, tot nu toe vind ik ATF echt een aanrader.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

Hoewel ik jullie ervaringen heel interest vindt zie ik tussen de regels dus wel 2 grote verschillen met de conatct spray methode die ik gebruik. 1. vuile rails en vuile wielen, daar heb ik dus nul, nul last van, daarnaast het slippen van de wielen, met contact spray heb ik dus de omgekeerde ervaring, het verhoogt juist de trekkracht van de locs.

wat is jullie ervaring met het spul als je 2 weken niet gereden heb ?, bij mij is het centrale aan en rijden maar ?

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Peter »

Net een middag gereden, kan dus nog niets zeggen over vervuilde rails/wielen......

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Maurits71 schreef:wat is jullie ervaring met het spul als je 2 weken niet gereden heb ?, bij mij is het centrale aan en rijden maar ?
Die is hetzelfde. Ook na een paar weken niet rijden, blijven de treinen op een met ATF behandelde rails soepel en vonkvrij rijden. En ik gebruik heel weinig ATF, waardoor het slippen nauwelijks of niet voorkomt. Maar ook contactpray blijkt dus prima te werken. Dat is mooi. Zoals ik al eerder schreef: als de treinen maar blijven rijden..... :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Bart_N
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mei 2014 08:39

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bart_N »

Ben wel nieuwsgierig, wat werkt het best:

-) Wasbenzine / SR-106
-) wasbenzine / SR-106 gevolgd door Contactspray Griffon
-) wasbenzine / SR-106 gevolgd door ATF (Dexron II)

Vraagje over ContactSpray:
zijn deze gelijkwaardig aan de Griffon?:
WD40 Company Contactspray 49368 400 ml (conrad) http://www.conrad.be/ce/nl/product/4783 ... archDetail
WD40 Company Multi-olie WD-40 Classic, 100 ml (conrad) http://www.conrad.be/ce/nl/product/8123 ... archDetail


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Bart,

Ik heb wel eens WD-40 gebruikt en dat lost contactproblemen ook op. Een vergelijking met ATF heb ik nooit gemaakt, dus dat zou je eens moeten proberen. Wasbenzine gebruik ik niet. Ik kan mijn modelspoorruimte niet goed ventileren, dus ik vermijd zoveel mogelijk vluchtige stoffen. Wielen maak ik schoon op zo'n koperborsteltje van Minitrix, dat je op de rails zet.

Maar als je wilt vergelijken, zou je een vergelijkende test moeten doen. Ik denk dat het geen wereld van verschil gaat maken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: schoonmaken rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik gebruik nu 5 weken ATF dwz 5 weken geleden heb ik een paar druppels ATF op mijn baan gesmeerd en sindsdien rijdt alles als nooit tevoren. Het enige wat ik doe is 1x per week/ twee weken de baan stofzuigen.
Het is fantastisch spul.
Voor twee problemen helpt het niet:

- verf/lijm/gips ed knoeien op de rails bij werkzaamheden aan de scenery
- gecorrodeerde raillasjes


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

chris79
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 apr 2014 15:07
Locatie: hellevoetsluis

Re: schoonmaken rails

Bericht door chris79 »

Maar tast die olie niet de rubberen antislip bandjes aan van je lok? Ik heb hier atf olie..... een liter of 400 :D


groetjes chris

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Peter »

Aantal weken geleden heb ik een paar druppels ATF olie op de baan gedaan. Tot nu toe rijdt alles vlekkeloos. Ook na een week niet rijden blijven de loks nergens staan. Voor het gebruik van de ATF olie was dat wel anders. En dat met echt een paar druppels.....

Geen idee of de antislipbandjes aangetast worden. Ik heb nog nergens last van, maar ik heb dan ook vrij recent de ATF olie aangebracht natuurlijk.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: schoonmaken rails

Bericht door FidOo »

Hier zie ik ook duidelijk verbeteringen in het gebruik met ATF! idd een paar kleine druppels, vooral op de probleemplekken zoals een wisseltong geeft echt flinke verbeteringen.

Het is niet dat je loks nooit meer stoppen ofzo, maar je merkt duidelijk dat er verbetering optreed.

Je moet wel uitkijken met de hoeveelheid. Bij een beetje onvoorzichtigheid vanaf mijn kant kwam er iets te veel op een as terecht met ASB, en die draaien nu dol over het wieltje zelf. Waardoor je ook tractie verliest. Verder zie ik weinig nadelen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

En,

Hier dus ook.

Ik heb net voor de beurs in Zutphen (20/21 dec) een fles gekocht (Omdat ik in de buurt van een auto speciaalzaak was) en deze dus vanaf de beurs in Zutphen gebruikt. En inderdaad, ATF geeft zeker een goed resultaat. Eigenlijk beter dan de Grifion contact spray. Ook op mijn baan blijft er nog steeds wel af en toe een loc stilstaan, maar zeker minder vaak.

Wat wel opvallend is, is dat ik enkele weken voor Zutphen nog met een nieuwe FLM loc ben gaan rijden die vanaf het begin slechte rij-eigenschappen had (schokkering rijden, telkens stoppen etc.). Deze loc rijdt nu als de beste! Dus voor sommige locs is het zeker een verbetering.

Greetz, Jerome.




garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: schoonmaken rails

Bericht door garco »

Moest die niet nog ingereden worden dan?
Ik weet niet of dit altijd nodig is, maar sommige mensen hoor ik er wel eens over.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

Garco,

Die loc heeft een paar weken gereden voordat ik ATF gebruikte, dus reed al wel een tijdje mee. Nu bedenk me dat ik ook nog een (overigens prachtige) Brawa Gravita loc heb liggen die bij mij altijd dramatisch heeft gelopen, en dus nu in de vitrine staat. Ik zal deze tzt ook eens op de baan zetten, wellicht dat ie nu beter doet. En anders zal ik maar een buffercondensator inbouwen, wat bij mij ook heeft geholpen bij een aantal slecht lopende locs (voordat ik ATF gebruikte), wellicht helpt dat ook.

Wat offtopic:

Overigens is in mijn ogen inrijden helemaal niet meer nodig bij nieuwe locs.Dus eerst een half uur op 50% en dan op volle kracht zoals je soms leest hier. Behalve als het expliciet in de handleiding van de loc is vermeld. Het kan overigens geen kwaad uiteraard.. Dus bij mij gaan ze na een korte test gelijk te baan op om te ijken.

Uiteraard veranderen de rij eigenschappen van een loc, deze moet wel na een tijdje wat aangepast/opnieuw geijkt worden.

Greetz, Jerome





Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

wel , ik deel je mening, hoewel ik het ook verkondig, hier gaan ze ook altijd de baan op.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: schoonmaken rails

Bericht door FidOo »

Jerome... ik snap echt niet waar je last van hebt met je Gravita.. Heb er nu 4 gehad (met nr 5 onderweg) waarvan 1 gloedjenieuw is en heb 0.0 problemen.

Maar even op een trix-borsteltje zetten? of even goed nakijken of alle stroomafname wel goed is.
Anders terug naar de winkel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

Joost,

Ik heb dat ding enkele keren al helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt (ding had veel te veel vet op de tandwielen...), gepoetst, andere decoder geprobeerd zonder bevredigend resultaat. Ik heb de loc toendertijd bij Hans gekocht. Vast een maandagmorgenmodel ofzo... Ik ga er nog binnenkort wel ff voor zitten.

Terugsturen is mijn eer te na, ik moet en zal dat ding zelf aan de praat krijgen! 8-) Maar goed om te weten dat het niet een structureel probleem is bij deze loc van Brawa. In het verleden waren Brawa n spoor locs wat minder betrouwbaar/robuust.

Wordt vervolgd (in mijn Denfeld draadje)

Greetz, Jerome.


Gebruikersavatar

PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door PaulF. »

Hallo allemaal,

Vandaag eens bij de plaatselijke benzinepomp naar binnen gewandeld om te kijken of ze ook ATF hadden en, jawel, gevonden!

Eerst maar even op mijn test-ovaaltje geprobeerd en ik ben gelijk overtuigd!
M'n 6400 van Trix rijdt nu al, zonder ook maar één keer te stotteren of iets, een aantal rondes op kruipstand (Hij gaat bijna achteruit zo langzaam :o )
Dit terwijl hij normaal toch best gevoelig is kwa vuil/onregelmatigheden...

Nu kijken hoelang dit zo blijft, maar zoals al ergens eerder in dit draadje gezegd, zo'n literfles gaat voorlopig nog wel eventjes mee... ;)


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Plaats reactie