Pagina 1 van 2

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 22 jul 2016 20:26
door Bart51
Hans,
Maak op een apart stukje hout een testbaantje in het rond. Probleem van inrijden opgelost en je kan een pendelbaan maken van links naar rechts en van boven naar beneden en andersom. (niks in te rijden? plank aan de kant!) :roll:

Groetjes Bart

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 23 jul 2016 12:03
door RonaldB
Denk ook even aan de scenery. Er liggen twee station naast elkaar. Hoe realistisch is dat? Het kan wel opgelost worden, maar dan zou je kunnen denken aan het 2e station op niveau +1... (dus spiraal omhoog...krap?) Of een schuin lopende achtergevel met huizen of bomen.
Succes,
Ronald

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 23 jul 2016 20:23
door hans-diesel
Scenery:
ik denk aan een urban omgeving zoals bijvoorbeeld in Japan.

Omdat ik zonder antislipbandjes rij, wil ik geen hellingen. Wel denk ik eraan om een extra baan op een viaduct erboven te plaatsen (hoezo druk). Ook zou dat mijn inrijbaan kunen zijn en dan op de plaat geen ovaal maar een pendelbaan.

Hans

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 23 jul 2016 20:31
door Marksintpancras
:lol: tja, Japan, toch treinstellentjes metro-achtig.
Hans, gewoon gaan bouwen, deze urban baan, dan kunnen we het resultaat bewonderen.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 24 jul 2016 16:26
door hans-diesel
Verwacht geen wonderen, ik heb hier al 3 jaar over gedaan.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 24 jul 2016 19:16
door william
Geen probleem.
Ik ben ook al 15 jaar bezig met mijn baan :D

Groeten,
William

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 21 aug 2016 19:30
door hans-diesel
Een kleine wijziging:
Afbeelding
Het station is verplaatst naar voren en moet ik er zelf maar bijdenken, alleen perron bouwen. Hiermee is ook het probleem opgelost om een station te vinden die zowel in Duitsland, Engeland, USA en Japan bruikbaar is. Maar de belangrijkste reden is dat de raillayout er wat strakker uitziet (is rommelig genoeg). En er wordt een grotere afstand geschapen tussen het hoofdstation en het stationnetje in het midden.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 02 nov 2016 13:40
door tv_man
Op zich is dit ook functioneel gezien een pendelbaan, niet? Ik mag het idee wel, zou de sporen bij het stationnetje boven wat langer maken zodat die genoemde v200 met drie wagons daar ook netjes inpast. Het probleem van twee stations op zeg 50m van elkaar is op te lossen door met het landschap te spelen zodat er huizen of bomen tussen staan. Of water.

Wat betreft de driewegwissels en de y-wissels: waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat het heel realistisch is qua wisselstraten en baanbouw, dus het zij vergeven :) Gewoon voor gaan.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 16 sep 2018 09:36
door hans-diesel
Nu ongeveer 2 jaar verder ligt mijn testovaaltje er nog steeds. Dat komt omdat mijn baanplan voor de definitieve baan nog steeds veranderde. Nu heb ik mijn huidige baanplan al ruim een half jaar niet meer gewijzigd. Kortom het wordt tijd om het te gaan aanleggen. Dit is het geworden:
Afbeelding
De basis gedachten zijn hetzelfde gebleven:
1: ruime minimum radius voor de hoofdbaan (= 280 mm)
2: rails niet parallel aan de randen
3: een niet symetrische ovaal
4: (voor de lengte van de baan) lange perrons/wegzetsporen

Eigenlijk zijn het 2 ovaaltjes in elkaar die verbonden zijn met 2 wissels. Ik zie het dan ook (=fantasie) als een hoofdlijn en een zijlijn. Kan dus ook een combinatie van een nationale spoorwegmaatschappij en een lokale prive spoorwegmaatschappij zijn.

Ik ben er blij mee

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 22 sep 2018 08:59
door tv_man
Spoor leggen en kijken hoe het werkt. En het voordeel met dit spoor is dat je het desnoods nog zonder al te veel moeite kan verleggen als er toch veranderingen nodig blijken te zijn. In ieder geval heb je hier nu een heleboel rijmogelijkheden op een tamelijk klein oppervlak dus je zult er in ieder geval goed op kunnen rijden.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 22 sep 2018 13:38
door rc.amsterdam
Wat mij betreft - maar het is heel persoonlijk - is het veel te vol. Ik zou denken aan een klein stationnetje links of rechts voor met drie of vier wissels. Dan een lijn naar "de wereld verderop" die achter de coulisse verdwijnt en daar een schaduwstation plaatsen. Geeft alle ruimte voor scenery, fabrieken, huizen etc. in een rustiger setting.
De variatie komt dan via het schaduw deel met wisselende treinen.
Maar doe vooral wat je zelf leuk vindt. Succes.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 26 sep 2018 19:52
door hans-diesel
tv_man schreef:In ieder geval heb je hier nu een heleboel rijmogelijkheden op een tamelijk klein oppervlak dus je zult er in ieder geval goed op kunnen rijden.
Yep, dat was ook de bedoeling.
Met een paar wegzetsporen zodat ik tijdens het rijden alvast een andere trein kan klaarzetten.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 26 sep 2018 20:07
door hans-diesel
rc.amsterdam schreef:Wat mij betreft - maar het is heel persoonlijk - is het veel te vol. Ik zou denken aan een klein stationnetje links of rechts voor met drie of vier wissels. Dan een lijn naar "de wereld verderop" die achter de coulisse verdwijnt en daar een schaduwstation plaatsen. Geeft alle ruimte voor scenery, fabrieken, huizen etc. in een rustiger setting.
De variatie komt dan via het schaduw deel met wisselende treinen.
Maar doe vooral wat je zelf leuk vindt. Succes.
Even ter verduidelijking:
Ik probeerde juist een drukke wisselstraat te genereren. Ik vind het prachtig als een trein daar doorheen slingert (zowel in het echt als in model). Zoals je ziet moet je door de wisselstraat slingeren (rechts links combi) om een ovaaltje te rijden (zowel bij de buiten- als de binnenbaan).
Maar om ook nog enigszins een buitengebied te maken heb ik rechtsachter de binnen- en de buitenbaan uit elkaar getrokken (niet parallel). Daar moet iets van scenery tussen (weet nog niet wat).
Ik wil graag alles zien, dus geen schaduwstations en/of tunnels.
Omdat ik 4 regio's rij (zie onderschrift) zijn gebouwen een probleem. Ik moet een station, goederenloods, enz. vinden die enigszins bij de 4 regio's passen. Dus dat wordt geen dorpje.
Maar toch bedankt voor het commentaar, altijd fijn om een 2e opinie te krijgen. Zo weet ik weer iets beter dat ik "niks" vergeet.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 29 mar 2019 21:29
door hans-diesel
He he, ik heb iets liggen:
Afbeelding
Hiervoor had ik wel een testbaantje, maar dit is leuker.
Afbeelding
Zoals jullie kunnen zien is de baan vereenvoudigd.
De binnenbaan is verwijderd. Ook ben ik 1 wegzetspoor kwijt.
Maar de aansturing is zo veel eenvoudiger (heb slechts 2 isoleerraillassen nodig). Anders had het leggen nog langer geduurd.
Nu rijden en kijken wat ik ervan vindt. Is het goed zo? Of behoeft het verbetering?
Als het goed is kan ik de baan gaan aankleden.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 29 mar 2019 22:48
door bpieters
hoi Hans,
leuk plan om een en ander uit te proberen.veel meer kun je eigenlijk toch niet kwijt op de beperkte opervlakte.
misschien linksonder overloopwissels in de 2 kopsporen (loclengte vanaf het eind) plaatsen om het omlopen mogelijk te maken met rangeren.
Voordeel daarvan is ook dat je een trein dan ook de andere kant op kan laten rijden.
groet,
Bert

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 07:40
door hans-diesel
Dank Bert, over dat omlopen ga ik eens nadenken. Er kan dan zowiezo maar om een kort treintje omgelopen worden, maar iedere moglijkheid erbij is leuk.

Grappig om te weten misschien, maar in de tijd van getrokken rijtuigen werd er in Japan op bepaalde stations een trein "achteruit" een station in geduwd. En dan bedoel ik niet rangerend, maar met passagiers, gewoon een kopstation halverwege de rit. En GEEN stuurstandrijtuig, maar een conducteur in de laatste (=voorste) rijtuig die per telefoon/mobilofoon met de machinist communiceerd. En goederentreinen die om die reden een locomotief aan beide uiteinden van de trein hebben. Maar sinds maart 2016 rijden er in Japan geen treinen meer met getrokken rijtuigen in de reguliere dienstregeling.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 07:48
door hans-diesel
Eigenlijk is mijn baantje wel heel erg simpel geworden zo. Het enige "bijzondere" is de asymetrie, het niet ovaal zijn van de ovaal en het station aan de zijkant.
Maar omdat ik wel ruime minimum radiussen wil (= nu 28 cm) en nog enigszins "lange" treinen kwijt wil kunnen, zou ik niet weten hoe er meer uit te halen op dit kleine oppervlak.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 11:25
door musketier
---
Leuk om je plannen voor dit kleine baantje te gaan volgen 8-)

Mijn kleine baantje wordt nog eenvoudiger, maarrrrrr...eenvoud is het

kenmerk van het ware [ is geen Japanse uitdrukking hoor :lol: ]

--

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 22:20
door bpieters
met een mooi landschap en scenery wordt dit een heel leuke baan.
ik prefereer zelf ook kleinere en simpele banen die voltooid kunnen worden boven enorme banen die eigenlijk nooit af komen en uiteindelijk weer afgebroken worden.
ik ga dit zeker volgen
groet,
Bert

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 31 mar 2019 10:09
door Bjor
Hans,
Op de eerste plaats een heel leuk baanontwerp. Dit wordt veel plezier op een klein oppervlak.
Je hebt bij eerdere ontwerpen aangegeven waar de perrons komen. Bij het laatste ontwerp is me dat niet duidelijk. Zijn de drie onderste sporen je perronsporen? Dan is mijn suggestie om het onderste spoor iets verder van het spoor daarboven te leggen. Dan kan er een perron op de onderrand en tussen het 1e en 2e spoor van onderaf worden gelegd. Links heb je dan een iets grotere driehoek voor een stationsgebouw(tje).
Als het station bij de twee sporen die aan het bovenste wissel aanliggen is gepland, dan zou je het kortste van die twee parallel aan het andere spoor kunnen laten lopen en aan de "buitenzijde" van die sporen twee perrons en een station kwijt kunnen.

Ik ben benieuwd naar de verdere (scenery) plannen!

Ben

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 02 apr 2019 17:49
door hans-diesel
Dank jullie wel voor jullie interesse voor mijn baantje.
Maar daardoor is de limiet bereikt van mijn provider waar ik de plaatjes van dit topic heb geplaatst. Daarom zijn de plaatjes onzichtbaar.
Ze worden wel weer zichtbaar over een paar dagen.

Nu moet ik gaan nadenken over een oplossing.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 04 apr 2019 20:40
door hans-diesel
Ik heb de plaatje nu gecomprimeerd. Kosten dus minder bandbreedte. Dus moet nu goed blijven gaan zodra de time-out opgeheven wordt.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 05 apr 2019 07:04
door Ronaldp
Je kan de fotos ook plaatsen als je een bericht schrijft.
Links onderin het scherm staat:ADD IMAGE TO POST.
Klik daarop....en je kan dan fotos plaatsen

Mvg ronald

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 05 apr 2019 19:04
door hans-diesel
Dank Ronald, heb ik altijd over het hoofd gezien.
Nu staan de images dus niet meer bij mijn provider met zijn beperkte datalimiet. moet dus goed blijven gaan.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 18 apr 2019 20:03
door hans-diesel
heb nog eens nagedacht:
-extra oveloopwissels bij de kopsporen onder lijkt me wel wat (dank Bert)
-wil nog een extra wegzetspoor linksonder, moet eens kijken of dat goed past en leuk staat. Kan nog een extra wissel plaatsen.
-mis toch wel de mogelijkheid om 2 spoorlijnen te combineren nu ik geen binnenbaan meer heb

Dit is het (tijdelijke) plan geworden:
Afbeelding
uitleg:
-Perron 3 hoort bij Station 1. Station 1 krijgt een Perron 1A, 1B, 2A en 2B tussen de rails. Perron 3 wordt bereikbaar met een loopbrug vanaf Perron 2B.
-Perron 1 en 2 uit de tekening vormen samen met de lokloods Station 2. Vanaf Station 2 loopt de zijlijn via de Halte naar Perron 3 (en/of 2B) van Station 1. Station 2 is gebaseerd op https://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%BE%8E ... 3%E9%A7%85 Mino Station, Mino City, Gifu Prefecture, Japan. In de werkelijkheid een treintraject stuk van een trambaan, bij mij een railbus baan.

Ja, erg druk, leuk he.
-linksvoor nog even spelen om dat strakker te krijgen
-de afstand tussen Perron 3 van Station 1 en de Perronnen 1 en 2 van Station 2 liggen wel heel erg dicht op elkaar. In Japan komt het vaker voor dat 2 stations (van verschillende spoorwegmaatschappijen) gescheiden zijn van elkaar door slechts een voetpad. De afstand tot de goederenloods is prima, daar kan makkelijk een weg tussen.