BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hallo Nico,
Mooi getekend! Het gaat nu veel meer leven. Alleen... dat lange viaduct...
Het is uiteraard jouw modelbaan, dus als jij hem mooi vindt, zou ik het zeker niet veranderen. Persoonlijk kan het mij (in deze vorm) niet bekoren... Niet zo zeer omdat het een viaduct is, maar met name omdat het nogal "aanwezig" is. De hele baan wordt er nu door beheerst. Overal waar je kijkt, zie je die brug.
Als ik nu naar de plaatjes kijk, zie ik soort HSL die hoog boven een dal ligt. In het dal ligt de oudere lijn met een stationnetje. Alleen heb je niet 2 verschillende lijnen, het is dezelfde lijn. Dus alles wat beneden rijdt, komt ook over het viaduct. Dus ook de boemeltreintjes. Het HSL idee verdwijnt dan als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon...
Je zegt dat je nu veel scenery kwijt kunt, maar alles wordt nu letterlijk overschaduwd door die lange brug. Het lange flauw gebogen traject/paradespoor vond ik 1 van de meest aantrekkelijke dingen in je nieuwe baanplan. Door er 1 grote brug van te maken, verdwijnt dat voordeel in mijn ogen.
Ik zou de brug wat kleiner maken en een deel van het landschap wel ophogen. Juist een spoorweg die in een landschap ligt (ipv hoog er boven), heeft veel meer mogelijkheden voor kleine hoekjes /scenes. Een insnijding in een hoger deel van het landschap bv, een oud seinhuis of baanwachtershuisje, een overweg, enz. Het hogere deel in het landschap deelt je baan dan ook op in 2 kleinere delen. Hierdoor lijkt de baan groter, juist door niet al het spoor direct zichtbaar te maken. Als je "op zoek moet" naar de trein, omdat hij net even achter een bosje of gebouw verdwijnt, ben je meer betrokken bij de baan.
Het geeft je ook de mogelijkheid om 2 kleinere bruggen te bouwen, ipv 1 grote. Die 2 kleinere kunnen dan ook direct van een verschillend type zijn. Bv 1 in moderne betonlook, de ander in traditioneel vakwerk of gemetselde boogbrug.
Just my 2 cents.
Groet, Wim
Mooi getekend! Het gaat nu veel meer leven. Alleen... dat lange viaduct...
Het is uiteraard jouw modelbaan, dus als jij hem mooi vindt, zou ik het zeker niet veranderen. Persoonlijk kan het mij (in deze vorm) niet bekoren... Niet zo zeer omdat het een viaduct is, maar met name omdat het nogal "aanwezig" is. De hele baan wordt er nu door beheerst. Overal waar je kijkt, zie je die brug.
Als ik nu naar de plaatjes kijk, zie ik soort HSL die hoog boven een dal ligt. In het dal ligt de oudere lijn met een stationnetje. Alleen heb je niet 2 verschillende lijnen, het is dezelfde lijn. Dus alles wat beneden rijdt, komt ook over het viaduct. Dus ook de boemeltreintjes. Het HSL idee verdwijnt dan als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon...
Je zegt dat je nu veel scenery kwijt kunt, maar alles wordt nu letterlijk overschaduwd door die lange brug. Het lange flauw gebogen traject/paradespoor vond ik 1 van de meest aantrekkelijke dingen in je nieuwe baanplan. Door er 1 grote brug van te maken, verdwijnt dat voordeel in mijn ogen.
Ik zou de brug wat kleiner maken en een deel van het landschap wel ophogen. Juist een spoorweg die in een landschap ligt (ipv hoog er boven), heeft veel meer mogelijkheden voor kleine hoekjes /scenes. Een insnijding in een hoger deel van het landschap bv, een oud seinhuis of baanwachtershuisje, een overweg, enz. Het hogere deel in het landschap deelt je baan dan ook op in 2 kleinere delen. Hierdoor lijkt de baan groter, juist door niet al het spoor direct zichtbaar te maken. Als je "op zoek moet" naar de trein, omdat hij net even achter een bosje of gebouw verdwijnt, ben je meer betrokken bij de baan.
Het geeft je ook de mogelijkheid om 2 kleinere bruggen te bouwen, ipv 1 grote. Die 2 kleinere kunnen dan ook direct van een verschillend type zijn. Bv 1 in moderne betonlook, de ander in traditioneel vakwerk of gemetselde boogbrug.
Just my 2 cents.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 24 apr 2019 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Erg mooi en interessant om dit draadje te volgen.
Knap staaltje denk en design werk
Knap staaltje denk en design werk
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hallo Wim,
Ik heb het hoog gelegen spoor ook als een HSL ingepland dus wat dat betreft klopt je gevoel helemaal. Ik wil straks dan ook ICE, VIRM, TGV en andere HSL treinen op de baan hebben en dan past dit concept prima. De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor. Het wordt dus in dat opzicht een vrij moderne baan met veel tijdperk 6 materieel.
Ik heb het hoog gelegen spoor ook als een HSL ingepland dus wat dat betreft klopt je gevoel helemaal. Ik wil straks dan ook ICE, VIRM, TGV en andere HSL treinen op de baan hebben en dan past dit concept prima. De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor. Het wordt dus in dat opzicht een vrij moderne baan met veel tijdperk 6 materieel.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Ok, maar hoe komen je boemeltreintjes dan van en naar station 2? Dat zijn vrij korte sporen dus niet geschikt voor lange treinen. En een gemiddelde hogesnelheidstrein stopt niet in een klein kopstationnetje in de bergen... Als er geen boemeltjes over de HSL rijden, blijft station 2 leeg...Nico Essers schreef: ↑16 apr 2019 23:38 De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Daar heb je gelijk in Wim. Moet ik nog eens over nadenken. Misschien het station aanpassen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Ik heb naar aanleiding van Wim zijn opmerking over de grootte van station 2 een aantal optwerpen gemaakt. Een kopstation heb ik ook uitgewerkt maar toch uiteindelijk voor onderstaand ontwerp gekozen waarbij het bestaande concept grotendeels gehandhaaft is. Bij alleen een kopstation mis ik toch het doorgaande spoor achterlangs om door te kunnen rijden.
De stationssporen zijn nu ca 95 cm en lang genoeg om een 6 delige ICE te plaatsen. De eventuele langere ICE's (als ik die zou aanschaffen) rijden dus om het station heen. Op de foto staan nu een 4 en 6 delige ICE op het station.
De stationssporen zijn nu ca 95 cm en lang genoeg om een 6 delige ICE te plaatsen. De eventuele langere ICE's (als ik die zou aanschaffen) rijden dus om het station heen. Op de foto staan nu een 4 en 6 delige ICE op het station.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
De laatste dagen toch weer wat aanpassingen gedaan aan het ontwerp van BunderBahN 2.
Omdat ik straks de mogelijkheid niet wil uitsluiten om met de ICE4 van Kato te kunnen rijden zijn een aantal bochten in het ontwerp aangepast.
Buiten het schaduwstation is de radius nu nergens meer kleiner dan 300 mm. De Kato heeft minimaal 282 mm nodig en kan dan dus overal rijden (ook al is het dalspoor (licht blauw) niet bedoelt hiervoor).
In het schaduwstation heeft nu ook het testspoor (donker blauw) een radius van 300 mm. De opstelsporen zijn geheel herzien waardoor de treinen nu geen rondjes meer hoeven te rijden. In deze opstelling zijn nu 18 kopsporen realiseerbaar met lengtes tot 110 cm. De meeste van deze kopsporen zullen in 2 blokken verdeeld worden zodat er ook 2 kortere treinen op een kopspoor kunnen staan. Meer dan voldoende om in totaal ca 30 treinen op de baan te laten rijden variërend van 25 cm tot 125 cm.
Omdat ik straks de mogelijkheid niet wil uitsluiten om met de ICE4 van Kato te kunnen rijden zijn een aantal bochten in het ontwerp aangepast.
Buiten het schaduwstation is de radius nu nergens meer kleiner dan 300 mm. De Kato heeft minimaal 282 mm nodig en kan dan dus overal rijden (ook al is het dalspoor (licht blauw) niet bedoelt hiervoor).
In het schaduwstation heeft nu ook het testspoor (donker blauw) een radius van 300 mm. De opstelsporen zijn geheel herzien waardoor de treinen nu geen rondjes meer hoeven te rijden. In deze opstelling zijn nu 18 kopsporen realiseerbaar met lengtes tot 110 cm. De meeste van deze kopsporen zullen in 2 blokken verdeeld worden zodat er ook 2 kortere treinen op een kopspoor kunnen staan. Meer dan voldoende om in totaal ca 30 treinen op de baan te laten rijden variërend van 25 cm tot 125 cm.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Nico,
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Heb je al plannen om deze baan te bouwen?
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Heb je al plannen om deze baan te bouwen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Dank je wel Ben, deze baan gaat er zeker komen. Moet alleen wachten op het vrij komen van de kamer. Helaas kan dat nog ca. 2 jaar duren. Dus we houden ons voorlopig bezig met BunderBahN 1.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 3593
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Nico,
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Gr Chris
Gefeliciteerd met je verjaardag.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Bedankt Chris
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Een kleine update voor mijn toekomstplannen. Het station in de rechter bovenhoek kon me niet bekoren. De 2 lange opstelsporen inclusief de keerlus bleven een doorn in het oog. Daarom heb ik dit station volledig verwijderd en er een doorgaande lijn van gemaakt. De keerlus heb ik verplaatst naar het schaduwstation. Dit idee weer eens even laten bezinken.
De keerlus is zodanig gepositioneerd dat het onderliggende schaduwstation overal goed bereikbaar blijft.
De keerlus is zodanig gepositioneerd dat het onderliggende schaduwstation overal goed bereikbaar blijft.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 06 sep 2020 15:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hallo Nico,
Een indrukwekkend baanplan.
Wat een prachtige tekeningen weer
m.vr.gr.
Hans
Een indrukwekkend baanplan.
Wat een prachtige tekeningen weer
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Dank je Hans.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Ziet er logisch en mooi uitgewerkt uit! De grootste keerlus die ik ooit gezien heb.
Bedankt voor de aanvulling met de bureaustoel. Denk ook aan de tafelpoot of
maak je een zwevend schaduwstation
Bedankt voor de aanvulling met de bureaustoel. Denk ook aan de tafelpoot of
maak je een zwevend schaduwstation
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Ik weet nog niet welke ondersteuning ik ga gebruiken. Muurbeugels of tafelpoten. Belangrijk is dat de onderzijde goed bereikbaar blijft.
De keerlus is inderdaad lekker ruim. Deze is tevens geschikt als schaduwstation voor de hoge snelheidstreinen. Op het verlanglijstje staan onder andere de Kato Thalys, de Kato TGV Réseau Duplex, De Fleischmann ICE 1 en de Kato ICE 4. Dan heb je niet veel aan een kleine keerlus
De keerlus is inderdaad lekker ruim. Deze is tevens geschikt als schaduwstation voor de hoge snelheidstreinen. Op het verlanglijstje staan onder andere de Kato Thalys, de Kato TGV Réseau Duplex, De Fleischmann ICE 1 en de Kato ICE 4. Dan heb je niet veel aan een kleine keerlus
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hoi Nico,
Persoonlijk vind ik dit nieuwe plan veel beter dan het oude. Het kopstationnetje waar alleen hogesnelheidstreinen konden komen, kon mij persoonlijk niet echt bekoren (maar dat hoeft ook niet, want het is jouw baan ).
Ik denk dat je met een zuiver paradebaanvak veel meer recht doet aan je vloot HST's. Het brengt ook wat meer rust in het plan.
Het enige waar ik nog iets zou veranderen, is de ligging van het paradebaanvak: het loopt nu over een groot deel strak langs de muur. Ik zou hem in de rechter bovenhoek al iets eerder laten afbuigen. Dan kun je ook nog wat scenery aan de achterkant plaatsen en is de overgang naar de achtergrond eenvoudiger te maken. En waarschijnlijk kan de 90 graden boog dan nog iets ruimer, in ieder geval het eerste deel waar je aansluit op het rechte stuk van het baanvak (het wordt dan dus een soort overgangsboog).
Groet, Wim
PS vergeet de keerlusmodule in het HSL schaduwstation niet
Persoonlijk vind ik dit nieuwe plan veel beter dan het oude. Het kopstationnetje waar alleen hogesnelheidstreinen konden komen, kon mij persoonlijk niet echt bekoren (maar dat hoeft ook niet, want het is jouw baan ).
Ik denk dat je met een zuiver paradebaanvak veel meer recht doet aan je vloot HST's. Het brengt ook wat meer rust in het plan.
Het enige waar ik nog iets zou veranderen, is de ligging van het paradebaanvak: het loopt nu over een groot deel strak langs de muur. Ik zou hem in de rechter bovenhoek al iets eerder laten afbuigen. Dan kun je ook nog wat scenery aan de achterkant plaatsen en is de overgang naar de achtergrond eenvoudiger te maken. En waarschijnlijk kan de 90 graden boog dan nog iets ruimer, in ieder geval het eerste deel waar je aansluit op het rechte stuk van het baanvak (het wordt dan dus een soort overgangsboog).
Groet, Wim
PS vergeet de keerlusmodule in het HSL schaduwstation niet
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Ik was inderdaad vergeten de keerlus aan te geven Wim. De bocht is nu ruimer en ziet beter uit. Ik wil het inderdaad een rustiger aanzicht geven wat nu beter gelukt is. Ik ben nu nog aan het twijfelen om het station in het dalspoor rechts onder te verwijderen. Het ligt voor mijn gevoel te kort bij het hoofdstation.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hoi Nico, Mijn 3 cents:
* Zou je ipv dat stationnetje niet een goederen/industrieaansluiting kunnen creëren. Ik mis dit een beetje in jouw baan. Tis alleen maar stations en parade. Zie het stukje blauw wat ik heb aangepast.
* Ik zou de HSL tunnel ergens tussen het blauwe en groene spoor laten beginnen/eindigen. Hierdoor krijg je net wat meer de ruimte om je boog vloeiender te laten verlopen.
* Ik zou die groene kruiswissel vervangen voor een enkele wissel in het zicht en een enkele wissel in de tunnel. Ook zou ik het verloop van de sporen iets verder naar boven brengen waardoor je meer ruimte krijgt om beneden het stukje industrie vorm te geven. (zie die lelijke groene lijnen)
Ik heb echt heel grof en lelijk met paint een beetje de aanpassingen aangegeven. Hopelijk is het duidelijk.
* Zou je ipv dat stationnetje niet een goederen/industrieaansluiting kunnen creëren. Ik mis dit een beetje in jouw baan. Tis alleen maar stations en parade. Zie het stukje blauw wat ik heb aangepast.
* Ik zou de HSL tunnel ergens tussen het blauwe en groene spoor laten beginnen/eindigen. Hierdoor krijg je net wat meer de ruimte om je boog vloeiender te laten verlopen.
* Ik zou die groene kruiswissel vervangen voor een enkele wissel in het zicht en een enkele wissel in de tunnel. Ook zou ik het verloop van de sporen iets verder naar boven brengen waardoor je meer ruimte krijgt om beneden het stukje industrie vorm te geven. (zie die lelijke groene lijnen)
Ik heb echt heel grof en lelijk met paint een beetje de aanpassingen aangegeven. Hopelijk is het duidelijk.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hier moet ik eens over nadenken Joost. Het industriegebied bevindt zich bij het kleine station links. Een portaalkraan boven het kopspoor met langszij een kademuur, enkele loodsen en bijvoorbeeld een timmerfabriek. Ik zou rechts de oude kolenmijn van Faller kunnen plaatsen. Wel wil ik daar de het passeer spoor behouden voor tegenmoet komende treinen.
Het verleggen van de groene sporen moet ik nog eens bekijken. Nu het kopstation en de keerlus daar verdwenen zijn is er wat meer speling om het spoor te verplaatsen. Het mooiste zou zijn een Hosenträger op de plaats van de double slip.
Het verleggen van de groene sporen moet ik nog eens bekijken. Nu het kopstation en de keerlus daar verdwenen zijn is er wat meer speling om het spoor te verplaatsen. Het mooiste zou zijn een Hosenträger op de plaats van de double slip.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hoi Nico,
Door het oranje verbindingsspoor nog iets meer naar links/boven (dus strakker langs het hoofdstation) te leggen, kun je nog meer ruimte vrijmaken voor dat beekje. Een paar bomen op de oever, en je hebt op korte afstand al een viewblocker.
De suggestie van Joost om het engelse wissel in de tunnelingang te vervangen door 2 enkele, lijkt mij zeker een verbetering.
Tenslotte de industrie. Dat is erg persoonlijk. Als je niet van rangeren houdt, maar liever treinen ziet rijden, zou ik het kleine station houden. Dat geeft dan meer aktie (kruisende treinen) dan een goederenaansluiting die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken omdat je liever rijdt.
Niet dat ik tegen goederen/industrieaansluitingen ben. Persoonlijk had ik de baan bij wijze van spreken "volgegooid" met laad/lossporen. En dan de HSL helemaal weggelaten Maar zoals ik eerder al schreef, het is niet mijn baan.
Groet, Wim
Je zou het kleine station nog ietsje naar rechts kunnen schuiven. Dan komt het net iets verder van het hoofdstation te liggen. Een optische scheiding zou je met een beekje kunnen maken.Nico Essers schreef: ↑07 sep 2020 10:19 Ik ben nu nog aan het twijfelen om het station in het dalspoor rechts onder te verwijderen. Het ligt voor mijn gevoel te kort bij het hoofdstation.
Door het oranje verbindingsspoor nog iets meer naar links/boven (dus strakker langs het hoofdstation) te leggen, kun je nog meer ruimte vrijmaken voor dat beekje. Een paar bomen op de oever, en je hebt op korte afstand al een viewblocker.
De suggestie van Joost om het engelse wissel in de tunnelingang te vervangen door 2 enkele, lijkt mij zeker een verbetering.
Tenslotte de industrie. Dat is erg persoonlijk. Als je niet van rangeren houdt, maar liever treinen ziet rijden, zou ik het kleine station houden. Dat geeft dan meer aktie (kruisende treinen) dan een goederenaansluiting die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken omdat je liever rijdt.
Niet dat ik tegen goederen/industrieaansluitingen ben. Persoonlijk had ik de baan bij wijze van spreken "volgegooid" met laad/lossporen. En dan de HSL helemaal weggelaten Maar zoals ik eerder al schreef, het is niet mijn baan.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Afwisselende treincombinaties in een mooi aangeklede omgeving spreekt mij meer aan dan rangeren. Daarbij heb ik mijn "schaduw"station, dat eigenlijk een gigantisch rangeerterrein op zich is. (Eventuele omloopwissels bij sporen 7-8 en 9-10 leveren genoeg rangeermogelijkheden).
Desondanks vindt ik een verlaten zijspoor naar een oude mijn of zo wel de moeite om in te passen. (al dan niet voorzien van een beekje)
Desondanks vindt ik een verlaten zijspoor naar een oude mijn of zo wel de moeite om in te passen. (al dan niet voorzien van een beekje)
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hallo Nico, misschien is dit een mogelijke oplossing voor de rechte kant van je station.
Vier sporen via een Engelse wissel bedienen, dat houdt behoorlijk op wat betreft de doorstrooming van de treinenloop.
Je krijgt wel een mooi wissel klomplex met deze twee kruiswissels achter elkaar. Je kan deze ook in elkaar schuiven, door de twee rechtse wissels
die vlak bij elkaar komen te liggen te vervangen door een Engelse wissel, is ook een optie.
Mvg. Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Dat is inderdaad de oplossing die ik al aangaf in een eerdere post met die extra Hosenträger. Ik moet hier nog eens alle mogelijkheden bekijken. Bedankt Marc.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)
Hoi Marc en Nico,
De dubbele set kruiswissels (Hosenträger) vind ik nogal overdadig. Zo groot is het station nou ook weer niet .
En ze liggen ook niet helemaal logisch (want versprongen): uit de tunnel komt een dubbelsporige lijn. Die zou logischerwijs via het hoofdstation naar het paradebaanvak lopen. Echter, zoals de wissels nu liggen, moeten alle treinen op deze hoofdroute via een klein stukje enkel spoor (het stukje waar de kruiswissels met elkaar verbonden zijn). Dat geeft dus een bottleneck.
Ik zou uitgaan van een simpel dubbelsporig baanvak dat door een station loopt. Vervolgens zijn er extra zijsporen in het station, om bv een stoptrein te kunnen inhalen. En dan zijn er links en rechts nog aansluitende zijlijnen.
Ik zou het dus zo opbouwen:
Ik ben ook zo vrij geweest om het kleinere dalstation nog te schetsen, inclusief een beekje met wat bomen ter optische scheiding.
Het is natuurlijk maar een ideetje.
Groet, Wim
De dubbele set kruiswissels (Hosenträger) vind ik nogal overdadig. Zo groot is het station nou ook weer niet .
En ze liggen ook niet helemaal logisch (want versprongen): uit de tunnel komt een dubbelsporige lijn. Die zou logischerwijs via het hoofdstation naar het paradebaanvak lopen. Echter, zoals de wissels nu liggen, moeten alle treinen op deze hoofdroute via een klein stukje enkel spoor (het stukje waar de kruiswissels met elkaar verbonden zijn). Dat geeft dus een bottleneck.
Ik zou uitgaan van een simpel dubbelsporig baanvak dat door een station loopt. Vervolgens zijn er extra zijsporen in het station, om bv een stoptrein te kunnen inhalen. En dan zijn er links en rechts nog aansluitende zijlijnen.
Ik zou het dus zo opbouwen:
Ik ben ook zo vrij geweest om het kleinere dalstation nog te schetsen, inclusief een beekje met wat bomen ter optische scheiding.
Het is natuurlijk maar een ideetje.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus