Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Erik Hendriksen »

Hoi wim,
Ik teken met anyrail, instellingen weet ik zo niet... :)
Punt 1 en twee kan ik wel wat mee, het verschil in de linker of rechterwissel, in het schaduwstation snap ik ff niet.
Er hoeven geen lange treinen te staan, op de ovalen zullen tzt twee treinen gaan rijden denk ik.
De onderste sporen gaat waarschijnlijk een stoomdepot worden ipv rangeerterrein, dus moet ik ook nog aan sleutelen.


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door rjvanhouten »

Erik Hendriksen schreef:Ik teken met anyrail, instellingen weet ik zo niet...
Beste Erik,

In de instellingen van AnyRail kun je kenbaar maken wat je minimale boogradius gaat worden.
Zodra je een flexrail scherper buigt dan dat toegestane minimum, wordt die in het rood getoond.

Groet,
Robert Jan


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door bpieters »

hoi,
met een rechts wissel kun je al in de boog beginnen met de opstelsporen dus langer.
tevens verdwijnt dan de boog- tegenboog slinger.
dat laatste geeft nog weleens problemen.
groet,
bert



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Erik Hendriksen »

erik1.2.jpg
erik1.2.jpg (53.62 KiB) 5143 keer bekeken
nou..... nog weer even aan het puzzelen geslagen, en gepoogd om de gegeven tips toe te passen.
heb toch wat dingetjes veranderd.

heb het zichtbare dubbele spoor veranderd in 1 spoor met inhaal/rangeerspoor.
wissel rechtsboven weggehaald want die heeft nu geen functie.
het extra pendelspoortje vanaf het station weggelaten.

de schaduwsporen zijn volgens mij ook beter zo.

heb zelf iig het idee dat het geheel iets "rustiger" lijkt zo.

het rijden zal denk ik als volgt gaan:

1 trein links om
1 trein rechts om
1 goederentrein tussen door
tzt een railbus oid als pendeltreintje

het gaat er bij mij niet om dat alles waarheidsgetrouw is, maar het plezier van mijn zoon om te rijden en van mij om lekker te bouwen staat bij mij voorop :-)

ben wel blij met de gegeven tips!!

onderin waarsch. een klein stoomdepot.
ik zie dat er dan 1 loc achterwaarts het depot op moet, maar dat neem ik maar voor lief :-)

groet,

erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,

Het 2e rode spoor van boven is nu links aan het buitenste spoor en rechts aan het binnenste spoor van de dubbelsporige lijn aangesloten. Het kan echter alleen door de treinen op het binnenste ovaal worden bereden. Is dat ook de bedoeling??

Ten tweede: wat is de funktie van de 3 grijze parallelle sporen bovenin? Een extra station? Industrie?

Als je een simpele speelbaan wilt, zou ik een dubbelsporig ovaal nemen. Het schaduwstation is dan niet perse nodig. Mocht je wel meer treinen kwijt willen, dan zou ik voor elke richting 1 extra spoor nemen. Totaal dus 4 sporen parallel aan de achterkant. Die kunnen in het zicht blijven of overdekt. Dat maakt niet zo veel uit.

Wat ook nog mogelijkheden geeft voor een extra trein is een pendellijntje. In plaats van de 3 grijze sporen zou je daar een klein kopstationnetje (1 max 2 sporig) kunnen maken dat via een eigen traject met het voorste station is verbonden. Een railbusje pendelt dan tussen je hoofdstation en je kopstation. Hier kun jij dan mee rijden terwijl je zoon bezig is met de treinen op de hoofdlijn (of andersom).

Tenslotte kun je inderdaad nog een klein stoomdepot (en/of fabriek) aan de voorzijde toevoegen (zoals je zelf al aangaf).

En dan is het vol en ben je denk ik druk genoeg met het bedienen. :)

Groet, Wim



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Erik Hendriksen »

Weer terug naar de tekentafel :D
Ben blij met je reacties wim ;)

Erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,
Ik bedoelde niet dat alles fout is en je perse terug moet naar de tekentafel. Ik zag alleen een paar opvallende dingen. Misschien had je die wel met opzet zo ontworpen. Ik zag er niet altijd de bedoeling van, maar ja, ik zie ook niet alles... ;)
Groet, Wim



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Erik Hendriksen »

Nog even een vraag over de schaduwsporen... :)
Is het gebruikelijk dat beide sporen door allebei de sporen bereikbaar moet zijn? Maw dat het binnen en buitenovaal op beide sporen moet kunnen komen?



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Erik Hendriksen »

erik1.3.jpg
erik1.3.jpg (44.97 KiB) 4930 keer bekeken
zoals ik het nu zie kan ik linksom vanaf de stationssporen op beide schaduwsporen komen, en rechtsom via het buitenovaal op beide sporen en via het binnenovaal alleen op het tweede (rode) kom ik daar mee weg?

de schaduwsporen wil ik verborgen maken tussen twee bergen met tunnels, met boven de schaduwsporen een weg tussen de bergen met een paar auto's er op met uitkijkplaats oid :D

het binnenste ovaal kan ik nog uitbreiden met een inhaalspoor en/of rangeersporen.

onderin komt nog steeds het depot.

groet, erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,

In je laatste beschrijving proef ik dat je welliswaar een dubbelsporig ovaal wilt, maar dat in beide richtingen wilt berijden. Persoonlijk zou ik dat niet doen; het wordt er nogal gecompliceerd van. Ik zou voor elk spoor een vaste richting nemen, net zoals dat (doorgaans) in het groot ook wordt gedaan. Voor een Nederlands of Duits thema is dat dus rechtsrijdend.

Vervolgens de vraag over je schaduwstation. Je kunt ieder spoor in je schaduwstation bereikbaar maken vanuit elke richting, maar dat maakt het ook onnodig gecompliceerd. Het gaat je veel wissels kosten zonder dat dat veel oplevert (nagenoeg niets naar mijn mening). Ook hier zou ik het simpel houden: 2 sporen per richting. Overloopwissels tussen het binnenste en buitenste ovaal zijn dus niet nodig.

In het onderstaande schetsje heb ik aangegeven wat ik bedoel:

Afbeelding
De 4 schaduwsporen worden overdekt. Hier kun je het landschap bouwen dat je zelf al aangaf.

Je zichtbare station is in principe goed. De twee hoofdsporen liggen netjes in het dubbelsporig ovaal. Het 3e spoor kan worden gebruikt om treinen te laten inhalen (bv een stoptrein die op dit spoor wordt binnen genomen zodat de IC hem op het hoofdspoor kan inhalen).
Daarnaast heb je ook alle overwissels al op de juiste manier geplaatst zodat dit zijspoor vanuit beide richtingen te gebruiken is.

Als extra variatie heb ik nog een pendellijntje toegevoegd (rode spoor). Dit takt vanaf het zijspoor in je station af en loopt via een 180 graden boog naar een kopstationnetje. Door het zijlijntje te laten stijgen, kan het eindstation iets hoger dan het hoofdstation komen te liggen. Welliswaar niet hoog genoeg om boven je schaduwsporen te komen (want dan wordt de helling veel te steil), maar op ongeveer 4 cm. Hierdoor krijg je een effect dat het landschap geleidelijk naar achteren oploopt.
Tussen de sporen van het eindstation en die van het schaduwstation kun je nog een keermuur bouwen, die het laatste stukje hoogteverschil overbrugt. Boven het schaduwstation heb je dan het plateau met bergdorpje en/of uitkijkplaats.
Afhankelijk van het type trein waarmee je gaat pendelen kan het eindstation nog simpeler. Als je een treinstel neemt (bv een railbus) dan heb je daar geen omloopmogelijkheid nodig. Dat scheelt weer een wissel. Met getrokken treinen heb je ze wel nodig. Ook heb ik nog een kort kopspoortje voor het laden van bv boomstammen ingetekend. Dat kan ook worden weggelaten.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: eerste opzet klein baanplan 80x150

Bericht door Erik Hendriksen »

wederom dank wim!!

ga er van de week mee aan de slag, het komt steeds meer in de buurt zo.
van het rechtsom rijden wist ik niet ;)

groet, erik



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

kastplankbaan 60x75 (titel aangepast)

Bericht door Erik Hendriksen »

hallo allen,

heb helaas niet de nodige ruimte beschikbaar kunnen krijgen voor de baan die ik had willen maken...
maar ben geinspireerd geraakt door een ander draadje, nu is mijn ruimte nog iets kleiner 75cm breed en 60cm diep.
zodat het in een kast past.

ben toch aan het plannen geslagen en heb voor nu dit bedacht.

ovaaltje met onderaan wat rangeersporen, en boven een klein schaduwstation.

heb wel bochtwissels moeten gebruiken omdat ik met rechte wissels niet uitkom.

tips en op/aanmerkingen zijn wederom welkom

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door bpieters »

hoi Erik,
je zou het wissel midden boven kunnen vervangen door een links wissel en dus al in de bocht linksboven al kunnen beginnen met je schaduwstation. dat levert je meer lengte op en de slinger is eruit.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door bpieters »

leuk plan!
dit is ook ongeveer het maximale wat je op de kleine oppervlakte kwijt kan denk ik zonder alles vol te leggen.
een deel van de bogen en het schaduwstation verbergen onder landschap en het geheel kan een leuk geheel worden.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Dank je wel 😉
Van die wissel is nog wel een goeie ja.
Lijkt mij ook wel leuk zo, heb ik iig nog wat ruimte over voor scenery.

Erik



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Afbeelding

heb er dit van gemaakt nu, kwam met de rechte wissels niet lekker uit

erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Wim H »

Hallo Erik,
Dat is een flinke reductie in ruimte... De mogelijkheden worden nu wel erg beperkt. Een paar opmerkingen/suggesties:

Met wat voor treinen ga je rijden? De opstelruimte in je schaduwsporen is namelijk heel erg klein. Net genoeg voor een railbus met bijwagen. Door de aanpassing van Bert te doen wordt het net ietsje beter (al houdt het niet over...).
Edit: ik zie dat je het schaduwstation al hebt aangepast. Helemaal goed zo!

Ik zou van het grijze spoor dat nu parallel aan de 2 schaduwsporen ligt, een kopspoortje maken. Dit spoor kan dan nog net iets omhoog worden gebracht (2-3 cm hoger dan het doorgangsstation) en vormt dan een soort zijlijntje. Op het eindpunt kun je dan een halte maken. Boven het schaduwstation zou je dan een stadspoort van de "Altstad" kunnen bouwen (incl muur enz). Dat geeft net iets meer speelplezier dan een extra rondje. Het kopspoor geeft een doel voor een kort treinstel.

De afstand tussen de sporen in je doorgangsstation lijkt aan de linker kant erg (te?) klein. Dat beperkt de nuttige lengte van die sporen. Door het meegebogen wissel iets naar links te schuiven, wordt het beter. Dat schuiven kan alleen als je het andere wissel weglaat (waar het 3e paralle spoor nu aansluit).

Groet, Wim



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Afbeelding

nog even aan het knutselen geweest, en volens mij heb ik het aardig voor elkaar zo.
ruimte bij het doorgangsstation is wat ruimer nu.

erik


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door bpieters »

ziet er goed uit!
je zou nog 1 of meer van de onderste rangeersporen door kunnen laten lopen tot de rand voor een evt. toekomstige uitbreiding of een fiddleyard oid.
verder zou ik zeggen:bouwen maar!
Bert



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Kan ik nu gaan bedenken wat ik wil qua centrale.
Neig een beetje naar de z21.
Het zullen een paar korte treinen worden, stoom en diesel en een rangeerlocje.

Wederom dank voor het meedenken!!

Erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Wim H »

Helemaal goed Erik!
Nog een laatste puntje: ik zou de 2 rangeersporen aan de rechterkant recht laten lopen ipv met gebogen railstukken. Dan zijn ze net iets beter te gebruiken omdat het aankoppelen van wagens dan beter gaat.

Wat betreft de centrale: ik ben geen digitaal expert, maar misschien is de Piko Smartcontrol Light iets voor je?
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/

Groet, Wim



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Afbeelding

nou, dan moet dit hem gaan worden :-)
de twee rechter rangeersporen idd iets aangepast, hebben ook iets meer lengte nu.
nu rustig aan beginnen met materiaal verzamelen en gaan bouwen ;-)

erik



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Ik zie nu wel dat ik nog een uitdaging heb met het ontkoppelen....
Die ontkoppelrail achter de wissel gaat hem niet worden.
Zou het werken met een repa ontkoppelaar iets in de bocht?
Krijg nu wagons niet achteruit getrokken op het rangeergedeelte.

Dacht dat ik klaar was 😀

Erik



Onderwerp starter
Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Erik Hendriksen »

Afbeelding

getackeled zo volgens mij? :)

erik


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)

Bericht door Wim H »

Hoi Erik,
Ik zie het initiele probleem met de ontkoppelaar niet...Waarom zou dat niet werken?
Ik zie ook geen verschil in concept tussen de twee versies, behalve dat het laatste met de 3wegwissel iets langere opstelsporen geeft.
Maar misschien mis ik iets en moet er eerst nog meer koffie in... ;)
Groet, Wim


Plaats reactie