Baanplan StevedeM - nieuw plan, versie 8 inmiddels

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Hube »

Volgens mij is jouw schaduwstation een keerlus,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Nico Essers »

Zoals ik het zie heb je aan beide zijden een keerlus. Zowiezo naar het schauwstation maar ook de raildriehoek die je gemaakt hebt vlak voor de omcirkelde wissels. Het is moeilijk te zien in de tekening maar ik verwacht eigenlijk nog op meer plekken keerlussen. Verder een zeer ambitieus plan maar wel mooi.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m

Bericht door Wim H »

StevedeM schreef: Ik blijf alleen steeds een keerlus error krijgen als ik de 2 wissels met elkaar verbind (in de rode cirkel)
Op zich kan ik ze prima weglaten, maar leek me handig om daar evt van spoor te kunnen wisselen.
Heb zo'n zelfde iets gedaan bij het station, en die geeft geen fout.
Wat moet ik doen ? weglaten ?
Hallo Steve,
Mijn eerste gedachte was: waarom daar uberhaupt wissels? Je schrijft dat het je handig lijkt om daar van spoor te kunnen wisselen, maar waarom wil je dat doen dan? Als je daar "verkeerd-spoor" gaat rijden, moet de rest van de baan er ook op ingericht zijn. Anders blokkeer je het treinverkeer.
Het is echter wel mogelijk en werd ook in het echt wel gedaan (bv in Duitsland langs de Rijn), maar als je het niet specifiek wilt gebruiken, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken?
Mocht je de wissels toch willen houden, dan heb je een keerlus module nodig in het toegangsspoor naar het schaduwstation. Het is niet nodig om je hele schaduwstation om te polen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door spoor65 »

Er zitten idd meer keerlussen in, maar zolang er genoeg raillengte beschikbaar is rond die plekken, is dat wel op te lossen met keerlusschakelingen. maar dat is zo op deze tekening idd moeilijk te zien.

Wat ik verder nog als tip wil geven, kijk nog eens naar jouw draaischijf/locdepot.

Je hebt dat deel van de baan langer kunnen maken, maar ik zou er nog wat beter gebruik van maken.
Ik zou de lussen lager en uit zicht leggen, zodat je een locdepot met draaischijf kunt creëren op dat deel, op een manier dat het ook tot zijn recht komt.
nu ligt er een draaischijf waar maar wat sporen omheen gelegd zijn zonder duidelijk doel tot die schijf.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Willempie »

Na en bij het gebruik en plaatsen van een overloopwissel ontstaan er sowieso 2 keerlussen. Dat is waar de software je op attent maakt. En er ontstaat een kortsluiting. Dat los je op, op een andere plaats dan bij de wissel, op een plek met meer rijlengte.

Dit is gisteren nog besproken en uitgelegd hier op het forum
https://www.n-spoorforum.nl/download/file.php?id=15808

Groetjes



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door StevedeM »

Duidelijk,
dan laten we die wissels gewoon weg... hoef ik ook niet moeilijk te doen met keerlusmodules ;-)

Ook nog even gekeken wat de keerlus nou precies was,
feitelijk kwam het erop neer dat ik (al dan niet via een grote omweg) met dezelfde loc, precies andersom op hetzelfde spoor terecht kwam.

en dat is zonder die wissels niet mogelijk.
je kan wel van sporen wisselen, maar welke je ook pakt, de rijrichting blijft gelijk, hij komt nergens anders "omgekeerd" terug op de baan.

je kan het inderdaad op de foto lastig zien door de hoogte verschillen en kruisende sporen, maar op de pc is het wel te volgen.

dan komt nu het volgende.... blokken maken en meldpunten erin zetten...
blijkt ook nog wat lastiger dan gedacht..

daar heb ik nog wel een vraag over.
je moet de rails onderbreken...
maar doe je dat door er zo'n isolatie verbinding stukje (weet ff de naam niet) tussen te zetten ??


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Nico Essers »

Je kunt inderdaad de kunststof geïsoleerde raillasjes gebruiken. Velen echter maken de scheidingen met een dremel slijpschijfje. Het voordeel hiervan is dat je achteraf nog de juiste plek kunt bepalen terwijl je dit bij de raillasjes tijdens de bouw moet doen.

Bij het maken van blokken start je eenvoudig door van ieder spoor tussen 2 wissels een blok te maken (een kort stukje tussen 2 wissels valt onder de wisselstraat). De wissels zitten nooit in een blok. Daarna kijk je naar de lengte van de blokken. Voor het bepalen van de minimale lengte van je blok zorg je ervoor dat je langste trein er altijd volledig in past en het liefst nog wat langer. Zo kun je een erg lang blok van bijvoorbeeld een spoor tussen twee stations e.d. in meerdere kortere blokken verdelen. Dan moet je bepalen hoeveel bezetmelders je wilt per blok. Dit is afhankelijk van de gebruikte software voor de besturing en ook vaak persoonlijke voorkeur. De een zweert bij 3 bezetmelders, de ander bij 2 of zelfs 1 melder per blok. Als je de zoekfunctie gebruikt vind je voldoende info en discussies hierover. Vooral bij zo'n grote baan als de jouwe heeft het aantal melders een behoorlijke impact op het budget.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Willempie »

StevedeM schreef:Duidelijk,

dan komt nu het volgende.... blokken maken en meldpunten erin zetten...
blijkt ook nog wat lastiger dan gedacht..

daar heb ik nog wel een vraag over.
je moet de rails onderbreken...
maar doe je dat door er zo'n isolatie verbinding stukje (weet ff de naam niet) tussen te zetten ??
Tja, als dat een vraag is, dan is het misschien wel veel beter om niet gelijk met dit grote baanplan te beginnen, maar gewoon eerst eens een proef/testbaanje te maken.
Oftewel een ovaaltje met een uithaalspoor. Daar kun je al je vragen in uit proberen, en de broodnodige ervaring opdoen, die nu nog ontbreekt.

Groetjes



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door StevedeM »

ik wil vandaag een deel van de spullen halen om te kunnen beginnen,en dus ook e.e.a. testen met die blokken.
dan is het toch handig om te weten of je ook die isolatie stukjes op het lijstje erbij moet zetten.
waarom dan met een ovaaltje en 1 wissel beginnen.
Dat kan toch net zo goed ook bij het schaduw station met zn opstelsporen.
zodra ik het bij een paar sporen naar mn zin heb bouw ik pas verder uiteraard.
en daarnaast moet het wel een beetje uitdagend blijven natuurlijk ;-)


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Hoontje »

Ik zou de rails gewoon vastleggen en vervolgens op de gewenste stukken doorslijpen met een Dremel of zaagje of iets soortgelijks. Die isolatieschoentjes kosten mijn inziens niet veel, maar het komt nooit lekker uit qua blok/sectiescheidingen.
Een testrondje is niet alleen bedoeld voor het leren maken van blokken en secties, maar ook voor de software, het ijken van treinen, mogelijk wat scenery etc. Het hoeft niet. Zelf ben ik begonnen met een stukje baan en dat steeds verder uitgebreid. Doch soms miste ik het ovaaltje wel...

Veel plezier in Houten vandaag,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door spoor65 »

Steve,

Ik ben het wel eens met hat advies om eerst een klein testrondje te maken, probeer daar de dingen op uit, leer er van, dan kom je straks bij de grote baan veel minder problemen tegen. zie je veel sneller waar je wat moet doen.


het kost je nu mss even een extra plaatje hout en wat rails, en een weekje tijd, masr de voordelen wegen niet af tegen de nadelen. en zoals Hoontje zegt, de testbaan is nooit weg, altijd makkelijk om eens een loc op te testen, of in te stellen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Wim H »

StevedeM schreef:ik wil vandaag een deel van de spullen halen om te kunnen beginnen,en dus ook e.e.a. testen met die blokken.
dan is het toch handig om te weten of je ook die isolatie stukjes op het lijstje erbij moet zetten.
waarom dan met een ovaaltje en 1 wissel beginnen.
Hallo Steve,
Ik zou het advies van Wim Ros opvolgen en toch eerst een simpel testbaantje bouwen. Dat kan vrij simpel zijn: een ovaal met een inhaalspoor en een paar kopsporen. De ervaring die je bij dit testbaantje opdoet, zal zich dubbel en dwars uitbetalen bij het bouwen van de grote baan. Zowel in tijd als geld. Met het kleine baantje kun je uitzoeken wat je zelf prettig vindt qua besturing en bezetmelding.
UIteraard kun je direct beginnen met de grote baan, maar dan ben je veel langer bezig met het opbouwen voordat je uberhaupt met uittesten kunt beginnen. Een fout in een klein testbaantje is snel gevonden, in een grote baan is het een ander verhaal.
Nadat je het testbaantje hebt gebouwd en uitgeprobeerd, zou je zelfs de rails (en het hout) kunnen hergebruiken in de grote baan. Er is dus geen extra investering nodig.
En zoals gezegd, de geïnvesteerde tijd voor het testbaantje (2-3 weken) verdien je in no time terug.
Succes!
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 08 dec 2018 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Alro »

Steve,

Ook ik heb als beginner moeite om alle facetten van digitaal rijden te begrijpen.
Was dan ook al tot de conclusie gekomen dat het bouwen van een testbaantje noodzakelijk is.
De volgende site gebruik ik als leidraad voor het bouwen van mn testbaantje: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... rugmelders
Rails, digitale systeem (dr5000) en software (itrain) heb ik al, ik moet alleen nog even op mijn bestelde digitale treintje wachten.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door Nico Essers »

Ik zal niet in herhaling vervallen maar ben het volledig eens met bovenstaande opmerkingen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door StevedeM »

nou het testbaantje gaat er komen hoor.
mede natuurlijk om de redenen die jullie noemen, maar ook omdat ik niet kan wachten met rijden :-)

Ik ga naast de grote baan een opklapbare plaat maken met een ovaal en 2 sporen .
Ik heb vandaag in houten aardig wat info opgedaan, o.a. met bidib en itrain, en dan ook nog de blokken met 1 melder.
dat scheelt enorm in de bedrading, maar je moet wel de locs ijken e.d.
daar kan het opklapbare baantje mooi voor gebruikt worden.

nu de vrouw nog even vertellen dat er nog meer ruimte van de zolder ingepikt gaat worden :-)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door spoor65 »

Hmm, Bidib,

Dan wens ik je veel succes. een systeem waar nog erg weinig over bekend is, en waar ik tot nu toe nog geen vertrouwen in kan hebben.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door StevedeM »

voor mij zijn alle systemen onbekend, dus dat scheelt.
het functioneert goed, ik begrijp de logica/werking ervan, en het grote pluspunt vind ik het gebruik van kanaal 2 (bidirectioneel verkeer tussen loc en centrale) plus 1 melder per blok.
het kan naar mijn idee net iets meer als een dr5000 of z21 bv.
wel handig dat je bv ook je scenery en verlichting ermee aan kan sturen en dat je de software tegelijk kan gebruiken naast itrain, als je iets wil wijzigen of erbij programmeren kan dat on the fly.

maargoed.... de tijd zal het leren.



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM 4mx2.5m - Keerlus fout

Bericht door StevedeM »

en dan heb je ineens een z21 start met digikeijs 16 kanaals schakeldecoder en aparte terugmeldmodule ....
bleek bij een bekende "in de kast te liggen" en is me gegeven.

ik w8 even met de order voor bidib :-)



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel

Bericht door StevedeM »

net op zolder nog e.e.a. uitgemeten en bekeken.

Ik ga een nieuw plan maken,
er komt een tafel van 3.65 en 1m diep (ja dat is wat dieper dan gebruikelijk, maar ik kan er makkelijk bij, de eettafel hier is 1.10, en dat lukt ook.
aan 1 kant komt een poot van 1.50.
aan de andere kant is het trappegat, daar komt langs de wand een brug, en aan de andere kant van het trappegat komt een tafel van 2.30x1m.
Meer oppervlakte dus, en het kost minder ruimte op de zolder :-)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel 6.85x100

Bericht door spoor65 »

de z21 met digikeijs klinkt mij al een stuk beter in de oren, mooie set om mee te starten, en je gaat daar zeker plezier van hebben.

De eettafel van 1,10m kan ik mij voorstellen dat je daar bij kunt komen, bedenk wel, jouw baan blijft niet vlak, je gaat er scenery op bouwen, dmv huisjes, bomen en wat al niet meer. ik ben geen kleine jongen, nee ook geen grote reus, maar met mijn 1,84 en armen naar verhouding is de 85 cm diepte die ik hier heb al echt de max, moet ik verder reiken dan druk ik geheid aan de voorkant van de tafel de boel ondersteboven omdat ik te ver er overheen moet hangen.

gewoon even als overdenking om mee te nemen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel 6.85x100

Bericht door StevedeM »

Ik zal hem zeker tijdelijk gaan gebruiken, wil toch overstappen naar het bidib later, gewoon vanwege de extra mogelijkheden.

Vanmiddag weer eens verder met het puzzelen met de nieuwe tafel/baanplan.
Hoewel de lengte een flink stuk groter is, kon ik op het vorige plan meer variatie kwijt.

Nadeel voor het vorige plan is dat het onder een schuin dak van 45Graden staat...
kortom, als ik tegen de tafel ga staan, zit ik met me kruin al tegen het dak, ik denk dat ik daar last van ga krijgen.

Met het nieuwe plan komt die onder een ander deel van het dak, wat de helft minder schuin loopt



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel 6.85x100

Bericht door Debvd »

Leuk goed bezig!

Goed om te zien dat je steeds verandert en verbeteringen doorvoerd.

Dacht ook de tekening klaar te hebben maar na invoering van de hele baan in Koploper, voor dat ik begint te bouwen, kwamen er toch nog een paar issues naar boven en nu weer aanpassingen in de tekening doorvoeren.

Zo blijf je bezig :D :D :D

Gr. bjorn



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel 6.85x100

Bericht door StevedeM »

Het houd je zeker van de straat inderdaad...
Hoewel ik nu meer ruimte heb voor de baan, lijkt het toch lastiger.

Op dit moment heb ik dit, maar linker gedeelte moet nog aangepast worden, meer van de tafel gebruiken.
V4.1 tabletop.jpg
V4.1 tabletop.jpg (116.64 KiB) 3573 keer bekeken
V4.1 tabletop 3d.jpg
V4.1 tabletop 3d.jpg (96.07 KiB) 3573 keer bekeken



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel 6.85x100

Bericht door Wablo »

Steve,
hou je in je ontwerp wel voldoende rekening met verlies aan bruikbaar oppervlakte als gevolg van hoogteverschillen in de baan in combinatie met het schuine dak, daar heb ik al meerdere bouwers de fout mee in zien gaan
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Baanplan StevedeM - nieuw plan, grotere tafel 6.85x100

Bericht door StevedeM »

Hoi Bert,

Ja daar heb ik rekening mee gehouden
reguliere hoogte is 80cm (tafelblad zeg maar)
vanaf 1m begint het schuine dak.

langs de lange kant is dat niet zo heel schuin.
langs de korte zijkanten is dat 45 graden, vandaar dat de rails daar op max 15cm zit, dan moet dat passen.
anders kan ik altijd nog iets zakken als het niet uit komt.

Tijdens de bouw verwacht ik nog wel meer aanpassingen te moeten doen, want op de pc is het makkelijker pas te maken als in het echt.

ik zal morgen eens een nieuwe screenshot plaatsen van het plan.


Plaats reactie