Mijn eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Beunspoor

Mijn eerste baanplan

Bericht door Beunspoor » 04 jan 2019 15:03

Vooralsnog een klein try-out baantje opgezet. Ga hiermee naar DTS om e.e.a. te bespreken.
Ben echter ook bezig in AnyRail om de uiteindelijke baan op te zetten. Plan is tafel van 240x120 cm welke op 4 wielen van de muur af te halen is.
Wordt een enkel spoor rechtsom rijdend. Link en rechts een helix om achter naar niveau 9 cm te gaan. Rechts wordt de 1e ring naar beneden uitgebreid met twee rechte stukken, want daar wil ik ook een klein stationnetje met berg landschap maken. Links ook maar zonder station. Ik wil met wat korte passagierstreinen o.a de Liliput L163973, en de zelflosser Erz IIId werken. Ik kom ieder jaar in Oostenrijk en dus ook wat met bergen. Moet dan ook een echt laden en lossysteem worden, maar ben daar nu een beetje van aan het terugkomen. Kan er weinig of niets van terugvinden op forums of YouTube Misschien zijn er hier op het forum mensen die een voorbeeld hiervan kunnen tonen.
Lijkt me leuk om ook wat te laden en lossen op de baan
Het kopstation wordt thuishaven voor de personen treinen. En er zullen drie tot vier van rond rijden.
De passagierstreinen gaan vooral in de rondte rijden om met de vrachttreinen er tussendoor.
https://zonneveld.nl/beunspoor/2019-01-04.png
Afbeelding
Ik waardeer op-of aanmerkingen :)

Onderwerp starter
Beunspoor

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Beunspoor » 04 jan 2019 15:25

Hier een klein oberzicht van de treinen.
Afbeelding

doniek

Bericht door doniek » 04 jan 2019 17:47

Ik vind het lastig om je plan te interpreteren. Wat komt er uiteindelijk zichtbaar op je baan? Kun je in anyrail aangeven wat zichtbaar wordt of anders met verschillende kleuren en wat uitleg duidelijk maken hoe je eea van plan bent te gaan uitvoeren? Anders de 3d afbeelding er ook even bij plaatsen dan is duidelijker wat op welke hoogte komt.

Onderwerp starter
Beunspoor

Bericht door Beunspoor » 04 jan 2019 20:58

doniek schreef:Ik vind het lastig om je plan te interpreteren. Wat komt er uiteindelijk zichtbaar op je baan? Kun je in anyrail aangeven wat zichtbaar wordt of anders met verschillende kleuren en wat uitleg duidelijk maken hoe je eea van plan bent te gaan uitvoeren? Anders de 3d afbeelding er ook even bij plaatsen dan is duidelijker wat op welke hoogte komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zit nog een beetje te stunten met de foto weergave.
Ik hoop dat zo duidelijker is. Alvast bedankt.
Gr. Rob

bpieters

Bericht door bpieters » 04 jan 2019 21:19

hoi Rob,
dit maakt het wel iets duidelijker.
mijn opmerkingen zijn:
in het zicht liggende sporen kun je beter 15° graden wissels of peco's gebruiken ipv 24° wat ik opmaak uit de tekening.
het kopstation ligt eigenlijk te dicht bij het grote station en de sporen hiervan zou je dichter bij de stationssporen kunnen leggen en gebruiken als opstelspoof voor rijtuigen ofzo.
hierdoor zou de helix aan de linkerkant ook iets groter kunnen worden.
de wissels in het hoofdstation zou ik anders leggen dan worden de perronsporen wat langer
________
/_________
____/__________

groet,
Bert

Onderwerp starter
Beunspoor

Bericht door Beunspoor » 04 jan 2019 21:51

bpieters schreef:hoi Rob,
dit maakt het wel iets duidelijker.
mijn opmerkingen zijn:
de sporen van het hoofdstation zou ik zo leggen ___________
/____________
______________/______________
Excuses, maar dit is voor mij nog niet duidelijk

verder kun je hiervoor beter
15° graden wissels of peco's gebruiken ipv 24° wat ik opmaak uit de tekening.
Ben ik met je eens en zal ik met Martin in Ermelo bespreken. Ik heb wat materiaal gekocht via de veiling, maar denk, als ik aan de grote baan begin alles nieuw aan te schaffen of anders van een gerenommeerde verkoper.

het kopstation ligt eigenlijk te dicht bij het grote station en de sporen hiervan zou je dichter bij de stations sporen kunnen leggen en gebruiken als opstelspoor voor rijtuigen ofzo.
hierdoor zou de helix aan de linkerkant ook iets groter kunnen worden.
Goed idee, ga ik uitproberen

groet,
Bert
Bedankt voor je reactie, Rob

bpieters

Bericht door bpieters » 04 jan 2019 22:05

hoi Rob,

even over de wissels.
je hebt nu in het hoofdspoor van het station 3 links wissels achter elkaar liggen voor de perronsporen aan beide zijden.
vanaf de linkerzijde beginnend :de 1e = linkse wissel is goed, daarna aan het gebogen deel een rechts wissel enz. en dat aan beide zijden van het station (wel gespiegeld uiteraard). zo heb je maar 2 wissels in je hoofdspoor ipv 6. en zijn je perronsporen ook langer.

groet,
Bert

Onderwerp starter
Beunspoor

Bericht door Beunspoor » 04 jan 2019 22:29

Bedankt Bert,
We gaan weer aan de gang :)
Gr.Rob

Onderwerp starter
Beunspoor

Bericht door Beunspoor » 06 jan 2019 15:26

En hier dan weer een nieuwe versie. Ben gestart om Peko wissels in onderste station te verwerken. Geeft wel een vloeiendere overgang. Wil alleen de servo's wel aan de bovenkant van de tafel houden want onder de tafel te kruipen zal niet meer zo makkelijk gaan :roll:
Maar met een kastje er overheen moet dat wel lukken. Voorbeelden hiervan zijn welkom.
Afbeelding
Ga dit ook voor de rest inplannen. Wordt dus wel een nieuwe aanschaf €!

bpieters

Bericht door bpieters » 06 jan 2019 20:09

dat ziet er al prima uit zo!
helaas heb ik geen info over bovergrondse servo's.
peco heeft wel een bovengrondse adapter met huisje maar dat is voor de standaard peco-aandrijving.
pecoaandrijvingen kun je ook rechtstreeks onder aan het wissel bevestigen en deze dan in een gat in de plaat laten zakken.gat afdekken met karton oid en dan ballasten.
misschien dat andere forumleden wat meer van servo's weten.
groet,
Bert

Plaats reactie