Nog naamloos
Nog naamloos
Hallo, dit mijn aangepaste FLM sporenplan (2.2.2 uit de grote FLM bijbel).
Heb nog niet alles werkend, moet nog schakelaars aanschaffen. Waarmee ik gelijk op mijn vragen uitkom.
-Welke analoge schakelaars gebruiken jullie voor de wissels (gewone, Engelse en 3-weg)?
-Stroom word op drie punten op de baan toegevoerd, toch hebben mijn locs (vooral het Kofje) het moeilijk. Schokken en stilvallen bij de vleet.
-Veel wagons ontsporen soms op wissels, hoe kan dit?
Ik heb de rails vastgeschroefd en gewoon de railverbinders gebruikt. Wilde al alles aan elkaar solderen, maar dacht "laat ik hier eerst eens rondvragen".
hoop dat jullie kunnen helpen.
Groeten van Paul
Re: Nog naamloos
Ik had in het begin ook alle rails aan elkaar gesoldeerd maar dan is het uit elkaar halen een stuk moeilijker.
Tegenwoordig soldeer ik aan elke rail twee draadjes die onder de plaat aan elkaar worden gesoldeerd.
Bij wissels hoef je alleen de twee buitenste rails te verbinden.
Daarna zal je een stuk minder problemen tegenkomen.
Tegenwoordig soldeer ik aan elke rail twee draadjes die onder de plaat aan elkaar worden gesoldeerd.
Bij wissels hoef je alleen de twee buitenste rails te verbinden.
Daarna zal je een stuk minder problemen tegenkomen.
Re: Nog naamloos
Ik ga dit ff volgen want ook ik wil digitaal rijden maar de wissels voorlopig nog met ouderwetsche schakelaars aansturen.
Ik heb laatst drie types bij Conrad gezien die me wel aanspreken, maar heb de nummers ff niet paraat.
Het ging voor de wissels om een 3 standen schakelaartje aan/uit/aan zonder arretering,
voor de seinen een 3 standen schakelaar aan/uit/aan mét arretering,
en voor de verlichting inhuizennen de straat om een aan/uit schakelaartje mét arretering.
Volgens mij waren het oa deze (wat ik zo snel heb kunnen vinden):
https://www.conrad.nl/nl/apem-5537a-553 ... 00351.html
https://www.conrad.nl/nl/apem-5539a-553 ... 00365.html
Ik heb laatst drie types bij Conrad gezien die me wel aanspreken, maar heb de nummers ff niet paraat.
Het ging voor de wissels om een 3 standen schakelaartje aan/uit/aan zonder arretering,
voor de seinen een 3 standen schakelaar aan/uit/aan mét arretering,
en voor de verlichting inhuizennen de straat om een aan/uit schakelaartje mét arretering.
Volgens mij waren het oa deze (wat ik zo snel heb kunnen vinden):
https://www.conrad.nl/nl/apem-5537a-553 ... 00351.html
https://www.conrad.nl/nl/apem-5539a-553 ... 00365.html
DB diesels, tijdperk IV
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Nog naamloos
Gewoon met een tuimelschakelaar, cheap en easy te gebruiken.Paul1978 schreef: -Welke analoge schakelaars gebruiken jullie voor de wissels (gewone, Engelse en 3-weg)?
Mocht je met servo's willen werken, kijk dan eens naar de ASB
Maak een centraal verdeelpunt onder de baan, of twee. En tak van elk verdeelpunt af naar een aantal punten op je baan. Een paar keer de raillassen aanknijpen wil ook helpen. FLM staat niet bekend om een perfecte geleiding.-Stroom word op drie punten op de baan toegevoerd, toch hebben mijn locs (vooral het Kofje) het moeilijk. Schokken en stilvallen bij de vleet.
Fleischmann kwaal, het meeste hobbelt over de wissels. Dat is ook een van de redenen dat ik deze rails gebruik als testspoor. Rijdt het daar goed dan wil het altijd.-Veel wagons ontsporen soms op wissels, hoe kan dit?
Ik heb de rails vastgeschroefd en gewoon de railverbinders gebruikt. Wilde al alles aan elkaar solderen, maar dacht "laat ik hier eerst eens rondvragen".
hoop dat jullie kunnen helpen.
Groeten van Paul
Mijn advies zou zijn om met dit plan gewoon te beginnen en lekker te experimenteren. In de meeste gevallen stapt men af van een eerste plan na verloop van tijd doordat men door fouten te maken een stuk wijzer wordt. Of omdat de verzameling treinen te groot wordt of.......
Groetjes
Je kan dan altijd eens naar Peco code 55 rails kijken, dat is een wereld van verschil ten opzicht van Fleischmann
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Nog naamloos
Paul,
Onder de wissels van Fleischmann zit een ongeveer 0.2mm dikke afdekplaat, waardoor de wissels hoger zijn dan de normale rails. Verwijder de schroeven/spijkertjes van de rails, of in ieder geval die schroef/spijker aangrenzend aan de wissel, voor en na de wissels eens en kijk of het beter wordt. Deze tip heb ik ooit eens ergens gelezen, weet alleen niet meer waar.
Onder de wissels van Fleischmann zit een ongeveer 0.2mm dikke afdekplaat, waardoor de wissels hoger zijn dan de normale rails. Verwijder de schroeven/spijkertjes van de rails, of in ieder geval die schroef/spijker aangrenzend aan de wissel, voor en na de wissels eens en kijk of het beter wordt. Deze tip heb ik ooit eens ergens gelezen, weet alleen niet meer waar.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Nog naamloos
Nproject.org
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Nog naamloos
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat een probleem is.
Paul, kan je vertellen waar de wagen precies ontspoort? Wisseltong of puntstuk?
Ik heb weinig ervaring met FLM, maar kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de tongen niet scherp genoeg zijn.
Ook wil de wielafstand nog wel eens variëren van wagens.
Paul, kan je vertellen waar de wagen precies ontspoort? Wisseltong of puntstuk?
Ik heb weinig ervaring met FLM, maar kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de tongen niet scherp genoeg zijn.
Ook wil de wielafstand nog wel eens variëren van wagens.
Re: Nog naamloos
Martin,
Thanks.
Thanks.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Nog naamloos
Ik had ook problemen met een Fleischmann wissel, er bestaan namelijk verschillende wisseltongen.
Hier het probleem bij mij, iets naar beneden scrollen:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... &start=120
Hier het probleem bij mij, iets naar beneden scrollen:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... &start=120
Re: Nog naamloos
Je kan bij zo'n probleem rustig de tong scherper maken, met vijl of boormachientje met slijptolletje.
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Nog naamloos
Toen ik nog gebruik maakte van wissels van Fleischmann (met eindafschakeling) gebruikte ik eenvoudige drukschakelaars(NO) van Conrad. Ik gebruikte daarbij de volgende schakeling.
De led-jes geven de wisselstand aan. Als de wissel rechtdoor staat brandt de linker LED en afbuigend de rechter LED. Ik heb geen ervaring met 3-weg- en engelse wissels. Maar ik aan dat iets soortgelijks te fabrieken is.
De led-jes geven de wisselstand aan. Als de wissel rechtdoor staat brandt de linker LED en afbuigend de rechter LED. Ik heb geen ervaring met 3-weg- en engelse wissels. Maar ik aan dat iets soortgelijks te fabrieken is.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Nog naamloos
Hallo, bedankt voor de tips!
De wagons ontsporen als ze de tongen al voorbij zijn, komende uit de richting die de pijl aan geeft.
Niet alle wagons ontsporen. Heb er nu een andere wissel in liggen en die doet het beter, heeft alleen geen geïsoleerd hartstuk.
Groeten van Paul
De wagons ontsporen als ze de tongen al voorbij zijn, komende uit de richting die de pijl aan geeft.
Niet alle wagons ontsporen. Heb er nu een andere wissel in liggen en die doet het beter, heeft alleen geen geïsoleerd hartstuk.
Groeten van Paul