engelse baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bertvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2017 20:04
Locatie: Zwolle

engelse baan

Bericht door bertvz »

Dag allemaal,

Hierbij mijn ontwerp voor een steengroeve ergens op het engelse platteland, ongeveer in de jaren 50-60.

Afbeeldingsteengroeve 11 by Bert Van Zwolle, on Flickr

Het worden 2 modules van 120x70cm, de bochten zijn allemaal minimaal R2 en de hellingen niet meer dan 2,5%
Linksonder is een stukje smalspoor (paars) waarmee de steen uit een berg wordt gehaald en naar de steengroeve gebracht, daar wordt het overgeladen in een trein op normaalspoor. Via een helix gaat het gesteente naar een overslagstation waar het wordt overgeladen in trein nummer 3. Die gaat via de 2e helix naar de haven, waar de stenen in een schip worden gelost. Het is de bedoeling echt grind te laden en te lossen en met de treinen te vervoeren.
Het bruine spoor is een "achtje" waar een lokale trein over kan rijden, door de verbinding met het schaduwstation (wit) kan ik zorgen voor wat variatie. De layout van het schaduwstation ben ik nog niet tevreden over, dat moet beter kunnen, dus ideeen zijn welkom ;)
Ik gebruik Minitrix rails en ga voorlopig uit van analoge besturen, maar overweeg om digitaal te gaan.
Ik zie graag ideeën/suggesties of opmerkingen van jullie.

Bert


Vriendelijke groeten,

Bert

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: engelse baan

Bericht door Marksintpancras »

Bert,

Leuk baanplan, zal zeker voor digitaal kiezen met dit idee. Ivm rijdt een stuk leuker.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: engelse baan

Bericht door tv_man »

Zo op het eerste gezicht een goed doordacht plan, zou misschien de sporen van het overslagstation verbinden en verlengen. Misschien bij het station in het midden ook nog de twee sporen verbinden zodat je ook daar meer bewegingsvrijheid hebt. En langere sporen als je ruimte hebt. Je gaat met korte treinen rijden maar in het echt is er ook doorgaans meer spoor dan strikt nodig. In het schaduwstation misschien een mogelijkheid om te keren (je hebt hele korte treinen dus er is niet zoveel ruimte nodig maar dan is het nog steeds de vraag of je ruimte hebt. Misschien nadenken over de treinbewegingen, of alles een beetje logisch in elkaar zit als er gereden wordt. En digitaal zal waarschijnlijk een verstandige optie zijn, of als je eerst analoog gaat op zijn minst de rails zo leggen dat het omgebouwd kan worden tot digitaal zonder dat het spoor losgehaald moet worden. Minitrix als je het al hebt liggen, anders misschien voor Peco55 gaan zoals gebruikelijk is op vele banen. Maar dit zijn dus enkel suggesties.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
bertvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2017 20:04
Locatie: Zwolle

Re: engelse baan

Bericht door bertvz »

Hi Norm,

Bedankt voor je ideeën, ik ga er mee aan de slag. Een keerlus is een goed idee en zou ook wel moeten passen, ik heb inderdaad korte treinen.
Het overslagstation ligt een stuk hoger, dat wordt lastig om te verbinden met de rest van de baan. Het station in het midden ga ik uitbreiden. Ik heb nog heel wat minitrix rail, dat gebruik ik toch maar wel.

thx,
Bert


Vriendelijke groeten,

Bert

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: engelse baan

Bericht door tv_man »

Ah, ok, ik had het hoogteverschil niet door bij het overslagstation. Het wordt duidelijker nu.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: engelse baan

Bericht door Nico Essers »

Interessant plan, gaan we zeker volgen.
Heb je misschien ook een 3D weergave.
Maakt alles wat duidelijker qua opbouw.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
bertvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2017 20:04
Locatie: Zwolle

Re: engelse baan

Bericht door bertvz »

De rechtse spiraal heb ik wat compacter gemaakt, zodat er meer ruimte is voor sporen bij het station.
En een keerlus in het schaduwstation toegevoegd, moet nog wat gestroomlijnd en misschien wat uitgebreid worden maar het
Afbeeldingsteengroeve 12 by Bert Van Zwolle, on Flickr

En hier een soort van 3D plaatje, ik gebruik Railmodeller Pro, verder een prima programma maar er zit bij de 3D weergave (nog) geen landschap in. Wordt aan gewerkt zeggen ze...
Afbeeldingsteengroeve 12 3D by Bert Van Zwolle, on Flickr

Ben benieuwd wat jullie er van vinden
Groeten, Bert


Vriendelijke groeten,

Bert
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: engelse baan

Bericht door Nico Essers »

Ik gebruik eveneens RailModeller Pro. Mooi programma dat zeer regelmatig geüpdatet wordt met nieuwe functies.
Het schaduwstation heb ik op vergelijkbare wijze opgebouwd maar dan met 3 sporen. Ieder spoor in 2 blokken verdeeld geeft ruimte voor 6 treinen.
Het is me alleen niet duidelijk of de sporen van en naar jouw schaduwstation elkaar wel of niet gelijkvloers kruisen. Dit ivm een eventuele keerlusmodule.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
bertvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2017 20:04
Locatie: Zwolle

Re: engelse baan

Bericht door bertvz »

Die sporen kruisen inderdaad gelijkvloers, ik heb er een kruiswissel in bedacht. Ik vind het wel wat hebben dat een trein om kan draaien en terug kan rijden naar het station. Dat geeft wat meer variatie, anders blijf je eigenlijk hetzelfde rondje rijden. Vanwege de aansturing twijfel ik of ik dit zo laat of dat ik toch de sporen uit elkaar hou, maar met een keerlusmodule is dat goed te doen?


Vriendelijke groeten,

Bert
Gebruikersavatar

LCW
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2012 19:11
Locatie: Baarn

Re: engelse baan

Bericht door LCW »

Dag Bert,

Door de kruiswissel heb je inderdaad meer variatie maar ook een keerlus. Bovendien kies je door de keerlus automatisch voor digitaal rijden.
Omdat je twee sporen door de lus hebt lopen is de standaardoplossing met een keerlusmodule in de lus zelf niet mogelijk. Als je dat doet kun je maar 1 spoor gebruiken. Een duur alternatief is een keerlusmodule per spoor, hier dus 2 stuks.
Goedkoper is het om de kruiswissel in de keerlus op te nemen en de keerlus te laten lopen van de rode wissels tot aan het overslagstation. Dan heb je lengte genoeg.
De keerlusmodule die je kiest bepaalt hoe het aangesloten moet worden. Je maakt gebruik van het schema voor een zgn. raildriehoek en voegt daar een extra spoor aan toe. Als je voor dit systeem kiest en je weet welke keerlusmodule je gaat gebruiken, wil ik je wel helpen een aansluitschema te maken.
Ik zou altijd kiezen voor een keerlusmodule die de stroom ompoolt zonder dat er kortsluiting ontstaat. Ik ben zelf erg tevreden over de modules van Rosoft.

Groeten,
Bert



Onderwerp starter
bertvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2017 20:04
Locatie: Zwolle

Re: engelse baan

Bericht door bertvz »

Hallo Bert,

Dat wordt dan inderdaad een duur grapje.
Ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt met een kruiswissel in de keerlus, zou je daar een schetsje van kunnen maken.
Anders kan ik toch beter de sporen uit elkaar houden, dan heb ik ook al aardig wat mogelijkheden om te rijden.

Groeten,
Bert


Vriendelijke groeten,

Bert
Gebruikersavatar

LCW
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2012 19:11
Locatie: Baarn

Re: engelse baan

Bericht door LCW »

Hallo Bert,

Hierbij een ruwe schets voor de keerlus met kruiswissel in jou baanplan. Het is in feite een uitbreiding van de raildriehoek. Ik heb een schema gemaakt op basis van de Rosoft module. Ik heb er zelf drie in mijn baan zitten en ben er erg tevreden over. Als je voor een ander merk kiest kunnen de aansluitingen een beetje anders zijn.
keerlus met kruiswissel.png
keerlus met kruiswissel.png (34.54 KiB) 3456 keer bekeken
De rode lijnen worden door de keerlusmodule geschakeld. Als je van AB naar BA (of van ED naar DE) rijdt wordt bij het inrijden gecontroleerd of de stroom goed staat. Indien nodig wordt de stroom in de keerlus omgepoold. Rijd je van AB naar DE (of andersom) dan wordt bij het inrijden en het uitrijden gecontroleerd of de stroom goed staat. De stroom wordt automatisch goed gezet.
Zorg er altijd voor dat het C1 deel lang genoeg is voor je langste trein.

Ik hoop dat de tekening duidelijk genoeg is, anders hoor ik het wel.

Groeten Bert



Onderwerp starter
bertvz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 dec 2017 20:04
Locatie: Zwolle

Re: engelse baan

Bericht door bertvz »

Mooie duidelijke schets Bert, ik snap wat je bedoelt, de keerlus begint digitaal al voor de kruiswissel, zodat de keerlusmodule vanaf daar al de polariteit van de stroom kan regelen.
Mijn treinen worden niet langer dan 500mm, dat gaat prima passen in C1 en C2.
Bedankt voor de uitleg, ik ga eerst maar eens uitzoeken of ik digitaal ga rijden en met welk merk.
Goed om te weten dat dit met de Rosoft module goed werkt.


Vriendelijke groeten,

Bert
Plaats reactie