Zwitserland periode II baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Nog weer even wat aan het baanplan gesleuteld.
1 ik heb de tandradbaan met een wissel gekoppeld aan het gewone spoor, zodat een eventueel rangeer treintje diensten voor beide maatschappijen kan verrichten.
2 om ruimte te maken voor die koppeling met het tandrad heb ik de eerdere wissel opgeschoven naar in de bocht. Via dit forum kreeg ik een PDF van Fleischman onder ogen waarin ik een methode zag om die (gekke) kromme wissels in een bocht te gebruiken...

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Geen idee waarmee je denkt te gaan rijden. Het plan zou dus kunnen, maar er zitten wel een paar punten in die wellicht problemen gaan geven. Er zitten in het plan veel boog-tegenboog-boog combinaties die over een wissel lopen. Meestal is dat een recept voor ontsporingen. Een ander punt is linksboven. Tussen twee meegebogen wissels is een dubbel stuk aangelegd. Ik heb geen idee waarom, maar kijk goed of je de lengte van de trein kwijt kunt en er dan een andere trein vrij kan passeren op het andere spoor.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je Zaunkönigs.

Bochten en tegenbochten, tja ik had ergens gelezen dat een klein stukje recht er tussen daarvoor helpt?
Verder willen we korte treintjes gebruiken met korte rijtuigen en wagonnetjes.

Zie voor de keuze van de treinen mijn draadje onder Mijn N-baan/Collectie:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo »

Ik zou je niet te druk maken over die tegenbogen. Das voor dat kleine korte spul eigenlijk geen probleem verwacht ik. Zolang je maar alles goed aansluitend vastlegt.

EDit.. De regenbogen maar veranderd naar Tegenbogen (lang-leve de autocorrectie)
Laatst gewijzigd door FidOo op 07 mar 2018 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Oké het tegenboog gebeuren, daar maak ik me dan maar niet druk om, maar die opmerking van het te korte dubbelspoor (voor een stationnetje) linksboven daar heb ik nu wel wat aan gedaan.
De treinen die ik in gedachten had pasten daar inderdaad niet op.

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo »

Ik zie geen verschil in baanplan eerlijk gezegd.

Heb bij nader inzien nog wel een dingetje gevonden, Ik zou die Linkerwissel in het midden na de brug wijzigen naar een rechter wissel, ook zou ik kijken of je de korte 24 graden wissels niet kunt veradneren naar 15 graden versies


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Het dubbelspoor linksboven (wat nu niet meer sluitend is) is wat langer geworden. (heb er een berg voor moeten verschuiven).
van 24 naar 15 graden, looptie dan mooier?
Ik zal eens kijken of dat nog lukken wil.

Dank je!



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo »

24 Graden wissels zijn die korte R1 wissels, de 15 graden versie zijn R3. En ja dat loopt stukken beter en vooral mooier. Je hebt ze rechtsonderin al liggen. (waarvan ik de onderste dan juist weer naar de 24 Graden zou wijzigen mocht je die perse willen gebruiken.

Ook het opstelspoortje links onder in een bocht bevat een raar knikje.. die zou ik er ook uithalen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Bij deze het aangepaste baanplan volgens de laatste aanwijzingen.

Afbeelding

De 24 graden wissels rechtsboven in heb ik laten zitten, die grotere 15 graden wissels gaan daar te veel ruimte kosten.

Voor de bochten bovenin heb ik nu twee stukken flex geplaatst dat scheelt een boel gedoe.
Anyrail geeft nu aan dat het lang genoeg is. voor de treinen die we in gedachten hebben.

Ik vindt het er zelf steeds strakker en professioneler uit zien.
Bedankt maar weer.

Ga hem binnenkort maar eens 1 op 1 uitprinten.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

En weer met de hoogtes.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Toch nog een foutje gespot. Ik had het spoor onderaan waar het perron gaat komen zover uitgebreid dat ik niet genoeg ruimte voor de vereiste stijging rechtsonder meer had.
Ik was zo enthousiast dat ik een hele rails van 31,4 kon gebruiken dat ik even niet meer verder keek.
Dus toch maar terug naar een korter perronspoor van een aantal korte stukjes.

Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo »

Hoi Folkert,

Dit ziet er inderdaad al echt heel goed uit! Langzaamaan maar gaan bouwen zeg ik.. Kijken of de theorie het in de praktijk ook nog houdt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger »

Mijn ervaring met het FLM tandrad systeem is dat bochten slecht gaan, de 35% een utopie si, maar de allerbelangrijkste regel is dat de tandheugel op een vlak gedeelte moet beginnen, zodat de lok tijd heeft om de tanden te pakken. Ik was in eerste instantie begonnen op een lichte stijging, maar dan stond de trein stil doordat de tanden op elkaar slipten.

Hopelijk heb je hier rekening mee gehouden.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

De stijging van de tandrad komt niet boven de 21% uit, de bochten zijn nu een combi van r1, r2 en r3, de start van de klim onderaan begint met een r3 bocht.
Ik hoop hier met de uiteindelijke flexrail eerste een stukje recht van te kunnen maken.
Na de wissel (die horizontaal komt liggen) rechtsboven in komen om en om wat r1 bochten die omhoog slingeren, kan ik hier dus beter ook een recht stuk van maken?



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger »

Folkert,

Het begin moet dus niet alleen recht zijn maar ook zonder stijging.

Na de wissel, dus het hoogste gedeelte, zou ik gewoon in 1 grote boog leggen.

Het is een flexrail, maar door de tandrad in het midden ben je toch wel beperkt aangezien je nu 3 delen op elkaar moet aansluiten. De tandradoverbrenging kun je niet aanpassen/inkorten. Dat kan alleen bij de eerste en laatste rail. Ze zijn ook nog eens erg duur. Schaf gewoon 1 stukje aan en kijk in welke radius je dit nog kan buigen.

Verder had ik de spijkertjes te diep erin geslagen, daardoor liepen de tanden niet meer vloeiend en kwam er bij een spijkertje een “gat/deuk” in de tanden. Hier viel de lok wat terug. Doordat de tanden niet meer goed in elkaar grepen.

Klinkt allemaal negatief, maar ik heb alles na de eerste poging weggegooid en opnieuw begonnen. Toen werkte het goed. Was alleen wat leergeld.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik zit nu in AnyRail met secties te spelen, is het nodig om deze in Anyrail al uit te zetten en moet een sectie stoppen, bijvoorbeeld tussen twee secties afremmen en optrekken in?
Het hele spul wordt trouwens uiteindelijk digitaal.



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger »

Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden. De stopsectie moet minimaal 8cm zijn geloof ik, ligt ook een beetje aan de loks. Wel rekening houdend met de vrije ruimte bij wissels.

Uittekenen kun je doen in anyrail of op papier na printen in 1 op 1. Maar gezien de afmetingen van jou baan wel voordat je begint te bouwen. Dat voorkomt teleurstellingen.

Ik zou alles printen in 1 op 1 en uittekenen/meten en er een trein op plaatsen. zo krijg je een goed idee van de beschikbare ruimte


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo »

Dat hangt er overigens maar net vanaf met welk programma je rijdt. Maar feitelijk kun je al met 1 sectie per blok af.

Ik heb voor de toekomstige combinatie met Itrain 2 secties per blok gebruikt en wel precies 2x de helft.

Wat Hannes omschrijft geldt volgens mij specifiek voor koploper en naar mijn beste weten is dat zelfs niet helemaal verplicht om het zo te doen, maar het veiligst.

Overigens zijn blokken en secties alleen van belang bij besturing door software. Digitaal kun je natuurlijk ook handmatig doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Oké als ik het goed begrijp, dan kan ik met het bepalen van de blokken, secties e.d. beter wachten tot we besloten hebben met welk digitaal programma we gaan rijden.



doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door doniek »

dwarsligger schreef:Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden.
Deze snap ik niet helemaal. Op het moment dat je een blok in twee richtingen in kunt rijden heb je voldoende aan 2 secties. Eentje aan beide in-/uitrij kanten. Kom je van links, dan is de linkse sectie de inrij sectie en de rechtse de stopsectie, kom je van rechts, dan is de rechtse sectie de inrij sectie en de linkse de stopsectie. De software (bv koploper) houdt hier rekening mee, de functie van de sectie wordt namelijk bepaald door het blok waar je uit kwam.



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger »

doniek schreef:
dwarsligger schreef:Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden.
Deze snap ik niet helemaal. Op het moment dat je een blok in twee richtingen in kunt rijden heb je voldoende aan 2 secties. Eentje aan beide in-/uitrij kanten. Kom je van links, dan is de linkse sectie de inrij sectie en de rechtse de stopsectie, kom je van rechts, dan is de rechtse sectie de inrij sectie en de linkse de stopsectie. De software (bv koploper) houdt hier rekening mee, de functie van de sectie wordt namelijk bepaald door het blok waar je uit kwam.
Geen idee wat je bedoeld. Als je een blok in 2 secties verdeeld, dus de scheiding precies in het midden, maak je niet echt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Je kunt in koploper aangeven dat iedere trein een bepaald aantal cm moet doorrijden. Maar dat is onhandig.Volgens mij wordt dat niet veel gehanteerd.

Wel standaard is 3 secties. Begin en eind ongeveer 8cm. Daar tussen de rest. Of je dit detecteerd moet je zelf weten, zeker niet noodzakelijk. Maar het blijft een sectie, het is toch niet niets, als het niets is is het een vacuüm en daar kunnen geen treinen rijden.


En P.S. In Itrain kun je gebruik maken van 1 sectie per blok, maar of dat nauwkeurig wordt met zulke korte blokken valt nog te betwijfelen.

P.S.2 ik zou in ieder geval voordat je ook maar iets aanschaft de secties plannen. Voorkomt teleurstellingen. (Uit eigen ervaring)


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door doniek »

dwarsligger schreef:Wel standaard is 3 secties. Begin en eind ongeveer 8cm. Daar tussen de rest. Of je dit detecteerd moet je zelf weten, zeker niet noodzakelijk.
Ah dan snap ik wat je bedoelt :), je hebt gelijk dat je feitelijk 3 secties hebt, waarvan er dan 2 gedetecteerd zijn, ik nam aan dat je 3 gedetecteerde secties bedoelde. Alleen maakt het niet uit of je 1 richting of 2 richtingen op rijdt, bij beide blijft het aantal secties, gedetecteerd en ongedetecteerd hetzelfde.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Heb bij wijze van oefening eens gekeken hoe diverse treinen op ons toekomstige baantje zouden kunnen of moeten gaan rijden.
Paars zijn de passagierstreinen
Roze zijn de goederentreinen
Oranje is Tandrad passagiers
Rood is Tandrad goederen/onderhoud

1) Het idee is om te beginnen met 1 Passagiers, 1 Goederen en 1 Tandrad passagiers treintje
2) Vervolgens nog een Tandrad goederen
3) Dan nog een passagiers
4) Nog een goederen
5) En eventueel ooit nog een passagiers die alleen het grote station aandoet en tussendoor rechts bovenin staat te wachten tot hij weer een rondje kan doen...

Met de routes heb ben ik uitgegaan van het links aanhouden op dubbelspoor.
Hoop met dit plan ook te kunnen zien welk digitaal programma voor ons geschikt is.

De goederentrein gaat dus stilstaan op spoor 01
De passagiers trein staat stil aan spoor 02
Waarvandaan de passagiers die door willen met het tandrad alleen het perron hoeven over te steken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Even een vraagje:
Het plan is om links en rechts boven de dubbele bochten in de berg te gebruiken om extra treinen te stallen maar,
zou het veel toegevoegde waarde hebben als ik onder de baan nog een schaduw station zou maken?
Dan kan zou de buitenste bocht linksboven naar beneden kunnen duiken en dan met een wijde bocht op een schaduw station kunnen aansluiten...


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Nico Essers »

Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid treinen die je op je baan wilt laten rijden. Hoe meer treinen des te meer variatie.
Nadeel is dat je dan vaak gebruik moet maken van een helix om het schaduwstation toegankelijk te maken. Daarom het ik mijn volgende baan gepland met het schaduwstation naast de baan en niet eronder. Echter moet je daar wel de ruimte voor hebben.
Uiteraard is dit een persoonlijke visie maar ook Michiel ( met hoofdzakelijk stoomtreinen ) heeft daarom zijn baan aangepast.
Anderen gebruiken de helix zelf ook als extra schaduwstation. Werk het uit en kijk hoe het voor jouw plan uitpakt. Achteraf aanpassen is altijd veel moeilijker.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie