BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

lijkt me een prima plan zo. rustig sporenplan. je hebt lekker de ruimte om het landschap en scenery vorm te geven.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Het lange rode paradetraject ziet er prima uit!

Nog een paar kleine vragen/opmerkingen:
1. Heb je in station 1 voldoende ruimte tussen de sporen voor perrons?
2. De kopspoortjes die in station 1 nu op het stationsplein eindigen vind ik persoonlijk minder geslaagd. Ik zou ze dichter bij de doorgaande sporen leggen. Het stationsgebouw kan nog iets naar rechts worden verschoven.
3. Misschien heb je nog plaats voor een extra wachtspoor in de keerlus bij station 2? (bergspoor). Dan blijft een trein wat langer uit het zicht. Nu komt hij direct weer terug.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Bert, de ruimte voor de scenery vind ik erg belangrijk voor deze baan. Het zal zeker niet (veel) drukker worden qua spoor.

Wim,
In deze versie is er tussen de sporen geen ruimte voor de perrons dus die zouden beide aan de buitenkant komen te liggen.
Met de kopspoortjes voor de pendel ben ik nog altijd zoekende. Misschien moet ik ze als 5e spoor in de bocht mee leggen.
Ik ga daar nog eens mee spelen.
Het wachtspoor is iets om over na te denken, ruimte genoeg door de grotere straal.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Nico,
Nico Essers schreef: 18 mar 2019 23:30 In deze versie is er tussen de sporen geen ruimte voor de perrons dus die zouden beide aan de buitenkant komen te liggen.
Ah! Ok, interessant! De binnenste sporen worden dus alleen door inhalende IC's gebruikt? (of goederentreinen).
Ik heb zelf wel eens over zo'n constructie gedacht, maar ik heb het nog nooit iemand zien toepassen. Leuk dat jij dit wel gaat doen!
Veel mensen leggen het liefst 6 doorgaande sporen (of meer) in hun station, en dan aan elk spoor een perron. Voor een simpel doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn is dat vaak iets te veel van het goede.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De baan heeft nu voor mijn gevoel de definitieve indeling gekregen. Ik heb ter illustratie de perrons ingetekend zoals ik ze in gedachte heb.
Volgende stap is om dit plan in Sketchup uit te werken zodat er een beter beeld komt van de baan. Aangezien dit best veel werk is (maar wel heel leuk om te doen) zal het wel even duren alvorens ik dit kan delen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Ik begrijp de reden van de situatie met het schaduwstation nog niet helemaal.

Mijn voorstel zou zijn om rechtsonder blauw en paars om te draaien. Blauw moet dan over 2 sporen heen.

Daarna kun je in paars en groen een hosentrager, kruisingswissel plaatsen. Dan heb je weliswaar 2 keerlussen, maar dan kun je optimaal gebruik maken van je kopsporen in je schaduwstation.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hannes,

Zou je dit met een schetsje kunnen toelichten want ik begrijp niet goed wat je bedoeld.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Cornelis
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2018 21:17
Locatie: Utrecht

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Cornelis »

Ziet er mooi uit Nico, leuke rijmogelijkheden en veel ruimte voor landschap. Ga dit zeker volgen en als inspiratie gebruiken voor mijn eigen baan!


N-spoor beginner
Mijn Baanplan
Mijn Baan

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Plaatje is wat klein, dus hoop dat het duidelijk is zo.

Groen zijn de in en uitgaande normale sporen. Ernaast heb ik de hosentrager getekend. 4 wissels met een kruis in het midden, daarmee kun je dan ieder spoor bereiken.

Paars is dan het spoor naar de enkele lijn, deze moet over beide groene sporen heen.

Je zult de wisselstraten in je schaduwstation dan nog wel moeten aanpassen, oa in de cirkel.

Als je trekduw combinaties en/of treinstellen hebt, hoef je niet te steken. Je rijdt dan vooruit het schaduwstation in en achterwaarts er weer uit. onder de hosentrager is dan alles 2 richtingsverkeer, er boven niet meer. Via de hosentrager kun je dan altijd weer op het juiste spoor komen.

HOpelijk is het zo duidelijk.
Bijlagen
Voorstel2.jpg
Voorstel2.jpg (14.07 KiB) 5679 keer bekeken


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Hannes, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen. Daarbij hoeft er nu niets verandert te worden rondom het schaduwstation. Dat gaf te steile hellingen en een te korte lengte voor de keerlus. Enig nadeel nu is dat de kruiswissel ca 150 cm verder ligt en dat de treinen dus later naar de goede baanhelft kunnen rijden.

Cornelis, de opzet is inderdaad voldoende ruimte voor landschapsbouw en grotere rijlengtes.
Helaas zal het nog minimaal 2 jaar duren alvorens de kamer beschikbaar komt voor deze baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 21 mar 2019 23:59 ... Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen....
Hallo Nico,
Maar het smalle deel rechts is toch geen tunnel? Daar zit toch het raam? De bereikbaarheid is daar dan juist prima.
Vlak voor de tunnelingang onder station 2 heb je echter een brug liggen. Dat bemoeilijkt de toegankelijkheid. Ook omdat er daar juist landschap omheen ligt.
Los van de plek: waarom ben je zo bezorgd over kruiswissels? Het zijn toch gewoon 4 normale wissels met een kruising? Heb je negatieve ervaring met die dingen?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Klopt dat daar het raam zit. De rails komt daar echter in een soort koker te lopen onder een verdiepte vensterbank. De voorzijde van de koker wordt wel toegankelijk dmv een klep. Op deze wijze is het spoor beschermd tijdens ramen wassen enz. Maar ik moet deze optie nog eens op het gemak bekijken.
De kruiswissel heb ik op dit moment tussen het station en de brug gesitueerd dus zat zal geen probleem geven. We komen hierop terug.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Ik begrijp best dat je concessies moet doen en dat je geen hosentrager in een tunnel wil maken. Maar je moet het wel goed uitdenken, want anders krijg je al heel erg snel spijt van je ontwerp.

Ik zou het als volgt doen. De enkelsporige spoorlijn zou ik lager leggen dan de rest van de baan en niet hoger. Beetje raar als je vooraan hoog begint en naar achteren lager eindigd.

Verder zou ik geen landschap maken voor het raam. Laat dat onderdeel zijn van je schaduwstation. desnoods met een afneembaar stuk landschap. Het verplaatsen van de hosentrager richting je station ziet er vreemd uit. TENZIJ:

je ervoor kiest om vanaf je station niet een dubbelsporig traject te maken waarbij ze soms verkeerd rijdend de tunnel in of uit gaan. Maar kies ervoor om er een splitsing van te maken en daarmee dus 2x een enkelspoor simuleert. Dan is die situatie heel erg plausibel. Echter is het dan wel mooier om de tunnel ingangen niet direct naast elkaar te maken, maar er een geruime afstand tussen te laten. Zelfs 1 van beide echt afbuigend.

Daarmee is jouw situatie weer plausibel en het brengt je dan ook nog meer vrijheid.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hannes,

De enkelsporige lijn naar doorgangs station 3 en kopstation 4 ligt op niveau 0 cm.
Het Centraal Station 1 ligt op niveau 7 cm.
Het kopstation 2 ligt op niveau 20 cm.

Voor het raam zelf is geen landschap ingepland. Het landschap begint pas vanaf het diepe deel bij station 2.

Ik vind dat laatste punt een goed idee om de sporen als zogenaamd enkele sporen te laten lijken.
Ik moet nu gaan werken dus laat het idee eens goed op me inwerken hoe dit toe te passen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De sporen richting het schaduwstation zijn nu als enkel spoor uitgevoerd met ieder hun eigen passeer spoor.
De groene tafels geven aan waar landschap komt en de gele tafels horen bij het schaduwstation.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
De splitsing van de dubbelsporige lijn in 2 enkelsporige, ziet er erg interessant uit! Dat geeft afwisseling tov een standaard dubbelspoor, waar de treinen alleen maar doorrijden.
Ik zat nog te denken hoe je de enkelsporige zijlijn (blauwe met stations 3 en 4) hier zou kunnen aansluiten. Momenteel hangt deze er een beetje los bij. Hij is alleen via het schaduwstation met de rest van de baan verbonden. Je zou hem ook in het hoofdstation kunnen laten aftakken. Dan kun je aansluitingen simuleren en/of treinen die van de hoofdlijn op de enkelsporige lijn overgaan.

Hieronder een schetsje:
Afbeelding

De dubbelsporige lijn komt nog steeds vanuit het schaduwstation. Vlak voordat hij de tunnel uit komt, wordt hij echter enkelsporig. Daarna kom je station 1 binnen. Het stukje enkelspoor geeft natuurlijk een kleine bottleneck, maar dat kan juist de extra krent in de pap vormen. :)
De blauwe zijlijn stijgt nu in de rechterbovenhoek en komt dan als de 2e enkelsporige lijn het station binnen.

Ik denk dat je nu nog wel een extra perron nodig hebt. Dus misschien toch een perron tussen de 2 hoofdsporen leggen. Of anders van het 5e spoor (kopspoor) een doorgaand spoor maken.

Gewoon wat wilde ideeen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Wim,

Het zijn net de wilde ideeën die bijzondere oplossingen vormen. Ik ga hier zeker mee aan de slag want dit bevalt me wel. Hierdoor kan het schaduwstation op dezelfde hoogte komen als het centraal station dus geen onnodige hellingen en de koker onder het raam minder diep worden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Vandaag weer een uurtje gespeeld met Rail Modeller Pro. Zo denk je dat het ontwerp klaar is en vervolgens wijzigt er weer een hoop als gevolg van de input op het forum.

Afbeelding

Ik ben vandaag met het "wilde" idee van Wim aan de slag gegaan omdat ik hier wel wat voordelen in zag. Ten eerste is de aansluiting naar het schaduwstation vereenvoudigd. Omdat het schaduwstation nu op gelijke hoogte ligt met het centraal station zijn er geen hellingen meer aanwezig waardoor de verbindingskoker onder de vensterbank vrij compact kan worden uitgevoerd en dus ook de vensterbank maximaal 5 cm dieper wordt.
Het dalspoor heeft de grootste update gekregen en is nu ook bruikbaar voor kortere goederentreinen van maximaal 50 cm. Vanaf het centraal station 1 is er nu aan de linker zijde een rechtstreekse verbinding met station 4. Deze aansluiting is grotendeels als tunnel uitgevoerd zodat het aanzicht van de baan niet veel drukker wordt ten opzichte van de vorige ontwerpen. Aan de rechter zijde is de rechtstreekse verbinding van het dalspoor naar het schaduwstation vervallen. Het spoor draait nu onder station 2 door terug naar het centraal station 1. De rijmogelijkheden zijn nu dus veel uitgebreider dan voorheen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Dat ziet er goed uit!
Nico Essers schreef: 25 mar 2019 01:04 Zo denk je dat het ontwerp klaar is en vervolgens wijzigt er weer een hoop als gevolg van de input op het forum.
Ja sorry, ik hou andere mensen graag bezig... ;) :P :lol:

Om je nog langer bezig te houden heb ik nog een paar opmerkingen / wilde ideeen verzonnen:

1. Station 4
Het doorgaande spoor passeert het eigenlijke station hier. Het is misschien mooier om het een onderdeel van het station te maken. Ik zou er dan 2 doorgaande sporen van maken, met nog een 3e kopspoor voor treinen die in station 4 eindigen. Dat geeft je ook de mogelijkheid om personentreinen van station 4 direct weer naar station 1 te laten rijden.
Om ruimte vrij te maken, zou je het stukje dubbelspoor tussen station 3 en 4 kunnen weglaten. Sowieso is het nu erg druk met passeerstukken en heb je weinig enkelsporige baan (in het zicht). Mocht je toch nog een extra passeermogelijkheid willen hebben, dan zou je dat in het tunneltraject tussen station 1 en 4 kunnen plaatsen.

2. Station 1
Er komen nu 2 zijlijnen uit in station 1. Op zich prima, maar als je 2 zijlijntreinen wilt laten kruisen (zonder dat 1 van beide op de hoofdbaan verder rijdt) dan kan dat nu niet in station 1. Door de aansluiting van de linker zijlijn iets te verplaatsen (tot links van de overloopwissels in de dubbelsporige hoofdbaan), heb je meer mogelijkheden.

3. Schaduwstation
Om de bovenste (linksboven) gele harp te bereiken, moet je eerst een rondje maken over het blauwe ovaal. Door het inrijwissel (overloop van groen naar blauw) iets naar rechts te verschuiven, kun je die gele harp direct binnen rijden.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Maakt niet uit Wim, zo blijf ik van de straat :lol:
Dit is het voordeel van het forum, vaak ben je gefocust op een deel en zie je andere mogelijkheden niet meteen.
Daarbij heb ik genoeg tijd voordat deze baan werkelijkheid wordt dus laat maar komen die ideeën.

Station 4 is inderdaad niet ideaal op deze manier. Dat had ik zelf ook al gezien. Ik denk dat ik het inhaalspoor in de bocht laat vervallen waardoor het station meer richting de middelste module verplaatst wordt. Het inhaalspoor kan dan gecombineerd worden met station 4.

De aansluiting op station 1 wordt moeilijker ivm de hoogteverschillen. Het dubbelspoor begint meteen achter het station te stijgen. Dus hoe verder de aansluiting naar links ligt des te steiler wordt de aansluiting vanaf station 4. Er moet ook voldoende hoogteverschil blijven waar de sporen zich kruisen.
Een alternatief zou kunnen zijn om de aansluiting geheel achterlangs te laten lopen en aan te sluiten vlak voor het kopspoortje. Het mooiste zou zijn om hier ook een kruiswissel toe te passen zoals aan de rechterzijde.

In het schaduwstation heb ik reeds naar deze mogelijkheid gekeken. Dat gaat het gemakkelijkste met een engelse wissel. Staat op de optielijst.
Het rondje rijden vindt ik geen probleem.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Aan de linkerzijde nog wat wijzigingen aangebracht bij het dalspoor. Station 4 is nu verplaatst en de kopsporen zijn verwijderd. Station 4 is nu achterlangs verbonden met station 1. Tussen deze aansluiting en station 1 heb ik ook nog met een kruiswissel gestoeid maar daar kom ik niet goed mee weg. Vanaf station 4 kan nu ook gekozen worden voor de keerlus zodat goederentreinen weer via het dal terug kunnen rijden. Ben nog aan het twijfelen of ik beide aansluitingen gebruik of kies voor slechts een aansluiting met de voorkeur voor de keerlus. Omdat beide sporen grotendeels niet zichtbaar zijn zal het aanzicht veel rustiger zijn dan dat het er nu op lijkt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

hoi Nico,
mooi plan zo!
mijn enige opmerking zou zijn dat de bruine keerlus rechtsboven slechts in 1 richting te berijden is wat geen logische indruk maakt. 2 extra overloopwissels toevoegen om van binnen naar buiten te komen zou dat oplossen.en dan de 2 die er nu al zijn naar links opschuiven voorbij de aftakkende wissel,zodat je vanaf de lus weer naar buiten kan.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Bedankt Bert,

Ondertussen zijn we bij versie 14 gekomen. Het sporenplan is toch uitgebreider dan aanvankelijk gepland was. Daarom heb ik ook het landschap ingetekend en dan blijkt de hoeveelheid spoor dat zichtbaar is reuze mee te vallen. Daarbij verblijven de treinen ook niet lang in de tunnels waardoor de zichtbaarheid daarvan ook voldoende is. De langste tunnel is net geen 3 meter. Er zijn voldoende rijmogelijkheden aanwezig voor een gevarieerde bedrijfsvoering.

Afbeelding

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

hoi Nico,
Inderdaad een mooi geheel zo. Genoeg ruimte voor landschap en scenery.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Mooi Nico!
Nog een paar laatste opmerkingen: (ja, ik hou nooit op... ;) )

1. Het dubbele kruiswissel in het gele spoor zou ik vervangen door 2 sets overloopwissels in serie. Dat scheelt je dus een kruising. Kruiswissels worden in stations gebruikt om maximale nuttige opstelruime te krijgen. Op de vrije baan is dat niet nodig en kun je de overloopwissels in serie leggen. In model heeft dat ook het voordeel dat je minder aansluitingen hebt omdat er minder puntstukken te polariseren zijn.

2. In station 1 heeft spoor 1 (tellend vanaf het stationsgebouw) een perron aan beide zijden. Ik zou spoor 2 iets verleggen zodat je tussen spoor 2 en 3 een perron kunt leggen. Dat vraagt evenveel ruimte en geeft je de mogelijkheid om daar 2 personentreinen te laten kruisen (ook als ze beide vanaf zijlijn komen).

3. Ik zie ten noorden van station 3 een nieuw spoor (rood-bruin). Dit maakt het plan weer erg druk (en ook minder voorbeeldgetrouw). Ik zou het dus weglaten. Aan de rechterkant van de baan is het nu erg druk met sporen op verschillende niveaus. Je hebt daar nu weinig ruimte voor scenery. Bv een stationsplein en enkele huizen bij station 3 gaat moeilijk worden.

Groet, Wim


Plaats reactie