Pagina 1 van 1

Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 10:33
door Jan61
Zoiets wil ik uiteindelijk maken. Gewoon analoog met drie treinen tegelijk rondjes rijden (blauw, groen en cyaan) en een vierde op een rangeerspoor (bruin).
De basisplaat is 240x110cm breed en 230x110cm diep.
Ik heb vier voedingsbronnen. De uitdaging wordt dus om bijv. van cyaan naar bruin te rijden. Wordt een hoop draden, schakelingen en spoorisolaties en misschien kan het niet eens.

Afbeelding

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 10:55
door Hube
Toch digitaal gaan rijden, scheelt een hoop draadjes, isolaties en schakelingen.....
Uit ervaring als her-,herintreder en 62 jaar: digitaal geeft mij veel meer mogelijkheden en plezier met mijn hobby.

Met vriendelijk groeten,
Gerard

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 11:11
door Ronaldp
Koop een tweedehands multimaus voor ongeveer 80 euro.
En je kan alle treinen laten rijden zonder isolaties etc.

mvg ronald

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 11:30
door Detlev
Niet te makkelijk doen heren. Het baanplan heeft een (korte) keerlus dus is ook digitaal niet zo makkelijk te implementeren.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 13:28
door Ronaldp
Keerlus....geen probleem.
Zie hier: http://www.rosoft.securearea.eu/Webwink ... erlus.html


mvg ronald

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 15:52
door Hube
Hmmmm......, analoog of digitaal, de korte keerlus sectie kan een probleem zijn.
Een interessant baanplan !

Groetjes,
Gerard

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 15:53
door Hube
Hmmmm......, analoog of digitaal, de korte keerlus sectie kan een probleem zijn.
Een interessant baanplan !
:ugeek:

Groetjes,
Gerard

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 16:44
door Nico Essers
Volgens mij kun je de korte keerlus omzeilen door gebruik te maken van 2 keerlussen. 1x in de lange rode voor de bruine wissel en 1x in de lange bruine bocht na de wissel. Correct me if i am wrong.
Ook ik adviseer je om digitaal te gaan rijden, dat geeft veel meer mogelijkheden en is met meerdere treinen eenvoudiger dan analoog.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 21:12
door Jan61
Heren, dat digitaal snap ik. Reden voor analoog is vooralsnog primair financieel.
Met korte keerlus bedoelen jullie het deel van de bruine cirkel tussen de wissels? Dat is 1,8 meter lang.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 21:21
door spoor65
Jan, financieel hoeft niet primair te zijn, een eenvoudige digitale besturing kost je pakweg €70 tot €80 voor eem multimaus.

Decoder per loc zo rond de €25 a €30.

Zelfs een nieuwe eenvoudige centrale hoeft je niet meer dan pakweg €150 te kosten (Piko)

Wat je daarna bespaard aan allerlei speciale schakelingen bij analoog kun je verwaarlozen, of zelfs aan overhouden.


Digitaal hoef je helemaal niet zo moeilijk te zien, er is in de basis geen computer nodig om digitaal te rijden,

Bezoek eens iemand in de buurt die digitaal rijd, met niet te uitgebreide centrale, en bekijk het eens.
of als het niet te ver weg is, kom naar Ermelo 16 maart, naar de digitale demo dag van DTS

Daar zal ik zelf aanwezig zijn met een baantje die dus ook niet via de pc bediend word, maar gewoon dmv een centrale. een twincenter welke ik tweedehands heb gekocht.

mvg

Freddy

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 22 jan 2019 21:31
door Hube
Volgens mij zit de keerlus tussen het bruine wissel en het rood-bruine wissel; het korte deel van de bruine lus.
Omdat de rode baan via het lange deel van de bruine lus gewoon rond gaat.
Of zie ik dat verkeerd.

Groetjes,
Gerard

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 23 jan 2019 01:05
door Nico Essers
Jan, de lange bruine bocht is het probleem niet. Het gaat over het korte bruine gedeelte dat dwars over steekt. Dat zal zo te zien niet langer dan 70 cm. Dit is het deel dat kortsluiting veroorzaakt en moet daarom van een keerlus module worden voorzien. Echter omdat een keerlus uit meerdere secties bestaat waarvan de middelste langer moet zijn dan je langste trein, is 70 cm veel te kort. Tenzij je natuurlijk alleen met hele korte treintjes rijdt.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 23 jan 2019 14:16
door Detlev
Maar wat Nico Essers zegt is wel waar, je kunt twee keerlusmodules bestellen bij Wim en dan de lange bruine bocht én het lange rode deel links als keerlus inrichten. Het korte bruine deel kan dan dezelfde polarisatie behouden als het overloopdeel (station?) aan de achterkant.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 24 jan 2019 11:28
door Wim H
De keerlusproblemen zijn allemaal wel op te lossen.
Maar als de kosten een probleem zijn (en dat geldt voor de meesten van ons), dan zou ik het plan wat eenvoudiger maken.
Er liggen nu behoorlijk wat meters rails en ik tel ook zo'n 15 wissels. Die kosten ook allemaal geld (vergeet de aandrijvingen niet!).

Wat is eigenlijk de funktie van de keerlus? Heb je die nodig? Waarom zou je hem niet helemaal weglaten?
Sowieso zie ik maar 1 keerlus. Als een trein daar door heen is gereden, kan hij nooit meer de andere richting op. Tenzij je hem handmatig achteruit laat rijden (en bij een getrokken trein de lok dus om laat rijden). Is dat de bedoeling?

Groet, Wim

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 24 jan 2019 12:18
door Jan61
Ik kan inderdaad niet de hele baan ineens leggen. Maar het lijkt mij handig om alvast rekening te houden met het totale plan bij het leggen van het eerste rondje.
Met de bruine keerlus kan ik vanaf de twee bruine omrij sporen zowel links als rechts de baan op.
De rode stukken zijn alleen om van blauw op bruin te komen en terug.
De reden om het zo te doen is dat de kleinste radius 15 inch is en lange wagons met korte koppelingen ook probleemloos rond kunnen.

Bedankt trouwens voor alle reacties, Jan

O ja, en de hellingen komen nergens boven de 2% uit.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 15 mar 2019 19:37
door bpieters
hoi,
ik rij zelf ook analoog en heb er veel plezier in om met eenvoudige schakelingen de baan te bedienen.Het uitdenken daarvan is ook onderdeel van de hobby.In mijn werkzame leven hele dagen achter de pc gezeten,maar in mijn hobby dus liever niet meer.Ook het ombouwen van ouder materieel leek me te ingewikkeld en kostbaar afgezien nog van de haalbaarheid.
Ik begrijp dat de meesten hier op dit forum digitaal willen rijden maar als iemand aangeeft analoog te rijden moet dat ook gerespecteerd worden vind ik.De indruk onstaat dat analoog iets achterlijks is terwijl een hoop mensen er plezier aan beleven.Bij bijna elke bespreking van een baanplan wordt de link gelegd naar digitaal.Het financiele plaatje is ook maatgevend en om dat nu op dit forum elke keer uit te leggen wordt wat vermoeiend.
Bert

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 16 mar 2019 23:23
door tv_man
Ik vraag me af in hoeverre de keerlus nodig is. Natuurlijk is dat dus de manier om de treinen niet steeds in een richting te laten rijden maar als ik het goed zie kan je het een keer doen waarna je achterwaarts door de keerlus moet om nog eens te keren. Dus voor vloeiend rijden met treinen die af en toe kunnen keren zou je twee keerlussen moeten hebben. Denk ik. En wat betreft de techniek van de keerlussen: er zijn simpele en wat ingewikkeldere oplossingen voor die opgeschreven zijn door mensen die handiger zijn met die dingen dan ik. Baanplan wat bijwerken om de keerlus wat langer te maken zou prima mogelijk moeten zijn op jouw baan zoals ik het zie.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 18 mar 2019 08:59
door Wim H
bpieters schreef: 15 mar 2019 19:37 ...Ik begrijp dat de meesten hier op dit forum digitaal willen rijden maar als iemand aangeeft analoog te rijden moet dat ook gerespecteerd worden vind ik.De indruk onstaat dat analoog iets achterlijks is terwijl een hoop mensen er plezier aan beleven.Bij bijna elke bespreking van een baanplan wordt de link gelegd naar digitaal...
Ik ben het helemaal met je eens Bert! Vaak zie ik in reacties dat mensen denken dat sommige dingen alleen maar met een digitaal systeem kunnen worden opgelost. Vaak is het digitaal eenvoudiger, maar er hangt inderdaad een prijskaartje aan.

Dan terug naar het baanplan van Jan:
Ik begrijp de logica van het plan niet helemaal. Rijden de treinen in een vaste richting per spoor?
Ik ben er even van uitgegaan dat de basis een dubbelsporig ovaal is (groen en cyaan) en dat de treinen rechts rijden.
Op het cyaankleurige baanvak dus met de klok mee, op het groene er tegen in.

Wil je nu van richting veranderen, dan heb je keerlussen nodig (of een omrijmogelijkheid zoals linksonder in het bruine te zien is).
Vanaf het groene spoor kun je via de overloopwissels eenvoudig naar het bruine rangeerdeel rijden en daar van richting veranderen. Bij getrokken treinen kan de lok daar omlopen. Vervolgens rijdt je naar het cyaankleurige deel (dus in de tegengestelde richting als op groen).

Andersom gaat het mis: je kunt vanaf cyaan wel naar de bruine keerlus rijden, maar dan kom je in tegengestelde richting op het cyaankleurige baanbak. Er is geen mogelijkheid om ook weer naar het groene baanvak te rijden.

Ik zou het plan iets aanpassen. Het aantal wissels is gelijk gebleven:
Afbeelding

De bruine keerlus leidt nu niet terug naar het bruine rangeerdeel, maar stijgt en koppelt op het blauwe spoor aan. Er is nu voldoende lengte voor een sluis-sectie om de polariteit te veranderen.
Vanaf blauw kun je naar groen (rechtonder). Ik heb daar de verbinding andersom aangesloten (het was van groen naar blauw).

Het lange rode spoor is niet perse nodig en kan dus weggelaten worden. Als je hem wilt houden, heb je daar ruimte voor een extra trein. Ik heb het spoor nu aangesloten op het cyaankleurige baanvak (ipv bruin in het originele plan).

Groet, Wim

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 18 mar 2019 20:18
door bpieters
hoi,
lijkt me wel een leuk baanplan.
alleen 4 sporen naast elkaar op verschillende hoogte moeten wat verder uit elkaar liggen denk ik voor keermuren oid.
(4 a 5 cm lijkt me noodzakelijk)
verder kom ik niet helemaal uit de hoogtematen.vooral links onder (groen+donkerblauw) is het mij niet helemaal duidelijk.heb je ook een 3-d plaatje daarvan?
groet,
Bert

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 18 mar 2019 20:43
door Ipio
Hallo,

Van de Cyaankleurige baanvak kan je wel naar het Groenen baanvak rijden, want helemaal links waar deze twee banen onder de
Rode- en Blauwe baanvak gaan lopen, liggen namelijk twee overloop wissels. Je moet wel even goed kijken,
te hoogt van puntje 63,4 op de tekening.

Groet,
Marc

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 18 mar 2019 20:51
door Wim H
Hoi Marc,
Inderdaad! Ik zie het nu ook. Ze zijn goed verstopt :)
Ik zou dit setje overloop wissels dan nog iets opschuiven naar het noorden, zodat het deel waar je links rijdt dan minder lang is.
Groet, Wim

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 14 mei 2019 08:48
door FidOo
bpieters schreef: 15 mar 2019 19:37 hoi,
ik rij zelf ook analoog en heb er veel plezier in om met eenvoudige schakelingen de baan te bedienen.Het uitdenken daarvan is ook onderdeel van de hobby.In mijn werkzame leven hele dagen achter de pc gezeten,maar in mijn hobby dus liever niet meer.Ook het ombouwen van ouder materieel leek me te ingewikkeld en kostbaar afgezien nog van de haalbaarheid.
Ik begrijp dat de meesten hier op dit forum digitaal willen rijden maar als iemand aangeeft analoog te rijden moet dat ook gerespecteerd worden vind ik.De indruk onstaat dat analoog iets achterlijks is terwijl een hoop mensen er plezier aan beleven.Bij bijna elke bespreking van een baanplan wordt de link gelegd naar digitaal.Het financiele plaatje is ook maatgevend en om dat nu op dit forum elke keer uit te leggen wordt wat vermoeiend.
Bert
Ik denk dat dit wel een beetje te zwart wit is, maar inderdaad is digitaal nu wat meer de standaard in plaats van analoog. Op het puntje van persoonlijke voorkeur om "X reden" na, is digitaal rijden op alle vlakken gewoon beter. Ik respecteer de keuze verder natuurlijk wel, ik kan je alleen vertellen dat je geen PC nodig hebt om digitaal te rijden.
Ik haal mijn plezier van het digitaal rijden juist vooral uit het ombouwen van analoge loks naar digitaal. (een stekker is wel praktisch maar wel saai)
Het digitale rijden (en dan dus wissels/seinen/bezetmelders/PC besturing uitgesloten) houdt alleen in dat je 1 centrale bediening hebt, en elke lok een decoder. Je krijgt daar dan de volgende gemakken voor terug: geen gescheiden stroomkringen voor verschillende rondjes (en dus geen gedonder met kortsluiting of rare dingen bij het rijden van de ene stroomkring naar de andere), makkelijker af te regelen snelheid per lok, meerdere loks in de zelfde stroomkring, mooiere rijeigenschappen, en als je zou willen dus zelfs geluid in je lok.
Je kunt dan nog steeds met de hand besturen, je wissels en seinen analoog bedienen alsof je de baan analoog bestuurt.

Ja de kosten zijn hoger. Je hebt een centrale (maar goed als je 4 trafo's nodig hebt en wat schakelingen, of 1 centrale lijkt mij dit te verwaarlozen.) Als je de decoders zelf inbouwd betaal je per lok zo'n 27,50 extra. Maar daar krijg je de bovenstaande extra's dan voor terug.

Maar nogmaals dit stukje tekst is vooral bedoeld om de nuance van digitaal rijden vs analoog rijden te verduidelijken. (en ja ook een stukje overhalen omdat ik zelf maar ook andere mensen deze keuze heb zien maken, en eigenlijk allemaal daar alleen maar plezier uitgehaald hebben)

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 14 mei 2019 12:26
door bpieters
Hoi Joost
Het ging er mij om dat als in dit kader een baanplan aangeboden wordt het in 1e instanie beoordeeld moet worden op de spoor-en bedrijfstechnische kant.Hoe eea dan wordt bediend is dan nog niet relevant.Een baanplan wordt niet beter door digitale aansturing.Ik heb overigens niets tegen digitaal.
Groet,
Bert

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 14 mei 2019 17:59
door FidOo
Ah Bert. Zo kwam het wel over op mij. Maar ook een baanplan kan soms afhankelijk zijn van aansturing. Denk daarbij aan keerlussen of overloopwissels.. In beide soorten aansturing is er wel een oplossing voor maar de praktische kant varieert daar wel van. Soms is dat handig om mee te nemen in de planning van het baanplan.
Maar goed terug naar het eigenlijke onderwerp.

Re: Mijn baan idee

Geplaatst: 15 mei 2019 09:02
door Michiel
Ik vind dit baanontwerp heerlijk eigenzinnig. Ik begin spontaan inbeeldingen te krijgen van hoe hoekjes en secties eruit zouden kunnen zien. Goe bezig, en ik hoop werkelijk dat je met dit concept van baanplan iets bouwt. Ik ben heel benieuwd.