De Tafel baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: De Tafel baan

Bericht door Wim H »

Hallo Marcel,
Ik zou voor 9 mm multiplex gaan. Bij een plaatdikte van 6 mm heb je zeker ondersteuning nodig, wat het geheel weer wat gecompliceerder maakt. 9 mm is uit zichzelf stevig genoeg. Voor het verschil in kosten hoef je het niet te laten, dat maakt weinig uit, zeker op zo'n klein oppervlak. En de ondersteuningslatjes die bij 6 mm nodig zijn, zullen ook niet gratis zijn.
Het extra gewicht van een 9 mm plaat zal natuurlijk wat hoger zijn, maar zo zwaar is multiplex nou ook niet. MDF is veel zwaarder (nog een reden om het niet te gebruiken)
Zeker omdat het een tafeltje wordt, zou ik voor stevigheid gaan. Een te dunne grondplaat zal bij iedere verplaatsing van de tafel verbuigen en dat ga je na een tijdje merken op de baan. De rails gaan misschien loslaten, of je krijgt knikken waar treinen ontsporen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De Tafel baan

Bericht door spoor65 »

Wil mij graag aansluiten bij het advies van Wim.

Niet omdat 6mm niet zou kunnen, maar 9mm geeft veel meer stabiliteit, met 6mm zal idd ondersteuning nodig zijn.
Kijk dan ook naar het soort multiplex, Populieren vind ik eigenlijk de mooiste soort.
Iets duurder dan meranti, maar veel lichter in gewicht en versplintert minder bij zagen.

Echter heeft niet elke bouwmarkt populieren multiplex in huis, hier haal ik het altijd bij de Multimate, die sowieso mooi hout heeft, en veel keus.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie