@ Hoontje: Bedankt voor je uitleg, weer wat extra's om uit te zoeken.
@ Nico: Ik heb het plan zien staan in de community layouts. Top! Helaas kan ik het niet met
de Express versie openen, maar dat had ik ook niet verwacht.
De uitleg over de Peco rails is me nu eindelijk duidelijk, maar ik zag op jouw baan allemaal
(voor mij) ingewikkelde aansluitingen met servo's en soldeerpunten. Ik hoor iedereen zeggen dat
het veel goedkoper is, maar als ik de prijzen zie inc. wisselmotoren dan is het echt duurder
dan de Fleischmann wissels die ik nu heb en die ik wel snap met de aansluiting.
@ Wim: Haha, je hebt me door... Dat budget verhaal is inderdaad wel een probleem(pje).
Ik heb in één maand €1000,- uitgegeven om de hobby nieuw leven in te blazen en
om dit plan uit te voeren kan ik dat nog eens neerleggen. Het zelfbedachte budget van €50,-
per maand gaat niet helemaal op zo!
Gisteren daarom maar eens goed gepraat met mijn vrouw.
In 2019 wordt er een tuinoverkapping geplaatst en is de voortuin aan de beurt. Dus
ook daar willen we graag geld aan kunnen besteden.
We hebben besloten om niet ineens alles in eens aan te schaffen maar om in fases te gaan werken.
Op mijn lijstje staan nog behoorlijk wat zaken die ik toch nog moet leren:
- voor het eerst van mijn leven een treintafel maken.
- leren hoe je moet solderen en dat toepassen op de baan.
- werken vanuit een baanplan en niet zomaar een baantje neerleggen. Rails op
maat zagen heb ik nog nooit gedaan.
- hellingen met rails maken heb ik altijd met houten blokjes
uit de speelgoedmand gedaan.
Dat wil ik nu heel precies doen.
- het maken van baanvakken en werken met een bezetmelder.
- het leren omgaan met iTrain en het kunnen toepassen op onze baan.
Je ziet het... een echte beginner dus!
Wissels uitsparen:
Je gaf ook aan dat het simpeler kon met de twee wissels onderin, dat dacht mijn vrouw ook.
Daarnaast dacht ik dat de 2 wissels op het station die perron 4 bedienen niet nodig zijn.
Je zou de gele lijn gewoon door kunnen trekken toch? Of mis ik dan echt iets heel belangrijks?
Het wordt dan makkelijk om de rode keerlus later aan te leggen.
@ Allen: Kun je een keerlus van 2 kanten inrijden? Dat lijkt me leuk bij het rode bergspoor.