Minibaan 60x96 (kastplank)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Beste N-spoorders,

Vanwege het gebrek aan ruimte (of liever gezegd: het gebrek aan een extra kamer :)) wil ik mijn eerste volledige baan zo compact mogelijk maken.
Vandaar de aparte afmetingen van 60cm diep en 96cm breed. Dit past namelijk precies in een kleding/wand-kast zodat ik de baan eenvoudig kan opbergen.

Klinkt handig, maar dat brengt natuurlijk behoorlijk wat beperkingen met zich mee. Zo is er weinig ruimte voor mooie lange spoordijken of een uitgebreid rangeerterrein. Maar goed, zo is het voor nu, dus dan maar spelen met de ruimte die er is :)

Een eerste idee was een baan met een spoor dat omhoog loopt en weer over het spoor terug kruist zodat er een wat langer 'rij rondje' ontstaat:

Afbeelding

Alleen zijn de verhogingen te steil op dit kleine stukje, dus ik vrees dat dit niet gaat werken.

Een ander idee zou een wat meer standaard rondje zij, waardoor er ook weer wat meer ruimte is voor rangeer stukken:

Afbeelding

Ik neig meer naar dit ontwerp, omdat dit (zeker als eerste complete baan) toch iets eenvoudiger lijkt te zijn. En ook omdat ik liever wat meer ruimte heb voor baan-aankleding (huisjes etc) en rangeerstukjes om toch een paar wagons op te stellen.

Ik hoor graag of iemand advies/tips heeft voor deze baanplannen. Zou ik het nog beter kunnen indelen of is dit wel het maximale op zo'n klein stukje?

Alvast dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Len


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Hoontje »

Zeker in een beperkte ruimte lijkt dit me een leuk ontwerp om mee te starten! Ikzelf ben 5 jaar geleden gestart op 120 x 60 cm... Alle begin is klein ;)

Qua baanplan wat ik zo zie lijkt het prima.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Len,

ik ken de uitdaging. Zelf ook vorig jaar gestart met een baantje van 115 x 52 voor eenzelfde reden: hij moest in de kast pakken.
Ik denk dat je 2e idee inderdaad een goed startpunt is. Op een kleine baan is het heel lastig de hoogte in te gaan omdat je dit vaak in de bochten moet doen. Je ontwerp lijkt gebruik te maken van R2 bochten en die radius in combinatie met een heling is voor een aantal loks toch best lastig (zeker als je de wat zwaardere 4 en 6 assige wagons er achter zet).

Je 2e ontwerp ziet er goed uit. Het rangeer terrein aan de onderzijde geeft een mogelijkheid voor leuk rangeer werk. Het rangeer terrein aan de bovenzijde is misschien iets teveel van het goede, tenzij je al een goed idee hebt over de verdere aankleding natuurlijk. De lengte's zijn daar korter, dus het lijkt alsof je alleen ruimte overhoud voor individuele loks. Mijn ervaring (ik had namelijk ook een klein rangeer terrein er in gepropt) was dat dit uiteindelijk weining gebruikt word. Dus misschien iets om over na te denken wat je ermee probeert te doen / wat je er van wil maken. Anders kan je dat stuk iets versimpelen en dat bespaart je wat geld aan ongebruikte wissels.

Success en veel plezier! ben benieuwd hoe je baan zich zal ontwikkelen.

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Len,
De ruimte die je hebt is inderdaad erg beperkt, maar het geeft je wel een mooie kans om veel verschillende zaken in modelbaanbouw uit te proberen, zonder dat dat heel veel tijd gaat kosten. Ieder nadeel heb se voordeel (zoals een groot Nederlands filosoof ooit eens zei.. ;) )

Je 1e plan heeft inderdaad erg steile hellingen en is daarnaast ook beperkt in het treinverkeer (het is eigenlijk een enkelsporig ovaal met slechts 1 station waar de treinen elkaar kunnen passeren. Je kunt er dus maximaal 2 treinen tegelijk laten rijden.
Eventueel een 3e lok waarmee je rangeert op een spooraansluiting.

Het 2e plan is ook vrij beperkt. Welliswaar heb je nu een dubbelsporig ovaal, maar de rijlengte is zo kort dat ook hier slechts 2 treinen passen (+ een rangeerlok).

Zelf geef je aan dat je ook graag ruimte voor scenery wilt. Die ruimte kun je ook creeren door een deel van het spoor te bedekken met landschap. Bijkomend voordeel is dat de treinen even uit het zicht zijn en het plan daardoor ook rustiger wordt.

Een eerste vraag die ik heb is: wil je perse een rondje kunnen rijden? Zou je ook gelukkig worden van een Point to Point baan? Dat geeft namelijk net iets meer mogelijkheden voor een afwisselend verkeer. Het nadeel is natuurlijk dat je een trein niet een tijd lang kunt laten rijden, maar de vraag is of dat nodig is.
Ik zit te denken aan 1 kopstation op niveau 0. Van daaruit slingert een enkelsporige lijn omhoog naar niveau 1 waar het 2e kopstation zich bevindt. Je kunt in beide stations een paar laad/lossporen toevoegen om zo ook wat te kunnen rangeren. En het geeft je de mogelijkheid om goederen van station 1 naar station 2 te vervoeren (bv hout van een zagerij naar een meubelfabriek).

Groet, Wim



Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Bedankt voor jullie input!
Hoontje schreef:Zeker in een beperkte ruimte lijkt dit me een leuk ontwerp om mee te starten! Ikzelf ben 5 jaar geleden gestart op 120 x 60 cm... Alle begin is klein ;)
Ja, zo is dat! :)
Sibbesuisje schreef: ...
Je 2e ontwerp ziet er goed uit. Het rangeer terrein aan de onderzijde geeft een mogelijkheid voor leuk rangeer werk. Het rangeer terrein aan de bovenzijde is misschien iets teveel van het goede, tenzij je al een goed idee hebt over de verdere aankleding natuurlijk. De lengtes zijn daar korter, dus het lijkt alsof je alleen ruimte overhoud voor individuele loks. Mijn ervaring (ik had namelijk ook een klein rangeer terrein er in gepropt) was dat dit uiteindelijk weinig gebruikt word. Dus misschien iets om over na te denken wat je ermee probeert te doen / wat je er van wil maken. Anders kan je dat stuk iets versimpelen en dat bespaart je wat geld aan ongebruikte wissels.
Goede punten! Het bovenste stuk was inderdaad een gevalletje van 'hier kan nog wel een wissel bij', met als resultaat een erg klein zijspoor.
Ik ga dat stuk nog even onder de loep nemen, dank!
Wim H schreef: ... Zelf geef je aan dat je ook graag ruimte voor scenery wilt. Die ruimte kun je ook creeren door een deel van het spoor te bedekken met landschap. Bijkomend voordeel is dat de treinen even uit het zicht zijn en het plan daardoor ook rustiger wordt.
Dat is ook een goede optie. En in combinatie met het advies van Sander (Sibbesuisje) ga ik het bovenste deel toch vereenvoudigen waardoor dat stuk baan misschien wel bedekt kan worden. Misschien is het slim dat ik nu ook alvast ga nadenken over de scenery die ik wil gaan plaatsen.
Wim H schreef: Een eerste vraag die ik heb is: wil je perse een rondje kunnen rijden? Zou je ook gelukkig worden van een Point to Point baan? Dat geeft namelijk net iets meer mogelijkheden voor een afwisselend verkeer. Het nadeel is natuurlijk dat je een trein niet een tijd lang kunt laten rijden, maar de vraag is of dat nodig is.
Daar heb ik in het begin ook over zitten twijfelen :) Uiteindelijk toch besloten om een rondje te nemen zodat er inderdaad iets kan blijven doorrijden. De noodzaak van 'een rondje rijden' zit er een beetje standaard in bij mij denk ik :D

Nogmaals bedankt voor de input allemaal, ik heb weer wat punten/ideeën om te verwerken. De volgende versie komt er z.s.m. aan :)

Groet,
Len


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Wim H »

ljjnl schreef:... Misschien is het slim dat ik nu ook alvast ga nadenken over de scenery die ik wil gaan plaatsen...
Dat lijkt me een goed idee. Vaak zie je dat mensen een baanplan hebben en dat bouwen. Pas als alle rails ligt, wordt er gekeken naar de scenery en moet dat ook nog ergens tussen worden "geperst". Met als gevolg huizen en fabrieken op onlogische plekken, wegen die veel te smal zijn, tunnels en bruggen op plaatsen waar ze in het groot nooit gebouwd zouden worden. Echt natuurlijk komt dat er nooit uit te zien... Nu hoef je natuurlijk niet in detail de hele baan te gaan plannen, maar ik zou toch globaal bedenken waar je gebouwen wilt, waar wegen moeten komen. Waar een beekje, enz enz.
ljjnl schreef:...De noodzaak van 'een rondje rijden' zit er een beetje standaard in bij mij denk ik :D
Niet alleen bij jou. Ik vermoed dat de meeste mensen automatisch voor een ovaal gaan. Zelf ben ik erg geinspireerd door Otto Kurbjuweit, een Duitse modelspoorder die zich richt op "Betrieb" en absoluut geen rondje wil kunnen rijden. Desalniettemin heb ik wel een ovaal op mijn modelbaan... Om meerdere redenen, maar het zit me toch niet helemaal lekker...
Als ik ooit meer ruimte heb, wordt het ovaal open geknipt en ga ik ook point to point rijden.

Succes met verder plannen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Hube »

Len,

De 8 in jouw 1e idee is te krap waardoor de hellingshoek te groot wordt.
Je zou als uitgangspunt een 8 in de volgende vorm kunnen nemen:
voorbeeld.jpg
voorbeeld.jpg (17.7 KiB) 5451 keer bekeken
Daarmee worden de op- en afritten langer en de hellingshoek kleiner, zeker als je het binnenspoor rechtsom omhoog laat lopen en het buitenspoor rechtsom naar beneden.
En op zo'n baan ga je waarschijnlijk met korte treinen rijden, dus mag de hellingshoek ook wat groter zijn.

groetjes,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Nico Essers »

Len,

Heb je in de kast geen ruimte om 2 modules boven elkaar op te bergen? Dan zou je naar een baan van 60 x 192 kunnen gaan waardoor je meer mogelijkheden hebt. Ik heb zelf in het begin met een baan van 61x122 gestoeid maar liep continu tegen de beperkingen op.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Peter Ruifrok »

Mijn 5 centen: ik ben begonnen met een baantje van 50 x 155 cm, pendelen, dus point to point en wat rangeren. Er zit nu een extra stukje van 50 x 50 aan vast, maar daar verandert het niet echt door. Ik laat daar 6 locs digitaal op rijden, noodgedwongen allemaal kort, maar wel heel leuk (wat leuk is, bepaal je trouwens zelf). Overigens rijden er nooit meer dan 3 locs tegelijk, maar alle 6 komen ruim aan bod. En naar mijn eigen gevoel toch genoeg ruimte voor wat scenery. Nooit kleiner dan R2 kiezen, R3 is beter, met R1 zijn er allerlei locs die de bocht niet door willen en dat merk je vaak pas als je ze al gekocht hebt. Misschien moet je ook niet de hoogte in willen gaan. Hou het simpel, je kunt beter 1 ding in mooi detail uitwerken dan 5 maar half. Overweeg inderdaad van de cirkel af te stappen. Succes!


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Wim H schreef:... Vaak zie je dat mensen een baanplan hebben en dat bouwen. Pas als alle rails ligt, wordt er gekeken naar de scenery en moet dat ook nog ergens tussen worden "geperst". Met als gevolg huizen en fabrieken op onlogische plekken, wegen die veel te smal zijn, tunnels en bruggen op plaatsen waar ze in het groot nooit gebouwd zouden worden. Echt natuurlijk komt dat er nooit uit te zien... Nu hoef je natuurlijk niet in detail de hele baan te gaan plannen, maar ik zou toch globaal bedenken waar je gebouwen wilt, waar wegen moeten komen. Waar een beekje, enz enz.
Duidelijk, ik ga op zoek naar de huisjes/scenery die ik sowieso wil plaatsen en dan schetsen en kijken wat past. Slim, dank voor de verheldering :)
Nico Essers schreef:... Heb je in de kast geen ruimte om 2 modules boven elkaar op te bergen? Dan zou je naar een baan van 60 x 192 kunnen gaan waardoor je meer mogelijkheden hebt. Ik heb zelf in het begin met een baan van 61x122 gestoeid maar liep continu tegen de beperkingen op.
Daar had ik ook even over nagedacht, best een goede optie ook, alleen is dat helaas voor nu geen optie :)
Peter Ruifrok schreef:Mijn 5 centen: ik ben begonnen met een baantje van 50 x 155 cm, pendelen, dus point to point en wat rangeren. Er zit nu een extra stukje van 50 x 50 aan vast, maar daar verandert het niet echt door. Ik laat daar 6 locs digitaal op rijden, noodgedwongen allemaal kort, maar wel heel leuk (wat leuk is, bepaal je trouwens zelf). Overigens rijden er nooit meer dan 3 locs tegelijk, maar alle 6 komen ruim aan bod. En naar mijn eigen gevoel toch genoeg ruimte voor wat scenery. Nooit kleiner dan R2 kiezen, R3 is beter, met R1 zijn er allerlei locs die de bocht niet door willen en dat merk je vaak pas als je ze al gekocht hebt. Misschien moet je ook niet de hoogte in willen gaan. Hou het simpel, je kunt beter 1 ding in mooi detail uitwerken dan 5 maar half. Overweeg inderdaad van de cirkel af te stappen. Succes!
Bedankt voor je input! Ik heb nog even geprobeerd om een leuke point-to-point layout te maken op dit formaat, maar 96cm lijkt toch wat te krap om een beetje leuk te kunnen rangeren, en ik mis toch de mogelijkheid om een loc gewoon in het rond te laten rijden :D

Als ik de hoogte eruit haal wordt het wel iets eenvoudiger inderdaad.
Dit is nog een nieuwe optie (V7) waarbij ik het bovenste deel iets nuttiger heb ingericht:
Afbeelding
Op deze baan zou ik 2 locs rond kunnen laten rijden en rangeren op beide rangeer stukken. Dit lijkt tot nu toe de optie met het meeste 'speelruimte'.
Hube schreef:... Je zou als uitgangspunt een 8 in de volgende vorm kunnen nemen:
Daarmee worden de op- en afritten langer en de hellingshoek kleiner, zeker als je het binnenspoor rechtsom omhoog laat lopen en het buitenspoor rechtsom naar beneden. En op zo'n baan ga je waarschijnlijk met korte treinen rijden, dus mag de hellingshoek ook wat groter zijn.
Dat is ook een goed idee Gerard! Ik heb het verwerkt in de deze versie (V8) van het baanplan:
Afbeelding

Dat lijkt best te werken als ik de (ruwe) 3D schets zo zie:
Afbeelding

Ik ga even testen hoe steil de helling precies gaat worden, en kijken of mijn zwakste locje dat wel aankan met wat wagons er achter :)
Afhankelijk daarvan neem ik het besluit of ik verder ga met of zonder verdieping.

Bedankt weer allemaal!



Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Erik Hendriksen »

Ben zelf ook beperkt in mijn ruimte, blijf dit zeker volgen ;)


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Wim H »

Goedemorgen,
Ik zat al een tijdje te denken dat het concept me bekend voor kwam. Opeens wist ik het weer: uit een uitgave van Miba:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... _1308.html

Je kunt de 1e negen paginas ook gratis downloaden:
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Blic ... 087447.pdf
Het baanplan is hier ook te zien. De afmetingen staan er niet bij maar zou voor N op ongeveer 90 x 70 cm moeten uitkomen (kan ik vanavond nog even opzoeken want ik heb het blad zelf thuis liggen). Dat is vrijwel gelijk aan wat jij beschikbaar hebt. Welliswaar iets breder, maar ook korter dus met wat schuiven moet het wel lukken.
Uiteraard is dit puur ter inspiratie. :)
Groet, Wim



Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Bedankt Wim, leuk artikel! Een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is op een klein stukje ruimte.
Geeft mij extra vertrouwen dat mijn plan wel moet lukken :D


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Wim H »

Hallo Len,
Ik heb de afmetingen even opgezocht: 75 x 90 cm. Wel iets breder dan wat jij hebt, maar het is altijd als inspiratiebron te gebruiken. Het hele blad is trouwens een aanrader: de hele bouw van het baantje wordt stap voor stap beschreven.
Groet, Wim



Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Erik Hendriksen »

Zijn er al vorderingen met deze baan?
Ben wel benieuwd eigenlijk, moet zelf mijn plannen drastisch omgooien en ben ook aangewezen op een kastplank.

Erik



Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Hallo Erik, ja zeker! Ik ben inmiddels al rails aan het leggen :) Het baanplan is iets aangepast, zo ga ik niet meer de hoogte in want er bleef door de hellingen erg weinig ruimte over.
Ik zal zsm een nieuwe afbeelding plaatsen. En meteen even een baan-topic maken om de voortgang te laten zien.



Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Erik Hendriksen »

Mooi man!
Ben benieuwd, heb al wel wat inspiratie geput uit dit draadje.
Wat gebruik jij voor de aansturing, digitaal of analoog?

Erik


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Prutsert »

Hallo Len, als je een tekort aan lengte hebt om de hoogte in te kunnen gaan, dan lukt het misschien wel als spoor wat onderdoor gaat iets door je plank laat zakken en spoor wat er overheen gaat iets laat stijgen, dan hoe je beide sporen maar 2 cm te laten stijgen en het andere spoor maar 2 cm te laten zakken om op de kruising van beide sporen 4 cm verschil te krijgen en dan red je het misschien wel met je baanplan.
Het is even anders denken maar je hoeft alleen het stukje waar het spoor komt te liggen in te zagen zodat je omlaag kan brengen of 2 kast planken op elkaar plakken zodat hij dikker is waarbij je in de bovenste plankm de diepte kan maken.

Succes met bouwen en misschien heb je hier iets aan.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Erik Hendriksen schreef: 19 jan 2019 17:19 Wat gebruik jij voor de aansturing, digitaal of analoog?
Digitaal, de besturing via een App werkt zo fijn dat ik meteen digitaal ben begonnen :)
Prutsert schreef: 20 jan 2019 00:42 ... lukt het misschien wel als spoor wat onderdoor gaat iets door je plank laat zakken en spoor wat er overheen gaat iets laat stijgen, dan hoe je beide sporen maar 2 cm te laten stijgen en het andere spoor maar 2 cm te laten zakken om op de kruising van beide sporen 4 cm verschil te krijgen en dan red je het misschien wel met je baanplan.
Bedankt voor de tip Hans, dat is inderdaad een goede optie. Dat neem ik mee voor mijn volgende grotere baan want daarmee kan ik het inderdaad heel anders aanpakken :) Voor deze eerste baan heb ik er toch maar voor gekozen om gelijkvloers te blijven om het eenvoudig te houden.

Hierbij nog even het baanplan zoals ik hem nu aan het leggen ben:

Afbeelding

De volgende post zal een link zijn naar mijn (nog aan te maken) bouw-topic :)


Plaats reactie